Wednesday, March 24, 2010

Tak jadi pindah barang, geramnya saya!

Assalamualaikum w.b.t


Geram betul dengan pak haji ni. Mula2 kata nak pindahkan barang. Alih2 tak jadik.


Katanya penyewa tu nak pulak barang2 kat rumah tu. Ok lah pada saya kalau dia bayar berbaloi dengan kos yang kami dah keluar. Tapi dengan hanya bawa keluar pinggan, ko yang pak hj setujua dalah RM2,000. Memang jauh sangat dari jumlah kos yg telah dilabur!


Benganglah saya.

Mana taknya, perabot beli dulu takdelah mahal RM5,000 jer...tu pun kalau ambik separuh patutnya RM2,500.


Aircond...dua brand mitsubishi heavy duty camana?


Langsir dan kos jahit yag saya tak tido malam siapkan berapa nak charge? Sheer langsir tu jer dekat RM300 yang mana rumah sendiri pun saya tak beli harga sampai RM22 semeter....dengan jahit bukak jahit bukak (sebab tersalah anggarkan ketinggian dia)


Takkan semua tu percuma? Tu tak masuk tenaga saya panjat sana sini pasang paku pasang langsir.


Dah tu cadar semua dia nak bagi....terus terang saya cakap cadar tu satu harga RM600++ dan satu lagi RM400++, ada diskaun dalam 20 ker 30%.....saya beli sebab saya fikir nak kena beli mahal sebab nak pakai lama dan nak orang tengok benda tu berkualiti....


Tu pun dia nak serah bulat2 kat penyewa tu???? weyyyy.....pastu duduk fikir malam tadi sambung bangun pagi terfikir lagi, baru datang satu2 benda /kos yg saya keluar, plus cermin besar, towel rack, cermin/rak bilik air, alas kaki, alas meja, mop, penyapu, sejadah, towel, bantal, penyangkuk langsir (kos jugak tu!), lama2 saya rasa semua benda2 kecik tu mau cecah ratus2 dekat ribu jugak, takkan semua tu bontang serah???


Pastu boleh pak hj cakap takper nanti dia pindah takkan dia nak bawak semua? Eh...habis tu kalau dia duduk 5 tahun...langsir saya dah lunyai, cadar(full set dengan comforter dan alas tilam branded) dah rupa kain buruk takkan saya nak lagi?


Mula2 saya cakap gak..pastu macam pak hj malas nak layan...dia dah kata RM2,000 tu okaylah...orang tu nak beli dah save duit takyah angkut ke Putrajaya sewa lori bagai....dalam hati saya...eh senangnya fikir?


Mula2 dia kata taknak barang2 tu pastu penyewa tu kata anak2 dia nak pulak barang2 tu. Katanya orang kaya dari melaka, naik Honda Accord baru...nak lepak2 kat PD jer...tapi dalam hati saya iyer ker?


Sudahnya mula semalam saya malas nak cakap dengan pak hj, Dia call saya malas nak jawab. Petang saya suh Hani call minta duit sebab bawa hani ke klinik....lantaklah....petang dia sms balik kata dah bank in duit! Puas hati saya!


Tengahari tadi dia call saya tak jawab gak...lantaklah biarkan....alih2 rupanya dia sms nak bagitau yang saya terlupa ambik anak! hah hambek kau!!!


Masa tu dah jam 4 petang...rupanya hani call ayah dia guna hp orang..tak taulah ayah sapa dia prihatin tengok hani tunggu sorang2....pastu hani call ayah sebab dia ingat saya hanya pakai no office katanya dia tak hafal lagi......



Tulah penangannya marahkan laki sudahnya anak plak terbengkalai..tak taulah ad akaitan ker tidak.....rasanya pembalasan jugaklah tu.


Rasa bersalah jugak ni...tapi takper saya simpan jer dalam hati ni....nak tengok, tadi dia ada sms saya tanya esok dia nak balik sini camana..sebab kunci rumah ni ada satu jer kat saya...malas saya nak duplicate kan....


Susah2 sok saya buat tak tau jer biar rumah berkunci. Geram ahhhhh...


Dia mesti tak rasa jerih payahnya carik duit dan abiskan utk kos yg keluar tu sebab perabot RM5K aza punya duit, baiki rumah dan barang2 lain duit saya....macam rasa burn gitu jer semua2 tu....


Saya dapat bayangkan dia terdesak tu sebab pada dia RM2k tu dapat pun cukupler....asalakan dia dapat duit....yerlah weekend ni nak keluar 40 hari sedangkan saya memang takde buka mulut kata nak infak ke jalan allah yang saya da cakap saya kata, tanggungan dah bertambah, Hani nak masuk KAfa swasta, register lagi...pastu elaun rumah tak dapat cola pun sama.....so semuanya sama cam dulu....kos hidup bertambah...bil semua kena bayar utk dua rumah....susah2 sok saya hangkut barang2 rumah seremban pastu saya sewakan rumah seremban.


Kalau tak pun, iklankan jer kat 7E, sewa kat anak2 dara, ikut bilik, sewakan 3 bilik....takkan anak2 dara taknak perabot lengkap, segala benda ada..dengan perkakas dapur, washing machine, katil/tilam dan aircond dua, dengan kerusi urut lagi....semi D pulak tu...takat RM150 sebilik mesti boleh punya!


Ahhh apa2 pun boleh jadik, saya ni kadang gamble jer...dia kuar 40 hari ni banyak amsa saya nak rancang dan buat sesuatu.....fed up lah!


Hal hani agak bengang sikit....sebab dah tak berbaik dengan kak aza saya ada masalah mana nak letak hani ni....lepas ni boss suruh gi sarawak..awal2 saya nak tolak sebab hal hani tapi risau lak nanti katanya tak menurut perintah! Huwaaaaa.....kalau pak hj ada sub jer kat dia....dah dua petang bawak hani ke office...sian dia sebab office saya sejuk bangat..org tua pun tak tahan , dia apatah lagi....


Saya memang camni tengah geram...hani pun komen kata ammie ni dah2 lah tu...pening kakak dengar ammie bebel hal ayah ni....macam komplot dgn ayah dia jer..asyik2 backing ayah....tu satu hal jugak tu budak sorang ni!









Wassalam

6 comments:

Jiji said...

nanti dia bg tau pak hj ammi ada blog hahahah@!~

oren said...

kalo akak kontek org yg ka rm2K tu, takleh ka? akak up lah skit, bgtahu reason semua..takpun nanti, akak sewa jek lori, angkut kasi licin semua..kalo pak aji tnya, bgtahulah yg org nk sewa tu takmo bg lebih dr 2k, so, akak rasa tak berbaloi, dan angkut sendiri..brg kita selamat, tak sakit ati sgt :P

lynna said...

selalu tak pernah comment pun hal pak hj ni. tapi kali ni i can feel the anger and helplessness dek kerana the unfairness of the situation. kesian kat you.
kalau boleh sabar, sabarlah.kalau tak, kasi letup sama dia he he he

Ummi said...

geram gak bila baca ni, susah tau nak cari duit, bukan senang. macam oren cakap angkut aje, hilang sakit hati, hehehehe batu api :)

macamana nak pergi sarawak? susah jugak ye, tak leh dok rumah pengasuh dan suruh bus ambik ke?

kalau ummi dan encik abah pergi outstation, anak-anak duduk rumah baby sitter dan bus akan ambil dan hantar. so kami pun legalah sikit.

kenapa kita buat semua ni sebab kadang-kadang tak tahu jadual yang tiba2 aje datang dan mengejut kena pergi outstation. so anak-anak kenalah menumpang kat rumah baby sitter

kalau boleh cari baby sitter yang ada ciri2 keibuan sikit. yang boleh tolong kita selesaikan masalah bukan yang tolong tambah masalah :)

Zareda Norman said...

salwa

betullah kata salwa, kalau tak kuar dari poket sendiri memang tak rasa jerih perihnya. Kak zar bab duit muit ni memenag berkira dgn cik hubby hehehhe.. penat carik duit ni, kena marah, kena attack, kena berlakon...

Kak zar syukur sangat sebab kak long duduk dekat ngan kak zar so sesak sesak boleh jugak mengadu. Kak zar doakan dipermudahkan buat salwa dan hani...

Hanisumayyah said...

Jiji...hahahahaaa memang pak hj tau pun akak ada blog...lama dah dia suh tutup! Buang masa katanya...tapi akak dogil!!!

Lantakler dia nak bagitau bapaknya...akak tak kesah...dengar akak bebel pun bapaknya ntak larat, apatah lagi nak baca blog yang kalah bebel panjangnya nih! Tak sanggup dia weyyyy....


Oren...

Akak malas dah oren....akak pun sakit jiwa+sakit hati sungguh! nanti jadik gaduh..ni pun dah ala2 gaduh tau...


Lynna...

Cam biasa, sabar jerlah...lagupun dia dah nak blah keluar 40 hari...keadaan akan tenang sikit bila dia takde...


Ummie...

Memang rasa sungguh frust dan terasa2 penatnya tenaga siapkan rumah tu...duit yg keluar tu pun rasa memang tak berbaloi langsung! Tapi apa boleh buat...orang tu dah pun masuk since last week...kalau saya dok fikir benda ni memang rasa macam nak meletup dada ni...


Kak zaR...


Segala mak nenek memang atas pundak saya...tu sebab saya rasa setiap duit yang saya laburkan tu, sangat2 saya kira....sebab susah senang semua pun saya yg kena fikir ....

Susah lah...saya rasa memang hal duit ni saya kalau boleh tak nak bincang dengan pak hj...nak biar jer masing2 urus duit masing2 tapi tak boleh...dan memang tak mungkin sebab kalau saya bangkitkan hal duit2 ni harus jadik cerai berai pulak nanti...