Wednesday, November 3, 2010

Berangan jadik boss & lain2 hal

Assalamualaikum w.b.t





Dua hari ni tak update kerana dua sebab;





Pertama sebab broadband salah letak, tadi dah jumpa dah!





Kedua sebab Boss 1 gi Cambodia, boss 2 gi Langkawi dan boss 3 gi Macau





Boss 4 (merangkap kuli) jer dok pejabat..huwaaaaa!





Tapi merasalah boss no 4 naik taraf jadik boss no 1 lah 3 hari ni....





heheheeee





3 hari jer jadik boss sebab esok boss no 2 dah balik dari Langkawi....yee haaaa





Boss 1 dan 3 plak insyaallah isnin baru ada...





Dahlah jadik boss, pastu macam2 hal datang bertimpa2...





Mula2 keter kene langgar, pastu hani lak sakit perut, muntah2





Dari isnin dah ngadu sakit perut, selasa okay, Rabu tadi sakit balik





pagi tadi sebelum solat subuh dah ngadu sakit perut...





Pastu saya suh siap gak, suh bawak hp apa2 hal call ammie





Sebabnya jam 9 saya ada meeting dengan dato' TKP 2...





Pasal naik taraf unit saya jadik bahagian....mmg paper work saya yg buat, so kena present lah ganti Dato'....





pastu hari ni lak kononnya nak hantar sentra ke servis centre, nak suh repair dulu...sebab police report dah ada





Tapi takde sapa nak hantar da!




Balik citer hani, dalam keter dah monyok




Tangan letak kat perut jer, dalam hati saya aduhhh macam serius lah pulak




Saya singgah ke Petronas konon nak belikan makanan dan air mineral




Sekali dia taknak, saya belikan juga roti, nak carik cream cracker, sakit2 perut ni senang hadam biskut tu




Sekali, nampak nasi lemak panas, beli 3 utk kami 3 perempuan yg tinggal kat office...




Sampai sekolah saya buka pintu sebelah hani, dia turun sekali tengok.....




Baju sekolah member dah basah kuning kat punggung




Dia terberak (terkencit) dalam keter lah....mujur hari ni bawak merc...selamat sentra aku!




Saya ni selamanya kalau melibatkan ta*k memang akan muntah




Walhal yg bertanda pada baju dia tu air kuning jer....tapi ada sikit baulah




Saya lak yang terpana siap drama kat tepi keter dan muntah (takde isi apa2 tak makan lagi)




Tapi mmg drama betul kat tepi keter tu....lama wooo saya ber diri ter uwek uwek uwek....mujur dah tak ramai parent




Ambik kain kat bonet, alas kerusisuh hani masuk balik....




Hani punyalah innocent menjawab bila mak dia mula nak naik darah....siap takut kena marah dengan saya....terus cakap, takperlah ammie kakak masuk toilet basuh jer...




Hmmmm..amboi....dah berbau habis kain baju....nak basuh nak bogel ker....bila tanya kenapa terlepas




Dia cakap kakak takut ammie marah...saya bagitau baru sekejap kat petronas kan ada toilet, kenapa tak cakap?




Sudahnya patah balik rumah, call miss sinar dan PA dato' bagitau lewat sikit...




Balik rumah, bawak naik nasi lemak ayam panas2 3 bungkus, suh hani mandi




Pastu saya, hani dan Along masing2 mengadap nasi lemak panas....dah rezeki along....dia bestlah..masuk jam 10, kul 9 @9.30 baru bertolak....kebetulan semalam ada interview kerja lain..ntah katanya jawatan chemist @ ahli kimia...




Fikir2 punya fikir, rasa nak bawak hani ke klinik sebab dah 3 hari ada jer masalah kat perut dia....




Sudahnya saya hangkut dia ke pejabat, jam 9 saya masuk meeting, hani mengadap pc saya dan saya letak segala makanan yg beli kat petronas...pastu tengan meeting sya keluar ada urusan jenguk dia tengok pandailak bentang bedding (mmg standby) dan tengah make up...habislah mekap saya....


Asyik sakit perut jer hani lately ni....agaknya habit saya makan luar beri kesan pada perut dia kot..nampak gaya kena masak semula lah...




Sian lak kat dia....semalam pagi2 bangun saya buatkan lempeng....kasi alas perut dia sebelum sekolah...




Tulah hani ni tak reti makan2 modern ni, macam corn flakes, coco crunch, oat.....siap geli2 nak muntah....





Makanan lain macam coklat, gula2 pun taknak...roti gardenia yang 60 sen yang ada coklat tu pun geli katanya banyak sangat coklatnya...





Susahlah tekak orang kampung ni...taunya nak makan nasi dengan ikan, nasi dengan tomyam, kalau gi kedai balik2 order beehun tomyam, laksa....kalau gi McD makan bubur jer, kalau gi KFC makan wiped potatoe jer...terhad lah makanan dia...





Sekarang nasi mendy dia dah boleh makan dah tapi mak dia bengkoklah hari2 nak gi kedai nasi arab...





last week dua kali bawak gi secret resepi, sekali dengan miss sinar dan sekali dengan Iza, dengan miss sinar kena RM89 dan dengan Iza kena RM 79....kalau macam tu kos makan utk sekali makan memang bengkoklah ammienya ni...





Sekarang kalau makan luar harus bayar utk 3 orang pulak sebab Along ada..nampak gayanya kena masak baliklah





Ingatkan pak hj takde ni dapat rehat sikit dari ek dapur..tapi takdelah nampak gayanya... kenalah ambik balik tugas kat dapur tu...





Masak tu takde hal sangat tapi kerenah sebelum dan selepas masak tu menyampah...





Lepas masak nak kena mandi pulak, nak kejarkan solat, pastu dah siap masak, hidang, makan dan saya jugak nak kena kemas dapur...




Semalam lagilah, hani awal2 dah minta bubur, sambal tumis dan ikan bilis goreng...nampak simple tapi semua benda takde ...cili boh dah habis, bawang tak kopek lagi, selalu saya blend cili campur bawang bawang putih sama..semalam along saya suh kopek bawang....


Miss sinar plak call, dia kat off lagi ada press release nak kena buat, sambil masak bukak email, edit story dari boss no 3 kat Macau, story tergantung lak, sms dia tunggu dia balas, pastu edit balik, send balik kat miss sinar...baru release kat semua media...sambil saya edit story, patut dah ambil bawang nak kopek, tengok2 along relax jer urut kaki kat mesin urut kaki ogawa, terus bagi dia mangkuk bawang dengan pisau suh kopek bawang....rasakan kau! Mak dia pun tak pernah suruh buat benda tu! (pastu siap buat tutorial buat sambal sardin kat along, dia yang tanya so saya ni jadik chef sekejap semalam...multi tasking betul makcu nya semalam)



Kalau dah ke dapur memang panjang cerita....sebab saya basuh baju pun malam jugak...sibuk angkat baju, jemur baju, lipat baju....kalau campur ke dapur memang sampai isyak non stop lah buat kerja...





Badan ni rasa kat office memang dah letih yg amat dah...bukan kerja jenis rest jer...kalau duduk kat kerusi tu pun tangan otak mulut jalan sekaligus....





pastu kejap2 ada jer orang masuk bilik takpun saya ke bilik diorang....dengan call masuk, email masuk, fax masuk...hishkkk memang letihlah





Semalam sebab jadik boss lagilah macam2 hal...sibuk ada orang awam nak hantar memo lah, sibuk buat press releaselah, sibuk meetinglah, sibuk dengan hani ada kat bilik saya yg kejap2 sms saya tgh meetinglah....pastu ada sidang akhbar kat MACA KL lah...sibuklah masa sama Astro Awani nak panggil guset kami ke studiolah...





Pastu dalam meeting sibuk wartawan call, dato' plak call dari Cambodia, masa tu gak nissan punya orang call nak interview pasal servis diorang masa jualan...sibuk semacamlah pulak semalam...





Miss Sinar lak bizi sebab petang ada PC kat Akademi MACA di KL



Meeting saya lak sampai jam 1 lebih baru abis...tu pun lebih 5 kali saya keluar masuk meeting..



Sebab dato' sungguhpun di Cambodia tetaplah jugak bagi arahan....



Pagi2 dah sms bagitau ada delegasi UMNO nak datang hantar memorandum...nak kena monitor



Pastu, ada kes di N9 kes YB Lenggeng keluar keputusan rayuan SPRM..so kami menang, OKt dipanggil bela diri!



Terus call Tn Kevin (kak azwa kenal lah ni) dapatkan butir2 kes..



Yang kelakar...sya cakap kat Tn Kevin, Tuan,...Dato' K update ngan saya kes N9 kita menang so saya nak dapatkan butir2 kes....sekali dia terkejut....eh macamana Dato' K boleh tau pulak? Siap dengan suara terkejut lagi...




Sekali saya gelak....saya cakap ni bulan dato' K suami Siti Nurhaliza tuan...ni dato' K corporate com....'...punyalah gelak kami tadi.....




Okay..okay...dik u hantar orang datang bilik saya yer.....saya bagi butir kes ya.... <-- tu dia.... siap panggil saya dik lagi....


Lepas Press Release miss sinar siap buat saya edit, masuk meeting semula....tak sampai turn nak bentang lagi....tengok2 3 bahagian jer sempat..dah dato' suh sambung esok jam 11 pagi....gila arrrr....



Kerja tak habis2 lagi ni....ada forum bersama bloggers 25 Nov ni..betul2 baby saya ni.....mujur ada tambahan pegawai 2 orang bangsa Cina lantikan secara kontrak... yang mengkagumkan saya salah seorangnya ada 3 degree tuuuuu...dari UK, Jepun dan US.....pastu ada 2 master....boleh cakap 4 dialek cina, english dah pastilah, dengan bahasa jepun lagi...memang hebatlah...pelik kenapa dia pilih masuk SPRM.....



Sekali saya tanya dia kenapa tak jadik lecturer, katanya takmolah kolej swasta semua nak carik duit bukan nak pandaikan orang.....main duit semua tu...so dalam amsa terdekat dia nak sa,bung PhD....baru masuk dunia akademik....gila lah budak ni umur 33...kepala dah nak botak....tapi yang bagus ada prinsip!



Tulah kan budak2 Cina semua pandai2 dan rajin tapi peluang untuk mereka kadang2 tersekat..macam Ch'ng ni, dia sebelum ni kerja 3 tahun kat jepun jaga Souteast Asia..merantau sana sini...kira pengalaman dia memang hebat sanagt2 lah.... Sebab minggu ni jadik boss serentak dengan 2 cina ni lapor diri maka bertambah tugas saya hari ni....nak kena bagi arahan kat dua orang ni pulak...





wah bebel pasal kerja tak abis2 kan...macamtulah rutin kerja saya....tu tak masuk fax tangkapan, tuduhan, keputusan dari satu malaysia yang masuk....dengan sunting berita utk portal dan sudah ada menunggu teks ucapan KP nak buat...aduuuhhhh....dah tu camana sibuk pun balik rumah tetap nak hapdet blog jugak....





Tapi yang saya paling tak suka adalah menghadiri meeting, kalau unit saya ni sekejap jer dato' wat meeting tapi kalau wakil unit ke meeting bahagian lain memang haru lah....sebab dalam meeting selalunya part saya sikit jer, part orang lain yg banyak tapi sebab kena hormat meeting terpaksa duduk tunggu abis meeting tu buang masa banyak lah kat situ....tapi yg bet dapat makan/minum....jimat masa saya takyah nak keluar makan minum kat cafe dah...





Macamana pun hari ni nak carik masa selit ke balakong hantar sentra repair dan servis...harap2 sehari dua dah siap! Apapun kami tetap gi kuantan naik Waja, saya dah suh officer gi servis waja tu...harap okaylah sepanjang perjalanan....dahlah saya yang kena bawak, miss sinar penakut nak bawak...lesen baru setahunkan...hehehe kat atas tadi cakap jadik boss, now esok jadik driver lak! serba boleh tuuuu....




Wassalam

3 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

elok bawa Hani ke klinik lagi..risau jugak tu. Teringat mama mokcik yang kena cherry berry dan muntah2 dulu...sampai seminggu tak bleh nak makan apa, abis keluar semula. terus kurus kering, last-last masuk wad, kena masuk air. Makan ubat tak bleh, last2 kami cuba bagi air kelapa muda...barulah dia ok.

Nampak dalam berita YB Lenggeng nak buat rayuan kan..ekekek..Tn Kevin panggil Salwa dik hahaha..

yang kes Perak dulu, dah sampai meja mokcik dah..dorang saman SPRM huhuhu

have a nice weekend

Ummi said...

wa, bawa hanie ke klinik sebabnya anak ummi dan anak-anak yang duduk kat baby sitter tu pernah terkena Rotavirus, sympton dia cerry berry, muntah dan demam, high fever

cara dia merebak adalah dengan sentuhan, maksudnya orang yang terkena cerry berry pergi pegang benda, then ada orang datang pegang benda yang sama

so be careful , bawa jumpa doktor

Zareda Norman said...

salwa
dont take for granted about keadaan hani.. bawak dia ke klinik sebelum tracel esok ok.. hopefully hani dan salwa enjoy the travelling