Saturday, January 8, 2011

Hani Suhailah dan Nur Ruqayyah

Assalamualaikum w.b.t








hani so far kakak yang sangat bertanggungjawab



Jauh di sudut hati saya rasa bangga sangat



Tak sangka yang dia akan mampu memikul tanggungjawab sebagai seorang kakak



Saya sangka yang dia akan membuli yaya



Sebab kat kampung memang lagak dia macam tu



Sebab dia terpengaruh dengan sepupu2 dia



Salah seorang anak anak kakak saya tu menyampah dengan Farouk dan yaya



sebab umur dia 12 tahun maka yang adik2 bawah ni turut terpengaruh menyampah dengan yaya dengan farouk



Kesian saya tengok budak dua beradik ni masa kat kampung



sampai kakak saya yang cikgu tu, Salmah telefon mak yaya suh mak dia kalau boleh cepatkanlah datang ambil farouk



Sebab tak sanggup tengok farouk dibuli kak ngah



Ada satu hari mak saya cerita pada saya last week masa saya balik tu



kebetulan lauk ayam kampung hari tu, meja makan kat dapur tu agak panjang



so, kak ngah, kak uda dan hani duduk 3 meja hujung sini



Farouk pulak duduk jauh hujung sana sorang2



Penyusunan duduk macam tu tak tahulah sapa yang rancang



Tapi masa farouk nak ambil lauk tu bila dia datang nak ambik kak ngah tarik lauk tu



Sebab nak halang dia ambik



mak saya perhati beberapa kali macam tu



lama2 mak saya naik angin jeritkan kak ngah....



takdelah jerit kuat, maksudnya mak saya marah kak ngah kenapa buat farouk macam tu



Farouk pun cucu makwe jugak...cuma nasib dia susah



Macamana kalau kak ngah susah...sehari dua ni bolehlah bergantung harap pada mak kerja cikgu makan gaji



mana tau satu hari nanti mak dah tak kerja...dahlah ayah macam tu....(penagih..ni saya tambah sendiri)



Sambil mak saya cerita tu bergenang air mata dia



saya memang geram terus sound kak ngah jangan buat farouk macam tu, jangan buli yaya lagi...



saya tau mak saya sedih kenangkan anak sulung dia yang tak balik2 tu



Sedih + geram sebab tiba2 hantar anak dan buat tak tau satu sen duit belanja tak beri



Asbab cucu tu jerlah mak saya keraskan hati layan juga farouk tu....



Malam2 masa kakak saya ajar farouk mengaji dan membaca, mak saya menyampuk2 kalau nampak farouk leka



Nasihatkan dia, ceritakan dia sejarah ayah dia, bagi kata2 motivasi...macam2 mak say cakap kat farouk dengan niat jangan jadi macam ayah dia....



Yang hani pulak tengok kak ngah membuli farouk dia pun joint sekaki



Rupanya pecah tembelang kak ngah bila hani buat pengakuan masa kat kg hari tu



Kak ngah kata sapa yang kawan farouk kak ngah takkan kawan dia...punyalah teruk perangai kak ngah ni,



ok. tamat hal tu.





Kehadiran yaya kat rumah ni tak menuntut banyak tenaga dan masa saya





Sebab hani yang urus majoriti keperluan yaya





mandikan yaya





Buatkan susu yaya





carikan baju dan siapkan yaya sebelum sekolah





Kerja saya mengarahkan itu ini jerlah



bagi hani ni bukan pengalaman pertama jadi kakak



memang dah jadi kakak pada dua org adikpun sebelum ni



Cuma sebelum ni kena kongsi adik tu dengan syakirah


Dan dia takde kuasa penuh


tapi dengan Yaya dia boleh menguasai sepenuh-penuhnya


Boleh marah, boleh dukung, boleh peluk tanpa ada sesuatu atau sesiapa menghalang


Saya pun suka sangat tengok dia gembira


Sangat2 berperanan dalam mengatur setiap perlakuan dan perkataan yanga dik keluarkan


kadang2 over pulak saya tengok


Mungkin masih teruja


Tapi kadang2 dia fed up juga, dimarah juga yaya kalau taknak dengar cakap


Yaya kan sensitif, kalau kena marah terus tarik muka


Tunjuk perasaan kita panggil pun buat tak tau


senyap dan tunduk ajer


Buat masa ni tengah tukar tune dia sesuaikan dengan cara kami


Lepas dia tarik muka tu saya cepat2 pujuk, tapi xjalan


hani pujuk pun tak jalan


Lama2 guna pendekatan lain


bagi syarahan


Dia ni cerdik jugak, faham semua kita cakap, kalau perkataan tertentu dia tak faham


Cepat2 tanya, ammie apa tu bla bla....


Cuma kadang tu memang rasa dia berlainan sungguh dengan hani


Dia kan berani, tak takut orang...suka tersengih sana tersengih sini


Orang tanya nama pun terengih2 malu


Berani tapi malu tu yg saya perhatikan

Berani tu mungkin timbul akibat dia yg tak berpeluang keluar dan bersosial sebelum ni


jadi bila dibawa kesesuatu tempat tu memang berani meneroka


Tapi bila kena tegur mulalah malu2 sengih2 pastu macam ada sedikit macam 'perasan'


kat sekolah pagi2 hantar menonong masuk, 3 hari hantar dia 3 hari juga kena perhatikan kelaku dia


hari2 kena bagitau sandal letak kat rak kasut...tapi dek teruja sampai jer terus nak berlari masuk kelas


pastu 3 hari juga kena tunjuk tempat letak bag....dia letak sesuak ati main campak jer


Kena keras suara tunjuk tempat dan cara yg proper letak bag....


Seingat saya hani dulu lain sangat, tertib orangnya


Sopan, sampai rumah sapa2 ker akan duduk diam terus


So, moralnya pendekatan didik yaya mesti cara lain


Saya geram betul dengan dia, kalau nak balik tu .... bila nampak saya terus cam teruja lari sana sini tanpa hala tuju....passtu tersengih2....dah bagitau dah kalau ammie datang terus ambil bag, ni dia macam orang tak keruan berlari sana sini tersengih caam kerang busuk....heheeee


kat sekolah nak balik tu, dalam tersengih2 tu sibuk dia nak salam semua orang yg ada tu...


Salam cikgu jer dahlah kan...ni macam terlampau teruja sangat dapat salam


Habis semua yg ada kat situ dia pi salam....kadang yg sempat tu dgn tgn kiri jer dia salam...walhal masa tu mak masing2 sibuk nak ambil anak masing2 jugakkan.....


Yaya pulak menyibuk jer nak salam.... tetiba yaya pi kat diorang mengacau hishkkk malu jer saya...


tulah lain cara dia...bukan marah sikap dia...tapi macam termalulah sikit ada anak yang terlebih peramah sampai nampak cam 'tak betul' pulak ....dengan tersengih2 macam kerang dia tu....


Agaknya budak2 gitu (miskin/susah/jarang bersosial) akan jadi gitu ker? aduiaiii memang lain betul cara dia lah....


hani lagilah.....bukan main geram dia kalau nampak yaya tersengih cam kerang depan orang tanpa sebab tu....



"Ammie..ammmie ....tengoklah yaya tu ..eiiiii...kenapa yang dia tersengih2 tu ammie...."rungut hani


Yerlah hani ni depan saya ramah kemain lagi...tapi kalau depan orang sopan..melainkan orang yg dia dah biasa.....kira hani macam serius jugaklah depan orang....so dapat adik yg gedik campur cam 'tak berapa betul' memang dia anti ler...


Saya catatkan ni sebagai kenangan, 20 tahun lagi kalau saya baca mesti saya sengih bila teringat detik2 awal saya jaga yaya....mana tau 20 tahun lagi dia dah nak akwin kan....haiii berangan



Saya juga ada perubahan perasaan pada dia...malam2 dia tido saya pandang dia....comel sangat dengan hisap ibu jari dia tu....saya cium pipi dia dan sayang saya pada dia mula tumpah....


Dan saya semakin rasa semakin hari saya akan semakin menyayangi dia


Hal dia terlampau kuat makan tu saya dah malas nak fikir....saya guna tektik lain


Apa dia nak makan semua saya bagi...


Nak coco crunch....hah satu tupperware saya letak depan dia....habis tau!


nak coklat cadburry kecik2 tu...1 bekas yang beli tu say lantakkan kat dia....habis jugak!


Nak biskut...satu tupperware besar saya hadapkan depan dia.....tak habis, sebab banyak sangat, sampai dia cakap dah!


makan luar pulak, mula2 hari tu saya share dengan dia....rupanya tak bolehlah.....dia xcukup


So, memang kena order lain, kuew teow sup, satu mangkuk...habis dengan sup2nya sekali, tu pun tak cukup beb....


Beehun sup pun sama, satu mangkuk besar habis, suap2 telan...non ado cakapa nak stop dah kenyang.....cakap tak cukup adalah....haaaiiii tak tau bila dia nak jemu..harap2 setahun jer cukuplah....rasanya dalam setahun tu banyak makanan yang selama ni dia tak dapat rasa saya akan dapat bagi dia rasa.....



Apapun hidup saya dan hani memang tak boleh dinafikan makin ceria dan terisi dengan adanya Yaya.....



Pagi tadi saya rasa badan dia panas saya syak dia rindukan mak dia....so saya call mak dia bagi dia cakap....


Wah bukan main pandai lagi dia cakap....lancar jer ...siap cakap dia rindu dengan ibu...awat ibu tak mai ambik yaya....mailah sini tengok yaya....


wah....nampaknya yaya ni simpan dalam hati tak pernah dia bagitau saya...tapi dengan mak dia terus cakap rindu....


Nampaknya kenalah saya menarik perhatian dia lebih lagi....takut2 mak dia bila dengar anak dia begitu terus nak ambik balik pulaka....risau pulak!


Wassalam

3 comments:

dayangbest said...

Comel plak baca pasal yaya nih
Mmg x pernah makan sedap kot kak
Sbb tu laa dia camtuh kot
Sian kan?

Untung dia akak jaga dia
Nanti lama2 berubah la perangai dia ikut kak hani dia

Hanisumayyah said...

dayang,

tulah rasanya dia akan berubah ikut acuan akak tu...tapi ambik masa sikit kot...mujur dia masih kecik lagi....baru 3 tahun lebih...banyak masa lagi...tapi sekarang mengigau pun dah sebut nama kak hani...heheeee

Amir Syafiqah said...

Salwa, besar pahala dapat tolong orng susah ni..Nak pulak darah daging sendiri. Tersentuh hati saya bila baca layanan terhadap Farouk tu.. Macam dlm drama pulak..Mak dan ayah yaya ni masih bersama ke? Yg kesian nya anak2 kan..