Saturday, February 14, 2009

Ujian dan dugaan

Detik penuh dugaan


Assalamualaikum w.b.t


Lepas balik 40 hari kan saya dah cerita yang suami balik rumah kak aza, dan petangnya tu bila ayah ke surau, didapati angah tak mengimamkan solat di surau. Bila ayah check di bilik sebelah surau, iaitu bilik untuk imam dia ada lepak di bilik. Selamba jer. Tapi masa ni ayah dah nampak kelainan pada angah, dah kena sakit macam dulu, yang kejap2 terbeliak2 mata dia...cakap pun merapu jer.



Rupanya menurut sumber dipercayai angah dah 3 hari tak mengajar budak mengaji. 3 hari tu tempoh yang lama. Berapa waktu solat yang dia tak imamkan tak tahulah pulak. mana ayah tak mengamuk. Bila ayah berdepan dengan angah, sebaliknya pula berlaku, angah pulak yang marah2 dan tengking ayah. Patutkah?



Angah marah2 ayah, macam2 perkara dibangkitkan, ayah kata bukan ayah yang tengking2 angah sebab ayah malas nak layan, tapi angah yang jerkah ayah. Jerit2 dan bagi kata dua pada ayah, dia juga menuduh ayah cuba merampas hak dan harta mak dia, siap bagi tempoh 3 hari untuk ayah selsaikan hal harta sepencarian. Memang dah melalut dah angah ni. benda dia tak tahu tapi macamana dia boleh cakap macam tu. Kalau ikut dulu2 angah ada luahkan perasaan dia tertekan sebab tu jadik macam tu. Tertekan dengan penceraian mak ayah....dan benda ni kemudiannya menjadi satu tekanan pulak pada suami ... saya dan kak aza pun dua2 bersetuju sebab nampak ayah tension dengan luahan angah tu, Sebab dua2 kami nampak yang ayah selalu macam terpikir2 hal tuduhan angan yang ayah tak ambil berat hal dia lepas ayah bercerai dengan mak dia.



Kalau ikut normal situation angah bukan begitu. angah seorang yang pendiam dan serius. Yang ikuti blog saya dari dulu tentu ingat perihal angah dan sakit angah ni sebelum2 ni. Tapi yang baru tentu tak tahu, saya ceritalah sikit perihal angah ni. Saya cerita panjang ni supaya dapat gambaran senario mereka 3 beradik ni...




Angah, 27 tahun anak kedua dari 3 beradik, dari isteri yang pertama, dia juga adalah seorang hafiz, hafal 30 juz quran. Mula menuntut dimadrasah di Tahiland bersama Along dari usia 11 tahun sampailah umur mereka 18/19 tahun kot. Lepas tu dua2 sambung lagi peringkat alim, along dan Angah tak sempat habis sekolah rendah pun. Mula2 Along masuk dulu, beza angah dan Along adalah dua tahun, tapi dua beradik ni jauh sangat bezanya. Beza fizikal dan beza perangai macam langit dan bumi. langsung tak macam adik beradik! tapi dua2 hafiz, cuma along hafiz yang bertauliah [sijil] dan angah sambung di Kubang Bujuk, T'ganu tak sesuai tukar ke Yala tapi tak habis belajar juga, diam2 dia lari dari madrasah!




Masa mula2 kahwin dengan pak haji dulu, saya mula2 diperkenalkan dengan anaknya yang bongsu tu. Iza, masa tu belajar di madrasah juga. Kemudian pindah banyak madarasah dan saya sentiasa setia temankan suami ziarah dia di madarasah2 yang dia belajar, di temerlohlah, di Trengganulah dan akhir sekali di Cheras sampailah dia tamat dan jadi hafizah. Semua madrasah dia belajar saya kira ada 8 madrasah. Asyik pindah jer kerjanya. Macam ada masalah budak ni! Iza anak manja....menjadi perebutan antara ayah dan maknya.




Pada masa sama saya juga ziarah Along setiap bulan di Kubang Bujuk, T'ganu sebab selepas jadi hafiz dia sambung peringkat 'Alim [khatamkan kitab2 arab peringkat tinggi~ gituler lebih kurang]. Kira2nya lepas kahwin dengan suami, saya ni memang sentiasa bagi support pada suami untuk rapatkan hubungan dia dengan ketiga2 anaknya. Masa tu memang banyak berhabis koslah... bayangkan, siap saya ikut suami hantar angah ke Yala, thailand. Dan saya juga ingat saya banyak jugaklah support suami macam bayar minyak kereta, sebab masa tu kan saya dua tahun kawin takde anak lagi.



Dan masa tu gaji bersih jer, takde tolak apa2 hanya kancil RM 313 sebulan. Gaji bersih banyaklah kiranya. Dan masa tu, kak aza memang tak available nak ikut jalan2 ni sebab dia ada anak kecik dua orang, umur setahun dan dua tahun, di samping anak sendiri dengan suami terdahulu dua orang masa tu sekolah rendah lagi. So sayalah yang kehulu kehilir ikut pak haji. senangkan jalan berdua. Kalau dengan kak aza berenam.leceh sungguhkan...



Kalau nak kata lepas cerai pak haji lepas tangan dengan anak2nya, saya rasa tidaklah betul keseluruhannya. kalau lepas kahwin dengan kak aza tu saya 'terpaksa' kata memang pak haji agak berat sebelah, jaga anak2 tiri sedangkan anak2 sendiri terbiar pada emak. satu sebab dia teramat kecewa dengan sikap bekas isteri yang masa tu mencucuk anak2 bencikan ayahnya, ayah ditanamkan dalam minda anak2 sebagai seorang yg tidak bertanggungjawab. walhal maknyanyg tak benarkan jumpa ayah. terutama lepas kahwin dgn kak aza jer ayah dapat anak baru dua tahun pertama dah ada dua anak. Dan ada anak segera dua orang pulak tu. 4 anak semuanya!



Jadik bila lepas kahwin dengan saya, suami macam dapat kekuatan untuk tarik balik hati anak2 dia. Dan saya sentiasa menyokong. Tambah2 saya baik dengan kak nani. Siap kalau kak nani kursus dia hantar iza ke rumah saya. Masa ni pulak memangler saya dengan kak aza tak berbaik. Tapi takdelah bergaduh pun. Masa ni jugak kak aza memang buat macam2 hal tanda protes dengan perkahwinan suaminya dengan saya. Sejujurnya saya katakan yang dia pernah lari 3 kali dari rumah. Perang dingin jangan cakaplah...walhal masa tahun pertama saya kahwin tu, saya takde giliran tau, 2 bulan pertama, weekend jer tu pun kalau kak aza balik rumah mak dia sebab masa tu kawin rahsiakan. Saya pun takdelah kisah sangat....lagipun pak haji di K.Pilah saya di Putrajaya...


Dan saya sebagai seorang yang rasional dalam ketiga2 kali rentetan dia lari dari rumah ni, sayalah yang menjadi pemangkin memaksa suami pujuk dan jemput dia balik. Sebab saya tak pernah berniat nak merampas, malah ada juga rasa macam nak undur diri....tapi suami taknak pulak....memang banyak makan hatilah amsa ni sebab suami asyik dok nak layan kerenah kak aza yang bukan2, hal2 kecik pun dia nak kena jaga hati kak aza takut kak aza mengamuk....saya pulak sabar jer....Macam tak percayakan??? tiap kali dia lari menangis2 saya suruh pak haji pergi pujuk, walhal kat mulut pak haji seolah2nya gayanya macam nak lepaskan kak aza jer....ada sekali tu dia lari sampai ke pahang...dengan menggadaikan rantai leher yang pak haji belikan....



Sebelumnya tu kan, lepas 2 bulan nikah tu, kami nikah 2 jun 2001, saya terus kursus asas pegawai kadet baru untuk BPR di Pusat latihan Polis Ulu kinta, ipoh, Perak bermula 15 ogos 2001 sampailah 2 Febuari 2002 barulah saya di posting ke BPR Negeri Sembilan. Sebelum tu saya bekerja di Putrajaya. Masa 6 bulan ni lah saya bagi masa pada suami untuk layan sebaik2nya isteri dia, dan bila habis kursus saya nak isteri dia dah tau hal pernikahan kami dan dah boleh terima saya. Itu harapan dan permintaan saya.



Tapi perancangan Allah lebih sempurna, dalam bulan 10 tu rahsia pernikahan terbongkar sebelum sempat pak haji nak bagitau, masa ni ada juga bagitau hint dia nak nikah tapi kak aza cakap...'sapalah perempuan malang yang nak abang tu' dan ini ada saya cerita dulu. Lepas terbongkar dengan kak aza kerana ada isteri orang tabligh yang bagitau dia melalui penggilan telefon, dan selepas dia membuat sendiri siri2 penyiasatan tentang siapa "wanita malang yang jadi isteri suaminya' [yer inilah ayatnya semasa suami bagi hint nak kahwin lagi dengan saya...]...., mak ayah saya pula memberi keizinan berkahwin dengan pak haji....lepas empat bulan saya minta izin tapi tak dibenarkan...




Jadinya tahun pertama, kedua dan ketiga perkahwinan saya penuh dengan aktiviti saya mengikram dan membantu pak haji menunaikan tanggungjawab dan haknya sebagai bapa kepada anak2 dengan isteri pertamanya lepas hampir dua tahun macam dia kecewa dengan sikap bekas isterinya tu. Banyak pengalalaman saya sebenarnya dalam tempoh ini. Masa ni saya sudah agak berbaik dengan kak aza, tapi setiap kali berdepan dengan dia saya akan merasa debaran sebab saya sebenarnya mendapat sangat banyak input negatif tentang dia dari berbagai sumber. Kebanyakannya menyalahkan dia sebagai punca/perampas sampai semua bercerai....



Pertama sumber dari bekas isteri pertama yang tiba2 sangat berusaha berbaik dengan saya. Kedua melalui sumber ipar duai iaitu adik beradik belah suami [dia ada 28 adik beradik] dan ketiga melalui kawan2 isteri orang tabligh, yang kenal isteri pertama suami dan tahu cerita perkahwinan suami dan kak aza dana juga dari jiran suami di rumah isteri pertamanya tu [yang jadik kawan baik saya sampai sekarang]. Macam2 cerita lah sampai saya rasa yer..betullah Allah hantar saya berkahwin dengan pak haji ni sebagai penyelesaian macam2 masalah..seolah2 sayalah perantara...
Selain saya sebagai agen untuk 'membersihkan nama kak aza sebagai perampas, "



kalau sanggup bermadu kenapa tak sanggup dimadukan",
itulah teori suami gunapakai untuk kak aza kalau betul dia kata dia takde niat merampas hanya niat menumpang kasih jer....kenapa dia suka bila suami bercerai...lepas setahun lebih dia bermadu dengan bekas isteri pertama, maka adakah dia merasa kemenangan dipihak dia...malahan dengan penuh gaya dia balik ke rumah mak mertua masa tu sebagai satu2nya isteri suami dengan sun glases dan berkebaya....ini ipar2 saya ceritalah ni sebab diorang suka sangat bila tau abang lang diorang kawin dgn saya!




Perantara antara kak aza dengan kak nani, perantara untuk merapatkan hubungan antara pak haji dengan anak2 dari isteri pertama dia, perantara antara mak /adik beradik pak haji dengan suami saya [yg seolah2 terputus lepas kawin dengan kak aza], juga sebagai satu bentuk kesedaran pada kak aza yang selama ni mengawal suami [macam2 bentuk kawalan yg sy tak perlu ceritakan disini], dan kini masih juga seolah2 perantara antara kak aza dengan pak haji....so saya anggap sampai bila-bila pun saya tetap perlu berkorban agaknya...




Berbalik cerita angah, malam tadi saya called kak aza untuk versi yang lebih jelas, sebab suami saya tu bukan jenis yang banyak cakap, yang perlu dan penting ajer dia cerita. Maka rupa2nya kronik keadaan angah, petangnya dia datang rumah kak aza dalam keadaan serabai, siap baring atas sofa dan minta pinjam hp kak aza, called ayah, hp dan kunci bilik dia di surau semua dah hilang. Sama macam dulu, dulu bukan hp ajer yang hilang, dengan motor2 dia sekali hilang...




Banyak bendalah jugak kak aza cerita...angah siap tawaf depan belakang rumah dia dengan motor [ini motor ayah yang beri dia macam orang tak betul, selain beri dia sebuat kereta mini lama sebagai motivasi untuk dia jadi imam dan ajar mengaji]. Isyak pulak dia jerit2 kat depan rumah kak aza marahkan Uda anak kak aza yang umur 9 tahun tu. Ikut kak aza orang2 kat taman tu dah mula cakap2 angah "G-I-L-A", cuma kak Aza tak bagitau abang jer hal ni.




Lepas isyak ayah balik rumah saya, muka sangat sugul dan tak berseri langsung. Terus angkat beg nak balik PD katanya. Angah dah mengamuk. Rupanya angah dah mengamuk kat surau pulak. Dalam masa terdekat tu juga, AJK surau call ayah, kawan polis ayah pun call jugak, dah panggil polis dan ambulan nak bawak angah. Sebab angah dah macam tak betul. Ada ker masa angah dah macam merapu tu ada yang suruh dia jadik imam solat isyak tu. Dah lah dia baca merapu...




Pastu ada pulak kak aza cerita pagi ni masa saya called dia, katanya semua orang yang ada kat surau angah marah tak bersebab. malam tadi jugak, rupanya bila polis datang tu angah sempat bawak motor lari dan polis tak dapat kesan dia. sudah...ayah called along kat KL, along kata kalau angah dalam keadaan 'isim' macam tu kena layan dia berbual, sebab dia ada halusinasi dan imaginasi...tak boleh main terjah jer.




Subuh2 tadi polis cari dia tapi masih tak jumpa. Sekarang tak tau dah angah dimana. Rak dapat dikesan, kat rumah maknya di seremban ni pun dia takde balik. Cuma takut dia meracau mana tau dia baring2 atas jalan ker. Dengarnya sebelum ni ada orang nampak dia meracau marah2 orang kat pantai. Dulu di KL masa mula2 dia kena kes macamni dia accident dan ada orang hantar ke hospital dan dia terus masuk wad psikatrik. Tapi kali ni ntahlah...kalau jumpa rasanya kena tangkap dan gari jer, lockupkan.




Ayah pulak lepas subuh tadi terus balik PD, risau sangat muka dia. Saya pelik betullah kenapa along tak turun dari KL, bantu ayah. Pelik sungguhlah, dia called tanya perkembangan jer. Tak kesian ker kat ayah. Kerja2 jugak, tapi takkan tak tau ayah ni bukan berupaya, dengan jalan bertongkat menyeret kaki...nak handle angah sorang2.




Kak aza tadi bagitau saya ayah ada tanya dia, 'bolehker abang gi mesyuarat kat Seri Petaling', kak aza jawab 'takkan ummi nak halang pulak, kalau angah dah ada perkembangan, takper jugak, ni angah pun tak tau ke mana", biarlah abang kau gi mesyuarat jer wa, katanya kat saya. Pastu dia cakap kat saya, akak tak boleh cakap dengan abang kau hal angah ni, kau jerlah cakap, bagi cadangan macam apa kau cakap kat akak ni, benda ni tak boleh main2, abang kau ni akak tengok macam tak serius....kes macam angah ni dah serius dah ni....





Saya bagitau kak aza, cadangan saya untuk kes macam angah ni, sebab coursemate saya ada dua dari polis bahagian narkotik pulak tu, symptom yang ada pada angah ni saya tau dan dapat agak. Dua ASP polis tu pun dah terangkan kat saya malam tadi. Dan2 tu saya called diorang tanya pandangan. Rasanya sah, takde sebab lain dah angah ni, sebab laknat najis tu...bukan yang jenis kecik2...ni saya syak jenis SYABU atau ICE, sebab dua benda ni memang attack otak.




Sikit pun boleh bagi kesan dan memberi imaginasi bukan2 pada yang mengambilnya. Soalan saya pada suami, "abang nak selamatkan dia ker nak punahkan dia". Mula2 suami jawab secara sinis macam orang dah geram sangat dah...katanya "orang macam ni nak baik BUNUH jer"...ni jawapan orang yang dah tertekan ni...tapi bila bincang balik, nampak dia taknak kes ni jadik kes polis, maksudnya dia taknak angah masuk lokap atau penjara [menurut ASP Cina tu ada kemungkinan syabu kena masuk penjara, heroin atau ganja masuk serenti].





Bila saya search internet ada juga pusat2 untuk memulihkan penagih ni, tapi dalam kes angah setakat ni kami syaki jer, kalau nak pastikan kena ambik ujian darah, ada juga klinik di sini sediakan perkhidmatan cuci darah untuk buang kesan dadah tu dengan kos RM 500 [ASP lelaki coursemate tu bagitau juga tempatnya di KL] Tapi setakat ni angah pun masih hilang so keputusan masih tetap tergantunglah. Kalau pusat swasta untuk pemulihan secara tradisional ni memang banyak, sediakan duit ajerlah...





Memang dugaan betul ayah dengan anak2nya sekali ni, bagi angah ni, dalam tiga2 anak angah ni lah yang paling ayah banyak bantu. Dia juga yang paling kerap carik ayah kalau ada masalah. Bila dia mula ada masalah ni dulu, ayah dah ambil tanggungjawab jaga dia, ubatkan dia, pastu dia balik pada emak dia, lama juga senyap jer takde khabar berita, hanya melalui along jer ayah dapat khabar angah, tiba2 masa saya gaduh dengan ayah hari tu, ayah ambil angah balik pada ayah sebab kesian kat dia tertekan dok kat rumah mak dia, dan ayah usahakan dia jadi imam dan buka kelas mengaji di surau taman kak aza duduk tu. Bukan jadi imam percuma, dengan bayaran, malahan ada tempat tinggal, ayah bagi motor dan ayah bagi kereta sebiji. Malah kata kak aza, ayah memang banyak habis masa layan dia jer, konon nak dia berubah dah hargai apa ayah buat untuk dia.





Tapi kalau diri angah sendiri tak berubah2, macam tulah kesannya. Puncanya ayah kata masa ayah takde [keluar 40 hari] tu, ayah ada pesan kawan dia bagikan duit bayaran dia ajar mengaji dan jadi imam tu [bayaran sumbangan ikhlas ahli2 kariah tu], jangan bagi banyak bagi sikit2 tapi kawan tu sekali bagi hari tu dia serah sekaligus RM 400, sepatutnya RM 50 jer sekali bagi....enjoyler dia...kalau ayah nak kecewa sekarang atau nak salahkan kawan dia pun tak guna dah....




Ntahlah tak tau nak salahkan sapa kes angah ni, mak dia dan Along pun setakat ni takde bertindak dan datang tengok atau ambil angah ni, lepas tangan jer semua....kami mak2 tiri ni pulak susah hati bagai nak rak...berdebar saya nak tunggu apa kesudahannya kes angah ni. Ikut ayah pulak, dia pun nampak pening nak handle angah ni, saya takut tekanan darah dia naik jer...lain pulak msalah timbul nanti..tu yg kalau boleh saya ni usaha nak bantu mana yang boleh...



Nak salahkan ayah, ntahler, nak salahkan emaknya pun saya tak reti...rasanya angah dah cukup dewasa untuk fikir, ayah diusianya dah ada 3 anak dah! kalau nak kata sebab penceraian, Iza dan Along tak pulak, lepas jadi hafiz/hafizah, dua2 sambung belajar ambil akademik dan dua2 dapat masuk universiti walhal dua2 pun sampai darjah 5 jer sekolah....tapi angah tak tau kenapa jadik lain... setakat carikan madrasah untuk mengajar dah banyak dah ayah carikan, malah angah sendiri pun banyak madrasah dia mengajar tapi katanya tak sesuai dengan jiwanya...





Sedihlah saya ingatkan...angah ni kalau mengaji alahaaaii sedapnya suara dia, syahdu jer bacaan dia, walaupun macam tu tapi dengarnya dari ayah hafalan dia tetap dijaga, ayah selalu monitor, sambil dia jadi imam dan ajar mengaji tu dia mengulang hafalan dia semula. Dua tiga kali saya lalu kat surau tu masa gi rumah kak aza saya nampak angah dengan jubah dan kain pelikat siap dengan ketayap sejuk hati saya walauapun dia anak tiri jer...tapi bila berlaku macam ni sedihnya saya. Ayah dah jalankan tanggungjawab ayah untuk bagi didikan agama yang sepatutnya dan angah pun dah boleh fikir buruk dan baik, tapi masalah lain pulak yang timbul....



Saya ada mesej ayah tadi, tanya hal angah ni, ayah ada di markas Seri Petaling, ada mesyuarat seluruh malaysia, sebab kan nak ada ijtimak [perhimpunan org2 tabligh] bulan julai ni di Nilai .... ayah cuma jawab, angah tak dapat di kesan ayah minta saya doa banyak2....dan saya fikir itulah sebaiknya, allah yang beri ujian pada manusia, dan allah juga yang dapat selesaikan, yang penting kita usaha dan doa....yakin kena betul ni...sesungguhnya inilah ujian dan dugaan dari Allah atas hamba2Nya...sesungguh solat dan sabar adalah sebaik2nya...


3 comments:

payarumput21 said...

Salam WA..

Sedihnya baca cerita Angah.. Mudah2an dia selamat.. mudah2an dibuka pintu hatinya bila dia sedar.. mudah2an tak terjadi yg bukan2 pada dia..

Adik akak pernah menagih.. menumpang rumah akak.. sedih.. hanya Allah saja yg tau.. darah daging kita..

Alhamdulillah.. sekarang dah sihat.. harap tak terjebak lagi sampai bila2.. AMIN.

Akak doakan yang terbaik buat Angah dan semua2.. sedih hati ni sgt2 mengenang penderitaan jiwa semua orang..

Hanisumayyah said...

Kak..bailah pandangan macamana nak pulihkan. Saya ni walaupun dia bukan darah daging sendiri, tapi perasaan saya tetap rasa macam dia anak saya, sedih suami maka sedihlah jugak saya ni....masing2 ada ujian dan ini antara ujian terbesar ayahnya...

kakLuna said...

sedih la kak...cuba bayang kalo mcm kita ni,anak tu je sorang tiba2 jd mcm ni...lagi lah sedih. setiap anak pun penting sbb setiap anak tu dtg dr darah daging kita. sakit anak,sakitlah kita. sedih anak,sedihlah kita.

mcm mana lah kak nani boleh x amik tau psl angah. ketepikan lah soal ego...soalnya anak tu nanti Allah akan tanya apa tgjwb yg kita lakukan.

ke kak nani pk, sbb anak2 lain berjaya, dia rasakan yg angah ni adalah kegagalan ayah, bkn kegagalan bersama.