Saturday, February 28, 2009

Serba salah

Serba salah


Asslamualaikum w.b.t


Saya ingat angah mengongoi nangis depan saya jer rupanya dengan kak aza pun dia nangis juga. Berlakon atau tidak tak dapat dipastikan. Dia sedih sebab semua ahli keluarga dia tak percaya dia tak ambil dadah lagi. Iyer ker angah ni?


Sekarang ni routine angah adalah membontot ayah. Ayah balik rumah kak aza dia ikut, bila balik sini semula dia pun ikut jugak. Ayahnya nak hantar dia ke rumah maknya, langsung dia tak nak. Sekali dah dihantar hari tu tapi dia datang semula ke rumah kak aza naik bas pagi2 lagi.


Malam tadi saya tanya angah masa kami keluar nak carik ink printer saya, kenapa taknak duduk rumah mak. Katanya susah nak jaga amal. Saya kata, bukan mak ayah tentukan tahap iman dan amal kita. Katanya suasana susah. Nak ke masjid jemaah pun tak dapat.


Mak dia betul2 kontrol dia. Keter ada 3 bijik satu pun mak dia tak benarkan dia bawa. Duit lagilah mak dia tak beri. TU agaknya yang dia taknak balik rumah mak dia.


Semalam dia kata tak nak balik seremban, rumah mak dia. Ayah kata ikut balik rumah saya jerlah. Ayah tak benarkan dia nak tinggal kat rumah kak aza. Lagipun kak aza pun tak selesa, kan kak aza menetek anak, lagi[pun syakiran dah 9 tahun tak sesuailah nak benarkan angah tinggal sana.


Dah lah malam2 angah tak nak tido dalam bilik kat tingkat atas, terpaksalah kak aza anak beranak berangkut tido atas sebab angah tido bawah pulak. Sejak ayah sakit ni semua tido kat bawah, kira bilik solat tu dah jadik bilik letak pakaian. Atas tu setakat wujud tapi tak digunakan langsung dah...


Kat rumah saya pun saya bagi angah dua bilik pilih jer mana satu nak tido. tapi angah tak tido juga di kedua2 bilik tu, setakat salin baju jer. Dia terbongkang tido kat ruang tamu depan tv.


Serba salah saya nak keluar sebab mana tau kang masa dia tido kedai kopi terbuka ker apa....dok dalam bilik jerlah lepas jam 10 tu. Semalam dia datang jer terus ke dapur tanya saya dah maska tak. Saya memang tak masak lagi semalam sebab cadangnya nak order domino pizza jer sebab keter saya accident, bumper belakang dah tergantung2 tak boleh nak jalan...tak sesuai...


Rupanya jarak rumah jauh sangat dia taknak hantar kawasan kami tu. Melepas jer. So semalam asa angah sampai saya hanya sempat masak nasi jer. Saya cakap kat angah hani suh makcik masak telur masak kicap. Terus dia mula masak kejap jer selesai masak. Cekap betul ke dapur.


Selesai dia masak dia dengan ayah ke surau, saya makan nasi panas dengan masak kicap tu. Merasalah air tangan anak tiri masak yang sedap. Dua kali dia datang rumah saya dua2 kali dia masak. Siap basuh pinggang mangkuk yang dia guna. Sam jer macam ayahnya kalau ke dapur. Cekap, cepat dan kemas!


Lepas isyak kami semua keluar. Start keter jer angah terus start mengaji ajar hani surah2 lazim. yang tu yang timbul rasa kasihan kat angah tu. Rasanya banyak pemulihan dia banding mula2 datang hari tu. Saya rajin gak gurau2 tanya dia macamana misi carik ayah pin dengan sharlinie...katanya tangguh dulu...pastu saya tergelak kecil..dia marah saya katanya tulah makcik kalau angah cakap makcik gelak....


Sukar juga saya buat kesimpulan terhadap angah ni. Berdasarkan permehatian saya sebagai seorang biasa yang tak pandai menilai dan membezakan penagih dan pesakit jiwa ni saya rasa angah ni semacam lebih kepada sakit jiwa atau ada gangguna berbanding simtom sebagai penagih.


Saya tengok angah sangat mesra, dengan hani tu mesra yang sungguh mesra. sampai ayah kata, ayah pun pelik sebab tak pernah tengok angah macam ni walaupun masa angah kecil2 dulu. ayah kata dengan iza dulu dia asyiklah gaduh...dan masa zaman kanak2 lagi angah dah mula berkawan dengan orang2 yang jauh lebih dewasa dari dia. Macam seolah2 ayah kata angah ni macam dah terlepas daripada melalui saat-saat zaman kanak-kanak dia.


