Friday, November 12, 2010

Perasaan yang kosong

Assalamualaikum w.b.t



Masa pergi Trengganu hari tu dek kerana desakan kenangan lalu hati sayu...


Kesedihan tu pula membawa2 kepada teringatkan kelebihan2 pak hj selama ni


Betapa bahagia jalan2 dengan dia (masa dia sihatkan jalan2 ke tganu dulu)


Betapa apa sahaja keinginan saya akan dilunaskan...cakap ajer nak kemana, nak makan apa...


semua tu membuatkan hati saya berbunga2, terasa2 nak ulang semula saat itu...


Entah macamana saya dengan sengaja telah sms pak hj (sms ajak jumpa)


Saya tau rasa sayu dan sedih dlaam hati saya tu adalah sebagai tanda


Tanda bahawa dalam hati saya masih ada cinta dan sayang pada dia


Masih ada ruang kemaafan, dan masih ada ruang untuk pengorbanan


Dan saya tak kisah itu semua sebenarnya, asalkan saya dapat sedikit kebahagian sebagai isteri pada seorang suami



Tapi balasan dari pak hj hanya air mata saya sahaja jawapannya


Memang sms tu telah buat saya remuk, sedih dan macam takde harapan dah


Sambil memandu, air mata saya meleleh2...miss sinar yang agak2 mengantuk terkejut


Sebab dari melelh jadik macam sedu sedan pulak....


Yerlah sedih sebab saya dah buka pintu hati saya, saya dah minta maaf dan taknak robohkan masjid ini


Tapi nampaknya reaksi dia sangat jelas, mesej yang disampaikan bahawa saya telah dibuang dari hidup dia


Saya berani sms tu sebab sebelum sms berhubung dengan ajak jumpa tu, saya ada sms dia beberapa perkara formal macam tanya jalan, berapa jam dari t'ganu ke Kl, ikut jalan mana dekat dll


Semua dia jawab dengan pantas cepat dan tepat...macam takde unsur2 marah atau dendam


Tapi bila sms hal perasaan lain pula jawapan dia...sah memang dia dah buang saya dari hidup dia..takperlah


Yerlah saya sedar saya ni yang entah apa2, hari tu saya sms pasal nak failkan penceraian, pastu bila dah buat keputusan....saya sms pulak hal nak berjumpa....


Taulah kan saya ni bila takde suami mulalah tak keruan


Setakat sebulan saya masih okay..ni dah 2 bulan (semalam genap 2 bulan) dia tinggalkan saya


Memang saya penasaran, terutama sebelum berpisah tu memang hubungan saya dengan dia dah berjarak dah...


Saya rasalah mana2 isteri pun kalau berpisah dengan suami, tak rasa kehangatan tubuh suami mesti penasaran kan?


Apatah lagi bagi saya yang walaupun dah 10 tahun kawin tapi dalam banyak masa dia selalu takde, sebab giliran kak aza selalu lebih dari saya, dan juga masa dia yang banyak habis untuk keluar dakwah...


Memang 10 tahun tu saya tak puas2 dengan dia....lagi2 saya ni dah banyak kali saya cakap kan memang saya ni ada kelainan sikit hal2 tu...


Memang tengah perang dengan nafsu ni, solat ker puasa ker semuanya tak sama juga, nak yang tu juga....bila tak dapat saya terpaksa bersabar dan bersabar...sampai dalam hati terasa jer nak buat sesuatu yang luar biasa...tapi tak..saya masih waras


Saya rasa nak cepat2 selesaikan hal nak cerai ni kalau dia dah buang saya dari hdup dia


Tapi sebenarnya saya sendiri tak tau nak nak nilai apa dari jawapan sms dia yang saya ajak jumpa tu sebab dalam ayat saya sms tu ada berlapis2 makna....saya tau yang baca blog saya ni dah kenal saya...dan saya malas nak berahsia apa2 kat sini....lantaklah anda nak fikirkan saya ni macamana, dah itu yang saya rasa, saya rasa semua isteri pun rasa macam saya cuma mungkin ada yang malu nak luah...say lak jenis terus terang jer (walaupun masa gaduh)


Saya kata, (lebih kurang, malas nak ambik hp cek semula)


"saya taknak bincangkan hal cerai dan pisah, yang saya nak cakap saya nak jumpa sebab saya terasa sangat yang saya nakkan tubuh seorang suami"


Dia balas,

"maaf, suami bukan untuk itu sahaja"


Okaylah....walaupun sms pendek tapi saya punya nangis macam mati anak jer...sedih sangat rasanya...sedih sebab dia taknak jumpa saya tu yang lebih....walaupun dalam hati saya memang terasa nak bercerai tapi kehendak sebagai isteri tu melampaui hasrat nak bercerai tu...



Yerlah saya tau perkahwinan dan hidup rumahtangga memang bukan untuk itu sahaja, saya tau tapi kalau Allah dah bagi saya rasa hendak itu melebihi lain2 dalam perkahwinan, apakan daya saya...


Saya sedang lawan lah ni, saya sedang sungguh2 lawan....doakanlah saya...


Dalam pada tu pula, ingat tak saya ada jumpa pakwe lama di melaka, rentetan tu kami kerap juga bertukar2 sms, terutama pulak bidang yang sama, dah tentu dia ada co yang bekalkan berita, so ada beberapa hal yang berkaitan (macam tiba2) pula


Contoh macam ada kes di melaka dan negeri sembilan (tangkapan,tuduhan) dia contact dan sms saya....nak dapatkan input...dan ada kes di melaka dia nak bagitau saya


Saya pun tak tau kenapa macam tiba2 ada jer hal yang nak dishare dengan dia...


Dalam pada tu, kenangan lama terselit2 juga, walaupun bagi saya, ianya sekadar kenangan lama


Tapi tersentuh juga hati saya bila teringat tentang cinta pertama saya ni


10 tahun terpisah memang jangkamasa lama


Tapi dia tetap dia, dan saya tetap saya, ada benda yang berlaku kita tak boleh ubah


Itulah dia kata, mungkin dulu sebab saya dah nikah senyap2 dia tak boleh nak buat apa...


Walaupun sedih dan kecewa dia tetap teruskan hidup


Dia kata masa tu dia anggap saya rasa diri dia jahat, tak berpelajaran tinggi tu sebab saya tak pilih dia....yerlah saya berijazah katanya ada pelajaran


Mungkin suami saya pilih tu jauh lebih baik tu sebab dia terima jer


Dan paling tak boleh blah, dia kata kalau ada rezeki, kita kawin nak?


Saya punyalah terkejut...tiba2 saya rasa palah saya ni, dalam pada ada suami lagi dah ada suami orang ajak kawin


Melampau betul!


Saya sms dia (tak berani nak cakap thru hp) kenapa lepas 10 tahun dan macam2 dah berlaku masih juga nak ajak saya kawin (dulu tak berani, skrg pulak tiba2 berani)


Dia jawab, "saya kesian tengok apa yang suami awak buat pada awak"


Bila saya baca sms tu, saya terus balas...apa saya balas ni biarlah saya simpan dulu sebab ada benda2 yang sulit sikit...tapi point dia saya bagitau dia, kalau nak kawin dengan saya sebba kesian baik tak payah, sebab hilang kesian saya pula dibuang nanti"


So, saya kata untuk lebih adil pada kedua2 pihak, kita kawan jerlah bila ada keperluan kita berhubung....tapi lately ni hari2 dia sms pulak macam pancing saya utk mulakan perbualan, macam "dah makan ker?", "tengah termenung ker tu?"


Saya tau dalam kedudukan dia, takde desakan untuk dia berkahwin lagi, ekonomi dan harta dan stabil sangat....hidup takde masalah


Rumah dan ada 3 biji, keter pun sama, keter pulak semua yang mewah2...tapi saya tau semua pun ada hutang lagi tu kot...


Tapi sebab dia kerja keras tu sebab dia dapat kumpul harta...tapi kalau dia collapse habislah


Anak dia ada dua, dua2 lelaki dan dua2 pun dah besar sebab dia kawin awal.... sebaya pulak dengan kak enon


Saya tak dapat nak bayangkan dah letak diri saya kalau kwin dengan dia


Sebab dulu masa bercinta kami hanya berumpa waktu kerja sahaja, di luar waktu kerja saya tak kenal dia


Saya tak ikuti ruang lingkup dia selain dari dunia bekerja...


Pendek kata saya memang tak kenal dia secara menyeluruh


Kerja dengan dia pun setahun jagung, bercita pula hanya separuh dari masa tu...


Dan paling utama saya taknak sejarah berulang lagi...


Kalau saya kawin dengan dia, semua masalah lama akan berulang...


Dan nak isi masa bercita dan menyuburkan semula masa-masa lalu saat saya ada hubungan dengan dia saya rasa ini bukan masanya sebab saya dah 36, dia dan 42 tahun


Dua2 dah tua...


Apapun saya serah pada ALlah jodoh saya, belum ada petunjuk dari Allah, cuma pada masa ni gerak hati saya masih terasa2 macam nak mode bertahan...sebab tak mudah nak bina sebuah rumahtangga dan saya pun taknak semudah itu nak robohkannya....


Dan saya pun tak nak kalau saya menjanda, saya balik pada pakwe lama dan sejarah berulang lagi....bermadu dan menempuh susah yang sama....




Wassalam

7 comments:

Ummi said...

wa,

entahlah tak tahu nak cakap, lelaki ada ego, kalau wa sms macam tu, macam tu lah wa akan jawapannya, macam pak haji cakap tu,

lelaki ni diaorang kena korner sana korner sini, bila baik baru lah depa akan cakap dengan baik, tapi bila baik pun ada gak lah percakapan diaorg yang buat sakit hati

kisah hidup wa ini sedikit sebanyak macam kisah hidup mak ummi, tapi mak ummi ni lebih bersikap berdiam diri dan bersabar bukan kerana dia terpaksa sebab bergantung duit tapi sebabkan kami anak-anak, bagi ummi mak ummilah ratu hati ummi, ummi membesar dengan duit hasil titik peluh dia

sampai ke penghujung bapa ummi nak meninggal, bertahun-tahun bapa tak balik rumah dan kalau kami nak tengok bapa kena pergi rumah mak tiri yang jahat tu, so sampai ke sudah mak diam saja, dan masa mak nak pergi umrah, mak pegi rumah mak tiri jahat tu dan minta maaf dan after one week bapa meninggal

same goes to mak tua ummi, mak tiri yang jahat tu konker bapa ummi habis-habisan, bapa tak balik rumah mak tua jugak. dia hanya balik rumah mak tiri sahaja. cubalah wa menilai macamana sedihnya ummi, ummi selalu bayangkan bapa ummi yang baik dah jadi jahat sebab betina tu

bagi ummi dia adalah perampas kebahagiaan kami, dan bagi ummi mak ummi bukan mengambil hak mak tua tapi dia menjadi mangsa dan mak tua baik dengan mak ummi macam isi dan kuku, kemana saja bersama dan boleh jaga masa sakit pening

entahlah wa, dari dulu sampai skrg macam ada perasan dendam sebab mak tiri itu buat bapa ummi berubah,

sekiranya terjadi apa-apa jangan pilih untuk bermadu lagi sebabnya adalah pahit dan akan di cop sebagai perampas rumah tangga orang lain. masa belum kahwin semuanya indah belaka tapi bila dah kahwin mulakah terbuka semua pekung di dada

rasanya jika di beri pilihan, pilihlah hidup bersendirian besarkan hanie atau kalau nak berkahwin pilihlah yang sesuai yang boleh menjaga wa di dunia dan akhirat

maaf kalau ada yang tersinggung tapi inilah luahan hati ummi, sedkit sebanyak wa punya kisah ni reflect kisah masa kecik ummi

kisah yang penuh dengan ranjau dan duri :(

oren said...

sedih plak baca komen kak umii..no wonder dia sayang sgt ngan family kecik dia..

utk kak wa plak, tolong jgn patah balik..mmg sedih, mmg makan masa utk redakan rasa sedih..yalah, 10 tahun bersama, walopun byk masanya takde utk akak, tapi sbb dh 10 tahun terikat, mmg amik masa lah..mungkin akak akan perlukan another 10 years to heal the wound, or maybe 100 years..

saya takmo baca kesedihan hati akak lagi dek buatan pak aji dan madunya tuh..akak dh cukup sengsara, sudah masanya akak bahagia dengan jln hidup sendiri dan hani..

kuatkan semangat..kuatkan semangat..hidup dlm dunia yg penuh ngan kawan2 positif, sbb itu yg mampu menggembirakan kita..

take care..

kakLuna said...

kesian akak..tp saya faham..akak berhak utk merasa bahagia mungkin dgn kehidupan baru..wpun bermadu, tak semestinya sama pengalamannya..tp akak x perlu terburu2...tambahkan ilmu, motivasi diri..jgn berpatah balik apatah lg pd yg telah membuang akak..hadis nabi pun kata jika kamu beristeri, jagalah isteri dgn baik jika kamu lepaskan,lepaskan cara baik..bkn dgn penghinaan..

fikir positif..tgk gambar2 positif cthnya gambar keluarga yg bahagia, gambar alam, supaya aura nya beri akak satu ketenangan..punca bahagia ada di mana2..tp di dalam fikiran tu perlu dididik dulu supaya memikirkan yg indah krn yg indah dtg dr Allah..

gunakan kekosongan ini sbg asbab utk mengisinya dgn aktiviti yg berpahala..dulu ada suami pendakwah pun isteri terbiar terkontang sepi..jd ilmu yg dipelajari x dpt dimanfaat...mungkin masa inilah masanya utk memperbetulkan apa yg tidak betul malah menjadi lebih baik.


kesimpulannya, walau apapun pikirkan positif dulu!

Zareda Norman said...

salwa
betullah ayat kata perempuan ni satu akal dan 9 nafsu.. banyak nafsu yang kita tak boleh kekang.. kena banyak bersabar dan bertenang.. tambah kalau nafsu yang satu tu kan..

apapun buat masa sekarang kak zar fikir jangan fikirkan sangat hal boyfren lama tu.. manage isu dengan pak haji dulu.. dan tolonglah wa, jgn berpatah balik sebab isu yg sama akan berulang ulang .. jangan siksa diri sendiri..

MA said...

Whoaa...bila tiba bab emosi dan nafsu ni tak dapek den nak nolong der...

Tapi bak kata sorang kawan dulu lah masa zaman saya bujang belum kawen (kawan tu dah kawen). Dia kata sex ni macam berak (jangan gelak - hehe), masa urge tu datang, tak boleh ditahan-tahan, macam kita rasa nak berak sangat-sangat...tapi lepas hajat dilepaskan..fuhhh...legaaaaa.

Hahaha...

Anyway, kita memanglah sentiasa berperang dengan nafsu. Kalau asyik benda tu aje yang kita fikirkan dan ingatkan, maka benda tu aje lah yang kita rasa kita perlu. I pun dah lama tak "berak" ni, steady ajer...:P Banyak benda lain yang lebih berfaedah I nak fikirkan dan buat...:P


Anywayy....ttg boifren lama tu, jangan main api, Salwa. Settle satu-satu perkara dahulu. Bataskan diri dari terjerumus into apa yang saya panggil "relationship on the rebound". Kelak membakar diri...Dan saya setuju dengan Ummi.


Sunyi memanglah sunyi - tapi semua itu perlukan kekuatan dalaman diri. Minta dengan Tuhan,Tuhan kan ada - minta diberi semua kekuatan melawan semua godaan syaitan.


MA

Anonymous said...

salwa, merujuk pada balasan sms "maaf, suami bukan untuk itu sahaja", geram saya nak komen: tau pulak dia cakap mcm tu, padahal tanggungjawab dia sbg suami byk tak dipenuhi terutama tentang anak..

pk2 kan la wa, worth ke nak ulang balik semua ini, tambah2 bila dah duduk jauh?

Aina

Anonymous said...

Bab having keinginan sex yg tinggi tu very susah nak cakap. Tapi a psychologist on the TV today said, it is all in the mind and have very short gratification, like paedophile yg dapat gratification melakukan sex dgn kanak2.
I just wish you to give yourself a chance to happiness.

SB