Tuesday, March 16, 2010

Macam ni memang tak tahan rasanya...

Assalamualaikum w.b.t



Kalau kat rumah sendiri saya tinggal sorang memang boleh tahan lagi. tapi dok kuarters di Putrajaya ni sensorang memang tak tahan lah! Boring sesangat jadinya. Dahlah period, nak solat nak mengaji pun tak boleh....


TV takde, peti ais takde, perabot satu pun takde...nak lepak ...kenalah lepak atas toto jer...baju kotor lak ada sikit lagi nak basuh tu...tak boleh basuh sekaligus, basuh sebaldi kecik je, yerlah basuh tangan jer....basuh sikit sebab tempat sidainya kecik ajo, pastu saya lak hanger memang terhad. Bawak baju pun tak sampai 10 pasang...tu baju kerja, baju persalinan rumah baju tido 3 pasang, t shirt 2 dan kain batik 2 helai...memang simple ajer....


Penyumbang baju kotor paling banyak hani lah....memadangkan minggu lepas saya basuh baju untuk 2 malam jer, sebab 3 malam lagi tu pak hj ada rumah...takkan memalam nak duduk bilik air lak kan?


Sebelum ni saya basuh genyeh2 jer...baju saya dan pak hj takde masalah, baju hani yg kotornya, selalu kaki seluarlah....dengan depan baju...jenuh genyeh dengan tangan, siap pakai sabun mandi baru hilang....


Pastu, baju sekolah hani ada 3 pasang + baju sukan, kasut sekolah semua dah settel dah....dengan stokin2nya saya dah basuh. Kasutnya kotornya ya rabbi....dahlah kasut dia saya tak kapur..memang jenuhlah basuh....minggu lepas kan ada hari2 yg hujan tu, hani ni memang tak pandai lagi nak jaga kebersihan pakaian dan kasut...main lanyak jer....kalau kain meleret dia biarkan ajer...jenuh dah pesan...



Sudahnya saya fikir tak boleh dah genyeh dengan tangan, sabtu lepas saya terpaksa beli berus baju...sebab lengan baju sekolahnya hitam...saya rasa meja belajar dalam kelas tu kotor kot ada yg gatal tangan conteng2 dengan pensel tu sebab tangan baju hani tu hitam....sebab saya tanya dia main kat mana...dia kata takde, meja yg kotor...masa sek ABIM bajunya bersih jer...yerlah sebab kerusi meja semua baru beli.....oh yer cakap pasal kerusi meja ni, kan mak ayah yg bayar kos kerusi meja tu RM200, saya tak ambikpun lagi....hishhh tak leh jadik ni, weekend ni kalau balik kena gak ambik...rugi2 dahlah yuran seribu lebih tak refund...walhal buku 180++ jer...


eh..lari tajuk pulak dah ni...takper back to the topic...


Apa tadi, boring? Oh yer...memang boring sangat2 ni...macam semalam kan ahad...dari pagi saya tak bercakap apa2...sampailah ke malam pastu malam tu saya cuba bersuara tiba2 macam serak2 basah lak suara saya...pelik jer bunyinya....hahahaaa...sedih woo tinggal sensorang ni, kalau bujang dok sorang takperlah...ni dah sekian lama dok berdua tetiba now sorang...takde kawan gaduh ler...



Yang jadik kroniknya, pak haji hari tu dia pinjam sim card saya...actually dia suh tinggalkan satu hp saya kat rumah senang dia nak call kalau ada apa2 hal....dalam hati punyalah saya rasa geram tapi dah laki sendiri ikutkan ajerlah...


Tapi saya tanya gak dia, apasallah tak top up hp dia? Katanya duit banyak lagi, masa yg dah habis, tamat tempoh...so? Membazir katanya kalau top up...ishhhh saya kata top up lah banyak sikit bagi masa tu panjang....katanya top up banyak2 nak call sapa pun....takat saya dengan aza jer...


Dalam hati geram jer sebab saya kena tinggalkan hp yg nombor personal yg saya guna sejak 2001, memang nombor2 penting dan tak penting semua dalam tu....yg hp satu lagi pejabat bagi ni, nombor yg saya guna untuk urusan rasmi jer...nombor2 wartawan dan org pejabat jer semuanya...takde satu pun nombor kawan/keluarga.... saya gunakan betul2 utk urusan rasmi...melainkan dah terdesak..bateti kong ker....


Khamis & jumaat memang dia lah yg pakai nombor saya tu...dua2 hari tu kerja dia forward sms yg saya terima dari no personal tu pada nombor rasmi saya tu....jadi macam satu kerja tambahan pulak.... dulu sebelum dapat nombor rasmi ni memang nombor personal tulah saya bagi wartawan, dan 3 boss saya termasuk big boss dato K pun kalau sms saya guna nombor personal tu jugak, sebab asalnya nombor personal tu nombor rasmi saya dapat kat N9 masa baru masuk kerja situ pastu saya tukar jadik nombor personal...wah panjang lebar penerangan.

Dah cukup2lah tu!


Pastu jumaat petang tu, kan pak hj bawak hani balik PD (sebab saya ke Angkasapuri bergegas2 tuuuu) sampai lupa nak minta sim kad saya, dan saya andaikan pak hj akan tinggalkan hp berserta sim kad tu (pak hj pinjam sim kad saya masukkan dalam hp hani), rupanya malam tu bila balik saya call pak hj nombor dia tak jawab...saya call nombor saya baruler berjawab....hishhhh dia bawak balik rupanya sim kad saya...sudahnya sabtu ahad call masuk semuu saya tak tau...sms semua dia forwardkan...pastu geram sangat...sangat geram...hishhhh tapi tak bolehler nak marah2...kang jadik gaduh lagi...



Tapi ahad pagi tu memang geram sesangat, sampai gaduhlah saya dalam hp...masa tu pak hj call saya tengah2 call tu mak saya dr kampung lak call hp saya, pak hj jawabkan...pastu ntah kebengongan apa yang ada dalam pemikiran dia...., dia dekatkan gagang fix line tu, yg sya sedang dlm talian dengan hp tu..kan ker bila hp dekat dengan fix line macam ada interfere memang tak jelaslah bunyi seshhh...gituler....saya dengar sayup2 jer suara kakak saya dalam tu...


Saya ni bila panas hati takleh kawal...saya terus matikan hp lepas saya pangill2 abang..abang...takde respon saya dengar suara kakak saya sayup2 jer...saya rasa kakak saya pun tak dengar suara saya kot?


Pastu pandai lak dia call saya balik....hahahaaa saya pun mulalah tinggi suara...terus saya macam marah2 dengan dia....ungkit pasal hal dia bawak balik sim card saya tu..menyusahkan saya...malam masa kat RTM tu pulak banyak missed call dari boss, dato K tu....dialah report kat saya....dan saya lak nak call kawan2 lama sejemaaah 'ABIM' yg baik (selalunya nilah aktiviti saya buat bila boring) dah tak boleh dah...semua nombor ada dalam sim card tu..taknaklah saya call guna talian rasmi ni, selain takde nombor nombor rasmi ni bill dia semua perisikan yg jaga, taknaklah personal life kita org boleh access....


Kononnya hari sabtu balik dari Mines nak ziarah kawan kat Seri serdang pun dah tak boleh, no dia takde, takkan nak terjah jer...mana tau laki dia tak suka kita datang ker...tu yg sakit jer hati saya...tapi simpan jer...pagi ahad tu terluah pulak...sudahnya masa cakap tu saya tinggi suara, pastu sebelum saya naik angin lagi saya cakap "DAHLAH!!!, malas nak cakap lagi" terus saya matikan hp!



Lepas tu, tengahari tu macam tiba2 terfikirlak...kalau ikut MO pak hj dalam pergaduhan2 sebelum ni benda tu boleh berpanjangan...dia kan pantang kalau isteri tak hormat dia ni....mau dia tak bgalik2 sini kalau betul perbuatan saya mengguri hati dia...sudahnya saya sms minta maaf....tapi sampai ke hari ni tak berjawab..langsung dia tak call saya....



Semalam saya sms pasal nak tanya dia keter mana nak mohon lot parking OKU kat parking lot blok ni...kembara ker merc...pendek jer dia jawab..merc...dalam hati saya sah lah orang tua ni dah marah! Malam tadi lepas maghrib saya sms, suh anak call saya, tak berjawab sampai sekarang ni....confirm dia marah + merajuk. Tension gue!!!!



dari jumaat sampai ni dah pagi selasa, sekali pun saya tak dapat cakap dengan hani...saya rasalah kalau mak2 lain memang dah sasau dah ni...rindu dendam agaknya...dahlah saya sensorang jer ni...sekian lama berdua...yerlah kan saya cuti belajar lama....nilah baru berpisah lama lepas keluar 40 hari yg bulan 12 hari tu...tapi tu berselang hari cakap hp...pak hj pun ada sama saya takdelah sunyi...keluar memang seronok...sibuk buat amal...



Tulah...tak sunyi dari gaduh hidup rumahtangga saya ni....kalau tak gaduh bukan salwa lah tu...yerlah geram tau! Macam awal bulan ni, betulkan aircond merc kena RM580, saya taknak betulkan...saya nak tukar pakai kembara..pak hj pulak nak betulkan...sudahnya dia janji saya bayar RM300, dia bayar RM280...pastu bila saya tuntut RM280...dah lain cerita pulak? sudahnya saya sorang tanggung kos betul tu...tak puas hatilah!


Bulan lepas RM1,000 bagi dia sebab betul Kembara (kan kembara tinggal kat kg 4 bulan tak bersentuh...semua kena betulkan) dengan saya bayar road tax insurans...memang tak aci lah....dia pakai saya gak tanggung...pasal merc bulan 12 masa keluar hari tu baru saya teringat ni....saya gak tanggung kos betulkan aircond....dalam 200 lebih...pastu seingat saya kad gaji saya kat dia masa keluar tu...pun susut seribu lebih bila balik saya ambik kad tu semula...hisshhh banyaknya saya kena cukai...mana saya ni tak pokai, bila cakap kat dia katanya tak berkat....yerlah jugak tu kot tapi banyak duit habis ke lain tu yg saya tak puas hati?