Tu sebab angah boleh melayan hani dan adik2 dia kat sana [anak kak aza] dan angah tak kekok langssung. Suka saya tengok...semalam hani nak makan durian, angah offer diri gi beli durian dan dia turun keter pimpin hani pergi pilih durianm, saya dan suami tunggu dalam keter jer. balik rumah jer dia dua beradik mengadap durian...angah kopekkan dan hani terus makan...sukalah saya tengok, ada juga kawan hani....



Kalau angah boleh pulih saya harap angah akan terus ada sifat mesra ni. Sebab sebelum ni mana ada angah nak cakap2 sangat dengan saya. Rasanya angah ni boleh diselamatkan lagi. Ada juga ayah cadang nak suruh angah buat kuih banyak2 macam karipap ker apa2 kuih ker pastu letak kat kedai. Sebab angah minat masak dan ada kebolehan memasak.


Ikutkan dia nak lagi jadik imam dan ajar mengaji kat surau tu tapi takkan orang takkan nak terima dia lagi lepas buat kecoh hari tu. Kesian dia. Saya kalau boleh nak bagitau dia dan bagi semangat kat dia, tapi saya pun tak tau cara mana saya boleh bantu. Mungkin kewangan tapi saya takut juga kotler nanti bagi duit kelain pulak dia laburkan.


Selasa ni ada appoinment kat wad psikatrik lagi, Kalau tak okay mungkin dia warded semula. Tapi rasanya dah okay kot. Agak2 berapa lam lagi agaknya dia nak membontot ayah jer. Teruk juga ayah nak mengelonkannya [mengurus] dan kami ni mak2 tirinya juga hilang privacy....takkan depan angah saya nak bergurau2 dan bermanja2 dengan suami walhal sebelum ni takde hal buat tu semua. Sekarang siang2 buta atau malam2 serba salah pulak nak duduk dalam bilik. Bercakap pun pelan2 jer.


Pagi tadi dia balik solat subuh dia lalu tepi saya yang tengah mengadap pc sebab semalam kak aza pesan dengan suami suruh saya carikkan resepi apam mekar [yang kecil2 tu], angah tegur saya, "lahh angah ingatkan ada orang kerdil subuh2 mengadap komputer tadi."...tak taulah kenapa dari hari tu dan juga dari sakit pada tahun lalu lagi dia asyik cakap kat rumah saya ni ada orang kerdil jaga....saya tanya angah nampak tak orang kerdil tu, bagitaulah makcik nak jumpa, katanya tak nampak tapi boleh rasa.....seram juga saya..heheheee


Lepas saya suami pulak mengadap pc...biasalah suami kalau mengadap pc memang lama....agak2 jam 7.30 pg angah dah siap ajak ayah dia balik PD semula. Ayahnya kata jam 8 pagi nanti bertolaklah. Agak2 10 minit nak ke jam 8 dia panggil ayah dia semula. Ayah masih juga depan pc...selang seminit dia penggil. Sampai ayah merungut depan saya, "hisshhh takde privacy langsung daaahhh...." terpaksa juga dia bangun akhirnya bila angah dah start kembara....sian ayah....


Memang ayah kena balik rumah kak aza awal pagi ni sebab sampai sana terus ayah ambil beg pakaian dia dan angah sebab dua2 akan keluar 3 hari ke Lukut, PD...tak taulah ayah nak cuba bawa angah keluar 3 hari tengok keadaan dia dulu, nak suruh kerja takmo, bawak keluar dakwah dulu...lepas ni ayah kata nak bawa dia ke bangi jumpa Haron Din...kalau betullah katanya jin atau saka yang ganggu...ntah kadang2 cerita dia pasal saka tu pun ada ciri kebenarannya juga...saka yang dapat dari sebelah ayahnya, kata dia...bila saya kata bila pulak ayah ada saka, dia jawab pulak, ni dulu2...keturunan ayah, ayah tak kena, kena kat angah jer....ntahlah ni komen lah....

2 comments:

Maryam said...

salam..
kak wa, saya rasa angah jadi gitu kesan ubat psikiatrik. ikut pengalaman dulu, masa makan ubat psikiatrik, memang jadi lain dari biasa jadinya. kalau buat rawatan color vibration, memang diorang pantang betul makan ubat psikiatrik melainkan kena sawan ke apa..

MOKCIK AZWA said...

Saya setuju ngan kata-kata pn. Maryam tu...my own brother pun bila makan ubat memang lain macam...mgkn ubat tu tak sesuai ngan angah kut. satu lagi jgn benarkan klu dorang nak 'karan' kat kepala kononnya nak hilangkan gila, sebab ramai yang kena bertambah gila ada la.

apa2pun semoga angah cepat sembuh agar kehidupan salwa suami isteri kembali ke asalnya.