Wednesday, January 19, 2011

Pilihlah syurga jika jalan ke syurga terbentang di depan mata~!

Assalamualaikum w.b.t








Yaya, diambil masa baru tidor malam tadi, baju 2 lapis tu, hani pakaikan....dua2 baju hani masa kecik, dia lelah malam tadi, so saya tepuk2 cepat jer dia tidur, mujur hani dah diumpan dengan majalah, 3 majalah saya belikan dia semalam so sebelum tido dia leka baca majalah takdelah dia jeles saya tidokan Yaya, kalau tak syaratnya siang boleh manjakan yaya, malam khas untuk hani jer...sentuh yaya pun tak boleh....dia mesti nak tido ditengah2 antara saya dan yaya...kesian gak kat Yaya tergolek jer tido sorang2....









Lepas baca dua majalah terus buat pengumuman dah ngantuk, nak tido....mana taknya, majalah yang saya belikan tu, semua majalah keagamaan, jenuh member nak majalah Bintang, Disney...ntah apa2 lagi..paling2 saya cakap baca kat sini sikit2 cukup, tak payah beli..takde nilai2 berfaedah,....yg saya beli selalunya Asuh, ana muslim, sayang muslim, cerdik, dll seangkatan...ada org tegur hani kulitnya putih kuning....bimbang pulak saya...sekali tgk gambar ni rasa macam eh...apasal muka dia cam kuning pucat lak ni?






Hani Suhailah And Nur Ruqayyah





Lama juga tak buka blog!






Terlupa dan takde masa juga.









Perlu diakui punya dua anak banyak makan masa saya.









Terutama dua2 dah bersekolah.









Baju tahun ni terhad, so memang kena basuh hari2 dan pagi2 juga kena iron









So, dulu pagi2 boleh update blog, sekarang no more nak lepak2 pagi2 lepas bangun tu...









Dulu curi masa dalam setengah jam update blog...sementara hani bersipa ke sekolah...









Dan baju pun tak perlu basuh hari2 dan iron sebab semuanya dah siap dari isnin to jumaat....









Makan dia pun tak perlu siapkan sebab hani memang tak pemakan, pagi2 lagilah...









Sekarang Yaya berbeza pula, pagi2 mesti saya siapkan biskut @ sapukan roti dengan nutella bagi dia....









Selalunya siapkan yaya dulu.....yaya 3 yrs ++ tak pandai pasang butang baju lagi, kena dibantu









Juga siapkan baju bekal untuk transit tengahari dan juga baju untuk kelas Pra Tahfiz petang tu...baju kurung/kain purple/tudung putih ada sepersalinan, malam basuh subuh2 iron









Dan hani pulak sebab banyak tumpu pasal yaya, memang dia yang buat dari mula mandikan yaya sampai ambilkan baju....so selalu kerja utk diri sendiri agak terbengkalai









So kena monitor juga, memerlukan mata dan mulut yang cergas nak monitor dua beradik ni...sesambil saya bersiap tu....









saya bersiap pun ambil masa juga, sebab sampai hari ni masih setia menggunakan Premium beautiful....w.pun xde apa perubahan pun!









Hani isu masih seputar isu biasa~cari stokin xjumpa, cari towel xde, kejap kang file pulak mana ntah, buku sana sini...yerlah kan hari2 ada homework dan malam cepat mengantuk, so dia tak sempat kemas beg.....terus tido









Dah siap tu, ada pulak isu air masak lupa nak isi, lepas isi dia punya isi adik punya pulak....pastu kang carikkan towel adik utko gentel mas anak tido tengahari...dia rimas kalau tengok adik dia gentel hujung tudung...tu yg hari2 dia bekalkan adiknya handkerchief...









Saya memang tak campur sangat hal Yaya, majoriti urusan yaya hani yang buat...urusan hanis endiri lagilah dari darjah 1 saya dah latih dia buat semua sendiri....









Hani sangat memainkan peranan, kadang saya tengok tak macam kakak dah...dah macam mak2 dia jaga Yaya...over sangat....kadang yaya lemas jugak..melawan jugak tu...









Dan saya tengok hani boleh tahanlah, semua benda berkaitan sekolah dia boleh uruskan...saya hanya uruskan basuh baju dan iron baju semata2...









Banyak gak kerja dia....sebab pagi2 nak lipat telekung masuk beg, nak ambil quran masuk beg khas, nak isi air maska utki dia dan Yaya, nak carik towel tangan utk dia dan yaya....pastu kadang nak kena kemas beg sendiri lagi....









Kesian gak kadang tu...tapi saya dulu pun semua sendiri2...jangan harap ko anak tunggal nak semua mak buatkan...takde mana nya saya nak bantu!









Kat sekolah pun sama, sampai sekolah saya drop kan jer....sarat marat dengan 3 beg...beg sekolah, beg telekung dna beg Quran....dia turun jer saya babai dan cowww...cecepat pecut hantar yaya pulak!....









Balik pun hani paling akhir balik....acapkali macam tu....so sebab dah takde sapa kat sekolah...dia jalan kaki gi asrama anak yatim....duduk tunggu situ...kebetulan ramai anak2 yatim situ so dia tumpanglah duduk jugak mentara saya datang...









Dan pengasas sekolah ni pun ada anak sebaya hani, so hani main2 lah dengan Husna dulu..kadang husna takde, hani duk atas kerusi peluk beg sekolah sarat marat tu pastu kepala terlentok ke belakang....









Tido rupanya...sian betul dia..letih awal pagi bangun urus diri dan adik, pastu sampai2 sekolah terus solat dhuha....dua jam menghafal mengaji....petang KAFA pulak....memang letihlah.....









Tu tak masuk citer2 hal kawan2 kat sekolah dia ni....macam2 perangai....dalam keter letih2 tu hari2 update pasal kawan2. xramai mana perempuan nya pun....masa darjah 1 dulu pemalas nak citer...darjah 2 ni mungkin dia melihat dari sudut lain @ masalah makin besar rajin pulak dia mencurahkan perasaan...maklumlah perempuan..emosi terlebih....












Yaya pulak bila hani start citer hal kawan dan sekolah masa tu jugak dia sibuk nak jugak citer hal dia dan kawan serta cikgu..tak tau nak dengar mana satu.....dengar yaya punya citer, hani tarik muka, kalau dengar hani punya citer lak, Yaya bukan faham bahasa masa tu jugaklah dia cakap kuat2 ammie...amiie, adik pun belajar...tadi ada kawan gigit adik...tadi cikgu ajar ngaji....haihhh macam2lah...









Kesimpulannya dua anak memang sibuklah....syukur Allah bagi juga peluang jadi ibu pada dua anak...









Yaya makin comellah di mata saya....pada masa ni saya cuba baca2 blog org2 yg ada anak2 baya2 yaya ni...nak start tengok perkembangan anak2 diorang so boleh buat perbandingan dengan yaya...sebab memang terlupa abis camana ehwalnya hani masa baya2 yaya dulu....tapi rasanya masa tu saya ada maid....yang nama Cinta bt Sahar tu.....yg xnak pulangkan passport...pastu berapa bulan Hani dok dengan Aza sebelum saya dapat maid lain,







Jalan ke syurga di depan mata





Jumaat lalu, berpergian untuk 3 hari, destinasi di Ladang Kelapa Sawit Bukit Inas, Kuala Pilah.



Bayan hidayah (ceramah sebelum keluar dakwah 3 hari) dibuat dirumah seorang guru, yang mana isterinya adalah asalnya perempuan cina dari penang dan kemudian cobvert to islam...Khairin namanya...



Sangat belajar sesuatu..nanti2 ceritalah yer...cuma terdetik, kalau dia yang asalnya budha boleh pegang islam dan amal islam sungguh2 kenapa aku tidak?



Pemandangan sepanjang jalan di Kuala Pilah....indah ciptaan Allah....jam 10 pagi tapi kabus merata2....sejuk dan sedap mata memandang....rasa nak genggam2 jer kabus2 tu semua...semuanya atas kuasa Allah, bergeraknya sebutir pasir kecik di dasar lautan pun dalam pengetahuan dan kehendak Allah....apatah lagi gerak dalam hati kita walaupun yang paling dalam...Allah maha mengetahui dan Dia akan beri mengikut apa yang kita mahukan...syukur Alhamdulillah...Allah masih pilih saya berada di jalan ini....sambil menikmati pemandangan...khusyuk....tak sedar suami ada di sebelah, masing2 khayal melayan perasaan sambil berzikir adn menikmati kebesarak kuasa Allah swt....










Keluar kali ini ada 7 couple....kami dalam kedudukan ketiga dari hadapan...mujur naik kembara, tak bawak sentra....sesuai sangat dengan trek yang digunakan....masuk ladang keluar ladang, mendaki bukit rupanya, yerlah nak ke rumah assistant manager ladang ni...walau siapa pun anda, manager ker, penyiasat SPRM ker, OKU ker, yg depan saya ni, arkitek umurnya 49 tahun dan bawa isteri kedua umur 23 tahun (sdg mengandung anak ketiga tu), dan dibelakang kami ada 2 guru, ada peneroka, dan ada ustaz serta seorang pekerja sendiri lulusan luar negeri (isterinya hafizah) namun halatuju kami satu~ keluar di jalan Allah, belajar bercakap tentang iman dan belajar mengajak penduduk2 ladang ini tentang pentimgnya taat perintah Allah dan tingkatkan iman yakin pada Allah....hidup ikut apa yang Allah suka dan jalani kehidupan ikut sunnah sebab cara2 lain (yahudi, nasara, ikut adat ker) semua akan bawa kegagalan, hanya cara hidup nabi saja ada kejayaan...








Ini di halaman rumah AS (asisstant manager) ladang ni. Rumah yang besar, tegap dan halaman yg luas dikelilingi ladang sawit saujana mata memandang (sungguh indah cuaca dan iklim serta angin di sini). 3 hari berkampung di sini....saya snap ketika suami2 masuk ke rumah melihat samaada tabir, bilik air dan rumah cukup sempurna untuk menerima tetamu Allah.....isteri2 semua tggu dlm kereta masing2....sempat berfb....indah perasaan masa ni syukur sangat sebab tak sangka allah masih pilih saya berada di jalan ini...











Beginilah keadaan isteri2 yang keluar di jalan Allah ini....termasuklah saya, kami akan tutup sempurna dengan berniqab....tapi tang mata tu kain tu jaranglah, tutup selapis jer....masih nampakkan mata saya tu? saya memang sedia ada niqab, ada 4 set , 2 set tutup muka dan dedah mata dan 2 set tutup habis....takde rasa apa, rasa selesa jer...rasa terpelihara.....yerlah diam tak diam dah 10 tahun saya berpengalaman keluar masturat....kalau ke nusrah, ziarah atau ke majlis taklim (belajar dan mengajar) saya akan pakai yang nampak mata....kalau keluar barulah tutup penuh macam ni beserta sarung tangan sekali.....memang tak nampak apalah....tertibnya, jubah pun semua hitam...










Ini dalam perjalanan balik lepas keluar masturat 3 hari tu....masa ni lepas maghrib, hujan pulak tu....biasanya nak balik saya tarik lapisan jarang tu, dah saya akan pakai begini sampailah rumah...balik tu kami singgah makan di salak tinggi....dengan niqab ni saya turun makan...memang dah jangka dah ramai yang akan pandang.....lantaklah, saya selamba jer makan....hulur sudu bawah niqab laju2 cepat jer selesai....pak hj suka sangat saya pakai begini....dan pakaian begini dikatakan mirip pakaian isteri2 rasulullah dan sahabiyyah....kena ingat....sunnah bawa kejayaan....kalau nak tau perasaan berniqab...sila google di youtube banyak wanita2 memvideokan pengalaman mereka berniqab....


