Tuesday, March 9, 2010

Tak tau

Assalamualaikum w.b.t


Saya dah tak tau dah nak tulis apa dalam blog sebenanrnya. Idea hilang entah ke mana? Minat dan keusngguhan pun dah takde.


Tambah2 badan agak letih sejak kerja ni. Tak taulah macamana orang anak berderet melalui kehidupan sehari2 penuh bertenaga ya?


Saya rasa sejak hani sekolah di putrajaya ni, masa saya banyak habis untuk dia dan kerja saya jer. Pagi2 jam 5 saya dah bangun...sidai baju di ampaian, sapukan planta pada roti untuk bekal kami makan dalam kereta. Susun2 beg dan kasut depan pintu.


Siapkan baju hani supaya keluar bilik air terus tak buang masa pakai baju terus...tapi tu pun bukan main lama proses nak memakai baju tu.


Lepas dah pakai baju kena menggesa dia solat subuh pulak....ni pun ambik masa lama gak...banyak leka lah kanak2 usia 7 tahun ni....sempat belek itu ini....dalam jam 6.50 kami mesti dah nak keluar rumah....sementara turun lift gerak ke kereta, panaskan enjin dan jam 7....


terus gerak ke sekolah hani...perjalanan makan masa 15 -20 minit jugak...sebab dari presint 17 nak ke presint 9 tu banyak trafic light.....agak jem jugak jalannya....


Sampai sekolah, saya akan parking kereta hantar dia ke kelas, kesian pulak begnya macam berat jer w.pun buat jadual...saja ambil berat anak sorang dan setahun ni jer sekolahnya....bagilah tumpuan penuh.


Sementara jalan tu, macam2 pesananlah saya bagi...duit jaga elok2....jangan jalan tempat kotor2 jaga kebersihan pakaian, kasut, tudung....cikgu ajar dengar..jangan tido (telah beberapa kali tido dalam kelas khususnya kelas KAFA), jangan beli air di kantin..minum air masak..kalau nak air jugak beli air mineral....masa cikgu ajar..tunjukkan minat cikgu tanya kena angakat tangan untuk jawab....tulah saya ni memang suka bebel..tapi takdelah semua dalam satu hari saya pesan...ulang2lah benda2 tu....



Balik pulak saya akan tanya, hari ni dapat kawan baru tak....cikgu mengajar macamana...apa berlaku hari tu? saya memang prihatin tentang perkembangan dia kat sekolah.....saya buat style macam tadika...saya bagi buku pesanan kat cikgu kelas dia.....suh cikgu tu jawab.....


kalau ikut beza memang berbeza pendekatan hani masa di ABIM dulu....cara belajar, sikap murid2....suasana dalam kelas...tapi apakan daya....dah termasuk ke sekolah ni kenalah terima semua pakejnya ekali....


Tengahari saya akan datang, 3 hari datang untuk buat persiapan kelas KAFA....sya akan belikan nasi di kantin....suapkan hani....bengang betul dengan sistem kantins ekolah ni...takde sistem..berebut2 kalau budak kecik tu memang lambat dapatlah..tu sebab saya gagah jugak datang belikan nasi dan suapkan hani.....



dua hari yang takde KAFA saya akan datang ambik dia hantar rumah pengasuh pulak....dalam panas terik mentari dan jalan yang jem tu memang agak sukar lah saya nak ampai semula pajabat dalam jam 2..selalu akan lebih sikit....


Cari parking pun punyalah hazab. Dahlah panas....jalan jauh lak sebab tempat parking pelawat jer yg kosong pun....kalau lamka lagi cara macamni memang kuruslah saya....


Balik pun sama.....bergegas lagi ambik hani...(wah bergegas ajer yer..)..yerlah kejar masa...balik saya masak jugak....hani sejak sekolah balik sangatlah lapar. kalau kami makan luar..nescaya malam sekali lagi dia akan merengek lapar....baik saya masak dia boleh makan lewat sikit. balik sekolah tu saya buatkan milo dan makan cecah biskkut dulu....sementara saya masam simple2...


Sejak duduk sendiri kuarters ni...balik sekolah sekejap pun hani nak ke taman kat bawah ni....mula2 tu tak berani lepaskan dia turun sorang tapi saya rasa bila lagi nak percaya kat dia...saya pun benarkan dia turun sorang. Senang jer..tekan lift dah sampai, kan....malah saya pun boleh jenguk dia dari tingkap bilik....jelas dan boleh panggil dia dari atas kalau nampak apa2 tak kena.....


Dia pun agak pandai bersosial dah...dah mula menegur2 anak penghuni sini....oklah jugak..jam 7 jer saya akan panggil dia balik. mandi dan makan....terus solat....selesai solat..ngaji satu ain pastu terus buat jadual. Sekolah kebangsaaan ni takde homework pulak....so hani buat kerja sendiri jerlah..banyak buku2 latihan dia saya beli tu jerlah yang dia buat.....kadang tak solat isyak dah tido dah..kdanga sempat solat baru tido....kalau dia nak tido syaratnya mesti nak saya da sebelah...tu sebab dengan saya2 pun tido....lappy terbiar sunyi tak bersentuh...


dari khamis hingga ahad pak haji ada sini...lagilah saya tak berkesempatan langsung nak pegang lappy...pasal pak hj dan hani banyak mengadap lappy ni.....saya pulak banyak tido jer...entah napa akhir2 ni macam tak cukup tido jer...rasa mengantuk jer....












Wassalam

No comments: