Sunday, January 31, 2010

Perancangan masa depan

Assalamualaikum w.b.t


Nampaknya jam dah menunjukkan 12.30 malam, saya baru jer on lappy ni. Mata pun segar bugar jer. Mana taknya...dari lepas maghrib saya bantai tido sampai jam 11. Dah siap2 kemas dapur, teringat pulak blog...lama gak tak buka blog ni....





Hari ni letih sungguh. Rumah saya ni sejak saya balik 40 hari tak pernah saya mop lagi. kan lepas balik tu terus masuk kerja. Pastu sabtu ahad sibuk menguruskan baju sekolah hani, gosok baju kerja, sibuk layan pak haji yang memang ada masa sabtu ahad. Mengemas2 rumah ni dah jatuh tempat terakhir.





Jadi, lepas solat subuh tadi memang tak rest langsung terus kemas dari depan ke dapur sampailah membasuh bilik air semua sekali.....cuma tak sempat nak habiskan lipat baju jer.....sejak kerja ni, malam2 atau subuh2 masa bangun tu saya memang putar baju dalam mesin, balik kerja lepas maghrib saya angkat, semua campak atas katil bilik Rika tak berlipat.....

tak taulah kalau orang anak ramai...ni anak sorang pun baju sampai tak terlipat....





Badan ni pun dah lemak selama ni semua Rika buat, pemalas betul nak lipat, baju2 kerja semua saya gantung jer....baju basahan saya, hani dan pak hj yang berlonggoknya tu....masuk telekung. towel, cadar maka jadik banyak pulak dah longgokan tu....nampaknya esok kena buat juga....





Hari ni sebelah pagi, ada jemaah masturat yang akan keluar 3 hari ke kawasan Beranang datang ke rumah saya, sebab di rumah saya ni Bayan Hidayat dibuat (contoh Bayan Hidayat ada disini), ada 4 couple yang akan keluar. Tapi tadi selain 4 couple yang datang ada dua orang datang juga untuk dengar sama. Kak Umie (baru balik keluar dari 2 bulan di Australia 22 Jan lepas) dan Azizah.....saya pernah keluar 3 hari dengan dia....





hari ni senang jer takde masak2, saya buat air kopi jer, pak haji ke gerai makcik depan rumah ni beli nasi lemak 15 bungkus dan beli kuih2 makcik tu....pastu semalam saya ada beli cake coklat dan butter, saya potong2 jer.....pastu lepas kemas saya hidang siap2...senang citer takyah masak2....





Citer Hani



Hari Rabu tu kan saya kata saya suruh mak ros ambik hani kan? jadi petang tu memang senang hati sangat buat kerja sebelah petang takdelah teringat2 kan Hani yang menunggu saya. tau dah dia selamat....





Malamnya pak hj belik rumah saya....yerlah cam biasa rabu kan dia mesyuarat kay markaz, malamnya tu lenih kurang jam 11 dia sampailah lepas habis meetingnya. saya dah tido pun, bangun buka pintu jer...pastu sambung tido lagi....dua2 beranak kami memang dah tido. Pak haji bebel2 apa ntah, dia ada beli capati rasanya ajak saya makan, tapi saya kata tak lapar...pastu tak taulah dia makan ke tidak....





Sebelumnya dia ada call saya tanya dah makan ker tidak, saya sebenarnya dah beli nasi ayam tapau balik kerja, dan ada juga beli roti john, saya cakap, kami tunggu abang balik, kita makan nasi ayam sama2.....pastu janji tinggal janji jer,,,sebab saya dah membongkang tido..pak hj panggil2 pun selamba jer saya sambung tido....





Dalam jam 3 pagi camtu saya terbangun sebab dengar bunyi alarm hp saya.....rupanya pak hj setkan, dia nak bangun tahajud kot.....saya pun keluar..tengok2 pak haji tido atas sofa ruang tamu jer, ingatkan dia masuk bilik belakang, tak rupanya.....pastu saya duduk depan dia....dia bangun dan macam segar pulak...saya pun tetiba jadik segar....





Pastu saya terus buka cerita hani semalamnya (yg nangis ngongoi2 tuler).....pastu kami ni bincang2lah apa nak buat maksudnya perancangan akan datanglah hal Hani ni.....rupanya pak haji tak setuju (macam marah pun yer jugak) saya hantar Hani rumah mak ros.....katanya dari hantar rumah mak ros baik dia jer yang jaga bawak balik hani ke PD.....pastu saya benganglah saya kata, idea hani dok PD tu kan dah lama bincang dan saya dah tolak idea tu walau apa cara sekali pun. saya taknak pisah dengan hani...saya dah rasa dah macam orang gila dok sorang2 kat rumah...yg Hani pulak happy sakan dok rumah mak tiri sampai lupa mak dia nih!





Pastu dia marah saya katanya, kalau dah tak suka idea tu, janganlah merungut2 marah2 kata dia tak bantu jaga Hani, sedangkan katanya dia dah mujahadah dah duk rumah sorang2 rabu dan khamis tu sebab nak ambik hani hantar hani sekolah dalam keadaan diri dia yang OKU tu....dengan dok rumah makanan semua saya tak sediakan...susah payah dia masak tangan sebelah...saya kata saya fahamlah yang tu...saya pun korban juga...ulang alik jauh2 hari2, urus anak juga....pastu katanya kalau dah penat biar jerlah dia jaga hani.....saya marahkah macam tinggi suara saya kata saya memang takkan lepaskan hani.....





Pastu dia pulak marah saya, kalau dah taknak dengar cakap suami tu sebab jadi camni...taknak taat suami, tak hormat keputusan suami....saya pun benganglah malas nak gaduh...sebab dua2 dah mula dikuasai emosi....saya terus blah masuk bilik balik sambung tido......tapi lepas masuk bilik tak boleh tido plak...rasa bersalah...rasa macam syaitan dah kuasai diri.....saya kejutkan hani, tanya dia nak makan nasi ayam tak? Dia bangun dan cakap nak makan...hishhh kesiannya...lapar rupanya anak saya ni....





Saya pun bangun semula, terus ke dapur panaskan nasi ayam dan sup dia...pastu bawak depan hidangkan..kononnya nak ajak pak haji makan sama, dia taknak....dia pandang jer kami dua beranak makan, tapi dari raut wajah dia saya tau dia kesian jugak kat kami dua beranak ni....





Lepas makan saya kemas2 kan dan Hani sambung tido semula. Dalam hati saya memang rasa nak minta maaf dengan pak haji tapi syaitan dok kacau lagi...tak nak mengalah juga...saya terus basuh baju (kat belakang) pastu sambung pulak dengan iron baju....siap2 iron saya rasa cam dah tak tau nak buat apa pulak...terus saya ambil wudhu'...nak solat tahajud..masa baru nak solat saya tengok pak hj lak bangun gi bilik air....hmmmmm mesti dia pun ada rasa cam nak pujuk saya gak tu, tu pasal dia masuk bilik air....entahlah saya macam dah boleh baca jer sekarang apa ada dalam hati pak haji....





Lepas dah solat, saya terus ke bilik belakang, maih dini hari lagi jam 4.30 camtu...

hishhhh...dah taip panjang tadi..tiba2 tak boleh connect dengan blogger lak...nak save atau publish tapi tak boleh publish..apahal ntah dengan broadband ni..lembab jer connection dia....ni saya terpaksa tukar guna streamyx jugak......broadband takleh lawan lah kelajuan streamyx ni....xtaulah berapa kelajuan dia, maklumlah broadband free....free pun bukan sesaja kena buat kerja guna broadband ni...saya ni pi buat kerja lain lak....

1 comment:

Maryam said...

sabar, kak wa.. sabar .. (hal taip panjang2 pastu hilang).. :)