Pasal road tax, dua2 kereta saya gak yg bayar! Hishhh tambah2 membara lak hati ni...


Eh...orang lain korban banyak untuk suami tak? saya memang tak taulah camana kalau orang lain? Ker semua suami yg keluar?


Baru2 ni saya cakap kat pak hj saya nak masukkan hani KAFA swasta yg 5 hari kos sebulan RM 380 plus makan dan van, sekolah utk 5 hari...pak hj macam tak setuju....saya punya rasional senang jer...saya malas nak berkejar hari2 waktu rehat urus hani semua tu...tak tau apa motif dia tak setuju...mungkin isu duit..sebab sampai sekarang idea dia suh saya bagi dia RM500 sebulan saya tak buat2 lagi...idea ni timbul sebab saya pernah pinjam dia RM11K, kira bagi dia tu sebagai bayaran hutanglah...


Saya pulak, anggap kos saya baiki rumah dia dan set up rumah dia sebagai homestay tu sebagai kira langsai hutang saya...walaupun dia taknak anggap tu sebagai kontra hutang tu....entahlah...


Laki bini ni kira hutang ker???


Saya senang jer cakap dengan dia last year saya kata, kalau kira RM200 sebulan, RM100 untuk saya dan RM 100 untuk hani sebagai nafkah (tu paling rasionallah utk dia, banyak2 kang tak mampu lak!)sejak saya kawin dan sejak hani lahir pun jumlahnya dah berapa, anggap jer RM2,400 sebulan...2,400 (setahun) X 8 (tahun~ambik purata kawin+umur hani)...tu jer dah berapa?


Tu takyah kira, belanja dapur, sakit pening, pakaian, susu, bil2 api air.....hah....semua den gak tanggung....kira gaji saya habis sara hidup saya dan hani + pak hj jugak masa dia ada sini....makan pakai dia yg kat rumah pun saya tanggung...kecuali makan luar majoriti dia yg bayar (tu pun kalau makan simple, kalau makan besar yg puluh2 tu saya gak yg tanggung!)


Weyyy salwa..punah pahala!....punah pahala bila mengungkit ni....tapi geram tak tahan sangat dah...tak kisah kalau dia buat baik jer...bila sesekali buat hal. saya geram sesangat!


Lately ni sejak kerja memang kebajikan dia terabai sikit, saya malas nak urut dia, malas nak masak (peralatan tak cukup, bosan pegang tu takde ni takde), terpaksa dia usaha sendiri ~ dia dtg rabu malam dan Khamis dia puasa, lega saya, jumaat tu sampai tengahari dia baru makan sebab saya beli lauk kat cafe jer).....memang dia rasa macam 'teruk' sikitlah bila pindah putrajaya ni....tapi nak buat camana kan saya kerja, nak pindahkan barang pun rasa tak berbaloi, kot dapat teres kang susah pulak berangkut banyak kali...



Hal kerja tu memang saya terpaksa minta maaf dengan dia, sebab kali ni kerja saya takleh main2 lagi, eh jgn salah faham lak... tak bermakna dulu saya main2...cuma kali ni sebab saya kerja kat pejabat ketua pesuruhjaya, makanya kena kerja serius...sebab kami ni kira frontliner....pembentukan imej jabatan dan imej KP atas bahu kami...lagipun baru set up kan...banyak benda kena belajar lagi...tu sebab pak hj kena tolerate...tambah2 lepas setahun setengah saya dah layan dia sepenuh masa....


tapi nampak gayanya dia dah mula memerli2 saya dan jeling2 cara pakaian saya....cuma dia tak luah kan ajer......tu lain kali saya cerita...sebab dah panjang sangat dah ni...kalau pendek entry tu bukan saya lah tu...hahahahaa


Wassalam

4 comments:

oren said...

huhuhu..betul2 geram nih ek...sabaq jek lah..(walopun tumpang geram jugak..hihihi)

Hanisumayyah said...

oren....

alah..cam tak biasa...hahahaa..masa geram jer marah..sok2 lain lak citernya....kata blog tempat lepas geram?

Zareda Norman said...

salwa

soklan 'Eh...orang lain korban banyak untuk suami tak? '
Bagi kak zar sendiri, duit gaji kak zar memang utk diri sendiri.. kalau kak zar tampung keperluan hidup kami pun sebab kak zar redha tapi makan minum memang cik hubby tanggung, saving nama kak zar.. Memang kita kerja atas izin suami tapi nafkah kita tetap atas batu jemala suami..

Hanisumayyah said...

kak zar...

sekadar luahan jer kak zar sebab tau dah ending kemana...dah memang tak mampu...takkan nak paksa2 suh tanggung gak...ntah...dah nasib dan saya plak taknak pilih jalan lain...redha jerlah..tapi hati ni kadang2 diusik syaitan tu yg dok bebel kat blog