Saturday, January 22, 2011

Perkembangan Hani dan Yaya

Assalamualaikum w.b.t



Alangkan adik beradik sepusat sepusing boleh berbeza


Inikan pula memang tak sepusat dan tak sepusing


Datang dari dua dunia berbeza, keluar dari dua perut yang berlainan


Walaupun adalah jugak darah yang sama mengalir dalam kedua2 badan mereka


Tapi saya dengan abang saya pun dibesarkan dengan cara berbeza...


Dia anak sulung, saya anak bongsu, dia lahir tahun 1965, saya lahir sebelas tahun kemudian,


Tapi kami semua 5 beradik membesar tanpa ayah disisi


Sebab abah jauh merantau mencari rezeki di Arab Saudi...


Kiranya abang sulung saya ni lelaki paling tua dalam keluarga...


Zaman tu kira mewah duit namun pergaulan agak bebas


Sebab hanya mak yang monitor, memang dia ni kaki bersosial (campur masyarakat)


Sampai terjebak dengan cinta monyet


Pada masa saya darjah 6 dia dah lari dari rumah...tahun 1986 tepatnya...semua berpunca dari cinta monyet tulah...


Sebelum tu pun, dia bukannya duduk rumah sangat pun...banyak merantau kerja kat johor lah KL lah...


Memang saya dengan abang saya hubungan kami sangat jauh macam langit dengan bumi....


xde hubungan dan takde apa kenangan antara saya dan dia pun yang ada dalam kepala saya ni...


Rupa kami memang berbeza sangat...dia putih, hidung mancung..hidung macam yaya tulah...saya pulak sebaliknya...


So, nak dibandingkan hani dengan yaya memang jauhlah


So pendekatan nak mendidik pun haruslah berbeza


Dengan yaya saya belajar banyak benda baru


Yaya ni kuat dan tabah orangnya


Cergas dan peramah pulak tu



Saya agaklah kalau konvokesyen tadika nanti agaknya terpilih membuat persembahan kot...


banding dengan hani, dia memang pemalu, ala-ala gadis melayu terakhirlah..


kadang2 naik geram pulak saya....hani ni memang jauh beza dengan saya jugak...saya tak pemalu, peramah, dia sebaliknya


Tapi hani kalau dah selalu dengan orang tu memang tak mengiralah, baru tunjuk belang yang dia banyak cakap


Komen2 cikgu kat sekolah dia yg baru ni, dia pendiam dan pemalu cikgunya kata...dia tanya saya nak pastikan betulker hani ni pemalu dan pendiam...senyum jerlah saya...


Komen cikgu yaya pulak bila tanya Yaya okay ker tidak...semedang cikgu bagitau okay..tak pernah pulak cikgu bagitau ada apa2 masalah..kalau ada pun masalah biasa budak nak masuk 4 tahun lah kot...


Semalam balik sekolah nak keluar jalan besar tu....kebetulan jalan sempit...so cikgu yaya naik motor mengekor dari belakang


Si yaya yg duduk belakang ni punya teruja melompat2 menjerit2 panggil dan jerit2 nama cikgu...cikgu...cikgu...


Pastu suh ammie bukak tingkap nak cakap dengan cikgu katanya...sementara nak keluar sebab keter banyak, so dia boraklah dengan cikgu dia..dengan keluarkan kepala kat tingkap belakang tu...


Kalau hani lah potong jarilah kalau dia nak tegur cikgu dia....lagi dia menyorok malu2 adalah...ataupun setakat senyum dan buat2 tak nampak....


Yaya pulak aduh memang peramah dan tak malu langsung...dari tingkap tu dia siap bagitau cikgu dia demam, pastu cikgu pesan macam2 siap dia mengangguk2....


saya yag duk drive ni bercampur baur rasa....terasa gak macam bangga ada anak yang sungguh2 menghargai cikgu dan suka yg teramat bila nampak cikgu....pengalaman baru lah...


Pastu yaya ni kebal...jatuh atas jalan tar dia boleh selamba....satu malam tu balik dari keluar, dia jalan main2, sesambil macam nak berjoget....taulah kan dia memang jenis teruja (jakun tak hilang lagi) so saya marah dia suh jalan elok2 nanti jatuh..


tapi selamba main2 jugak jalan, hani lak dok layan, so jatuh....selalu dah yaya ni jatuh..hari tu beli sandal agaknya besar sangat saya syak tu sebab asyik jatuh jer..so saya belikan sandal lain....lebih selesa dan kecik ikut saiz kaki...dah kurang dah jatuhnya..


Lepas jatuh tu dia bangun, dengar saya dah marah +leter, dia terus jalan, nangis tak, apa tak....cool jer...tapi jalan cam pelik sikit...saya tanya apasal lak jalan kepit2 kaki ni...dia selamba jer...


Sekali balik rumah suh hani uruskan dia masuk bilik air salinkan baju tido, sekali hani buka seluar dia tengok luka besar kat kaki kesan melecet...siap berdarah banyak, kira kulit lutut tu tanggal...hebat lukanya tu!


kalau hani memang sah2 melalak meraung sakan tu...mujur hani jarang jatuh dan jarang sakit...alangkan selesema pun hani dah merengek2 tak tido malam nak ammie...


yaya pulak agaknya dah biasa dengan sakit, selamba jer...hari tu bawak gi klinik, bukan main mesra dengan doktor, orang dah biasa jumpa doktor, ambik gas terus letak sendiri sedut sendiri....ubat pun bukan main suka, tiap kali lepas makan terus ingatkan suh makan ubat..


Apapun rasa dan jenis ubat selamba jer telan..tanpa air masak tau...lepas beberapa minit baru saya suh minum....last saya akan beri ubat batuk..so nak bagi ubat batuk tu jalan saya tak bagi air dulu..dia dia jer xminta pun...memang kuatlah!


pastu baru ni baru dapat berus gigi dan ubat gigi, dia punya happy dapat ubat gigi macam dapat barang idaman....kesian pulak...siap bawak jalan ubat gigi dan berus gigi merata2 dalam rumah...kejap2 tanya ammie, boleh tak adik berus gigi....kesian jugak mula tu, pastu geram pulak...


pastu budak nak masuk 4 tahun ni yaaa rabbi, kuatnya bercakap dan kuatnya bertanya... letih mokcik! sudahnya saya warning dia, kalau tanya sekali jer, atau kalau nak cakap apa2 cakap sekali atau dua kali, yerlah dia suka ulang2 cakap, saya lak memang malas nak bercakap hal remeh temeh...sayan hanya rajin bercakap masa nak tidurkan dia jer...mas atu nak gurau ker nak geletek ker takper...


hari tu kan saya citer hani marah dan mengongoi nangis kalau saya tidurkan yaya, pastukan ada hari tu dua tiga hari yaya asyik cakap nak balik, rindu ibu, rindu ibu...pastu saya pujuk2 hani saya cakap kalau berterusan ammie tak layan yaya elok2, nanti dia sebut2 lagi nak balik kulim..


So hani bagi chance saya manjakan yaya sebulan, so dalam sebulan ni bolehlah saya tidokan yaya...tapi dua malam lepas, yang malam jumaat tu...menderita member tu bila tengok saya manja dan bergurau dengan yaya


malam tu homework dia banyak, pembertulan sebenarnya, dia kena buat macam test eja tulisan jawi dalam 184 perkataan, adalah dalam suku dari 184 tu salah eja...ada ejaan yang patutnya tulis 'sin' dia tulis 'tha'...so setiap satu yang salah kena tulis pembetulan 10x...so memang banyaklah kan...katalah salah 50x 10 = 500, memang muaklah dia..pastu english dengan Bm pun ada homework....


Saya lak kena tidokan yaya sebab kalau dia tido after 10 memang susah nak bangunkan yaya esoknya, moody sesajer....ngamuk2 tak hengat....tengking2 kakak dia yang nak mandikan dia...kalau lebih teruk dia maki hani, "bodoh, bangang....taknak kawan kakak..kakak kawan dengan setan jer".kadang kakak nak mandikan dia, dia libas kakak suh kakak keluar dari bilik air...pastu hani kuar, dia duduk diam lam bilik air..sekali tengok dia mencangkung hisap ibu jari, gentel towel..sakit ati betul!..sambung balik...


So hani sedihlah tinggal sorang kat luar buat homework..sudahnya ambil buku bawak depan pintu bilik saya sambil mengangoi2 nangis siapkan homework, nak masuk bilik msaya marah sebab nanti buka lampu yaya payah nak tido...so lama jugak dia menangis kat pintu tapi dalam nangis2 tangan jalan jugak buat homework......lama2 saya suh masuk on lampu, buat homework dalam bilik...mencabar betul...hani kalau ada homework memang dia komited siapkan, dari tadika dulu...menangis2 pun dia akan siapkan juga...


balik pada hal yaya ni, dulu kalau saya tengking (susah betul nak cakap lembut dengan dia dalam hal2 tertentu, keras kepala jugak) dia tarik muka, tunduk dan panggil bagai nak rak pun dia buat btak tau tolehkan muka lagi adalah...



Sekarang dah okay sikit...bila saya marah, terus jelaskan kenapa saya marah....saya marah sebab nak adik jadi baik, nak adik berubah, sebab ammie sayang adik....so adik kena dengar cakap ammie, dengar cakap kakak....apa adik buat tu tak elok..tak bagus..adik kan perempuan....kalau buat kat sekolah cikgu marah, nanti kawan2 semua taknak akwan adik....haihhh macam2 syarahan lah saya....entah dia faham entah tidak saya cakap jer...


Tapi lepas habis cakap, saya tanyam, adik faham tak...cepat jer sekarang dia cakap, faham ammie....agaknya kat sekolah cikgu selalu tanya kot...alhamdulillah, senang citer....dah banyak berubah dah sekarang ni....


Mengaji pun dah mula dah....qiraati dah mukasurat 3...baru jer last week cikgu bagi bawak balik buku qiraati tu....nak ajar sebelum ni buku qiraati hani yang no 1 & 2 pulak bagi kat zubair....saya lak uzur takleh nak ajar...hani pulak ada jer homework dan aktiviti menghafal dia...tak abis2, sekarang tengan hafal doa qunut pulak....



Bila yaya ada ni, ada banyak gak benda2 yang sebelum ni tak dimanfaatkan hani digunapakai semula oleh yaya...macam bear/anak2 patung/pencil box/kaler/cd/dvd nasyid/doa/ABC/lagu2/kartun/beg sekolah dan buku2 hani yang banyak dulu tu yaya boleh manfaatkan...cuma hani ada buku2 tertentu nyang dia sayang dan tak bagi yaya sentuh....baju2 hani yang kecik2 selama ni hani dok pakai kentol2 pun dia pakai, sekali ada yaya tengok lah..muat pulak dah yaya pakai....so takdelah saya bazir nak belikan yaya baju banyak2....tulah tak rugi beli baju branded sikit lama boleh tahan....cuma sayang banyak lagi kat stor rumah seremban tu...


cumanya yaya ni kureng minat pada buku, tapi kalau rancangan TV hafal tuuu..dengar music background dah tau kartun apa....tadi dengar seketika lagu stacy masa saya carik channel kat radio dlm keter dia boleh tau tu lagu stacy siap cakap ammie jangan tukar..adik suka lagu stacy..mak oii saya sendiri tak tau tu lagi stacy dia siap tau dah pandai sebut stacy sungguhpun cakap pun pelat lagi....


Part homework sekolah, yaya ni kejap2 bebel bagitau homework banyak tapi suh buat sekejap jer duduk xsampai 5 minit dah bangun main....yaya yaya....kaler satu mukasurat pun tak siap2...pastu harta tak pandai jaga, dah sekotak kaler berterabur xtau mana dia simpan.....yang sekolah bagi pun ada yang dah hilang warnanya..part yang ni hani harus dipuji sikit..harta2 dia masa baya2 yaya ni banyak masih elok...


Tapi takper yaya masih kecil...masa masih panjang....ada kawan2 nasihatkan saya buat secara proper proses pengangkatan anak angkat untuk yaya ni, saya rasa ada keperluan juga, takut masa depan tak tau apa yang terjadi, Saya ada sms mak dia tanya pandangan tapi diam jer...tak jawab...agaknya dia tak benarkan atau tak setuju kot?




Wassalam

No comments: