Friday, October 6, 2006

Yang menyusutkan fikiran

Assalamualaikum w.b.t

Bismillahhirrahmanirrahim

Semalam jam 2.00 petang lebih kurang Hani telah dibawa pergi oleh ayahnya ke PD. Sekeluarga datang ke rumah Mak ros, yang memandu Serena adalah Kak A dan anak-anaknya yang kecil semua ada. Sedang aku yang derita mereka pula bergembira. Sekarang Hani juga masuk ke kelompok gembra itu. Akan lupakah dia pada ibunya? Lantas ulayangkan SMS selepas berbuka bertanya, " Anak telah dapat berjumpa ayahnya, bila pula saya dapat mengambil suami saya?

Senyap! Itulah kebiasaannya, asalkan suara hatiku sampai kepadanya, cukuplah. Kebiasaan bersolat bersama Hani, mengajar dia mengaji, bermain dengannya, berguring (bergolek), bergurau dan bergelak berdua bersamanya setiap malam sejak lebih 3 tahun dahulu buatkan saya merasa begitu kosong- sekosong-kosongnya tanpa mendengar keletahnya bertanya itu dan ini, berbincang hal sana dan sini.

Sekali lagi saya melayangkan hasrat hati via sms, "Saya tak boleh anak takde di sisi, dialah pengubat suka&duka, saya tak mahu dia berlama-lama disana nanti taknak balik saya yang sedih&susahati. Esok petang saya ambil anak&abang sekali?

Dibalas, "x payah ambil, abang balik sabtu". Diam... kutanya semula, "mcamana nak balik,dengan nak bawa anak sekali, sapa hantar, tumpang isham ke markaz ke? Tak peyah susah2 biar wa ambil je."

Satu yang kunilai, perkataan "AKU" daam mesej sebelum ni, sudah bertukar "ABANG", yang mana perkataan ini muncul dalam pergaduhan sahaja khususnya menerusi sms, di alam nyata kalau bergadu face to face masih gunakan 'abang'.

Deraf akujanji yang dipinta sebagai syarat untuk memaafkan saya sudah pun dirangka. Menerusi perbulan bersama Zah, kaunselor tak bertauliah merangkap best friend sejak dari belum kahwin lagi dia cadangkan buat ala-ala MoU dan masukkan bukan sahaja apa yang dia nak terhadap saya bahkan apa yang saya nak dia buat terhadap saya. Cerdik jugak si Zah i, rupa-rupanya. Baru say terfikir sebab selama ini saya sahaja yang perlu mengikut kehendak dia tanpa boleh bersoal jawab dan membantah. Sedankan saya juga ada kehendak-kehendak saya yang saya tidak punya saluran unuk suarakan pandaga padanya. Seseali merajuk untuk dapat perhatian kerana saya jua ada keinginan maka dikatakan pula saya tidak hormat dan taat kepada suami.

Zah ini juga adalah salah seorang dari 2 kawan yang saya minta pandangan sebelum berkahwin lagi. Memang dia ikuti masalah saya dari hari perama kahwin lagi sehinggalan nak masuk 6 tahun ni. Dia sentiasa mengikti perkembangan dari saya dan dia mengahayati keseluruhan cerita saya, tetapi masih ada part-part rahsia yang tidak diberitahu.Kata zah ni dari dulu lagi, masa awal perkahwinan kebetulan ketika itu dia bekerja sebagai eksekutif Amanah Ikhtiar Malaysia yang menjaga kawasan selatan berhubung memberi pinjaman kepada ibu tunggal, wanita yang berkahwin jangan terus meninggalkan sahabat2 baik maksudnya putus hubungan, terus berhubung dengan satu atau 2 kawan, biar mereka iktuti perjalanan hidup kita, kerana ramai ibu tuggal yang ditemuinya seperti sebaang kara dari segi emosi kerana selepas kahwin terus tumpukan semata-mata pada keluarga dan suami.

Apabila berlaku penceraian setelah sekian lama berkahwin, tiada sesiapa tempat mengadu kerana takde sesiapa tahu masalahnya... nak cerita dari awal terlalu panjang. akhirnya masalah memakan diri. Itulah akhirnya saya terus 'melantik" zah menjadi kawan tempat mengadu. Satu yang saya betul-betul suka berhubung pandangannya ialah ia tidak menyebelahi saya semata-mata sebagai kawannya, maksudnya pandangannya bersifat adil dan dia melihat dari kedua-dua belah pihak. Selalu selepas call dia, baru saya akan lega. Banyak kawa-kawan sekeliling (pejabat) yang tahu masalah saya ini, memberi nasihat yang membawa kesimpulan "tinggalkan suami ni, puan boleh hidup sendiri dengan gaji yang ada sebab namapak puan dah korban segala-gala, tak payahlah nak susah-susah hati lagi". Ataupun kerja puan dah steady, kereta, rumah dan ada, hiduplah sendiri, pilihlah jalan bahagia sendiri..."

Saya kalau boleh tak nak robohkan masjid dibina ini dalam usia Hani terlalu muda, biarlah dia menginjak sedikit dewasa yang mana dia boleh faham dan terima perpisahan kami.

Sejak bulan Jun lalu Zah dah berkahwin dan suaminya mengajar di Labuan, tapi pada masa ini dia masih belum bertukar ke sana, petang ini insyaallah kalau diizinkan Zah akan datang ke sini berbuka bersma, kalau jadi inilah hari pertama saya berbuka berteman...setelah 12 Ramadhan berbuka dan bersahur seorang diri. Agaknya kalau mak saya yahu sedih dia dengar masalah saya. Alhamdulillah dia tak pernah tahu sedikitpun tentang gelora rumahtangga saya dari dulu lagi. Yang dia nampak anaknya cukup bahagia dan rumahtangganya cukup sempurna. Biarlah kekal begitu...


Suara hati dan pemikiran siti detik 10/06/2006 05:53:00 AM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Baiti jannati


Wassalam

No comments: