Thursday, February 23, 2012

Zam Steamboat

Assalamualaikum w.b.t


Wah dah macam blog janda gatal pulak

Tapi ni citer ada kelakar sket

Sajer saya nak share kat sini

Citer ni ada ala-ala desperado

Saya yang desperado ker dia yang desperado, tak taulah

Nilaikanlah sendiri

Citer ni start dari awal tahun ni rasanya

Serentak dengan penglibatan aktif saya dalam Prudential

Macamni citernya...

Kelas prudential saya memang dibuat setiap rabu malam di Bangi

Dekat dengan Maybank Bangi

So setiap Rabu malam memang saya macam berusaha hadirkan diri

Selalu bekejar jugakah hadir sebab selalu habis kerja lewat

Kadang macam tak nak hadir tapi en joe selalu sms/bbm minta hadir

Bagitau soeaker baguslah, ada benda baru nak ajar pasal produklah

So kadang terkesan dengan usaha baik en joe maka penat pun saya datang juga

Kadang datang dengan perut kosong, kat kelas termenguap2

Asyik saya kena baca apa dia tulis sebab dah saya menguap jer sekejap2 menguap

Oksigen dalam otak dah kurang, mana tak menguap kan?

Makan pun kadang tak sempat

Saya memang tak makan nasi malam

so, dekat depan maybank Bangi ada van jual steamboat

So saya kadang beli steamboat jer situ

Selepas beberapa kali beli, kira macam dah biasa lah saya ke situ

Penjual tu pun macam dah cam muka saya

Lagipun kalau saya terbalik awal dari pejabat

Agak2 dah nak azan maghrib macamtu

Memang saya takkan balik rumah terus,

Saya akan terus ke masjid bangi, sebab masjid bangi tiap2 malam ada kuliah lepas maghrib

Tenang sangat dapat maghrib jemaah, dengar kuliah terus isyak, pastu beli steamboat, makan dalam keter then balik boleh tido

Selalu lah rutin saya macam tu sejak hani tak de ni

Dalam seminggu tu selalunya ada sekali saya akan singgah beli steamboat/ yong tau fu kat van tu

Kadang ada urusan ke bangi, tekan duit atau beli barang saya singgah juga beli bungkus

Ada sekali masa saya uzur saya tersinggah waktu maghrib

Alang2 nak balik, saya singgah keja nak beli bungkus, tengok van tu takde sapa, kosong

Van dah ready dengan barang2, tokey steamboat nya takde

Ada kerusi dia sedia situ so saya pun duduk tunggu

Sebab saya syak mesti dia oergi jemaah maghrib kat masjid bangi sebelahnya tu

Memang sah bila saya nampak lepas maghrib dia jalan kaluar dari masjid

Dalam hati saya, bagus yakin dia ni pada allah

Sanggup dia biar bontang van dia tinggal macam tu jer

Semata-mata menyeru panggilan azan

Alhamdulilah, saya terdetik dlm ati sebab payah juga nak cari orang macam dia ni sekarang

So bila dah biasa tu, dia selalu nampak saya datang, macam regular customer dia lah

Dia pun tanya saya bila satu hari tu saya abis kelas dalam jam 9.30 saya singgah beli

Dia tanya saya dari mana bla bla

Saya pun citerlah pasal kelas...prudential..bla...bla....

Orang baru abes kelas belajar camana nak jual produk

Sure,ah saya approach dia dengan hajat untuk jual produk, betul tak?

Orang berniaga camtu, mesti ada cash money yang banyak....Hari2 masuk kan?

Last sekali saya tanya dah ada polisi ker?

Rupanya member dah ada....bekas agent lagi, ada dua polisi...so abes kat situ jerlah

Tak baler minga dah nak tanya banyak2 sangat...

Next jumpa saya borak lagi ringan2 dengan dia...

Saya tanya baper untung, sapa siapkan barang2 berniaga, jam berapa abes jual

Tanya punya tanya baru tau dia tu bujang lagi, semua pun buat sorang diri...

Saya pun sukar nak agak umur dia, tapi dalam hati rasa cam dia muda lagi...

Then bila saya singgah beli, dia selalu citer pasal macam2

Adalah dalam dua kali yang saya borak agak lama, dalam sejam lah kot....

Sebab dia citer pasal insurans/takaful, citer pengalaman dia

So relevan jugaklah untuk saya dengar, dalam keadaan saya yang motivasi turun naik ni

Saya melihat dia memang tak tertariklah, walaupun dia bujang

Sebab di a kurus, for sure nampak muda dari saya, dan dia jenis lembut jugaklah

Merokok pulak....so dalam hati dok asyik fikir dia ni mesti something wrong somewhere

Kenapa masih tak kawin lagi, kan....

Saya membuat tafsiran sendiri, maybe dia ni memilih kerja, tak boleh jadi kuli, nak jadi boss jer agaknya

Saya dok bandingkan dia dengan abang saya yang baru kawin last year tu, camtulah agaknya

Tambah pulak dia citer dia ada degree, ada master, pernah dalat offer jadi lecturer UKM

Malah sebelum ni kerja as a manager, gaji RM14k

Giler apakah gaji besar kau berhenti?

Lagi saya curious....so dalam hati lambat laun aku nak siasat juga budak ni apasal jadi camni

Sanggup dok tepi jalan jual steamboat dalam van, lepaskan jawatan manager

Tapi saya kagum jugak, semangat dia nak berniaga tu menebal...

Dalam hati rasa kala dia betul, kena cara ni boleh maju dalam perniagaan ni...

So ada satu kali tu, saya borak dengan dia pasal saya takde client lagi

Macam susah nak approach orang untuk ambik polisi dengan saya

Sebab saya tak pandai pasal produk, malu nak bagitau kawan pejabat saya agent

Dia bagi cadangan pada saya, dia bleh tolong bagitau customer dia

Sebab ramai customer dia yang bukan regular, yang regular

Tapi saya takde bawak pamplet lagi....tertinggal di pejabat

So, saya bagi dia call card saya dulu, sebab ada number ho saya situ

In case ada kawan- kawan dia nak ambik polisi kat saya, hubungilah saya

Tu tujuan saya bagi call card tu....

Then ada satu hari, tiba2 ada satu perempuan call saya bagitau dia ada di lobby pej saya

Nak jumpa saya, katanya dapat number dari budakva jual steamboat tu

Wah kemain sukaer saya ingat nak ambik polisi ker...

Sekali turun2 rupanya citer2 dia plk nak jual bi young Zhulian kat saya

Hishhh geram plk saya, ingat pasal prudential

So saya pun dalam hati memang nak cakap kat budak steamboat tu jangan bagi nmber kat orang sebarangan

Baper hari lepas tu saya balik kelas saya singgah van dia, ada kawan dia sorang borak kat situ

Budak steamboat tu banyak kali borak tapi saya tak pernah tanya nama dia, memang terlupa langsung nak tanya

Kawan dia tu kerja RHB KL cawangan mana ntah

Dok melepak jugak situ, then saya pun budak steamboat tu cakap duduk jerlah makan, xpayah bngkus

So first time saya duduk makan kat van dia tu, memang ada meja situ

Mengenali saya, memang saya jenis selamber tak kisah makan mana-mana, kemana-mana sorang diri

So saya dok situ borak dengan kawan dia, sebab dia sibuk layan customer

Sessi motivasi juga, sebab kawan dia tu jual produk loan RHB

Untuk pensioner, ramai org pencen nama black list, banyak hutang

So RHB offer buat loan setelkan hutang, bersihkan nama

Dan encek tu jugak pernah jadi agent, malah bila tanya pasal polisi, macam2 polisi dia dah ada

So takdelah potential customer..

Abeh citer tang tu...

Last week saya abes kelas dan phone clinic session di prudential shah alam, saya singgah situ

Dah nak maghrib jugaklah, sebab saya memang nak ke maybank

Sekali tengok van steamboat ada tapi van lain, orang yang lain

Niat nak beli tetap beli sebab memang suka

So saya pun basi basa kat penjual tu tanya mana orang yang biasa sini, apasal awak ganti?

So dia citerlah bla bla bla..adalah citernya, nanti kemudian saya citer, tak relevan fakta tu skrg

Saya tanya ada tak nombor telefon mamat tu, dia takde katanya....so habis kat situ...

So lepas tu saya pun luperkanlah mamat tu, walaupun hari tu saya memang nak jumpa

Sebab nak bagi pamplet, dia janji boleh tolong edarkan

Sebab ramai customer dia pekerja annur dan azzahrah

So maybe boleh sebar-sebarkan....niat camtulah

Tapi yang memeranjatkan saya pasal dua hari lepas ni....

Dia ada sms saya, nama dia zam rupanya...

Dia nak ajak jumpa, ada hal penting katanya

Wahhh....tetiba, apakah niatnya? Apakah perkara penting tu?

Dia tau saya ibu tunggal, ada anak belajar madrasah....

Dan dari cara saya dia tau saya dah stabil

Dia nampak keter saya, dan dia nampak pangkat saya ( dalam call card)

Saya adalah bmbang memikirkan apakah tujuan dia nak jumpa saya

Apakah hajat dia...



Wassalam

7 comments:

MA said...

Warning bells.

1. No decent man yang baru jumpa akan terus cerita psl gaji besar, ada masters lah pernah dpt lecturer lah. Itu ialah nak mengumpan you supaya "tertarik" dgn dia. I.e for you to know his "potential".
You should grill him ngapa lepas "gaji besar" ngapa despite so-called degree, masters tapi jual stemboat tepi jalan ( bukan pandang rendah - but something just doesnt add up here.)

Do a background check up - but dont ask his friends to do it for you cos member sure backup member. Perkara sama terjadi kat kawan I. Termakan cakap2 macamni, percaya bulat2 bila suruh check dia check dgn geng2 yg sama - so kawen, and end up ( she was andartu in mid30s masa tu) menanggung hutang jantan tak guna tu... She was very stable, gaji besar takde hutang..so sayang laki punya pasal -tolong apply-kan loan itu ini, last2 jantan tu main pompuan lain.

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

Once beaten, twice shy kata orang putih..

dengan orang yang baru kita kenal, harus jgn terlalu open sangat..

setuju dgn MA..harus berhati2..

take care

Irfa said...

saya baca macam saya duk sebelah akak tengah beli steamboat itu/hehe

dayangbest said...

dah jumpa ke tak sebenarnya?

macam tgk cerita petang2 plak, ada sambung2

Luna said...

hahaha..betul2 menarik kisah kali ini...

Hanisumayyah said...

MA,

Tq, harga nasihat tu.memang berhati-hati sangat ni. Tapi curious jenis apakah orang ini....

Kak azwa, yer sangat berhati2

Irfa...jom makan steamboat

Dayang, memang dah jumpa pun banyak kali masa beli steamboat dia tu, nak jumpa kat liar tak berani lah...

Luna, sambung nanti...ada lagi citer dia...

Zareda Norman said...

Hati hati wa.. Klu tak pinjam duit sure dia suruh jadi guarantor apa apa loan..