Sunday, November 28, 2010

rethinking

Assalamualaikum w.b.t



Dah namanya blog sya maka sayalah yang ada kuasa menulis di sini

Bagi yang nak baca silakanlah

Bagi yang nak kutuk juga dipersilakan

Kan saya ada bagitau keputusan saya tak muktamad

Saya masih terawang2

Pagi tadi saya ada suruh hani sendkan gambar sofiyyah sebab sofiyyah asyik nak cakap hp hani jer so saya pun teringin nak tengok rupa dia sekarang

Bila tengok gambar belakang background saya nampak langsir saya yang rumah homestay tu

Mulalah saya suruh hano siasat lain2 barang

Hani malas nak taip sms ambil gambar terus

Rupanya semua barang dan perabot dari homestay dipindahkan ke penang

Saya agak perancangan nak pindah tu memang dibuat dgn rapi dan sempurna

Saya jer yg xtau dan tak diberitahu

Malah aza pun bawak satria dia

Pinggan mangkuk saya pun hani kata ada kat sana

Saya syak rumah PD disewakan

Jauh sudut hati saya sedih sangat

Rasa diketepikan sama sekali dan hak saya juga dirampas secara langsung

Bak kata hani, ringkas dalam sms dia 'tulah ami'

Hal harta benda tu tak buat saya sedih sangat

Tapi tadi berbalas sms dengan pak hj

Hal hani nak masuk madrasah

Rupanya dia dah dalam perjalanan ke markas seri petaling nak keluar

Keluar 40 hari

Hani pulak malam tadi merengek sms saya

Nak balik tak tahan duduk sana tension

Umi mengamuk zubair melalak

Hani pulak kata dia lapar

Walhal masa tu dah dekat jam 9 setengah malam

Dia sms berkali2 kata esok juga ami ambik kakak

Lepas tu katanya dah makan tapi tak boleh tambah

Tapi tengahri ni bila tau pak hj ke sini sya pelik kenapa tak bawak hani

Kenapa tak bawak hani sma

Saya pelik betul dia letak dan tinggalkan anak dengan aza bontang

Dari hani datang dia keluar seminggu dan terus sambung keluar 40 hari

Hilang kepercayaan saya nak masukkan madrasah hani kalau ayahnya selalu takde

Saya bgtau dia saya taknak ada apa2 hubungan dgn aza dlm apa cara pun

Kalau abang xde macamana saya nak ziarah hani terutama kalau naik bas

Dia kata dia akan keluar dengan aturkan masa ikut cuti madrasah

Tapi saya tak percaya dia akan letakkan keutamman anak2 lebih dari keluar0dakwah

Mesti dia akan keluar dan saya yg akan pening kepala fikir macaman nal ziarah hani jika saya ke penang naik bas

Sangat dilemma sya ni

Tadi saya sms dia balik rumah tak sebab dah ada kat sini kan?

Dia jawab 'penat'

Apalah ertinya isteri pada dia?

Saya takde nilai apa2

Saya harus rethinking keputusan saya ini

Bercerai mmg bkn trbaik tapi

Pengajaran utk suami macam ni yang terbaik

Adalah kita tinggalkan dia dalam keadaan bermaruah

Patutkah saat ini sya failkan?

Saya tau jawapannya patut tapi

Nanti saya istikharah sebab selama ni saya belum istikharah lgsg

Sedih sngat sedih sangat dan sangat sedih hati saya

Baru hati saya nak redha dan memaafkan

Tapi inilah balasan

Balasan yang saya dapat bila saya memaafkan dan buat taktau

Sampai bila bila lah saya akan tertindas dan ianya akan berulang lagi dan lagi

Saya taip guna BB maafkan slah eja dan ayat pendek2 kekangan BB ni letih na taip kecik sgt



Wassalam

7 comments:

Pnut said...

betoi la tu wa, buat solat istikarah yang sebenar-benarnya.. jangan takut2 dan ragu, adik saya dulu camni juga, ragu-ragu, nak buat solat istikarah pun tangguh2 sebab takut kata dia, takut petunjuk dia dapat ialah berpisah..

tapi akhirnya benar pun, dia buat solat istikarah, dan mohon petunjuk, dan kemudian kuasa Allah, mmg alamat dari mimpi seolah-olah dia diberi petunjuk perpisahan adalah jalan terbaik, dan Allah pulak 'uruskan' urusan lain yang 'cantik' dan mudah susunan dia untuk berpisah. ex laki dia drug addict, dan masa dalam proses nak berpisah, laki dia kena tangkap. so urusan memohon perceraian jadi amat mudah.

so saya doakan je yang terbaik buat awak, kalau berpisah tu lebih elok, kuatkan hati, kalau bertahan itu lebih baik buat awak, pertahankanlah hubungan itu, dan paling utama, pertahankan hak awak.

dayangbest said...

pendapat saya lah kak

failkan je dulu
sebab tak semestinya kena cerai
at least bila dia dapat surat panggilan tuh
hopefully dia akan tersentak
and will finally see you are serious

and then mana tau masa tuh baru nampak jalan penyelesaian yang lain plak

MA said...

Apa-apa pun, ambil Hani balik dulu. Make sure dia di dalam keadaan selamat.

Yang lain-lain tu - Salwa ada semua jawapannya. Bak kata Pnut - perancangan Allah tiada siapa yang tahu.


MA

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

Bersependapat dengan MA. Ambil Hani dulu. Lagipun, untuk apa Hani duduk disana, abahnya bukan ada kat sana pun.

Selepas itu Salwa buat lah tindakan yang sewajarnya demi kebaikan Salwa dan Hani berdua.

Zareda Norman said...

sekali lagi setuju dengan MA. Amik Hani dulu.. anak tu harta paling berharga.. susah payah biarlah anak dengan kita.

oren said...

syian hani..amik jeklah..biarlah akak berdepan ngan aza, asalkan hani terbela..sianlah kat dia..

Irfa said...

sama macam komen sebelum ni..ambiklah Hani kak wa..anak dara saya cthny:dari kecik tak kisah duk mana2 pun..tinggal kat kg sebulan pun dia okey..duk cheras pun okey..tp bila duk berdua dengan dia,saya tanya mana kakak suka duk kg ke duk umah makwan?jawapan dia 'kakak lebih suka duduk umah kita..duk ngan umie,ayah dan adik2'..sekarang ni dia konpius..dia rasa semuanya dia nak..tu psl dia nak gi penang sbb rindukan sedara2nya..tp manakan sama dia duk ngan akak..

maaf kak..saya rasa nak menangis baca entri ni..sian Hani