Friday, February 13, 2009

Jumaat yang berkat

Jumaat yang berkat


Semalam pak haji dah balik. Lepas kelas jam 5 di UKM, terus saya bergegas balik. Di UKM sekarang macam ada jualan2 kat Pusanika tu, tudung, jubah, baju, brooch macam2lah. Ingat nak ronda2 sebab hari ni last day tapi fikir nanti pak haji tertunggu2 pulak, sempat singgah beli brooch RM10= 6 bijik jer. Jadiklah hari sebelumnya dah beli selendang 3 helai.


Dalam perjalanan nak ambil hani pak haji dah called, dah sampai rumah katanya, dahlah lebuhraya jammed sebab masa ni orang balik kerja, nak pecut pun tak boleh. Paginya saya dah sms bagitau anak dara kecik tu mengidam nak makan durian sejak 3/4 hari. Payah juga nak cari durian, hari tu ternampak tepi jalan orang jual durian tapi sebab kereta depan belakang rapat tak boleh nak berhenti kat tepi, tak sempat dah sebab gerai tu di pacak betul2 kat selekoh. Gilooo agaknya tokey tu, tak sesuai langsung.


So dah berapa hari dah balik ambik dia dari sekolah petangnya tu, kami pusing2 kot2 jumpa orang jual durian tapi takde rezeki agaknya. Maknya pulak malas nak carik jauh2, sebab sayang minyak keter, nak cukupkan jugak RM 50 untuk guna seminggu. Lagipun saya macam tak percaya yang hani akan suka durian. Tiba2 jer suka, macam orang mengidam pulak, sebelum ni satu ulas nak suruh dia makan pun punyalah pujuk, sebab dia mana suka nak cuba makanan baru...


Paginya saya sms ayah, cerita yang anak dara mengidam nak makan durian tapi carik2 tak jumpa, so saya kata kalau on the way dari PD atau di Pd ada belikanlah anak dara tu. Dalam perjalanan balik, baru saya terima sms jawabnya "ok", standardlah jawapannya tu,kan?


Sampai rumah tengok pak haji dah stand by kat kerusi yang saya memang siapkan untuk dia pakai/buka kasut. Dengan dua biji durian, anak dara dah tersengih dah nampak ayah dengan durian. Siap masa keter nak masuk porch tu dia cakap, "ammie, kakak malulah nak cakap dengan ayah, dah lama tak jumpa..." tapi bila kupas durian wah bukan main hebat cerita dengan ayah. Dan sungguh tak sangka dia betul2 nak makan durian tu. Semalam 3 ulas dia makan. Kira 3 ulas tu dah bagus sangat dah tu.


Bagi budak macam Hani yang sangat mencabar nak suruh dia mencuba makanan baru, satu makanan yang dia pandai makan memang akan menyebabkan saya suka. Bayangkan bukan banyak jenis makanan yang dia nak makan, kalau biskut Chipsmore jer dia nak, air kotak pulak, dua jenis Milo dengan Epal [marigold] dan sekarang Milo dia taknak pulak dah sebab NESTLE kan boikot. Kalau gi kedai untuk sarapan hanya Soto nasi atau Roti canai kosong dengan air kosong. Makan malam pulak meehun sup, dan baru tahun ni hasil pujukan ayah bertambah satu menu iaitu nasi kosong dengan tom yam, air pulak jus epal, dulu boleh juga order milo ais tapi sekarang dah boikot dia tak mau minum dah.


Kuih pun begitu juga, hanya 3 jenis kuih jer, karipap, kuih rengas dan apam [yang kecil2 warna warni tu, apam lain jangan harap dia nak makan]. Makanan yang betul2 dia akan makan adalah nasi dengan ikan, yang tu dia tak pernah tolak, paling suka ikan, makan [ratah] ikan sahaja pun takper. Sayur pulak, lobak jer yang terima, sayur2 hijau agak susah, kalau dirumah ummie dan sekolah katanya dia akan makan.... kat rumah berpujuk pun dia takmo...pelik!


Wah..melelut ke hani pulak yer. Sebenarnya pak haji dah panggil2 ni, baru nak mengadap PC jer ni, ingat nak YM tapi pak haji pulak dah membebel kata "suami dahlah jarang ada rumah, marilah urut2...asyik mengadap Pc jer". Walhal dia dah mengadap pc dulu, lepas kami balik hantar hani sekolah, pastu breakfast dan beli lauk, ni barulah saya nak mengadap dah ada tugas pulak dah..terpaksalah chow...payah gak kan dah ada suami ni...dengarnya hari ahad baru balik pd semula. Satu malam jer rumah kak aza....pelik gak ni...macam ada isu jer?


Saya dok tanya, aza tak ngamuk ker nanti, 3 malam kat sini...jawabnya...kalau dia nak mengamuk, mengamuklah....apa nak buat..hishhh...tapi sabtu tu akan ke Markas Seri Petaling ada mesyuarat, so hari sabtu tu saya pun gatal nak mengikut jugak, sajer jalan2 nanti drop dia kat Seri Petaling saya merayaulah, mana2 saya nak, rumah kawan ker, shopping mall ker....petang baru ambik balik...heheeeee...


Eh ada benda nak cerita ni, hal angah tapi takde masa lah, tuntutan suami tu perlu jugak di lunaskan, kang tak diurut katanya nak dia balik sebab nak 'anu' jer...susah gak nanti tu. Rupanya ayah bergaduh besar dengan angah malam semalam [malam balik rumah kak aza tu]. Angah disyaki dah kena balik pengaruh dadah....ayah tengah pening tu...nak bincang dengan Along macamana nak buat...saya pun setakat bantu berbincang dan bagi pandangan jer...tau ker macamana nak buat yer pada anak muda yang dah kena pengaruh dadah ni....ayah jawab secara simbolik, katanya "bunuh jer' ubatnya....ntahlah..rasanya saya kena call kak aza untuk tau duduk perkara sebenar supaya saya pun boleh sama bantu pikul dan pikir camana nak selesaikan masalah angah ni....



p/s : Saya dah makan bidadari tu masuk 3 hari dah...ntah sama jer...takde apa perubahan yang mendadak...saya sendiri pun tak taulah apa kegunaan sebenar dia...saya beli tu sebab dipaksa classmate saya tu, dia main bagi jer pada saya, tak payan bayar dulu katanya, ambik makan jer dulu...dahlah bagi sekali 3 selain bidadari dia bagi juga Q~shee dan Nuage...jenuh pepagi dan malam nak makan benda tu semua..Oh yer yang merajuk tu semalam dah okay dah cakap macam biasa dengan saya dan classmate lain, tapi cerita pasal group tu tak timbul langsung pun....takperlah dia dah okay lah tu..mungkin masalah hormon agaknya...

2 comments:

Ina said...

Wa, bidadari tu, bukan untuk dapat anak. Tujuannya mencuci rahim & supaya period jd regular. Hari tu, saya habiskan 1 botol, tak ada rasa apa2 pun, cuma masa period, saya lenguh habis seluruh badan, siap gi ngurut masa period tu. Pastu, saya makan lagi bidadari tu, botol kedua, tak sempat habis 1 botol yg kedua, dah lewat period, tengok2 pregnant. Sebelum tu, period saya tak berapa regular pun. Tapi, saya suka makan bidadari tu, rasa masam manisnya cukup....

Hanisumayyah said...

Ina...ha'ah saya tau gak dia bukan guna utk dapat anak, katanya utk perempuan bagi tambah 'ok' bila bersama, tapi tulah kalau takde masalah tu yg tau tau ok ker tidak...sama jer rasanya.

Kalau utk betulkan period, lepas ni boleh tengoklah kot ada kesan sebab lately ni period saya memang lintang pukang sikit...

tq ina yer