Friday, January 28, 2011

Gelagat yaya kadang-kadang memualkan sungguh lah...

Assalamualaikum w.b.t



Jujur saya cakap, makin hari makin rasa membara dengan yaya ni


Tapi bukanlah 24 jam membaranya


Membara ni kebanyakkannya masa di luar rumah


Dan berada di luar rumah adalah setiap hari okay!


Seawal 7 pagi dah keluar dah, balik pun lebih atau kurang sikit dari jam 7 petang


Rutin saya hari2 bangun jam 5 @ 5.30


Mula kejutkan diorang jam 6, dimulakan dengan off kan kipas


Pastu on kan lampu


Hani memang angsung takde masalah nak kejut, dah besar kan


Panggil sekali terus bangun, masuk bilik air


Tapi Yaya memang teramat susah....macam tido mati tau!


Panggil nama dia memang takkan jalan taktik tu selama2nya sejak dia duduk dengan saya ni


paling kuatpun dia hanya akan bergerak2 sikit bila dengar nama dia, bukak mata memang jauh sekalilah



Lagi berdengkur adalah...seolah2 kita kejut tu macam kita suh tido lagi


Hani memang surrender....sebab dia dah banyak pengalaman kena marah dengan yaya bila dikejutkan


So nak taknak saya terpaksa masuk campur...mula2 dulu hani tahan juga


Lama2 hani fedup nak kejutkan yaya


Sebab balasan yang ahni dapat mesti dia kena tengking atau kena sembur dengan yaya


Bukan dengan kata2 lembut tapi suara keras siap jerit2 lagi...pastu menangis


Kadang Hani kena libas dengan yaya...walhal mata yaya tutup lagi tu....garang budak ni tau!


So seminggu dua saya ler yg kena ambik tanggungjawab bangunkan yaya


Biasanya lepas kejut yaya/hani saya iron baju, sebab yaya baju sekolah petang sepasang jer....memang hari2 kena basuh dan tiap2 pagi kena iron....letih makcik!


Bila kejut yaya kan, jangan harap perkataan yg kita keluarkan tu terkesan kat dia...


Buat xtau jer mek tu...


Sudahnya saya bangunkan dia....dudukkan....tak jalan langsung...sanggup tu kepala terlentok tido sama dudul....mata masih tido...


sudahnya sambung tido atas pangku saya.....kesian jugak kadang tu....tapi kalau berlembut lagi tak jalan....


Pujuk perlahan2 sah2 buang air liur jer....


Kadang saya bangun dan dirikan dia.....memang badan dia lembiklah....sebab dia tido jugak!


Kadang2 pelik tau, saya dengan hani punya bising marah2 dia (lepas pujuk xjalan) tapi tetaplah tido jugak


last resort......harus kena naikkan pitching lah sebab cara psikology - geletek, tarik ibu jari kaki kanan cakap pelan2 mmg tak jalan


hampir sebulan jaga dia memang kadang naik hantu jugaklah bila nak kejut dia tu


Kadang saya biar jer dulu reda rasa nak marah tu...selesaikan semua kerja dulu...dah siap baru saya kejut dia


Tapi satu masalah kalau kejut lewat sapa nak layan dia mandi


Kalau mandi sekali dengan hani, sure hani yang layan letakkan ubat gigi, monitor dia cebuk, basah dan sabun badan


Tapi kalau dia masuk bilik air sensorang harus masalah baru timbul


Sebab dia hanya akan bogel mencangkung hisap ibu jari tangan dengan khusyuknya


Sakit jiwa sekali lagi! Kadang senyap jer...sampai saya terlupa dia ada dlm bilik air


Sekali hani jengah tengok dia dalam posisi cangkung tepi toilet bowl dengan hisap jari...bulat jer melengkung badan dia, seakan-akan macam anak toyol....(jahat saya punya analogy)


Tapi tulah hakikatnya....


Kalau hani bagi arahan suh mandi, suh berus gigi mesti dia bagi tindakbalas menjerit2 marah kat hani


"pegilah...pegilah....jangan kacau!"


Kadang Hani dia libas dengan towel....


Kadang terus dia jerit marah22 tak tau apa butir2 dia cakap


Yaya ni cakap laju tau.....yerlah slang utara dia sure keluar kalau dia marah


"hang jangan kacaulah.....pi lah sana.....sat gi mandilah..." tulah antara butir2 yg saya faham dia bebel kat hani...


Dia skang memang macam nak marah kat hani jer sebab dia rasa hani ni dah macam pengawal dia


So sebab hani dia kena marah....sebab hani hidup dia kena ganggu


Tapi kalau saya masuk campur, dia tak berani nak lawan sangat


paling2 dia menangis...tapi tangan kaki tetap jalan buat kerja...kalau hani bagi arahan dia lawan


kalau kat luar dia pukul2 jer hani....hani dah marah memang dia lawan baliklah


So sekarang kalau kami kat luar kerja saya banyak meleraikan pergaduhan dua budak ni


End up selalu hanilah kena marah sebab for sure pukulan hani memang kuatlah kan


Walaupun yaya pukul boleh tahan jugak, tapi saya tetap marahkan hani sebab dia dah boleh fikir...


Kadang saya marah secara lakonan.....kenyit2 mata kat hani....


Tapi tak bermakna yaya tak kena marah


Keseluruhannya yaya lagi selalu kena marah dengan saya masa kat luar


Saya sedar yang usia macam yaya ni suka meneroka


Kalau meneroka tu saya tak kisah, memang bagus


Tapi yaya ni memunah..mengacau...memalukan saya, tu yg saya geram sesangat tu


Setiap kali keluar tak miss dia terjatuh, takpun dia jatuhkan barang...dan dia selalu terluka/tercedera....ter...ter...ter macam2 ter lah...


Sesambil jalan tempat rata pun dia boleh tersungkur....apatah lagi kalau kat shopping complex, yerlah cara jalan tu sendiri pun gedik...sebab mungkin cara jalan macam berentak menari2 sket tu melambangkan dia excited sangat kot?


Dengan aksi dia yang terlari, terlompat....pastu suka2 ambik barang pegang2 kalah orang nam membeli.....Pastu kalau ada baju tergantung saiz2 dia siap ambik letak kat badan....pastu lari2 nyorok2 bawah baju sana-sini...jerit2 suh kakak dan saya carik dia....malu tak, malu tak?


Siap bukak kasut lari2.....pastu kaki kangkang luas....sebab selalunya kan lantai (mosaic) licin...seronoklah meluncurkan kaki sampai keluasan kangkang tu mengalahkan gymnast...salah2 gaya kan terjatuh tu...tengah2 laluan pejalan plak buat tu....semalam gi kedai uniform gallery nak carikan yaya sepasang baju kelas petang dan hani sepasang lagi baju purple entah berapa kali dia terjatuh dalam kedai tu sebab dia buka selipar dan berjoget2 suka....hani toksah cakap meluiat dia dah tahap langit ketujuh dah


Yerlah dari dalam kereta dah pesan dan bukan main angguk lagi...konon paham pesanan dan nasihat ammie tapi masuk jer shopping complex terus lupa diri mek tu...terus aktif.....wah kalau nak escalator tu entah berapa kali dah nak terjerumus ke depan pasal excited naik tangga berjalan tu xabis lagi kot? Bila habis naik/turun escalator tu terus dia macam nak melompat awam sangat sampai nak terjatuhlah....


Pastu suka suki jer berlari hilang sekelip mata kalau nampak kuda/kereta yang masukkan coin tu....susah payah panjat nak naik siap sound effect terjerit2 suh masukkan duit


Tu tak masuk lagi kalau dia nampak mainan tergantung, suka2 ambik test..main....siap nak bawak balik.....bukan dihirau sekeliling....seolah2 kalau dia buat begitu saya akan belikanlah


Kejakunan dia memang tak hilanglah....xtau dah rasanya selang sehari saya bawak jalan sebab nak biasakan dia bersosial...tapi belum ada perubahan nampaknya


Kalau masuk kedai baju tu....dia sensorang dia boleh berlari sana sini, menyorok sana sini....tak tentu arah sampai dua tiga kali terjatuhlah...dan biasalah dengan aksi dia sengih-kerang-busuk dia tu...hani toksah cakaplah dia punya level meluat tu dah membuak2...


Dengan jelingan dia, dengan muka masam dia perhati adik dia, tak dapat nak gambarkanlah...sampai pelayan kedai memang nampak betapa kontranya dua beradik ni

Pastu yang tak boleh blah dia suka menarik perhatian orang tau....


lalu kat kedai kalau ada pelayan duduk borak2 dia boleh pulak berhenti pastu buat aksi atau bunyi menarik perhatian orang...tadi dia buat suara bersin''atchuuummmm" kuat2 dan berulang2 depan kedai baju nak suh budak2 perempuan tu tengok dia agaknya...


Geram, malu, menyampah pun ada bercampur baur...


Semalam pergi kedai buku, nak carikan pembalut buku dan fail hani, dia punya excited masuk kedai buku kat level 3 warta tu sampai boleh terjatuh masuk kat dalam salah satu kotak barang2 cenderamata depan kaunter cashier tu.....sakit hati tak?


Selasa lepas, bawak gi pasar malam pertama kali memang tak yah cakap lah excitednya dia.....semua nak diusiknya.....tapi tu okay lagi....masa makan kat kedai kuew teow tu saya duduk sederet saya tengah2 sebab senang nak suapkan yaya....


Being yaya yang perwatakan dan gerak tubuh dia seakan-akan ulat nangka/ulat beluncas yang tak reti dok diam....kalau kerusi plastik yang takde arm rest tu kira dalam masa berapa minit dia boleh duduk sekejap2 dah uat pusingan 360 darjah....bayangkanlah....memang mulut dan tangan saya tak duduk diam...kejap2 warning dia...kejap2 tepuk peha dia....


Bukan apa, nak suh dia fokus, kalau makan focus dengan aktiviti makan, bukan pandang sana sini pusing badan sana sini...


SO kejadian kat pasar malam tu tetiba org depan saya bagitau dia jatuh....tak tau caman kaedahnya dia jatuh....yang saya tau dia dah terduduk atas tar dan kerusi dan terbalik...


Dalam hati padan muka.....yerlah tu saya dah warning dan dah cukup jaga tu, terleka kejap dia boleh terjatuh......sakit tu bontot kalau kena tar......xtau apa yang dia buat sampai boleh terjatuh....


Tadi sekali lagi ke kedai buku.....ada2 jer benda hani nak, hari ni cikgu suh beli kamus arab-jawi pulak....tak tau masa bila si yaya ni buat hal....tetiba kuku dia pulak berdarah....macam kuku tu nak tercabut.....darah keluar dari celah2 depan kuku....mata dah merah...tapi mulut diam takut nak cakap nanti saya marah kan....


Mana taknya...segala benda dia angkat dia alih...yang gantung dia ambik, yang dok dalam plastik dia belek.....kalau ada alat pengesan cap jari mau serata kedai ni cap jari dia jer agaknya....sambil jalan berpuluh2 kali mulut saya berzikir...."tengok jer, jangan ambik......tengok jangan sentuh" kalau tak naya saya mesti banyak kena ganti kalau pecah abislah.....dah semua barang kecik besar dia nak rasa nak pegang...tak ker geram tu....


Pastu barang2 display tu kan rendah2 belaka.....semua benda kecik2 tu nak usik, nak sentuh nak pegang...pastu cara dia tu kocoh2 kalut2 main ambik tu tak kena ambik yang ni pulak....sudahnya sana sini barang2 tu jatuh, senget lah.....tak tau nak cakap apalah...



Siap reka citer pulak tu, ummie...ummie (sesuka hati tukar panggil saya ummie sebab saya bukak cd Sami Yusuf lagu ummie...ummie), buku ni cikgu yaya suh beli tau ummie...."


Kebetulan beebrapa hari sebelum ni dia panggil saya mama sebab entah kat mana kami jalan ntah tetiba dia dengar ada budak panggil mak dia mama (ni hani citer sebab hani dengar sama), automatik terus dia panggil saya mama...mama....gedik sungguh si Yaya ni kan? malas saya nak layan....


Banyak lagi peristiwa2 lain dengan yaya ni.....nanti2 saya sambung lagi...sengaja saya catatkan supaya satu hari nanti ada kenangan mengusik jiwa bila ingatkan hal yaya ni....


Tapi kan sekarang ni saya sedang didik jiwa saya menyayangi dia..... sebab apa tau? Sebab yaya bukan main sayang lagi dengan saya.....rajin cium pipi saya tau....dahtu suka salam.....dan satu lagi pantang ada peluang mesti nak peluk....


Pantang saya hilang.....mesti nangis.....dia tak caya dengan hani nak saya juga....pastu kalau saya belikan dia apa2 benda baru...dan2 cakap yaya sayang ammmie...yaya taknak balik umah ibu dah....yaya nak duduk dengan ammie jer...so nak tak nak saya kena sediakan keadaan yang condusif untuk dia....setakat ni kalau saya marah2 dia .....langsung takde dendam....kepada saya juga dia datang kalau dia nangis.....kalau dia nakkan perhatian dan kasih sayang.....kira dia seakan2 dan terima saya sebagai mak ganti dia....

Wassalam

8 comments:

oren said...

oowwhh..

kak, anak saya yg no.2 dan no 3, mcm tu la perangai..setiap minggu pi econsave, tapi setiap minggu lah jugak jd cranky..mcm jakun, pdhal pegi tetiap minggu tuh..

kacau brg, tarik2, main luncur2 atas lantai, siap golek2 lagi, pastu pegi kat org, tegur gitu gini, cakap kuat2, marah org yg lalu lalang..

semua tu dh rasa..setiap kali lps shopping, mmg rasa nyesal..takmo bwk dah..tp esok2 bwk gak..

sabarlah byk2..depa yg keluar dr perut yg sama pun, tk mkn saman, ni kan plak Yaya yg sah2 lain mak, lain pak..

benda nih bukan boleh ubah dlm seminggu/sebulan/setahun dua..mmg mkn masa lah..

sabar yer..

Amir Syafiqah said...

Salwa, cuba try sapu muka dia dgn air, kot-kot la boleh bangun tido. Anak sy dulu2 pun susah bangun kalau tido lewat, tapi katanya bukan dia tak nak bangun, tapi mata ni tak boleh buka.. So kena la sapu air kat mata tu... Macam2...

Anak yg terover ni, saya pun dah laluinya, masa 2 orng anak saya kecik2 dulu, Tapi tak ingat mcmana handle, cuma banyakkan bersabar utk layan karenah anak2 begini...Insyaalah semakin umur dia meningkat dah tak de lagi dah gedik2 tu...

izah said...

saya sebagai org yg x pernah ada rasa k tergelak plk bila baca cite akak pasal yaya ni...agaknya pasal tu la ari ni dia semput tu....menggelitis sgt masa jalan2 kot...semoga yaya cepat sihat:-)

izah said...

*x pernah ada ank...

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

Bila baca terkenang kat Hadi..dia pun dah pandai buat perangai melalak depan orang ramai kalau tak dipenuhi kehendaknya. Perangainya tu baru2 ini jadi begitu..sebelum ini ok jer..memang kalau boleh tak nak bawa dia gi jalan2, tapi kesian juga, last2 bawa juga akhirnya hehehe

Hadi ni pun jenis tak pandai dok diam...bila dia tido baru dia diam..memang kena sabar banyak2 bila berhadapan karenah anak2..sama2 kita bersabar menghadapi karenah mereka, esok2 dah besar sikit ok la tu..insyaAllah

kakLuna said...

manakan sama anak org dgn anak kita,kan kak.wpun anak sedara sendiri,ada darah daging kita.kalo mcm sy ni,terus terang mmg x 'penyayang' sgt kat budak2 melainkan anak sendiri.

kalo problem berlarutan,kak cuba minta air penawar utk mandi dan minum.luqman aritu wat perangai x nak g sekolah pun bg air penawar le.dengan izin Allah dh x meragam.

payarumput21 said...

Salam Wa..

Tergelak pun ada baca cerita Yaya.. Nak buat macam mana.. nama pun budak.. tak cukup akal lagi.. Sabar je lahh..

Alhamdulillahh.. setakat ni anak2 akak yg dah besar2 tu.. walau time dia kecik2 semua sgt2 mudah.. tak de lagi yg kata org buat kita rasa mcm nak "tutttt" je tengah2 org ramai..

Ada sorg kawan akak tu.. anak dia siap ludah mak dia lagi sbb tak dapat mainan.. Siap guling2 atas lantar.. jerit2 kat mak dia kata bodoh dan sebagainya.. Syukur akak rasa tak jadi pd akak.. sebabnya.. budak2 ni.. time kecik2 dulu sampailah sekarang.. kalau akak kata lenkali lah.. atau mahal tu.. atau bukan penting barang tu kalau tak de pun tak pe.. mereka faham.. and rasanya Yaya lebih bagus dari tu.. sbb dia dengar kata..

Cuma.. ada pernah sekali.. time tu Danial sama umur dgn Yaya klu tak silap.. time nak keluar rumah.. dia nangis jerit2 tak nak duk atas kerusi utk toddler tu.. and tak nak pakai talipinggang.. akak pun masukkan semula kat dalam rumah.. kunci grill.. start kereta dgn abang n kakak dia.. terus keluar.. hahaha.. bukan keluar betul2 pun.. cuma round sekali kat taman perumahan tu.. and berhenti semula depan rumah.. bukak pintu grill and cakap.. lenkali nak buat perangai degil ke? terus dia naik kereta.. dok atas child seat tu and pakai talipinggang tanpa disuruh..

Budak.. sementara nak besar.. sementara nak faham kata.. mcm tu lah.. and mcm oren kata.. akan ambik masa utk berubah.. bukan boleh ubah sekelip mata..

Zareda Norman said...

wa, cuba amalkan masa dia dah nak lelap 3/4 khayal tu, doakan banyak banyak dan cakap benda yg positif pada dia.. masa tu dia antara dengar dengan tidak dan akan meresap masuk minda dia.. danakan tertanam pada minda. kena buat banyak kali...