Friday, February 20, 2009

Lawatan Ke panggung wayang

Panggung Wayang dan lain2 cerita



Assalamualaikum w.b.t



Tadika Hani sememangnya ada program lawatan setiap bulan. Selain rutin ke Perpustakaan Awam, selalu agenda lawatan ni akan bertukar-tukar. baru-baru ni ada lawatan ke program Street Smart di terminal 1, Seremban. balik tu sibuklah dia bercerita hal keseronokan bejumpa badut/patung Siti, Mutu dan Ah chong [tak ingat sgt saya namanya ni.] tahun lepas melawat kilang Yakult, jabatan Haiwan, zoo dan macamlah...tapi takdelah tempat yg pelik2...semuanya tempat pengetahuan dan pembelajaran...




Hari Rabu lepas saya ambil dia awal, anak-anak semua masih sedang solat, asar saya dah sampai sebab kelas saya yang petang dibatalkan. Terus berlari-lari anak hani datang kepada saya bagitau, ammie nanti ada lawatan ke panggung wayang tengok cerita Upin dan Ipin.




Terkesima kejap, sambil terfikir takkan lawatan ke panggung wayang pulak? Terus saya pandang cikgu yang kebetulan cikgu pun pandang saya, saya tanyalah betulker ada lawatan ke penggung wayang. Terus cikgu senyum kata betul...26 hb nanti kata cikgu Safihan.




Tambah cikgu Idda pulak, semua premis terlibat, pagi dan petang 26 hb tu kira wayang di JJ Seremban 2 telah dibooked oleh Murni CDC. Masa ni terus terlintas kat kepala saya, program macamni sesuaiker untuk kanak-kanak.





Saya tau rata-rata bloger dah membawa anak-anak masing2 menonton cerita ni. Yerlah cerita tema kekeluargaan dan upin Ipin juga idola dan minat sebahagian besar kanak-kanak pada masa ni. Saya pula memang takde rancangan nak ke panggung wayang. Cukuplah sekali dulu saya bawa hani tengok KungFu Panda. Itu pun ayah dah bising, tak minta kebenaran pulak tu.



Saya bisik kat cikgu, "rasanya mesti ayah hani tak benarkan pergi ni." lepas tu cikgu tanya, habis tu camana kak? Saya jawab, 'takperlah nanti akak tak cakap dengan ayahnya, kesian pulak dia...'




Masuk kereta jer saya baca buku pesanan, betul 26hb nanti kena bayar RM 10, dan anak2 kena bawa baju sejuk sebab mereka akan ke panggung wayang untuk menanton jam 10 pagi.





Malamnya saya berfikir juga samaada nak bagitau ayah tau tidak. Hani awal2 dah bagitau jangan cerita kat ayah pasal wayang tu. Malamnya jam 10.30 gitu ayah sampai. Sebelum tu saya ada cerita kat hani bila dia tanya kenapa ayah tak benarkan pergi tengok upin ipin...saya jawab dengan cara yang terbaik walaupun tak taulah nak jawab apa untuk tahap pemikiran budak 5 +.





Saya cuma kata, menonton wayang ni bukan sunnah, dalam keadaan biasa saya kata padanya...suasana dalam wayang ni kan ada percampuran lelaki perempuan, dalam suasana untuk berhibur...tak berapa elok....kan sebagai sebagai orang islam kita kena buat sesuatu ikut sunnah sebab ikut sunnah akan bawa kejayaan.





Entahlah saya tak taulah nak cakap yang tepat bagaimana dalam isu ni. Saya takdelah terlalu rigid atau ekstreme dalam hal begini. Bagi saya, dengan kawalan guru2 dan bersama2 kawan2 lain, dengan dia dapat bergembira seketika dalam suasana yang lain dari biasa, saya rasa itu akan buat dia bahagia kerana kan dia tak merasa bergembira sangat dibawah didikan saya.





Tapi saya boleh baca fikiran dan justifikasi ayah dalam hal ni. Ayah akan kata agama bukan main2, yang jelas perintah Allah kita kena ikut tetapi yang bukan sunnah, syubhat dan kita tau takkan bawa kejayaan tidak akan ada manfaat untuk kita.




Apa rasionalnya lawatan ke panggung wayang? itu pertanyaan ayah bila saya minta kebenaran malam tu. Kalau nak mendidik itu bukan tempatnya...apa nilai yang nak dibawa dalam lawatan tu, nak tunjukkan apa pada anak2. Tak kena caranya, kata ayah. Saya masih juiga bersoal jawab mengatakan guru2 ada dan sepanjang siang tu hanya Murni CDC yang booking sepenuhnya panggung.




Ayah kata, itulah orang hari ni tak faham apa maksud mendidik anak. Mendidik anak kena ikut sunnah, bukan kerja main2 mendidik anak2,....sampai diberikan contoh, macam bekas nak isi makananlah, kita ambil bekas tandas [ayah cakap tong taik], basuh bersih2 kemudian kita buat isi makanan....sebab ia masih sifatnya boleh menampung makanan, maka kita isi makanan....yang sebenarnya nampak jer bersih tapi asasnya ia tetap tong taik...




Macam2lah...saya faham apa yang ayah suka dan tak suka. Bagi saya itulah, kadang2 bendanya remeh tapi memang mujahadahlah untuk fikir begini. Bukan untuk orang lain saya sendiri pun susah juga nak fikir begini tapi bila saya duduk2 fikir secara positif, sangat betul apa yang ayah buat tu.



Sukar juga untuk berbahas, dan saya tau ramai yang tak bersetuju dengan hujah ayah agaknya. Tapi demi kebaikan dan demi 'taat suami' yang banyak hikmahnya....saya sedia membantu menjelaskan pada hani [alhamdulillah tak susah berhujah dengan anak ini dalam hal suruhan agama]. Sebagai seorang anak yang kami harapkan untuk menjadi hafizah dan menjadi anak solehah yang mengikut acuan sunnah dan alquran dengan mengikut sifat2 yang ada pada sahabat dan sahabiah yang dah dijamin syurga maka apalah sangat yang nak di isukan tak boleh menonton wayang, sedangkan anak2 sahabat dulu kecik2 dan dibawa ke medan perang....



Agama telah menjelaskan segalanya, walaupun menonton wayang tu tidaklah haram, tetapi agama ini adalah 'taat perintah Allah dan meninggalkan larangannya'. Jadik saya minta maaf pada yang membaca, saya terpikir juga di rumah pun hani menonon Tv juga, apa sangatlah bezanya dengan di panggung. Tapi ayah jawab balik, katanya sebenarnya...ikut dia menonton ni pun dia tak benarkan [banyak kali dah kan dia halangs aya masuk astro~saya degil] dan menurutnya ikut dia menonton Tv ni pun dah jadik seburuk2 perkara yang kalau boleh elakkanlah....terkedu kejap!





Hani bagi saya seorang anak yang mendengar cakap terutama kalau ayah yang beritahu sendiri. Terus dia kata okay, tak pergi pun takper. Bila dia tau benda tu tak ikut sunnah terus dia terima. Macam ayat tu dah jadik 'senjata' pulak.





Sebenarnya, panjang bicara malam tadi, ayah bagitau lagi...dengan anak2 kena cakap hari2 kita kena taat Allah, ikut sunnah, taat ibu bapa...benda yang dia dengar hari2 tu akan tersemat dalam diri, maka tidak akan susah untuk ajar anak2 kalau benda tu dari kecik dia dah ditanamkan.....allah bagi mudah...terserlah kepatuhan dia walhal petangnya tergedi2 bagitau punyalah suka nak joint tengok wayang, malamnya bila ayah zihin sikit terus patuh jer...kata okaylah..kakak tak pergi...





Semalam juga masa golek2 rehat2 dengan ayah, kak aza ada sms ayah, saya tolong bacakan...adalah ayat2nya antara lain yang saya ingat.....


"yang...ummie gi umah tok tengahari ni nak buat nasi ayam yer....boleh kan?"


Saya kata,


"hah jawablah, abang izinkan ker tidak..meh saya taipkan"...



pastu dia senyum katanya,




"tu bukan minta izin tu...tu dia dah buat keputusan baru nak maklumkan abang...sama jer dua2 bini, dah buat keputusan baru nak tanya, kan dengan ker berbeza tu...."





Baru2 ni kak aza juga ada called saya bagitau yang ayah tak berkenan dengan tadika yang kak aza hantar zubair tu...kak aza kata, ayah kata macam2 kat sekolah tu...sehingga hal kecik iaitu kanak2 perempuan dia berskirt dan lelaki bertie pun ayah jadikan isu. Ayah pulak jawab balik pada saya bila saya sampaikan suara hati kak aza tak puas hati tu, ayah kata...sebahagian besar guru2 adalah india, pakaian tak menunjukkan sunnah [kanak2 pakai skirt] semacam pakaian ikut yahudi katanya....awak tu [merujuk pada kak aza] berpurdah hantar anak sekolah yang tak islamic..tak kontra ker tu? ayah tanya saya....orang tengok pun pelik satu aspek awak menitikberatkan ajaran silam [berpurdah] tapi satu aspek awak bertindak lain hantar anak tadika yang multi racial...[ayah suka hantar ke PASTI]...tu semua tak nak mesyuarat dengan abang dulu...suka2 buat keputusan sendiri...





Ayah kata lagi, dia terkesan dengan madu dia ler tu [saya ler...hehehee] sebab 4 anaknya sebelum ni semua dihantar ke PASTI bila Zubair jer dia tukar sekolah.Semuanya sebab dia teruja melihat suhailah yang dihantar ke MURNI 5 tahun dah pandai baca, solat, mengaji, sopan dan matang [wah...ni kak aza yang kata kat ayah dan saya]





Sekarang ni saya perhatikan punyalah detail pak haji ni, cepat betul dia mengesan apa2 tak kena dalam tingkahlaku kami, sejak dua menjak ni sangat sensitif dan bertambah detail orangnya.





Hani dah dua hari tak sekolah ni, dia demam panas dan selesema. Semalam dah ke klinik sebab stok ubat dah habis. Pagi ni bawa dia sekali ke mahkamah, patutnya keputusan kes harta sepencarian ayah tapi nampaknya takde keputusan lagi, hakim dipindahkan ke KL pulak. Ambil tarikh baru, 9 april baru keputusannya. Geram jer...dua kali datang tak dapat2 keputusan, sekali datang fee RM 300, dua kali RM 600, penghujahan dia charge RM 1,000...banyak habis duit utk kes ni...





Tadi saya berjumpa kak nani kat nmahkamah tinggi syariah. hasrat hati saya nak juga bincang2 hal angah dengan dia, tapi nampak air mukanya takdelah nak mesra2 masam jer saya setakat bersalam jerlah...pastu hani pun saya suruh salam juga...pastu masing2 dengan haluan masing2....dua2 bekas suami siteri tu takde berpandangan....buat hal masing2..lawyer masing2 jer bincang...





Malam tadi along called ayah lamaaaa...bincang hal angah lepas ni macamana.....bunyi macam along fedup dengan angah...dan malas nak layan...sebab katanya kalau nak berubah hanya angah yang boleh putuskan sebab keinginan nak berubah hjarus datang dari dalam diri dia....





Bagi saya lepas tu nak tido bincang lagi, saya bagtau ayah, memang angah yang bertanggungjawab ke atas diri dia kalau betul2 nak berubah tapi dorongana dan sokongan moral kenalah juga disediakan, dan abang sebagai ayah masih ada tanggungjawab..kalau lepas tangan nanti abang akan menyesal sebab angah ada potensi...saya tau along sebagai abang dah penat melayan angah sebab kali ke 3 rupanya angah jadi begini....





