Sunday, January 2, 2011

Catatan Kenangan Yaya ~ Part 2

Assalamualaikum w.b.t


Semalam Yaya ni kelihatan lapar jer...pelik!


Apa dia makan, itu jugalah saya dan Hani makan


Kami makan nasi berlaukkan 'mee sua' dan sardin semalam


Malas nak keluar ke pasar, so taram jer apa yang ada, kedai bawah tutup pulak....


So sebab budak berdua tu tak pandai makan mee sua


Saya gorengkan mata kerbau dua sorang satu...letak kicap


Hani memang pandai makan sardin, Yaya saya beri ikan dia jer, sebab dia tak makan pedas


Dah petang sikit, saya gorengkan nugget, saya beri biskut kat yaya


Dua jenis biskut....chipsmore dan biskut tiger bergula tuu...


Yaya ni tak taulah kenapa teramat amat suka biskut


Bagilah apa jenis biskut sekalipun...takkan menolak


so dia kejap2 makan, kenap2 makan.....sampailah habis biskut dlm tupperware tu....


Dan saya perhatikan dia siap makan habuk2 biskut lagi...


Aduaiaaaiiii...nampaknya kena gak keluar beli biskut dan lauk


Dengan hani boleh tawar menawar...hal makan tak berapa diberati...asalkan ada makanan belasah jer...takde makan...kami keluar gi makan luar


So petang tu, keluar kononnya nak ke Mydin beli stok makanan, biskut utk Yaya pastinya


Tekak dah lama teringin nak makan maggi goreng....tak pernah cuba makan maggi goreng..


Tapi hani nak makan nasi mendy so ke Mr Kabab yg bersebelahan tu jerlah...


Dua2 makan nasi mendy saya share dengan yaya, hani kan memang suka nasi...so sepinggan sure habis!


Lepas makan kami ke masjid Putra, solat maghrib..sajer bawak Yaya ke masjid, sebab Yaya kata tak pernah pergi masjid...so kesian!


Dalam keter hani as kakak yang baru jadi kakak sangat teruja macam biasa, pesan macam2 kat Yaya...


Jalan slow2, jangan nakal2, jangan berlari2...pegang tangan kakak jer...


So sweet kalau tengok hani jaga Yaya tau..


Hani sangat protective...masih teruja dah jadi kakak


kemana Yaya pergi dia kejar...mulut pot pek pot pek pesan dan marah Yaya...


Sangat2 bertangggungjawab jaga adik


Pastu sekarang dah tukar nama panggilan


tak panggil Yaya sangat dah...panggil adik jer....adik-kakak, mesra kan?


yaya yang abgitau kat rumah ibu panggil dia adik...so kami pun panggillah adik


supaya dia terasa macam dia kat rumah dia


saya bawak yaya datangs ini khamis malam lepas


So, dari jumaat sampai ahad baru masuk 3 harilah yaya duk sini


Mula2 dia macam boring sebab kat kg dia main kat luar jer


Kat sini dia asyik pergi tingkap tengok bawah...siap panjat2 lagi grill tu...


tapi so far okaylah, bear hani macam2 jenis...dia mula seronok main


Saya pun dah belikan buku dan bagi beg minnie mouse hani masa kecik...suker sangat dia dapat pencil box siap dengan stationaries baru semua, buku, pencil colour, beg...


hari tu bawak ke book shop siap pilihkan pencil box untuk kakak dia, Aishah Khadijah (6 tahun)...pastu pilih untuk farouq sekali...sian pulak saya tengok...


Malam tadi, saya tengok dia macam terkulat2 lapar lagi agaknya....walaupun petang tu dah makan nasi mendy...sampai tak habis dia kata dah cukup...


Pastu saya beri biskut cheese....lepas makan macam tak cukup2 jugak...


Saya memang beli biskut yang banyak untuk dia....cracker Tiger, cheese, jagung, cracker bergula....semua untuk yaya...tapi saya tak keluarkan semua..simpan dulu...


Pastu terfikir budak ni kenapa lah lapar jer??? peliklah...


masa kat Mydin tu, saya letak dia dalam trolly, sebab dia tak boleh penat...nanti nafas dia berbunyi2...tanda2 serangan lelah lah tu..


kat kampung hari tu dah jadi sekali dah..lelah dia menyerang..laju sgt nafas dia sampai saya nak bawa ke klinik tapi farouq kata suh dia tido jer...nanti okaylah...


Masa duk dalam trolly tu dia nampak susu dutch lady dalam kotak tu...dia kata tu susu yaya, ibu selalu beli susu tu...


Dalam hati saya, ohhh budak ni nak menyusu agaknya tapi mak dia tak ada duit so tak cukup minum susu agaknya???


Teringatkan susu hani ada dua kotak lagi...susu sustagen kid...untuk umur 6 tahun


saya memang suka beli siap2 susu, selalu ada jer stok susu hani sebab susu hani harga RM45.00...kalau2 susu habis hujung2 bulan....nak keluar RM45 tu susah gak tu...so selalu standby stok susu...sampailah kesudahnya dia taknak menyusu lagi ada standby 2 kotak....


Saya cakap kat yaya, takper kat rumah makcu ada dua kotak susu, Yaya cuba dulu eh...


Nak tido tu saya buatkanlah susu kat Yaya guna susu hani, susu hani tu untuk umur 6 tahun...yaya 4 tahun...saya fikir takde salahnya beza sikit tu..mungkin keperluan kalsium jer berbeza kot...takkanlah sampai sakit perut pulak kalau minum susu 6 tahun, kan?


Yaya bila nampak botol jer...senyum lebar dan macam senyum simpul sket.....ala2 malu pun ada gak...tapi terserlahlah keceriaan dia bila nampak susu...


Kesian sangat....macam dah lamaaaa tak dapat susu


Terus hisap botol dan sedut sampai kempis puting botol tu...punyalah sedut...sampai habis susu tu....pagi ni bangun tido saya buatkan lagis ebotol...penuh kali ni, habis jugak...dah senyum dia masa saya bagi botol tu memang senyum yang lain...senyum suker sangat...


Pagi ni masa sarapan, saya sapukan roti dengan coklat nutella tu tak lalu pulak dia...separuh keping jer dia makan, kenyang susu agaknya, saya beri biskut cheese baru dia makan tu pun tak selahap biasa.....


Rupa2nya budak ni lapat susu...patutlah...kesian pulak dia...


Kadang nak marah2 dia kesian pulak....apapun tetap dia darah daging saya....lainler zubair...hahahahaaa


Macamana pun talian darah tu tak boleh putus...apatah lagi potensi Yaya nak duduk terus dengan saya agak tinggi.


So, saya pun kena paksa diri sayang dia..mungkin mula2 ni agak sukar sikit...


Tapi masa jalan2 beli baju sekolah hani, untuk elakkan dia terlari ke sana ke sini, saya dukung dia...


Mujur juga ringan....sebab yaya ni kecik ajer...


Bukan main peluk lagi...pastu jalan2 pun mesti nak pegang tangan makcu...


Dia panggil saya makcu sebab ibu dia dah sebut dari awal makcu...tapi sekarang kerap tersasul ammie bila dia dengar hani panggil ammie...


Tak kisahlah, maan2 pun boleh...tapi agak sibuklah kalau berjalan tu....sebab bawak barang, dukung anak...terasalah susah payahnya orang anak dua....masa makan pun nak kena layan Yaya ni kalau tak masa makan saya berangan jer takpun ber BB...hani dah tak payah layan dan boleh buat hal sendiri...


hmmmmm...tulah anjakan tahun 2011 ni....




Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

aduhai seronok pula baca citer salwa layan budak 4tahun.. :)

Irfa said...

kak..
siannya Yaya..mesti dia dah stop susu awal sangat.