Monday, February 20, 2012

Rawatan periodontic ke 2

Assalamualaikum w.b.t


Ada tiga cerita;

1. Rawatan Periodontic
2. Rumah seremban
3. Kerja lagi...

Hari ni jam 2.30 ptg tadi appoinment saya untuk rawatan periodontic

Masa rawatan minggu pertama hari tu, selain cabut sebatang gigi

juga buat scaling dan check soket gigi base on xray yang dah dibuat tu

So doc nak tengok berapa kuat ligamen gigi tu, most of ligamen terjejas

Kerana tulang gusi menolak....ntah camtu ler lebih lurang penerangan dia

So last week buat scaling

Saya dirawat oleh doc surendran

Sambil diberi penerangan oleh pakar periodontic

Yg macam saya citer last week tulah

Doc surendarn ni baik, muda lagi, masa nak rawat tu pun lemah lembut

Kita tak rasa pun yang kita ni macam sedang dirawat dentist

Kira macam rawatan swasta

Saya dah bebarap klinik swasta saya pergi

Selain untuk cgeck masalah gigi saya juga bawa hani cabut gigi

Dan buat scaling untuk gigi hani

So di klinik pergigian kajang tu level rawatan dan approach dia mmg macam swasta

Minggu sebelum doc surendran saya dirawat seorang doc wanita very senior jugak

Pun okay jer doc tu....

Sambil rawat sambil cakap dan beri penerangan

Sangat selesa

Tapi hari ni memang rasa macam antara langit dan bumi lah

Doc wanita ni muda sangat-sangat orangnya

Kurus, bercermin mata, putih....

Saya tak tau mulanya dia doc pelatih, lepas rawatan baru saya tanya kat kaunter

Mula2 dia bagi penerangan sekali lagi masalah gusi saya

Dia tunjuk xray gigi saya

Dia jelaskan rekod gigi atas bawah yg doc surendran dah buat last week

Tahap kronik setiap soket pada gigi disebabkan masalah gusi tu

Okaylah kan....then dia ajar kaedah berus gigi untuk jaga gusi....ok jugak

Memang cara penerangan dia bagus, lembut dan satu persatu

Tapi bila start rawatan jer saya dah rasa dia tak pro

Sebab apa?

Sebab cara dia adjust kerusi pun menampakkan dia tak baper mahir

Ada ker kepala saya lagi rendah dari badan....memang tak selesa lah

Ok lepas dibetulkan...xde masalah

Tapi once dia start rawatan, ya allah, memang sakit giler....

Tak kisahlah memang dah agak sakit, sebab kali ni bukan scaling biasa

Ni scaling dalam gusi

Dalammmmm punya tepi depan belakang gusi......mmg meleleh air mata lah

Itupun saya masih sabar jugak..

Yang saya peliknya, dia tak rerti nak stop

Berterusan dari sebatang gigi ke sebatang gigi....

Saya ni nak jugaklah berkuur kan

Kan ker masa scaling dia sembur air, walaupun penyedut tu kita pegang

Tapi still rasa xselesa, ada tempat kita tak sedut sbb xnampak

Lagipun scaling bahagian dalam gusi melibatkan darah yg banyak

So kita leh rasa darah sebab masin2 sikit

Sampai saya angkat tangan baru dia stop and benarkan saya berkuur

Walhal doc surendran bila tengok saya tak selesa terus suruh saya berkumur

Dan ada selang masa pulak antara rawatan, dia beri saya duduk sekejap sebelum sambung

Sempat gak borak2 dengan pembantu dia, dua2 pembantu dia lelaki

Baik orangnya, tau saya kerja SPRM ( pada rekod) macam2 dia tanya

Yang kali ni doc buat kerja sorang, pembantu datang keluar masuk kejap2

Dia plak jenis buat terus

Janis takde belas ikhsan, gerudi lagi boleh

Mana katang2 lama dalam gusi semua dia kasi korek

Masin scaling dia tu merata2 terkena gusi memang toksah cakaplah...

Kejap2 kena....pastu kena bibir, kena lidah...

Memang kasar lah cara dia, macam nak cepat dan terlalu nak sempurna

Sampai saya dapat rasa air mata saya meleleh

Then kaki dan tangan pun keras kejung jer menahan sakit

Sakit pada gusi sebenanrnya, bukan ngilu tau, ni sakit

Pastu dia kan sebelah tangan pegang cermin bulat kecik

Yang guna untuk tengok sisi yg sukar dalam mulut tu

Yang celah2 tu kan, cermin tu pun boleh kejap2 terlepas dari tepi bibir

Macam tak profesional tau!

Main tarik2 jer masa letak cermin tu

Doc ni orangnya lembut...gaya cakap sopan

Tapi cara kerja dia yang kasar

Yang saya tak puas hati lagi, cara rawatan dia tu

Doc surendran sebelum ni masa dia buat scaling dan check soket

Dia buat satu-satu-satu sampai selesai

Siap satu batang gigi dia pindah gigi sebelahnya

So kita boleh andaikan (timing) bila siap

So semangat lah sikit menahan sakit sebab nak cepat siap

Tapi ni doktor perempuan ni, dia buat berbolak-balik tau

Katakan dia buat geraham, pastu dia pindah kat geraham sebelahnya kita andaikan dah siap geraham yang mula2 dia buat tu

Sekali dia patah balik kat geraham yg mula2 tu

Camtulah jugak gigi lain.....macam sekali buat tu dia buat 3 sekali, pastu patah balik

Jangkaan kita yg dianakan move ke gigi lain meleset....

Mana tak sakit hati, gusi dan gigi memang dah sakit

Sekali rawatan tak selesai-selesai

Bila dia patah balik kat gigi pertama tu, for sure dia gerudi lagi dalam gusi tu

Sebab dah kira second thought...maybe 1st thougt dia rasa okaylah buat sikit jer

Bila kali kedua sure nak kasi bersih terus yg dalam sekali

Memang hazabbb, paling hazab lah rasanya....macam rasa nak tendang tangan dia

Dah tu air dia sembur kemain lagia, sampai nak masuk ke hidung....

Rasa nak tersedak pun ada..

Sampai satu tahap tadi, saya minta nak bangun kumur

Saya cakap kat dia, saya kata doc surendran bagi saya rest sekejap2 kumur...

Then dia tanya saya, 'sakit ker?'

Meh sini doc saya gerudi gusi doctor nak tau sakit ker tidak!

Tapi idakler saya cakap gitu,

Pastu baru dia cakap, kalau tak tahan bagitau yer, angkat tangan

Takdenya saya nak angkat tangan

Sakit macamana pun saya bertahan jer...

Saya pun ego jugak tadi....xnak tunjuk lemah

Tapi at the end saya angkat tangan kumur dan cakap ' boleh sambung tak rawatan next appoinment?

Terus dia cakap, ' dah siap dah ni...nak cucuk ubat jer'

So terpaksa menahan lagi....

Masih siri sakit, tapi takdelah sakit macam tadi digerudi sampai dalam gusi

Kali ni dia guna jarum halus jugak macam picagari

Untuk masukkan ubat ke dalam gusi

Juga cucuk pada setiap soket pada gigi,

Bayangkan satu gigi dicucuk ke empat-empat sudut dengan ubat tu

Cucuk masuk dalam gusi bukan cucuk tepi gigi tuuu

Tapi tahan jerlah, dah alang-alang kan...

Dalam hati memang tak hingin dirawat doc ni lagi...

Minggu ni doc surendran ambil emergency leaventu sebab dia takde

Kalau dia ada sure dia yang rawat saya

Keluar2 dari bilik rawatan terus gi kaunter

Tanya nurse kat situ, doc tu sapa nama

Doc pelatih ker? Rupaanya memang doc pelatih

Tu sebab dia buat bersungguh2

Macam siang ikan gayanya...

Saya ngadi kat nurse saya kata dia buat ganas sangat

Tak kasi chan akak nak berkumur kerap

Rawatan berterusan, kalau tak pasal kumur pun still kena rehat sebab mulut lenguh menganga

Dia pulak sekejap2 toleh kira sekejap kak....toleh kanan sekejap

Nak bagi angle dia nak menggerudi tu senang

Adik lelaki yang bantu doc surendran tupun ada sama, siap dia cakap...

"memanglah sakit rawatan gusi kak....biasalah tu"

Saya jawab, memanglah akak tau sakit, tapi janganlah non stop....berkumur pun xboleh'

Pastu adik2 situ senyum jer....sebab dah kenal, dah 4 kali datang dah....

Adoi, 4 tahun rawatan, tak taulah larat ker tidak, sakitnya ya rabbi

Minggu depan syukur xde rawatan, selamat tapi minggu berikutnya start balik

15 mac kena datang lagi....

Now, masih sakit, masih berdarah dah berapa bungkus tisu dah habis ni

Nak makan tak boleh

Nak menggigit pun gusi sakit

Dahlah saya tak makan apa-apa pagi ni

Otw tadi makan chewing gum jer ( bersihkan mulut)

So malam ni tadi gi beli bubur pasar malam jer...

Gusi adalah bengkak pada masa ini, doc bagi paracetamol

Juga ubat kumur untuk gusi....

So dah telah dua biji paracetamol dan dah kumur

Masih berdenyut2 gusi saya, nak makan makanan keras pun xboleh ni...

Pakcik cakap 'kifarah dosa' (pakcik adalah kawan di spore)

Yerlah banyak sangat dosa masa lalu agaknya...

Kalau benar kifarah dosa, yaallah saya redha...


RUMAH SEREMBAN


Saya cadang nak pindah ke rumah seremban semula, sapa setuju?

Saya merasa perasaan berlainan di sini

Rasa kepunyaan menebal sungguh

Rasa bebas, jiran pun boleh borak2 dah kenal

Dan terasa banyak projek bleh buat kat rumah sendiri

Mula2 nak cat tembok belakang, nak wat lukisan corak2 kreatif

Nak tunggu hani sebab nak buat dengan dia

Then nak start buat lanskap

Tanam, pokok orkid....

Kalau ada duit lebih nak buat pergola, gazebo...

Wah mesti best

Lantaklah takde orang duduk, walaupun saya seorang diri

Saya tetap nak gembirakan hati


KERJA

Saya rasa ada perubahan dalam hidup saya sejak masuk prudential ni lah

Saya tak rasa saya macam hamba kerja

Dah mula rasa bebas, rasa nak maju jaya dalam hidup untuk jangka panjang

Saya mohon cuti seminggu pada boss

Dia sungguh berata nak lepaskan saya

Tadi dia cakap kat saya, sebenarnya dia tak nak benarkan saya bercuti

Sampai saya cakap kat dia, 'kalau saya takde pun bukannya tutup UKK tu tuan'

Being me sapa kenal rapat memang tau saya jenis giler kerja

Jenis buat kerja cepat...dapat kerja terus bagi arahan

Kalau tak siap, lagi tu saya follow up

Dan saya juga jenis multi tasking, boleh buat dan fikir banyak benda satu masa

Jangan pelik kalau tengah cakap satu isu saya akan melompat isu baru

Anak-anak buah kat pej tau dah, kalau diorg lambat pick up memang kena lah

So dengan saya diorang memang patuh, dengar arahan dan akan laksanakan

Pada saya takde alasan utk tak buat kerja

Sebab blacberry ada di tangan,

Check story, balas email, buat macam2 kerja boleh guna blackberry tu

Ada masalah anytime bbm, tengah malam pun saya boleh baca dan balas bbm

Kalau tak cukup masa di pej, kenapa saya boleh balik malam

Sedangkan saya takde OT?

Kamu boleh OT kenapa taknak balik lewat dan claim?

Bawah saya memang takde alasan

Baru2 masuk 2 anak buah start jan tu masuk minggu ke 3 saya sound diorang

Hari2 jam 8 pagi keluar minum?

Belum jam 1 ada urusan personal keluar selamba

Saya panggil, saya sound, kenapa minum waktu pejabat?

Kamu sedar tak kita bawa imej pejabat ketua pesuruhjaya?

Kalau lapar, datang awal pagi, pergi beli bungkus

Takpun kamu pergi singgah stesyen minyak beli roti ker apa ker

Saya cakap direct jer....pastu diorg kutuk saya belakang....

Lantak saya cakap kat diorang saya ni dibayar gaji untuk beri arahan

Pangkat saya pen pesuruh jaya, kalau suruh mesti kena berjaya!

Hahahahaaa

Tapi time makan saya gelak2 jer dengan diorg

Time citer sedih, air mata saya bergenang juga...

So setel....

My boss baru ni pulak, banyak bagi muka

Semua perKara jenis nak bertoleransi

Kaedah kepimpinan bertolak ansur namanya

Saya pulak kaedah kekerasan, pastu guna pendekatan interpersonal...

Saya dekati sorang2, saya bagi arahan dalam bbm then saya bagi kata2 semangat

Memang semuakerja bermula dengan tak tau, kalau xbelajar selamanya xtau

Tapi boss ni, dia jenis bagi pada sapa yang tau, yang dia yakin mesti kerja tu jalan dan siap

Orangnya tak lain sayalah....

Sebab dia tau saya boleh bagi arahan pada anak buah....

So dia taknak bagi direct arahan tu....

Lama2 memang saya peninglah..hari2 saya balik lewat

Saya akan siapkan semua kerja

Sebab final kerja2 tu semua saya kena check semula

Suh buat mertas kerja, saya kena edit.

Suh buat memo saya kena edit

Suh buat story lagilah..

So saya punya hidup memang24 jam kerja kerja kerja

Miss sinar dah lama gera kat saya

Katanya saya teramat boleh buat kerja, tapi KP xnampak sebab maybe sy xpandai promote

Tuan salim ex boss pun cakap camtu

Sekarang ada peg baru nama laila pun kata dah lah puan, kerja remeh puna xpayah buatlah

Masalahnya kalau saya tak buat, boss baru memang xpandang puanya

Yg dia tau mengadap KP report apa isu baru, apa ukk dah buat, apa view dia

Selain itu, semua benda dia mcm xnak ambik tau

Nak salahkan dia pun xboleh

Bak kata tuan salim, idea dia jangan pakai sgt, dia level diploma jer.....kata tuan salim

Hahahahaaa..kesian gak kat dia...bab pengalaman mmg tggi, more than 20 years service

Entahlah, dah boss no 1 nak dia, kita akur jerlah

Tulah kelebihan orang pandai cakap....xpandai kerja xper....asalkan pandai cakap

Dah style saya macamni xtaulah apa nak buat.

Nak bodek memang tak reti, tapi saya percaya maybe KP xnampak sangat peranan saya sbnrnya

Tapi ketua unit, pengarah bahagian memang tau sgt keupayaan saya

Potong jarilah kalau saya mintak tukar state diorang akan benarkan

Confirm diorang gelabah punya

Tn salim hari tu saya ngadu kat dia sambil bergenang air mata

Saya cakap, saya takleh kerja under boss baru, tension

Dia kata, gi lah mintak tukar state...

Dia suh saya pergi sabah @ sarawak,skrg dia timbalan pengarah bhgn pengurusan, ada power lah

Masalahnya boss di sabah tu ex boss di negeri sembilan

Memang dia xberapa suka style saya....

Boss sarawak pulak macam saya takleh ngam cara dia dia

Saya cakap kat tuan salim, tunggulah dua boss tu tukar semenanjung....

So kesimpulannya, lepas masuk prudential ni saya tak rasa kerja di sprm keutamaan yang mendominasi segala hodup saya. Saya rasa saya boleh berjaya jauh ke hadapan dengan potensi diri saya. Saya yakin, sayajenis macam bapak saya, abang saya kalau buat kerja tu memang bermati-matian. Bukan nak untung gila2 en joe banyak kali ingatkan kalau orang taknak ambik polisi kita jangan peningkan kepala, just coninue, ramai yg lain nak. Kita hanya nak share kebaikan dengan orang , lain2 biar allah tentukan. Miss sinar pun perasan gaya berfikir saya dah berubah. Jadilebih positif....bersemangat....bila dia dengar say cuti, dia macam tak percaya.


Ya, saya pun macam xpercaya saya boleh larikan hidup dari rutin kerja yang macam hamba kerja ni....sungguh hebat hidup saya sekarang....at least saya suka dan saya positif menerima perubahan ni


Kalau ada kawan2 yang nak mencari polisi takaful, war2kanlah nama saya yer....insyaallah kita bantu mereka yg perlu bila mereka ditimpa kesusahan....sangat kurang orang melayu ada perlindungan, saving, tu sebab bila susah terpaksa minta bantuan di akhbar, di tv....sedangkan kalau dari awal buat persediaan, kita pasti dapat rawatan yang terbaik saat2 diperlukan....


Memang kalau kerja di syarikat swasta ada cover, selalunya rawatan yg dia cover tak melebih 10k setahun, tapi medical card tawarkan 50,000 setahun dengan seluruh polisi sebanyak 500k. Masuk wad secara harian, pun dapat ganjaran masuk wad sebanyak 250 (t&c).



Wassalam

3 comments:

Irfa said...

bab rawatan gigi tu dpt bygkan rasanya mcm mana.nak suh stop takut di kata x tahan sakit..dibiarkan kita la yg merana.

akak nanti bawak balik hani sini ker?

Hanisumayyah said...

Hani cuti khabarnya mac ni...tu yg masa dia balik nak ajak dia projek mengecat ni....

Irfa said...

mmg cuti skolah seminggu bulan Mac ni.kami pun sama..tak sabar tunggu 10mac kakak aina akan balik sini ;)