Nota saya:


Allah berkuasa, makhluk langsung tiada kuasa!

Semua berlaku dengan asbab, tetapi dengan kehendak Allah sesuatu boleh berlaku dengan asbab, tanpa asbab dan berlawan asbab....untuk dapat anak, mesti ada asbab ibu+ bapa, tetapi Allah jadikan ia berbeza berlawan asaba, tanpa ayah masih boleh dapat seorang anak, bagi Maryam a.s tanpa suami/bapa, asbab kehendak Allah lahir juga Nabi Isa. Api sifatnya membakar, tetapi ia berlawan asbab, bil aNabi Ibrahim dibakar 40 hari, tetapi baginda tidak terbakar hatta sehelai bulu roma banginada pun, malah berada dalam keadaan nyaman dan diberi ALlah makanan anggur sebesar kepala.


Maka percayalah semuanya atas kehendak Allah, yang lain adalah asbab....rezeki Allah yang beri kerja adalah asbab semata2....kalau syarat untuk dapat rezeki hanya melalui kerja, haruslah semua mahkluk allah perlukan kerja untuk mendapat rezeki. Bayangkanlah makhluk2 Allah semua diatas muka bumi ini semua disediakan Allah dengan rezeki masing2....binatang sebesar ikan pausm, gajah, jutaan ikan2 dilaut, makhluk2 berterbangan di lautan, melata dibumi, di dalam perut bumi, hatta ulat dalam batu/pokok semua allah dah sediakan rezeki....pasti dan pasti rezeki kit ada dimana2....hanya manusia yang sibuk dengan dunian, yang kejar dunia....sedangkan makhluk Allah (binatang) tak kejar dunia, relax jer duduk di atas muka bumi Allah, berzikir dan rezeki untuk mereka tetap ada.


Usaha kita didunia ini juga adalah asbab semata2, maka tanamkanlah keyakinan bahawa Allah berkuasa, buangkan kebesaran makhluk dalam diri kita, masukkan kebesaran Allah dalam diri....kerja dunia untuk mendapat rezeki Allah tapi jangan sampai kerja dunia menjadi kerja hakiki kita sehingga lupa tentang kerja utama.hakiki kita di muka bumi ini sebagai khalifah dan hambaNya..yang mana Allah dah beli masa, harta dan nyawa kita untuk syurga Allah....3 unsur tulah yang perlu kita korbankan untuk mendapat syurga Allah...


korbankanlah 3 benda tu untuk persembahkan kepada Allah supaya nantinya kita boleh menjawab untuk apa harta, masa dan nyawa kita dihabiskan di dunia ini? takkan nak bagitau, masa saya dihabiskan dengan kerja dunia, dengan shopping, dengan masak2, dengan anak2....NO NO NO....masa dan harta serta nyawa kita adalah untuk dakwah kepada kebesaran Allah...


Wassalam

2 comments:

kakLuna said...

bab 'asbab' tu sy belajar dr akak,mmg sentiasa sy ingatkan diri. kita sbnrnya tujuan utama nk cari redha Allah. kerja,rumahtangga,cara layan anak didik anak, dugaan mahupun kenikmatan..adalah asbabnya bukan matlamatnya.

payarumput21 said...

Salam Wa..

Banyak yg kita tau.. banyak lagi yg kita tak tau.. tulisan kawan2 banyak buat akak berfikir tentang diri sendiri..

Terima kasih.. sbb mengingatkan sesama kita..

Akak mintak izin publish Nota yg Wa tulis tu utk bacaan anak2 akak.. Maaf ye kalau Wa tak suka.. semoga kita semua mendapat manafaat.. InsyaAllah..