Wednesday, March 17, 2010

Citer hal kerja

Assalamualaikum w.b.t



Eh bebel hal kerja aci tak?


Blog private ni orang lain boleh access tak?


Okay takperlah tu...


Hal kerja ni, takdelah apa sangat sebenarnya...


Kerja orang lain lagi susah kot? lagi besar tanggungjawabnya....lagi mencabar lagi menuntut kesabaran dan skill yang maha hebat...


Mana-mana kerja pun sama, takde yang senang dan mudah...goyang kaki dapat duit cukup bulan...ada ker kerja camtu?


Bagi saya, kerja saya sekarang ni memang dah mudah sangat, itu kalau banding dengan siasatan dulu...


kalau siasatan, semua benda kita kena perah...perah otak (kena mahir undang2, kerja semua ikut undang2, arahan tetap, pekeliling)...kalau salah ia melibatkan orang tertuduh dan saksi....memang kena teliti lah...


Kena gak perah tenaga, siasat dan tangkap orang, kalau boleh selesai 24 hrs kena selesaikan kalau tak dah leceh kena jumpa majistret apply 117 (reman)...pastu kena kumpul bukti (keterangan dan dokumen)...masuk OKT lokap...pastu nak release satu masalah, nak jaminan....memang mencabar sungguh pastu nak study document, nak kesan saksi, nak kumpul ingredient ikut seksyen kesalahan mana kita nak charge....memang bukan calang2 kerjalah menyiasat ni....kalau OKt tak ngaku dah lain citer plak...nak2 saksi jenuh interrogate tak mau break...MO okt sampai kesudah kita tak tau....tu yg rasa nak nangis tu! letih!


Wah kalau nak citer hal siasatan mau kena buat buku atau novel lah...kes rasuah memang complicated...lain dari serious offence lain...nampak bukti dan selalunya ada saksi (eye witness).


8 tahun bergelumang dalam siasatan buat saya rsa bersyukur sangat2 dapat keluar dari bahagian tu. Suka yang teramat suka!


dan inilah bahagian yang saya rasa sesuai dengan jiwa saya. Sesuai sangat. Tapi sesuai pun takdelah saya boleh buat kerja dengan cemerlang! hahahaaaa.


Sebabnya pulak, bidang ni kita tak terlatih secara formal. Siasatan semua pegawai kena kursus 6 bulan (batch saya) tapi korporat com ni memang kami semua takde training langsung camana nak urus hal ni.


Nak2 pulak pengurusan tertinggi taruh harapan yang sangat tinggi terhadap unit ni untuk bina semua imej lepas kes TBH, walaupun saya rasa, kita kena tunggu keputusan inkues...
baru kita boleh nampak halatuju mana persepsi masyarakat terhadap SPRM...


Tapi kami dengan kekuatan 4 orang yang mana keempat2 kami ada degree....3 dari kami ada degree mass comm, dan sorang lagi degree public admin...3 ada master (boss kami ada master mass comm dari US dan sorang lagi ada master pengurusan dan saya plak ada master pengajian rasuah) merasa sangat2 pressure juga dengan harapan pengurusan ini.


Disebabkan awal tahun ini baru kami di setup, maka banyak benda baru kami kena uruskan. Dapat boss bermisi tinggi, kita pun kena kejarlah rentak dia.


Saya ni kan penggemar mengadap internet ni...suka2...tapi saya tak sangka plak ia akan menjadi kerja saya sepenuh masa.


Semalam dapat arahan incharge facebook (ambik alih dari admin sedia ada, pegawai kami juga, tapi kita nak jadikan ia saluran formal) maka silalah add yer kawan2 yang ada baca ni....bagi support kat saya..hahahaaa kalau tak bagi support kat SPRM pun addlah sebagai pembaca kepada blog saya....


hari ni....woww...dapat lagi tugas baru....kena incharge portal jabatan pulak....walhal pagi2 buta team kami dah discuss, nak tolak portal kat bahagian pendidikan masyarakat, kami dah tak mampu dah sebab kami akan incahrge satu blog jugak....ini coming soon...fuuuuhh rupa2nya boss kena tembak dalam mesy ptg tadi takleh pertahankan diri lagi...portal pun akan jadi baby kami....


maka silalah Puan salwa....salurkan minat bertenet yang membazir masa camni kepada tanggungjkawab rasmi yer!


Sekarang ni mata saya sampai tak larat nak baca macam2 blog politik, kritikan semasa, pembangkang...pastu dengan suratkhabar bercetak lagi, media online....dengan menjawab email base on isu akhbar kepada PRO JPM...


Dengan tugas buat teks ucapan KP dan sesiapa yg berkenaan lagi. Memang saya dulu selalu bayangkan yang saya nak jadi setiausaha akhbar..ni kes masa jadi wartawan dulu kan selalu deal dengan setiausaha akhbar mana2 ADUN/Menteri/dll...rasa cam syok jer dapat curahkan idea pada boss....


Tapi sekarang bila kena buat semua tu, rasa cam aduuuhhh...memang rasa tak capai standard lah nak baca pemikiran boss No 1 ni...nak kena study dulu pemikiran dia...setakat ikut dia dalam tempoh dua bulan sebenarnya saya masih tak mampu baca apa ada dalam pemikiran dia...boleh baca lah tapi tak sepenuhnya.


Tu yang saya rasa saya kena banyak2 baca hal rasuah ni... ada master pun rasa cam takde master.....yerlah kat U kita belajar teori orang putih...Durkheim lah...teori tulah nilah...tapi kali ni nak kena tengok realitynya....


Dan saya rasa kesian sangat kat boss no 1...sebab dia perlukan sokongan kami....support dia...tapi saya pulak secara personal rasa saya tak dapat nak sumbang lagi sebagaimana yang dia inginkan....rasa macam fail lah! Orang lain saya tak taulah....


saya masih tengah asah skill buat teks lagi ni...nak kena study banyak2 kecenderungan boss no 1 ni....saya nak kena banyak bincang dengan pengarah bahagian dasar kami (yg memang rapat dengan boss no 1) harap2 dalam masa sebulan dua ni, saya dah boleh sealiran dengan pemikiran dia....


Masa mula2 buat teks tu saya sangka dia tak baca sebab dia jenis impromtu rupamnya sekarang dah lain...agaknya dia letih dan baca lagi senang....so nak tak nak saya kena betul2 buat teks yang kalau boleh bila dia tengok dia senyum dan dia rasa apa saya tulis tu adalah sama dengan apa dia fikir...


Bila dah duduk dengan 3 boss tertinggi ni dapatlah sikit aura tu....dah tau dah apa maknanya persaingan dalam merebut hati boss...dah tau dah sapa ada chemistry dengan boss dan sapa yang tidak....dan dah nampak dah sapa yang suka menonjolkan apa kerja dia buat dan sapa yg low profile dan buat kerja betul2 kerana ikhlas....dan nampak jugak politik pejabat ni....


hari tu saya terkena, kan atas saya ada 3 boss....saya terkena dengan boss no 3, event ni isnin pagi..memang dari last week dia ada cakap dengan saya, malah saya dah email kan tentatif program pada pengarah yg berkenaan. takde reply pun. Sya minta boss no 3 counter check...dan minta tentaif program sebab saya nak panggil media/wartawan utk interview....


Tapi senyap jer saya sms boss no 3 tak jawab. Pastu ahad lepas saya sms sekali lagi tanya event dengan National Anti Corruption Commision Thailand on ker tidak? tak jawab, saya andaikan event ad hoc tu tak jadi.


Isnin pagi tiba2 baru boss no 3 tanya, jam berapa nak ke jalan duta...saya kata saya tak call/email media lagi....pastu dia kata takper dia dah suruh miss conquer... saya tanya miss conquer tak tau...sudahnya kelam kabut kami contact media...walhal event jam 10.00 pagi masa tu dah dekat jam 9 pagi....mujur sempat gak panggil media....


Saya rasa teraniaya...macam saya tak buat kerja saya, walhal boss takde bagi hitam putih....beberapa kali sms tak reply..email saya dia abaikan...at least cakaplah progres perbincangan dengan pengarah tuuut....kalau jadi cakaplah...sebab isnin tu saya dah atur cantik event 2.30 petang perjumpaan ketua dan AJK dewan PAS Pusat dengan top boss kami....semua buat sorang pasal minggu sebelumnya semua anak buah kursus....mana nak terkejar ke KL dengan event kat HQ ni...


Dapatlak boss lainj (pegawai khas KP) punyalah susah payah saya pi Mines tunjuk slide nak tunjuk depan PAS, tapi hampeh rupanya dia tak tunjuk kat boss No 1...ia2 saya hantar sampai ke Mines....pagi tu baru boss saya sendiri gi tunjuk...dan2 tu tengahari tu pulak baru peg khas tu panggil saya betulkan lagi, tambah statistik....pastu black out plak....bengang tak bengang?


Tapi alhamdullillah semua berjalan lancar...ustaz2 dari PAS happy dengan penerangan dan KP pun suka dapat jelaskan apa yang ebrmain2 dlm minda diorang.....apapun saya kagum dengan diorang, memang bersedia dengan soalan2 hot...2.30 sampai jam 5 ptg...maklumlah ada lawyer, ada doktor....terfikir kenapa pimpinan UMNO tak pernah minta nak datang berjumpa kami....


Paper pun camtu...alternatif media siap minta nak datang jumpa nak dapatkan penjelasan....tapi mainstream media tak pernah minta, kami yang jemput semua mainstream media utk bagi penjelasan....saya rasa seronok sekali dapat deal dengan editor2 blog2 yg selama ni saya baca jer tapi bulan lepas dapat berkomunikasi dengan pengarang Malaysiakini, harakah daily, Detik daily, malaysian digest, suara keadilan, merdeka review dll.....


Frankly speaking, saya memang suka line kerja ni lah....memang sesuai sangat.....Pada masa sama juga, semua pemilik dan ketua pengarang media mainstream pun saya dapat berjumpa juga...memang tak boleh blah lah...ramai yg dato' jugak....wartawan2 yg selama ni saya baca dan 'geram' dengan tulisan2 diorang pun saya dapat kenal dah sekarang..siap boleh sound diorang kalau tulis tu tulislah begini..begitu....hahahaaa....macam best jer...


tapi apapun saya masih low profile....saya tak kehadapan langsung..mana2 yang memerlukan saya menonjolkan diri saya takkan menawarkan diri...macam kalau ada interview eksklusive one to one dengan KP atau timbalan dia memang takkan pernah saya nak joint masuk assist reporter....memang bukan sayalah tu...saya suka kerja2 belakang tabir jer...borak2 dengan wartawan...deal dengan Dato'2 boss ni sorryler....lagipun jangan risau miss conquer kan ada..sebab dia suka bab2 tu..kalau takpun miss sinar boleh ajer saya arahlan masuk...


Biar kita low profile....walau dok sebelah pejabat dengan top 3, saya idaklah kerap menunjukkan diri, baik dok bilik diam2....dah dikenali nanti mesti bizi....lainler miss conquer, dia memang menonjol, tadi petang jumpa boss no 2 Dato' S semata2 ada problem pasal statistik....yerlah IGP minta statistik PDRM mau tak miss conquer kena kehadapan tunjuk kemampuan...


Sudahnya miss conquer keliru, tak faham...hahahahaaa (gelak besar)...miss conquer awakkan kalau tak pernah buat siasatan awak nak baca statistik pun awak tak reti tau! Nak minta statistik apa pun awak tak faham...tulah nak tunjuk pandai sangat?


Sudahnya datang gak bilik den ni hah....minta bantuan..ecehh sebagai org berpengalaman siasatan dan adalah jugak skill komunikasi dari segi memujuk ni...kira penyelamat...turun bawah tanah minta statistik..hah barulah dapat....kita nak minta kalau kita sendiri tak faham camno? faham apa tu? Alah faham seksyen kesalahn, faham lah apa2 pun....


Ok...panjang dah...lepas geram kat miss conquer sebonar eh ni...bolehker tadi dia masuk bilik miss sinar kebetulan saya ada dengan pegawai komputer (kami install program open office) dia bebel kat kami "eh apasal semua orang boleh senang lenang ni....semua beban kat saya?'...eh sedarlah awak tu nak conquer semua kerja rasakan....tulah taknak delegate power...tak caya orang lain buat..semua dia jer.... dia ingat dia perfect....walhal ada communication problem....eh teruk mengata orang saya ni ek....ah sudah2lah tu...pi BUAT KERJA (bak kata Tun Hamid ~bekas Hakim negara)









Wassalam

No comments: