Saturday, March 13, 2010

Saya ditinggal suami

Assalamualaikum w.b.t


Saat ini saya keseorangan. Baru lepas makan tengahari. Perut memang lapar menggila sejak pagi. Di dapur hanya ada lebihan sambal sardin semalam dan burger yang terusik sedikit lebihan malam tadi.


Tajuk nampak begitu dramatic sekali. memang benar saya telah ditinggalkan suami. malam tadi! Tapi ditinggalkan sementara untuk seminggu jer. Puncanya sebab saya terlebih dulu meninggalkannya. Dua malam berturut2 pulak tu.


Bayangkan balik rumah dari pejabat saya sekadar mandi dan bersalin pakaian dan kemudian saya keluar semula. Semua sebab kerja.....walaupun tak suka..tapi saya yang menurut perintah!


Hari khamis saya balik agak lewat. Sangat stress. Jam 7 malam baru saya nak balik. Pak haji dah setengah jam tunggu di bawah jemput saya. Sebelum balik untuk kali yang ke berapa entah saya bertanya tentang teks ucapan Ketua Pengarah pada org yg berkenaan.


Bertanya pada seorang pengarah bahagian. Dia pun stress juga. pandang sekilas muka saya yang terjengul di pintu kemudian dia pandang ke lappy semula. "tak siap lagi...tak siap lagi" katanya tegas.


Saya balik ke bilik saya semula. Saya buntu. Heyy...event malam ni jam 8 mula, ni dah jam 6 teks ucapan KP masih tak siap? Sebanrnya bahagian kami awal2 dah nsiapkan teks ucapan KP dan teks Ucapan Tun.....sebab masalah teknikal tek ucapan KP kena cantas oleh org tertentu kononnya bla....bla...bla....susah gak masing2 nak dapat nama ni....


Lepas termenung saya patah balik bilik pengarah bahagian tu saya kata, "tuan...saya balik dulu, malam ni sebelum ke sana saya datang sini dulu jumpa tuan.....saya nak copy 30 copy untuk reporter."


"ok.....dah siap ni...nanti saya bagi Mr X polish dulu...takut ada ayat tergantung"....katanya dan dia bergegas ke bilik Mr X...tapi Mr X takde di bilik...malah biliknya berkunci..bergegas lagi ke satu lagi ruangan juga takde sesapa...hampir jam 7...semua pun dah balik...yang mana jenis balik lewat pun dah balik sebab malam ni ada majlis pelancaran aspirasi suruhanjaya kami! Damn!


Ntaknak saya cakap.."takper tuan..biar saya jer bacakan..saya check!" Terus dia terpegun sebab saya sanggup tolong walaupun saya dah bawa handbag pun nak balik bersiap2.... saya ambik teks ucapan pada dia....dia terus ke toilet ambil wudhu' katanya...usai dia solat saya masih lagi baca teks berkenaan dan kami sama2 check ayat2 tergantung dan amend di sana sini.


Lepas siap...pengarah tu kata nak hantar ke pegawai khas Kp pulak untuk check...hahahahaaaa.. lagi sekali red tape! tapi takper...saya malas fikir.....saya pun cau cin cau! Sebab hani dah berapa kali called...cepatlah ammie..... cepatlah ammie....

Pendekkan cerita...malam tu jam 7.45 saya dah terpacak semula kat pejabat. kami berdua...yg lagi sorang tu baru balik kursus, balik mandi terus datang office..bantu saya..saya pun masuk ruangan lobby bilik KP....dimaklumkan body guard KP, teks tak siap lagi pegawai khas masih amend.....dan akhirnya saya terjah jer masuk jumpa dengan pegawai khas KP yang duk kat meja mesyuarat tengah pulun baca dan betulkan lagi mana2 bahagian yang perlu dibetulkan di lappy dia....dia kata pada saya..."salwa..tak boleh edar lagi kat press ni..tak siap lagi..ni Kp tak tengok lagi.....u guna pagi tadi punya teks..." dalam keter jap lagi ni baru saya akan brief KP....


hah? dalam hati, eh mana boleh,..pagi tadi event lain, pagi tadi memang ada program..tapi kita jemput menteri, malam ni jemputan lain, selain bekas ketua hakim negara, semua ahli jawatankuasa panel ada....KPN ada AG ada.....NGO ada...hishhhh.....tapi nak taknak saya buat gak 30 copy....supaya selamat kalau ada apa2...


Di majlis punya cerita pulak..wartawan dah minta ..bising masing2 nak teks ucapan....bukan malam tu jer bising dari siang lagi dah dua tiga orang call saya minta embargo (bagi awal tapi tak siarkan lagi) yerlah dah malam dah..nak buat story..last jam 12...paper cina nak translate ke bahasa cina lagi...semua muka masam bila saya kata nanti kita akan edarkan speech tu.....saya fahamlah sebab saya dulu wartawan..mesti editor dah bising....yerlah kena buat story malam tu gak (paper) kalau Tv masih boleh masuk berita pagi....


Yang bekas ketua hakim negara pulak, awal2 pesan bila dia naik stage baru edar speech dia....hmmm kenalah patuh kan? tun memang best sesangat teks ucapan dia....yerlah bekas ketua hakim manalah sama fikir dengan kita yang marhaen ni...sebenarnya saya yang dapat arahan buat teks ucapan dia...hahahaaaa ...walhal saya dah dimaklumkan urusetia Lembaga Penasihat dan Pencegahan rasuah..Tun tak pernah dia nak orang buatkan ucapan dia...dia akan buat sendiri...tapi dah arahan boss buat jerlah kan....emailkan kat dia..tapi sudahnya entah rasa2 10% pun teks saya dia tak ambil....sekadar mencuba jerlah...next time dah tau ler....



Malam tu, sudahnya wartwan semua bengang sebab teks KP tak dapat.....teks Tun pun dah ada tapi takleh edar..... nak tak nak saya sms pegawai khas KP...kami jumpa belakang dewan slow talk akhirnya saya dapat teks KP yang Kp edit dengan tulisan tangan....teks tu saya bagi reporter....sempat arahkan peg unit saya buat copy kebetulan pej cawangan SPRM ada kat sebelah dewan tu....susah juga jaga komunikasi korporat ni nak jaga dua2.... wartawan dan orang atas....



Malam tadi pulak, dapat arahan boss gak untuk ke RTM....Kp di interview dalam rancangan ISU....team kami kenalah pergi tengok in case ada sesuatu berlaku...KP tersalah cakap ker...or whatever..kami backup ler apa yg patut....dan kami juga bersedia dengan input2 dan statistik yang mana mungkin ditanya spontan oleh pemanggil.... awal2 kami dah bagi pegawai khas input tu semua supaya dia brief KP dalam keter....


tapi spoiled betul 3 pemanggil tanya ntah apa2....merasa jugalah tengok cara pengendalian rancangan secara langsung....betul2 depan mata....rancangan malam tadi takde penonton..kami2 jer orang2 SPRM tu pun hanya unit kami dan Bahagian pendidikan masayarakat. Tapi malam tadi punya rancangan rasanya saya tengok KP letih tak semangat bercakap....penat dari pagi macam2 program.....mengeluh peg khas KP "kesian kat dato''...dalam hati saya yerlah tulah harga yg perlu dibayar sebagai KP (tentu gajinya juga besar kot..tapi katanya jauh rendah banding imbuhan dia dapat masa dia di Amanah Raya Berhad) ..saya dengan pegawai khas KP berlumba2 menguap....dia menguap dulu...menguap kan berjangkit....


pagi ni pulak baru nak rehat2 kat rumah, pagi2 pegawai khas KP tu dah call saya....dia suh saya ke The Mines....dia nak gak slide power point untuk event isnin ni...katanya tak nak macam teks ucapan tu last minit baru bagi...... so saya bawa hard copy presentation power point untuk KP isnin petang ni. Ada sekumpulan dari sebuah parti politik (pembangkang pastinya) nak datang buat kunjungan hormat....lain2 semua saya dah uruskan...cuma hal presentation tu jerlah....minggu lepas dah beberapa kali bincang input2 nak dimasukkan, pun masih ada penambahan dan pembuangan....so tadi last kopek bawak slide untuk pegawai khas tunjuk kat KP...