Ayah memang ingin membantu angah, tapi dayanya terhad. Mungkin lepas ni ayah akan bawa angah keluar 40 hari...ayah akan sama2 berada dekat angah...monitor dia..nama jer budak angah ni dah 26 tahun tapi bila jadik gini saya kata dengan ayah abang layanlah dia macam dia budak kecik yang perlukan layanan dan belaian...





Rupanya kesan syabu ni takleh dikesan melalui urine test sebab dia diambil secara menghidu syabu yang dibakar. Kesannya terus pada otak....rasanya sah angah ambil syabu...sebab keadaan dia masih juga begitu takde perubahan yang besar. Masih merapu pasal ayah pin...sampai malam tadi timbul idea kelakar ayah suh saya siapkan satu tulisan berita kononnya mengatakan ayah pin dah ditangkap so takdelah angah kata di dipertanggungjawabkan carik ayah pin leps keluar wad ni...pastu tengok reaksi angah camana...





Kisah hidup kami [keluarga besar pak haji ni] macam berputar2 seolah takde penyudahnya....sebelah pihak okay, yang belah sini pulak berkokok...rasanya letih juga memikirkan macam2 ujian dan dugaan. Terbaru rasanya saya ni dah jadi makin terperangkap dalam rumahtangga kak aza dan pak haji, sebab kak aza asyiklah sms saya apa dia tak puas hati, bila saya bagitau pak haji [muzakarah] pak haji bagitua gini gitu pulak.... saya tak tau nak sebelah sapa, rasa macam nak sebelah pak haji [atas sebab hujah pak hj lagi betul dan benar] tapi sebagai wanita dan isteri saya tau apa naluri dan keinginan kak aza cuma daya dan keupayaan saya untuk cross hujah kak aza tu saya takde skill lagi....seni memujuk dan menyampaikan mesej ni kena ada juga...





Esok mungkin 3 hari saya akan ke port dickson rumah kak huda [belakang rumah kak aza] tapi saya tido rumah kak aza jugak kot...sebab ada jemaah masturat dari Johor keluar 3 hari di sana. Mesti lagi banyak cerita kak aza nantinya....dan tak sabar juga nak tengok sofiyyah yang dah meniarap khabarnya....juga nak tengok zubair yang kata ayah makin tembam [kuat makan sejak ambil steroid ni]....hari ni hani menangis mengongoi2 nak ikut ayah balik PD....sian dia, orang demam lainlah kelakunya..nak manja dengan ayah..ayah nak bawa saya tak benarkan takut kak aza fikir lain macam pulak...dahlah tambah beban dia nanti nak kena bagi ubatlah....so pujuk jerlah hani tu....

3 comments:

kakLuna said...

hmm,ayah saya dulu tegas macam pak hj...buat sy membesar dlm keadaan dendam sbb org lain mak ayah nya smua sporting mak ayah saya kolot (tu pkran sy masa tu..sampai sy penah pk nk lari dr umah tau..)

makin besar makin keras hati makin degil..sehinggalah terjatuh di jalan yg salah. tu pun masih salahkan didikan ayah terlalu tegas tak faham anak2. (tu pkran masa darah muda hanya nmpk nafsu saja)


TAPI...bila dah tersungkur, berkahwin, diuji mcm2...syukur Alhamdulillah baru lah nmpk kesan2 baik nya didikan ayah tu.

mmg sampai skrg pun masih menyesal sbb tak dpt jd anak yg baik.

Maryam said...

kak wa, mudah-mudahan pak haji dan kak wa terus diberi ilham macam mana nak handle angah. kalau ayah dia sendiri fed-up, kesiannya kat angah.

teringat saya pada satu scene cerita one litre of tears.. kisah benar dari jepun tu.. :)

NANI SHAHABUDIN said...

sekarang ni mcm2 godaan di dunia yang menguji kita. Kita lah yang kena tetapkan pendirian...susah jugak kan.