Tuesday, October 10, 2006

Yang indah-indah ramadhan ini

Assalamualaikum w.b.t

Tuesday, October 10, 2006


Bismillahhirrahmanirrahim

Kerja.....

Saya bukan perasan sibuk sehingga entry yang terkini ini rata-ratanya dicopy paste dari fail-fail simpanan saya. Tetapi saya cuba belajar untuk sampaikan sedikit ilmu apa yang ada, moga-moga dapat kita manfaat dari tulisan itu daripada saya bercerita yang bukan-bukan tentang rumahtangga, kan?. Bagaimanapun, sepanjang isnin dan selasa hari ini, masa bekerja saya dipenuhi dengan merekod beberapa percakapan (statement)beberapa saksi, Isnin statement Juruteknik paginya dan tengahari membawa ke petang sehingga hampir maghrib merekod statement jurutera.


Mencabar sungguh rekod sttm bulan Ramadhan, mana tidaknya saya dan saksi macam berlumba-lumba menguap. Tak ke kelakar? hari ni 8.30 pagi sambung lagi saksi yang semalam. Hampir jam 2.00 petang baru tamat. Jadinya, semalam sehari suntuk di bilik bersma saksi dan berhadapan komputer dan hari ni separuh lagi masa habis begitu. Dengan merujuk timbunan fail yang mengandungi angka-angka kepada saksi, cukup meletihkan fikiran. memandangkan siasatan dijalankan bentuk operasi maka pegawai perakam percakapan terpaksa create soalan on the spot darpada penemuan-penemuan daripada keterangan saksi dan melihat pada dokumen.


Ahhh... cukuplah cerita hal kerja, saya sendiri bosan memikirkannya.



Hari raya dan Rumahtangga

Hari ini Rabu, suami akan balik ke rumah saya sebelah malam selepas habis mesyuarat. Saya pula seharian mengalami pening kepala yang amat sangat dan puncanya saya sendiri tidak pasti. Seharian ini minyak angin cap Ka*ak jadi teman.Kalau ini symptom nak dapat orang baru alangkah bahagianya.



Hari ini juga saya menguruskan membuat tempahan bilik/apartment untuk hari raya pertama dan kedua, memandangkan suami tidak mahu balik ke kampung kerana "tak sesuai katanya" maka saya lah yang terpaksa datang ke suami di PD. Untuk duduk sekali di rumah kak A..tidak, tidak saya tidak mahu ada sengketa baru antara kami. Cukuplah selama ini. Saya mampu aturkan rumahtangga saya dan saya akan usahakan apa-apa aje asalkan saya dapat bersama suami dan anak dengan tenang tanpa gangguan walaupun saya terpaksa keluarkan kos yang tinggi.



Hari raya pertama suami akan ke Kuala Selangor kampungnya, bersama-sama Kak A dan anak-anak, itu katanya dan ia tidak ada mengundang saya bersama. kalau diundang sama pun tidak sesuai rasanya. Kak A dengan 5 anak dan saya dengan Hani pastinya serena tidak memadai. dan saya tidak mahu jadi seperti malukut di tepi gantang, siapalah saya dicelah-celah kesibukan anak-anaknya. Biarlah kalau ada masa yang lain, saya pula pergi bersama suami dan anak-anak dari isteri pertama suami dan tidak ada gangguan dari anak-anak Kak A yang sememangnya lasak dan memeningkan.



Apapun, raya pertama biarlah saya bersama ibu bapa di kampung dan anak2 saudara pastinya menanti-nanti sepupunya, Hani kerana hanya setahun sekali sahaja mereka berjumpa. Raya pertama dan kedua seluruh masa saya akan dihabiskan bersama suami kerana selepas itu, saya akan kembali bekerja. Sudahlah ramadhan ini hanya 2 hari bersama suami, harap Kak A faham dan tidak membuat "hal".



Dari dulu sebenarnya saya suka hari raya tapi selepas kahwin entah kenapa hari raya selalu jadi masalah bagi saya kerana aturan masa suami selalu tidak menyebelahi saya. Namun anak sedikit menyelamatkan gelora perasaan dan kesediahn. Selalu dikala orang lain bermaafan dengan suami, saya merenung kosong ditingkap bilik terkenangkan suami yang sibuk dikelilingi isteri dan anak-anaknya di PD. Apalah nasib saya...



Suara hati dan pemikiran siti detik 10/10/2006 09:49:00 PM 2 cetusan hati
Cerita tentang; Rencam


Wassalam

No comments: