Monday, October 2, 2006

Assalamualaikum w.b.t


Hujung minggu yang kosong
Bismillahhirrahmanirrahim

Dalam sejarah bulan ramadhan sepanjang hidup, inilah Ramadhan paling sunyi kurasa. Justeru dikesempatan kesunyian ini sungguhlah sesuai untuk beramal ibadah dan mengingati Allah s.w.t. Air mata begitu mudah kerana dalam ksunyian itu barulah kita tahu bahawa Allah lah yang ada dimana-mana dan sentiasa mendengar keluhan HambaNya. Janganlah berharap pada manusia yang tak punya apa-apa, mohonlah. rayulah, pintalah Allah sedia "Mendengar", haraplah pada Allah untuk segala-galanya sekali lagi..bukan pada manusia yang lemah!

Sepanjang hari ini saya melayan kesunyian jauh dilubuk hati walaupun sibuk dalam melayan kepetahan dan keriuhan Hani bertanya itu dan ini, meminta ntah apa-apa. Dalam kesibukan bercakap dengan hani air mata engalir tanpa sedar.


"Ibu, janganlah sedih...kenapa ibu sedih"

Itu soalan rutinnya kalau melihat ibunya nangis. Macam biasa dia juga akan jawab sendiri, "Ayah tak sayang ibu, tak kawan ibu ye... kawan kakak sorang je?" Pandai dia jawab, itu agaknya jawapan ayahnya bila Hani bertanya kenapa ayah tak balik rumah ibu...walaupun baru 3 tahun 3 bulan dia sudah pandai berkomunikasi dalam telefon... dan membuat kesimpulan sendiri.

Petang ini, saya yang memang tak gemar bergaduh lama-lama dari dulu lagi sms pada suami tanpa putus asa untuk tahu samaada saya dicerai atau tidak, senyap tiada balasan. Apa dalam fikirannya? Ah... elok saya keluar cukup buntu rasanya. Quran sudah dibaca, satu kek sudah disiapkan, baju sudah dibasuh, Hani telah diberi makan , rumah telah dikemas...elok saya berpeleseran seketika.

SMS sekali lagi meminta izin untuk keluar membeli baju kurung untuk Hani kerana 12/10 pejabat saya mengadakan majlis berbuka puasa. Baju tahun lalu semua tak muat lagi, baju raya kami dua beranak satu pun tak dibeli lagi, untuk ditempah seperti tahun lalu sudah terlewat. Maklumlah suami sakit semacam tiada makna beraya tahun ini (dulu2 pun bukan setiap raya suami ada....).

Apabila keluar bukan sahaja baju kurung, pelbagai barang2 kecil keperluan rumah dapat saya beli, jam untuk bilik solat, jam untuk dapur, pengikat langsir, pelekat dinding, muqaddam serta telekung hani dan tuala mandi Hani. Pergi jam 12.30 dan jam 2.30 selesai.. itupun dapat pergi 4 tempat.. mulanya ke butik anakku yang sms semalam katanya ada jualan murah untuk ahli dan membeli untuk Hani 4 helai baju raya kemudian ke UOB dan Bank Islam bayar kredit Card dan terus ke Mydin bercadang membeli stokin wanita tetapi barang-barang lain pula yang tersangkut sebab stokin warna coklat pulak dah habis stok.

Sampai di rumah trserempak pemotong rumput, terus minta potong rumput di rumah yang agak panjang dan buruk sungguh rupanya sebab banyak rumput liar yang tumbuh. Harganya katanya RM30.00 tapi tawar menawar sebab orang yang potong dulu RM 15.00 sahaja jadi warga nepal tu bagilah RM 20.00 setelah menawar bersungguh-sungguh (saja test jer) tak sangka senang rupanya menawar ni. Saya kalau beli apa-apa suka di supermarket tak payah tawar2, senang kesian tengok muka peniaga penat2 tapi orang tawar gila2. Sya mengendap dari tingkap (tinted) nampak macam penat je muka dia, dahlah bulan Ramadhan,kan. rasa bersalah pula menawar dengan dia. jadi saya pun potongkan semangkuk kek yang dibuat tadi cadang nak sedekah pada dia untuk berbuka.

Selepas selesai potong saya tengok dia tolong sapu rumput/sampah lagilah saya kasihan. yelah dulu RM 15.00 tak sapu saya yang sapu/kemas sendiri. Jadi saya tambahlah pulak lagi RM 5.00 upah dia. Bila selesai dia bagi salam saya keluar dan saya interview lah sikit2 tanya dia puasa tak, masyaallah selamba je dia cakap tak puasa... kerja potong rumput penat dan panas. Saya kata cubalah puasa, dia kata tak boleh... tekpelah dah cuba dakwahkan. Apapun saya ikramlah jugak bagi kat dia tambah RM 5.00 dan bagi semangkuk kek dan semapt juga cakap, "Saya bagi kek ni sebenarnya untuk U berbuka".

Dalam pada tu, SMS saya dibalas suami , "sedarpun selama ni ada laki tapi tak pernah bagitau kalau nak pergi mana-mana". Saya memang akui saya kadangkala keluar masa kerja tapi tak bagitau kadang-kadang lupa tapi dia memang pantang kalau keluar mana-mana tak minta izin dia . macam dia rasa diketepikan, madu saya kalau kerumah maknya yang sepelaung tupun kena bagitau. saya sedar sangat2 pasal tu tapi sebab dah lama tak kena tegur dengan dia macam rasa dah biasa pulak ke mana-mana senyap2 je. tapi kadang2 mulut tempayan ni tercerita jugak tu yang kantoi tu tapi dia tak marah dan-dan dia simpan masa gaduh baru dia ungkit. masalah lelaki jenis penyimpan ni....


Apapun, saya dah ada strategi baru nak halang dari masjid ni runtuh. Saya nak buat pendekatan "perang psikologi", Saya kenal suami saya nii.. suara dan ugutannya keras tapi hatinya lembut. Pada ketika marah iaitu awal-awal gaduh dia memang keras/degil sangat2 tapi lepas beberapa ketika dia akan okay sendiri. tengoklah macamana nanti... doa doa doa....


Pada masa sama saya cuba didik diri membiasakan diri tanpa dia, biarlah Kak A jaga dia masa sakit ni moga2 dia cepat sembuh... kalau ulang alik selalu kesian kat dia. Biarlah sampai dia mampu bawa sendiri kereta dan balik ke rumah saya. Saya letih berhadapan rungutan dia ... biarlah dia buat apa dia paling selesa asalkan dia bahagia. Takde apa nak direbutkan... hanya satu je yang saya dapatpun...yang paling saya cita-citakan... biarlah saya dapat tambah zuriat dan meriah hidup saya ni tanpa perlukan kehadiran suami saja....harap niat untuk tambah zuriat tu diizinkan Allah. Amiiin...


Suara hati dan pemikiran siti detik 10/02/2006 12:17:00 AM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Baiti jannati

Wassalam

No comments: