Thursday, April 2, 2009

Cerita semalam

Assalamualaikum w.b.t


Semalam ada bicara lagi. Terpaksa ponteng kelas sebelah pagi. Rugi betul, kelas tu pensyarahnya Prof. Datuk Dr Abdul Rahman Embong, salah seorang panel dalam J/kuasa yang ditubuhkan serentak penubuhan SPRM. Orang tua tu memang banyak idea lah. Perspektif dia pasal integriti dan rasuah pun memang boleh buat saya sangat teruja bila mendengarnya. Berbeza sangat persepktif integriti dari sudut pandangan ahli akademik dengan pandangan orang politik.


Minggu ni betul2 sibuk bicara lah. Kenapa agaknya semua bicara kes macam nak dikumpulkan dalam bulan april ni? Esok pun ada bicara lagi. Mujur esok takde kelas. Hari ni petang ada pembentangan group saya yang ditunda dari minggu lepas sebab saya ada court case. Semalam ajak bincang sebelah petang lepas abis kelas, salah sorang ahli kumpulan tu cakap dia nak balik. Dah tua malas nak gaduh2, biarkan jerlah. So langsung takde perbincangan pun. Main email jer, pastu combined slide powerpoint. Takpuas hati betul!



Mujur pensyarah semalam sediakan minum petang, sejuk hati...patut pelajar sediakan minum/makan ni, tapi semester ni pesyarah pulak sedikan tiap2 minggu minum petang...baik betullah diorang...pastu siap 'bertegang urat' masing2 dengan pensyarah pasal topik 'politik wang', pensyarah undang2 tu nampak dari sudut perundangan tapi kami pulak nampak dari sudut penguatkuasaan....sebab kami berbeza pendapat adalah pensyarah taknampak politik wang ni sebagai menyebabkan apa2 kerugian pada kerajaan...mlahan dari segi pembuktian sukar membuktikan hubungan langsung pengundi yang dirasuah dengan pilhan dia pada hari mengundi, boleh saja memilih yg lain....


Semalam juga dapat berita gembira, sepatutnya kami dari mula belajar dulu dapat elaun belajar. Tapi sungguhlah banyak masalah, sampailah sekarang satu elaun pun tak dapat, dipotong elaun sedia ada pulak tu. Kos memang bertambahlah, tol + minyak. Tambah2 takde claim apapun. Saya masih okay [paras hidung jugaklah tipa2 hujung bulan] tapi yang anak berderet berulang dari pahang, kedah, penang tu kesianlah. Mujur masing2 bini bekerja, buat loan kat bini jerlah. Dan diorang pun tido pun katy MACA [tak taulah bilik mesyuarat ker, surau ker,], lelaki senang lepak mana2 pun boleh....


Sebenarnya, kelulusan untuk program belajar kami ni tak dapat lagi. MOF [min. of finance] tak luluskan lagi. Kat sini banyaklah masalah/alasan/rasionalisasi yang diberikan, tapi kami akhirnya yang jadik mangsa, takdelah mangsa sangat. tapi kesannya tetap ada. Semester ni kena gugurkan satu kelas, 'Seminar Penyiasatan dan penguatkuasaan rasuah' sebab kelas bentuk seminar kena panggil penceramah pakar dari luar tapi macamana nak bayar, MOF tak luluskan maka tadelah peruntukan!


Dah macam2 juga usaha dibuat, baik pihak penyelaras di UKM mahupun phak MACA, termasuk juga presiden group kami mengadap Timbalan Ketua Pengarah SPRM, tapi dengarnya baru2 ni MOF luluskan, hari ni barulah pihak MACA minta no akaun dan salinan buku bank. Harap adalah berita gembira buat kami.


Berita sedih pun ada jugak. Jawatan saya dah di pool kan. Sedihnya sebab yang lain2 [4 pegawai sprm yang lain takde pulak dimaklumkan. Saya sorang jer. Yrlah jawatan saya kan Ketua Unit Siasatan, kalau takde orang pegang post tu kat mana2 state memang haru birulah. Maka disebabkan pentingnya post tu, pengarah minta hq maklumkan kedudukan saya, supaya senang diorang mohon pegawai baru ataupun jawatan saya tu boleh dipangku oleh pegawai lain. Tu yang hq keluarkan surat maklumkan saya teah dipoolkan dibawah pengurusan sumber manusia HQ.


So, akibatnya, sekarang saya takde bilik lagi, dah convert bilik saya jadik bilik temuduga pegawai baru bulan lepas, pastu dapat arahan pulak kena hadir jamuan perpisahan untuk saya dan 2 pegawai lain yang bertukar pada 10 hb ni...dan juga saya akan buat dokumen serah tugas pada peg yang memangku jawatan saya tu...sedih :(.


Satu masalah timbul pulak, kan saya banyak terlibat court case akhir2 ni, banyak juga melibatkan perbatuan, so saya nak claim pada sapa? saya masa kerja dulu memang jarang-jarang claim sebab kadang2 terasa saya pun ada juga makan gaji buta sekali sekala. So kononnya tak claim tu kira kontralah...sedekahkan jer duit claim tu pada kerajaan. Banyak duit claim ni kalau dituntut, termasuklah 5% elaun keraian dari gaji asal kita...elaun keraian ni jer dekat Rm200, tapi saya tak claim pun...selalu meraikan sumber [saksi dan pemberi maklumat atau kawan2] dengan duit sendiri jer...


Tapi semalam, dimaklumkan kena claim ke HQ...lagi banyak cerita, sapa pulak nak ke HQ nun...tak biasalak tu...malu jugak lah...tiba2 tunjuk muka kat HQ nak claim T&T lak...kira halal jerlah....tulah dah 9 tahun kerja jarang-jarang claim...memang ada yang marah saya tak claim termasuk pak haji...katanya hak kita claim tu...tapi saya camtulah jugak...sebolehnya kalau menyiasat dulu saya bawak pegawai lain yang rendah pangkatnya dari saya supaya diorang boleh claim...kalau gi menyiasat dekat2 atau bawak kes sebolehnya saya bawa kereta jabatan...yerlah sebagai persediaan masa susah, kadang2 hujung tahun peruntukan utk claim habis, bagi yg bergantung pada claim tu memang 'teruk'lah bagi saya takde apa...apapun kerja kami yg memang asasnya menyiasat dan merisik mahupun mengesahkan maklumat diluar, memang banyak habis duit lah sepanjang bulan kehulu kehilir menyiasat....kecualilah pengarah, timbalan dan juga macam saya dulu sebagai KUS yang takde Investigation paper dalam tangan kecuali kes utk pendakwaan!


rasanya cerita saya makin merepek dan tak focus..ntah apa2 jer jari jemari saya menaip ni. Oh ya sekarang saya ada satu habit baru. Saya suka basuh baju guna tangan dan puas hati tengok baju basah2 bersidai...dan kotoran degil pun dapat tanggal. Mulanya saya basuh tangan sebab kaki/pinggang sakit nak duduk bangun sidai baju di belakang. So saya duduk jer atas bangku kecil dalam bilik air saya berus baju2 tu, bilas dan sidai dalam bilik air sampai tos airnya, bila dah tos saya jemur pada penyidai yang saya letak dalam bilik stor belakang....so sekarang saya tak payah keluar rumah dibelakang dan tak sakit hati tengok Cina belakang tu yang 24 jam duduk dapur makan/borak/bersidai.sampai jam 2/3 pagi borak kuat2, ramai pulk tu anggita keluarganya, semua dah dewasa lelaki perempuan. Dulu2 ada juga bertegur tapi sekarang tak kuasa saya. Kalau saya keluar semua tengok2 saya, yg duduk kat meja makanlah, yang basuh pinggan kat sinkilah yang sedang sidai kainlah...sekarang senang hati saya....



P/s: ada berita baru jer pak haji sampaikan subuh ni, ada perempuan dari kemboja ada anak lelaki umur 7 bulan, kawin dgn pakistan berniaga di Nilai 3, baru bercerai kemudian duduk menumpang rumah adik beradik dia di Johor, org ni kak aza jumpa kat nilai 3 lama dulu masa dia shopping [dia ada cerita dulu dekat saya dia jumpa perempuan ni, mengandung sama dengan dia], sempat tukar2 no. hp, pastu baru2 ni callled minta tolong kak aza, pastu kak aza dengan pak haji cadangkan letak kat rumah saya sebagai maid...bantu saya yg sakit2 nilah...semalam kemboja tu sampai dari Johor ada kat rumah kak aza lah sekarang ni! Patutker saya ambil dia ni? Dengan tak kenal, ada anak plak tu, esok2 anak dia sakit tgh malam, susu abisker...camno pening saya ni. Pak haji plak kata, "dah madu ko tu pandai sangat nak tolong orang..abang pun tak tauler..., ko ambik jerlah dia atas niat nak tolong"...patutker????

2 comments:

NANI SHAHABUDIN said...

huh..senang nya pak haji cakap.

Hanisumayyah said...

ANNE...


tulah senang dia cakap, susah kita nak jawab, semua serba tak kena....