Menyampah juga dengan tugas ni...hari2 mengejar2 jer....kejar tugas...dikejar wartawan....paling aktif akhbar cina lah....ada jer permintaan diorang. memang dalam akhbar cina berita memang banyak....tipa2 hari ada berita rasuah...Saya pulak jenis aktif edarkan call card...so melalui email pun ada jer pertanyaan....letih juga....


So sebab dua malam saya membizi tak hengat..maka pak haj cakap kat saya....biar abang bawak kakak balik PD jerlah..dok rumah pun bukan ada orang.... lagipun seminggu cuti sekolah kan....saya suka juga dok sorang2 ni....dapat rehatkan badan dan dapat gak jimatkan duit...kalau Hani ada....jenuh gak melayan dia...macam2 dicukainya..kalau saya sorang makan simple jer....dengan hani demand pandai minta nak makan kat kedai....


Saya pujuk gak janganlah balik PD dulu..baliklah sabtu tu...pagi sabtu boleh ronda2 Putrajaya....jalan2 mana2 taman ker...yerlah sejak duk sini satu tempat pun tak pergi lagi kami 3 beranak ni walhal banyak ajer tempat2 indah kat Putrajaya ni....


So hari ni saya duk rumah sorang2..sangat2 boring tadi jalan kat The Mines kejap jer...banyak yang menarik...kasut terutamanya tapi tau2 jerlah hujung bulan lambat lagi, diebabkan itu nak window shopping pun malas.... ni nak basuh baju seminggu punya stok ni.....hani punya baju sekolah 4 pasang...kasut 4 pasang...jenuh nya.....baju2 kerja baju pak hj baju pakai rumah ...rasa nak hantar dobi jer....tapi malas pulak...baik basuh jer pelan2....esok nak ke pejabat....baru teringat ni goodies dan benda2 kecik macam tag kat kerusi saya tak buat lagi....


Minggu yang baru ni saya sangat penat...sangat2 bekerja dengan sepenuh tenaga dan usaha saya menggunakan tulang empat kerat! Yerlah bahagian kami hanya ada 7 orang.....3 boss rank atas saya sudah tentunya...pastu ada 3 bawah saya......masalahnya minggu baru ni tiga2 bawah saya tu dihantar ke kursus...terkontang kanting saya buat kerja dengan arahan big boss, dan dua boss lagi tu....pastu tak masuk pulak pegawai khas Kp tu pun pandai gak bagi saya tugas..... saya takat boleh minta tolong PA boss jer..tu pun aduhh.....



Ditambah pulak minggu baru ni saya period setelah hampir sebulan setengah tak datang2 period (telah beberapa kali buat test tp negatif) so dengan period yang sangat hebat ditambah serangan sakit kepala....tapi saya gagahkan juga....dan tambah kronik hari rabu-khamis-jumaat mata pulak tembel...berdenyut2 dan sakit pulak..jenis ada mata warna putih kat tepi mata bahagian atas..memang pedih nak buka mata besar2.....macam mana tak merungut????



Lepas tu hari rabu tu dalam keadaan penat gila.....awallah saya dah hani tido....dalam jam 11 macam tu pak hj sampai dari emsyuarat markaz di seremban....naik2 tu dia kata dia lapar...saya pulak buat nasi himpit (rice cooker) dengan sambal jer (masak guna microwave jer)...kan saya takde dapur lagi....pastu dia suruh saya turun beli burger.....


bayangkan dalam mata mengantuk gila + badan penat dan letih + mata mula berdenyut rupanya nak tembel....dia suh saya turun....ni tengah tido ni terkejut bangun dia balik...(sengaja saya tak kunci pintu supaya dia boleh masuk tak ganggu saya nak tido.....sabara salwa...sabar..saya kata dalam hati...


Saya bangun gak..muka masam jer..langsung tak senyum....ambik duit kat tangan suami RM6...dia kata beli burger daging....sarung jubah..terus turun..pastu pak hj pesan suh alih keter dia sebab dia park kat depan entrance tempat parking motor....yerlah dah malam....parking semua penuh...takkan dia nak jalan jauh2 malam2..memang dia tak larat sebab dia ada bawa beg ubat dia....


Pastu saya tengok keter pak hj memang parking kat tempat motor tapi ada satu keter lain parking situ gak...ahhh..lantaklah! Okay jer saya tengok takde ganggu laluan pun..nak park kat tempat OKU tetiap hari ada jer yang tak OKU par situ walhal sebesar2 alam lambang OKU atas bawah kat situ!


Pastu saya gi beli burger...terlelap2 syaa tunggu burger siap....dah jam 11.30 gitu....dalam hati masa tu geram sesanagt dekat pak hj..rasa tak payah balik rumah pun takper..sebab satu masalah bila dia balik. dahlah kelengkapan rumah semua tak cukup lagi, nak layan dia....tido pun atas toto jer....memang ada 3, satu tilam kekabu, dua toto....tapi satu tu dia nak buat selimut sebab saya tak bawak selimut...


Kadang2 bengang tau! dahlah kipas bukak 1 jer....saya selalu dajalkan dia...dia dah tido saya bukak 2...tu pun masih panas tau! Dia pulak bukan main selubung lagi....pak hj tido nak ruangan luas sebab tangan yang OKu tu nak landing kang kita terhempap susah pulak...yang hani pulak sah2 memang akan conquer kawasan liputan yang lebar sebab dia tido sesuka hati jer....so nak taknak saya mengalahlah selalu tertido atas parquer ( ntah eja camana) jer....sakit badan tau....tu yg sesekali berbisik dalam hati..kalau tak balik pun takper...dahlah tu..dua2 beranak tu masing2 nak sorang satu bantal peluk.....bantal kepala saya bawak 2, bantal peluk 2..selalu saya mengalah pakai bantal kecik2 yang saya bawak 3..tapi mana puas tido pakai bantal kecik ni?


Nak bawak barang banyak2 pun malas....sebab yang mengangkutnya saya sorang jer..ni pun letih dah semua benda saya buat sorang....pasang langsir memanjat sorang2....hangkut segala microwave besar gedabak sorang2..dengan tekan lift....pegang microwave....pastu bawak baju segala.....sebab saya malas nak balik seremban weekend...jika perlu jer saya balik....barang2 dapur serba sedikit.....tu yang letih tu...dari rumah sana hangkut rumah sini semua saya sorang jer....saya taknaklah sebab terlalu nak lengkap rumah angkut semua pastu saya menanggung sakit pinggang macam dulu!


Ni memikirkan nak angkut dapur gas..kat rumah PD dah ada satu tong gas..rumahs eremban satu...takkan sini nak beli satu lagi? Rumah PD nak sewakan..mana tau penyewa taknak barang2 semua kena angkut sini gak nanti....tu yg serba salah nak bawak semua sini....tak taulah banyak perancangan tak menjadi...memabzir jugak rasanya.... rumah seremban dan PD tak mendatangkan hasil.....


Pastu kan nak jadi cerita malam yang parking kat tempat motor tu rupanya keter pak hj kena clamp.....sakit hati jer..menyesal tak alih pun tak guna dah...so hari khamis dan jumaat terpaksalah pak hj hantar saya sebab dia takde keter nak pakai ulang alik.....saya plak khamis tu call BPH takde sapa jawab....dah patang ada yg jawab bagi satu nombor bahagian penguatkuasa takde sapa angkat plak.


esoknya jumaat pagi cuba lagi...barulah dapat...dah dapat saya plak ada dua meeting pagi tu...tu pun tak habis sampai jam 12.30 saya minta diri nak ambil hani sekolah....petang tu pak hj hantar saya ke BPH....dalam pening kepala yg amat sangat saya terpaksa gak uruskan ke BPH bayar kompoun dan buat surat untuk dapatkan lot parking OKU untuk pak hj..terbang RM50 saat2 hujung2 macam ni...fuuuhhhh!


Balik pejabat...telan panadol (seuatu yg jarang saya amalkan) baru boleh buat kerja....Ok...letih dah....banyak lagi suara hati saya ni tak terluah ni....buat masa ni rasa letih menjalani kehidupan di sini..akan letih sampai saya dapat menyesuaikan diri....minggu ni duduk sorang2 jer...dapat rehat takyah terkejar2 ambil hani dan urus dia kat sekolah waktu rehat tengahari...jauh tu dari presint 1 nak ke presint 9 (takdelah jauh sangat jem masalahnya).....walaupun sorang mujur duduk rumah bertingkat2 macam ni dan kita tau ada ramai orang lain dalam bangunan ni.....rasa selamat jer...



Wassalam

No comments: