Tuesday, February 24, 2009

Hakikat rumahtangga

Hakikat rumahtangga



Assalamualaikum w.b.t


Pada saat ini perkahwinan secara poligami ini saya rasakan benar-benar ada hikmahnya Allah benarkan. Dihalalkan demi kebaikan umatnya, sebab dulu diawal perkahwinan saya persoalan mengapa poligami dihalalkan sering menerjah kotak fikiran.


Seolah-olah saya merasa islam ini tidak adil, kerana dalam poligami ini terasa seolah lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Sungguh ketika itu saya rasa saya terjebak dengan sesuatu yang dihalalkan tetapi sungguh2 menyeksakan...dan saya tak faham dan tak nampak dimana kebaikannya sepanjang saya berpoligami [ketika itu]...


Tapi akhir-akhir ini dan ianya semakin jelas dan menyerlah yang poligami sesungguhnya jalan keluar yang sangat bagus untuk menambah baik nilai dalam rumahtangga anda. Semacam recharge bagi bateri yang lemah, umpama top up bagi kredit yang telah habis dan seolah-olah bercuti selepas penat lelah bekerja.


Begitulah yang saya rasakan sekarang. Tanpa cemburu, tanpa syak wasangka dan tanpa prejudis. Sungguh apa yang saya rasai sekarang tak pernah saya bayangkan di saat-saat awal perkahwinan dahulu. Sykur alhamdulillah segala gejala perasaan negatif tu tiada lagi dalam kamus hidup saya, dan saya rasa lebih tenang, walau mungkin sesekali ada perasaan itu menerjah tetapi mudah saja saya boleh buangkannya jauh-jauh sekarang!


Setiap kali saya ke rumah kak aza perasaan negatif itu semakin luntur. Syukur rasanya Allah datangkan perasaan sebegitu kepada saya. Mungkin bercakap itu mudah, tetapi saya akui untuk saya sampai ke tahap ini banyak ranjau dan duri dilalui.


Bagi beberapa pembaca blog saya yang berpoligami dan ada yang bertanya tentang poligami kepada saya, saya masih juga tetap nasihatkan fikir banyak kali sebelum ambil keputusan berpoligami ini. Bagi kes saya, saya anggap Allah sayangkan sangat saya ni dan rasa bertuah kerana diberi perjalanan hidup berpoligami seumpama ini.


Dalam tabligh sendiri dan dikalangan kawan2 isteri karkun ramai yang berpoligami [lebih 3 pasangan] tapi ada juga saya mendapat laporan dari kawan2 juga, ada sahaja masalah di sana-sini...macam saya dulu-dululah. Sampai menjadi perbualan asbab kan isteri2nya juga yang bercerita. Kemudian tersebar..maklumlah wanita kan penuh dengan nafsu.


Alhamdulillah suami, kak aza dan saya rasanya masing-masing berkorban di sudut masing-masing dan kini darjah pengorbanannya kian berkurang. Takde dah rasa sakit hati, cemburu tak bertempat dan perasaan ingin bersaing.




Sabtu baru ni saya ke rumah kak aza lagi. Saya joint jemaah dari johor tu, bermalam di rumah kak aza. Hari saya sampai tu saya terus ke rumah kak huda, kak aza pun ada kat sana, tapi masa saya masuk tu kak aza tak perasan pun...bila program bayan dan habis baru dia perasan saya ada kat belakang dia.




Sebelum maghrib saya balik rumah kak aza, jalan kaki jer sebab kak aza dah balik dulu sebab kak aza khidmat masak untuk makan malam punya. Jadi saya balik awal tu sebab nak tolong kak aza masaklah.




Sampai kat dapur tu tengok suami dengan kak aza berdua di dapur. Kalau dulu mesti jeles takpun sakit hati, tapi sekarang tak heran langsung. Saya ke depan terus dan membelek sofiyyah yang makin comel. Lepas tu baru ke dapur, bantu goreng ikan dan labu air masak air dengan suhun. Makan labu ni kan sunnah...





Dah masak, terus mandi, sebab kak aza suh saya hantar lauk tu ke rumah kak Huda, tau jerlah kan budak 5 bulan yang kejap2 menetek...so saya bawa kereta kak aza dan bawa Uda, 9 tahun untuk hantar hidangan malam.





Balik tu, apa lagi, suami kan tak balik lagi, kami melepak ler kat depan bergolek2 cerita-ceriti macam2 hal anak2 dan hal suami...saya pulak boleh tertinggal semua baju saya, baju suhailah jer bawak, terpaksalah meminjam baju kak aza....ohhh ni kalau dulu saya jual mahal, sanggup ke shopping compleks beli baju baru semata-mata taknak pakai baju kak aza...





