Tuesday, February 17, 2009

Permintaan Angah

Assalamualaikum w.b.t







Semalam petang lepas ambil hani dari sekolah saya terus ke kedai makan tapau nasi goreng seafood. Bukan untuk saya tapi untuk Angah. Paginya bila ayah tanya angah ada nak makan apa-apa, itu yang dimintanya.






Tapi sebaba ayah nak balik PD, maka sayalah yang ambil tanggungjwab belikan. Mula-mula nak pergi tengahari, tapi susah juga cari kedai yang terima order, biasanya tengahari kedai jual nasi campur jer yang buka.








Lagipun rasa malu pulak nak jumpa angah sorang2, kalau ada hani rasa lain macam juga. Sampai wad pun dah jam 6.45 ptg gitu. Nasi goreng pun panas berasap2 lagi. Tapi masa sampai tu saya dimaklumkan penjaga di situ yang diorang baru lepas makan. Takperlah....asalkan saya bawakan apa yang diminta tu pun rasanya dah okay dah.







Kemudian angah dipanggil namanya dan tak lama pastu angah keluar. Eh boleh keluar pulak, nampaknya dia dah okay pada penglihatan mata saya. Terus dia duduk kusyen sebelah saya. Masa ni saya rasa ada tak kena sebab bila dia duduk dekat dengan saya tu maksudnya bukan diri dia yang sebenarlah tu.







Angah ni pemalu dengan saya sebenarnya. Mana pernah bersalam pun dengan saya. Rupanya duduk dekat2 tu sebab dia nak bisik yang dia nak rokok, saya ada bawak tak, dia tanya pelan2. Sampai 3 kali dia kena cakap sebab pelan sangt suara dia saya tak dapat tangkap bijik butirnya.




Bila yang jaga tu tanya kat angah saya ni siapa, terus angah cakap, ni kakak angkat saya...ceh selamba jer dia jawab....sah angah ni tak stabil lagi, sebab dia bukan kaki bergurau punya orang.



Saya kata, eh mana boleh, doktor tak benarkan, nanti ubat tak jalan. Angah kata ramai kat dalam tu boleh merokok. Saya jawab, nanti kalau terbakar ker apa ker kan susah. angah kata lagi, takkan angah nak bakar pulak...pandailah angah nanti. Makcik masukkan bawah nasi ni, diorang bukan tau, dia kata gitu....bisik2 lagi sekali.





"Mak cik tak beranilah, nanti ayah marah makcik. Eh, takdelah. makcik jangan cakap dengan ayah. Pastu penjaga tu datang, saya tukar topik pulak, saya kata, macamana diorang kat dalam ni, susah jaga tak, diorang ni ganas ker? Macam2 lah saya tanya pastu baru masuk topik diorang ni pernah ker memberontak, bakar2 apa2 ker. Takder katanya. Pastu saya tanya, ada yang merokok ker kat dalam ni.





Hah..part ni dia kata, ala biasalah diorang kat luar merokok, bila kat dalam ni, takdelah kita benarkan tapi sesekali kita bagi, kesian juga katanya. Pastu terus saya cakap dia ni nak rokok, macamana? Dia kata, boleh juga beri tapi beri melalui dia...terpelik juga saya, agaknya dia nak cukai rokok tu ker? Tapi tak kisahlah tu, kalau dia ambik banyak rokok tu pun takper, biar dia habiskan, bagi angah sebatang dua jer pun lagi okay...





Pastu, saya borak2 dengan angah tanya dia okay dah ker. Rasa macamana. Dia kata dia dah okay, bila2 masa boleh keluar, cuma dia jer taknak keluar. Saya kata, takperlah angah duk lama sikit sini, dia boleh jawab apa tau tak? Dia kata, dia keluar nanti, dia taknak balik rumah ayah, rumah mak pun dia tak nak....dah ada orang yang akan ambik angah




Dia kata dia ada tanggungjawab. Saya tanya tangungjawab apa. Tanggungjawab nak kena carik ayah pin, katanya. heheheeee...saya tergelak depan dia. Pastu dia jawab, hah tulah kalau angah cakap makcik gelak, hanya angah jer yang tau benda ni.





Pastu saya serius balik, saya cakap kat dia sebagaimana seorang ibu menasihati anaknya, Saya kata perlahan2 tapi tegas, angah.... yang penting dalam diri kita kena ada rasa nak berubah, baiki diri, fikirkan masa depan. Yang penting keinginan dalam diri kita ni untuk berubah sambil saya tepuk2 pelan2 dada saya...





"Angah ni dah takde masa depan dah....," katanya. Masa ni lepas dia cakap tu dia terus berdiri....saya plak bangun jugak, pastu saya tanya angah ada apa2 nak beli lagi ker....takperlah makcik, makcik belikan angah marlboro dengan dunhill..eh.....larr kesitu pulak dia....

3 comments:

Zareda Norman said...

Simpati kak zar baca kisah angah. Ujian ni macam macam cara.. yang penting jangan putus asa dan sentiasa doa, usaha dan tawakal.

Moga moga keluarga angah pun tak putus asa untuk lihat angah sembuh.

Pnut said...

terkejut juga baca cerita Angah ni..
betullah ulamak kata, orang kuat agama, Al-hafiz ni lagi kuat dugaannya berbanding kita-kita ni..
moga Allah bantu pulihkan ANgah...sayang satu permata yang sukar nak dapat begitu zaman skrng..

Irfa said...

semoga hani cepat baik..