Esoknya, suami kata kita khidmat lagilah, menunya suami suh saya masak asam pedas ikan tenggiri. Kak aza dengan saya dua-dua pulak malas nak ke pasar. Nak suh suami gi sorang tak upayalah dia nak membawa barang. Sudahnya sayalah terpaksa mengalah sebab hal sofiyyahlah....hani pulak tak nak ikut jugak nak duduk dengan ummi. So saya dengan sumai berdua jerlah pergi pasar teluk kemang tu.





Saya tak pernah masak banyak lagi setakat ni, masak untuk anggaran 20 orang punya makan. Macam tak puas hati jer masa masak tu, sebab tak cukup pekat. Menu tambahan goreng lala berlada. masakan saya tu pulak kena komplen dengan suami macam cair sangat dan tak macam saya masak biasa kat rumah pekat...ntahlah masak sambil borak dengan kak aza....lari lak resepinya...





Menu malam pulak suami yang masak. Kambing gulai kawah nama resepinya. Yang ni suami masak secara bekerjasama dengan kak aza. Fuuuhhhh sedap tahap melampau....kalau dah air tangan memang sedap masak sebelah tangan pun sedap jugak.




Dari dulu lagi suami saya kalau masak, mesti yang makan tu terpaksa bagi pujianlah. Masak simple pun tetap sedap. Dia kalau keluar selalu terpaksa masak, sebab ada jer yang rindu nak rasa air tangan dia. Sampai keluar 40 hari yang baru ni, dia masak nasi lemak jer tapi habis licin dan ada orang kampung yang datang makan sama bertanya tuan haji ni ada buka kedai makan ker....





Tulah dia penangan masakan suami saya. Lama dah dia tak memasak ni. Rindu nak makan masakan dia macam dulu2...dulukan kira kalau hari giliran saya tu dialah yang lebih kerap masak dari saya. Selain sedap cepat pulak tu. Dan dia juga bukan kaki lepas masak sepah2, dia sambil masak sambil tangan mengemas pingang mangkuk yang digunakan tu.




Wahh masa tu bukan main sayang lagi kat dia....tak kisahlah apa cabaran pun asbabkan dia rajin ke pasar, pastu siang dan asingkan ikan dengan masak sekali...bak kata kak Izawani...mana nak carik suami macam tu...hahahaaa...baca entry dia terus teringat yang suami saya ni....selain ke pasar lepas solat subuh, dia akan siang semuanya lepas balik solat subuh tu [sebelum dia ke office] dan lagi dia akan siap asingkan potongan2 ikan/udang/sotong tu dalam newspaper siap2 senang utk saya masak masa dia takde...





Tapi sekarang ni sesekali jer merasa dia masak. dah lama gak dia cakap nak masakkan saya nasi beriyani tapi takat nak makan sorang saya kata tunggulah, nanti berkumpul semua kita masaklah....dulu2 kalau saya cakap jer, nak makan apa...dia usahakan masak, petang2 hari cuti tu sanggup dia buatkan saya bubur kacang durianlah, puding castardlah...sebelum dia sakit hari tu siap dia janji dengan saya nak jahitkan langsir yang pattern scallop berlipat tersusun tu..susahlak saya nak terangkan, masa tu dia yang tengok dalam majalah saya dan dia kata nak tak nanti abang buatkan langsir macam ni...hah bila teringat kat perkara2 ni terasa pulak kalaulah dia sihat agaknya...lagilah kami bini2 dia ni 'buli' dia suh buat macam2...






Langsir yang sedia ada kat rumah saya sekarang ni...yang saya pakai sejak awal tahun 2003 [ dah nak masuk 7 tahun pakai tak tukar2] dan masih lagi digunapakai sehingga hari ni dialah juga yang jahitkan. Jahit dari rumah lama dulu....sebab rumah tu ada dua sliding door maka bila sampai kat rumah ni, sliding door ada satu jer, maka saya basuh yang satu set saya gantilah guna yang satu set lagi tu....nampak macam tak tukar sebab corak yang sama walhal saya tukar2 sebab ada dua set.




Nak ganti baru, fikir juga yang buat apa membazir...yang ada ni elok sangat lagi, masa tu beli kain langisr tu kat Nagoya KL RM 35 semeter rasa dah cukup mahal dah...pilihan suami juga. Beli masa saya tengah sarat mengandung hani, tak larat nak jalan2 shopping..so suami ler yang pilih kain dan corak tu....dan kemudian balik rumah terus dia jahit, saya tolong pegang2 kain masa gunting ajer, siap dia suh saya pinjam mesin jahit mak saya kat kampung....






Membebel panjang pulak. Yerlah nikmat kasih sayang Allah bagi ni luas sebenarnya. Takde apa nak direbutkan. walaupun suami kita ada sayang pada isteri lain, ada ruang yang masih luas sebenarnya untuk dia menyayangi kita. Sayang ni tak dapat nak diukur. Bila suami mati kita akan ditinggalkan juga, maka apalah nak direbutkan. Bila dia mati jer, kamsudnya dia dah meninggalkan kita dan kita pun takkan sanggup dah nak bermalam dengan dia. malah satu malam nak tidur dengan mayat suami kita pun belum tentu kita nak....walaupun itulah ajsad yang kita peluk hari2....






Beberapa malam lepas saya ada borak2 dengan suami soal cinta...saya tanya dia, abang percaya pada cinta ker? macam biasa kalau borak sayalah yang banyak cakap dia cakap sikit2 angguk gelak2 yang lebih....pastu saya kata, saya kan cinta juga pada abang tapi takdelah rasa macam madah2 pujangga yang kata, demi cinta sanggup ku sehidup semati, lautan api sanggup ku renangi, belah dada lihat cintaku...







saya kata kalau abang mati...matilah....alhamdulillah, allah sayangkan abang, saya dan aza takdelah happy kalau abang mati, nak sedih lelebih pun rasanya tidaklah juga...saya rasa abang pun sama kan....lagi kuat dia gelak....sukalah agaknya saya mati...tulah kami komen mereka2 yang taksub sangat dengan cinta ni....takde apa guna sebenarnya kalau kita sayang berlebihan suami kita. kalau nak sayang sayanglah dia kerana Allah, lepaskan dia berjuang berjihad demi agama macamana sahabat dulu....masa ni baru akan terasa nikmat cinta...Allah akan beri rasa kasih yang lebih dari sanggup korban demi lautan api...nikmat sayangnya takleh cerita....masa tempuh ni malaikat rahmat akan sentiasa menjaga isteri dan anak2 yang ditinggalkan....







Eh saya nak cerita hal lain, lain pulak jadinya....nanti saya buat entry lain hal angah sahaja. Dia ada di rumah saya ni. Syahdu dan kesian kat dia, sampai tadi terus dia nak solat isyrak, tapi ayah katam dah habis masa nak solat isyrak ni, dah masuk dhuha dah..terus dia ambil wudhu solat dhuha...tak taulah berlakon ker betul2 ker...tapi kuat bacaanya tadi.






Pastu kami ke pasar beli ikan. Dia yang sibuk2 pilih ikan, eii lemas pulak saya ada yang meneman membeli ikan. Dan tengahari ni angah yang masak. Siap jer terus panggil ayah dan makciknya suh makan. sambil makan sambil borak dia kata dia ada sijil masak dari hotel..ntah saya pun tak tau betl ker tidak....siap makan tanya saya boleh bukak kedai tak..sedap tak angah masak....yerlah mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Dia masak udang goreng berkari, udang goreng berlada, ulam salad dan sambal belacan [pandai pulak dia cari belacan dalam peti ais...]







Lepas makan dia belek kereta kembara saya, bukak bonet. ganti air...start enjin, yang tak tahan tu pastu dia berleter kat saya..makcik ni tak jaga keterlah..beli mahal2 tapi tak sayang kereta lah...pasni makcik tukar itu ini....eiii membebel pulak...siap datang bawak air warna coklat mana dia mabik agaknya dia akat dari dalam tempat air keter saya...saya kata dah dua bulan ayah pakai kembara tu...tapi dia bebel katanya tapi makcik yang pakai lagi lama...eiii angah ni...kuat bebel lah sama cam ayahnya tapi dia lebih kuat bebel nampak gayanya.....

3 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salam salwa,

Dulu2 masa baru2 berpoligami, my mom kata memang terdetik rasa cemburu bila giliran arwah ayah ke rumah auntie. Bila dah lama2 hidup dalam berpoligami dah takde benda dah. Pernah sekali tu msa arwah ditukarkan ke pendalaman kami semua share rumah yang sama, so bila tiba giliran masing2 arwah ayah gi bilik sebelah ajer hehehe sebab rumah tu ada dua bilik ajer uolss..

baguslah kalau salwa dah mula merasai nikmat berpoligami. hanya orang2 terpilih sahaja akan Allah uji dan beri nikmat macam salwa dapat. semoga berkekalan kebahagiaan itu ya.

Irfa said...

salam kak..
sedikit sebanyak apa yg akak tulis ni masuk dlam otak saya.semoga akak bahagia dgn jalan yg akak pilih.barulah saya tahu kenapa akak sabar selama ni.mgkin byk manis yg akak kenang seblm suami sakit

kakLuna said...

at the end of the day, kita akan pk, setiap org mmg ada bhgn masing2 yg menyebabkan kita ketawa atau menangis dgn kehidupan kita tu.

hanya Allah Maha Mengetahui hikmah memilih kita menjalani ujian sebegini...