Sunday, February 26, 2012

Maklumat tambahan pasal zam steamboat....just to share

Assalamualaikum w.b.t


Sepanjang saya berborak tu, saya kumpul maklumat pasal diri dia juga

Tapi saya citer secara berterabur jer sini

Anizam, nama penuh dia, orang Selangor

Degree holder dari USM juga

Sebaya saya, dia major dalam interior design

School of house, building and planning

Ada master tapi tak dapat disahkan

Saya bertanya juga, mana sijil-sijil dia

Dah tenggelam dalam banjir di Shah Alam

Gituler yg dia bagitau

Memulakan kerjaya sejak zaman belajar

Jadi agent insuran under IAA, tak sure sangat company dia

Berkahwin pada umur 28 dengan sorg pharmacist

Dapat anak 2, sepasang

Telah bercerai 6 tahun

Lama dia berkecimpung dalam insurans

Sampai dari cerita dia katanya anak-anak banyak dibesarkan oleh dia

Sebab waktu kerja yang fleksible

Kemas rumah dan masak juga dia

Dari cara cerita dia juga katanya ada belajar madrasah seketika

Waktu cuti semester

Bila saya tanya, awak ni nampak macam lembut orangnya

Tetiba plak dia jawab dia bekas model dan penari

Tu sebab dia lembut (agaknya)

Tapi lembut dia bukan dari bentuk badan atau gayab diri dia

Cuma cara dia bercakap tu lah

Tetiba dapat rasa adakah dia 'gay'

Sebab dia juga ada sebut yang dia ada adik angkat dan kawan-kawan baik

Musykil....tapi dengar jerlah apa dia nak cerita...

Tapi sejujurnya saya bukan sahaja simpati, tapi empathy juga

Tapi empathy saya tak sampai tahap saya nak membantu

Apatah lagi nak berkorban

Saya jumpa dia hanya sebab nak dengar cerita dia...

kisah di celah-celah kehidupan

Tapi satu kelebihan dia yang saya tak boleh nafikan adalah yakin dia

Yakin dia pada Allah, tinggi betul yakin dia

Pada masa ni dia takde credit handphone pun

Malah takde transport

Duduk tolong kawan dia di kedai dobi

Membasuh dan melipat baju

Dia ni kemas orangnya, tengok cara memang pembersih

Dan saya tanya juga berapa lama dia berniaga steamboat

Dah lebih dua tahun katanya

Saya tanya berapa dapat sehari?

Dalam RM500 sehari katanya

Dan saya sangat pelik kenapa dia takde buat saving

Bukankah 500 tu banyak

Tapi saya takdelah tanya dia soalan tu

Apa agaknya jenis orang macamni yer

Bila saya tengok dia saya mula teringat abang saya yang baru kawin tu

Abang saya tu pun kenal ambil masa 10 tahun

Lepas 9 tahun baru salwa berkorban

Buatkan loan 20k untuk abang saya bua modal bukak bisnes cyber cafe dia tu

Itupun selepas salwa mengenal hati budi abang saya agaknya

Dan bulan 6 ni habislah bayar 900 sebulan untuk loan tu

Khabarnya lepas ni salwa nak suruh abang saya ambil lesen memandu pulak

Nak beli kereta khabarnya

Alhamdulillah

Dan salwa dan abang saya juga ambil medical card dari saya untuk mereka berdua

Salwa yang bayar menerusi auto debit dari akaun dia sendiri

Hebat betul pengorbaman salwa tu

Memang saya tak boleh ikut

Kagum juga dengan dia sebenarnya

Di samping bersyukur sebab abang saya dapat berjodoh dengan dia

Balik kepada cerita zam ini...

Sebenarnya payah juga cari lelaki zaman ni yang ada pendirian macam zam ni

Ada semangat untuk berjaya dalam bisnes, semangat yang berkobar-kobar

Dan ada yakin yang tinggi kepada Allah dalam susah dan dalam senang

Saya nampak yakin dia tu dari penceritaan dia

Tapi dengar jer, bukan 100% percaya dan tertarik dengan segala fakta dia tu

Keinginan untuk berkorban tu ada sebab empathy

Sebab saya dapat rasa yang dia benar-benar dalam kesusahan

Tapi keinginan jerlah, takkan diterjemah dalam bentuk perbuatana

Saya bukan sesiapa untuk tlong dia....dan dia pun takde ruang langsung dalam hati saya

Dan keberanian dia bercerita masalah dengan saya membuatkan saya tanya direct dengan dia

Saya tanya, berapa ramai customer awak yang lain awak minta tolong?

Terus terang dia cakap, dia pun malu nak minta tolong

Hanya saya jer yang dia bagitau

Itupun selepas dia solat hajat minta allah tunjukkan jalan

Terus dia tergerak hati untuk telefon saya

Itupun katanya dia takde credit nak call, dia pinjam gunakan hp kawan

Dan hanya saya seorangyan dia bercerita

Saya tanya kenapa?

Dia bagitau saya sebab saya nampak berbeza dari customer dia yang lain

(adakah sebab saya janda?) <--- sayaterfikir begitu

Saya tanya apa yang saya berbeza

Saya bagitau kita pun baru jer kenal....

Dia kata saya nampak tak sosial, jenis baik, nampak jujur, low rofile

Alhamdulillah lah kalau saya kelihatan begitu

Dan dia kata, dengan saya dia boleh berterus terang

Sebab dia kata dia sendiri tak sedia untuk bercerita hal hidup dia

Apatah lagi pada orang luar yang dia tak kenal rapat

Kawan-kawan baik dia pun tak tau dia duda, mereka ingat dia bujang terlajak

Malah usia dia sendiri pun kawan-kawan dia tak tau

Tapi dia kata dengan saya dia yakin untuk bercerita

Ohhhhh...kenapakah saya yang dipilih? Pelik sungguh rasanya....

Saya hargai dia pilih saya

Tapi dalam hati saya geram juga

Saya pun sikit sebanyak bercerita juga hal diri saya

Jangan dia ingat saya ni low profile sangat

Saya bagitau dia, saya dah biasa terkena

Saya dah puasa berkorban sebagai isteri kedua

Pada suami yang sakit dan tak bekerja

Juga saya baru jer terkena

Sampai membelikan kasut clark dan sampin songket pada mejar tak guna tulah

Dan saya takkan nak terkena sekali lagi

So, saya taknak involve lagi dengan orang yang saya tak kenal hati budinya

Entahlah....bila saya duduk fikir balik pelik pulak

Kenapa Allah temukan saya dengan macam-macam orang

Yang pelik-pelik....


Wassalam

8 comments:

MA said...

Ada pepatah yang arwah bapak saya selalu pesan kat saya. Jangan sampai " tiada beban, batu digalas."

Maksudnya - jangan sampai jadi tak ada susah, pergi cari susah.

Jangan cepat percaya cerita2 org yg baru kenal. Gunakan ilmu siasatan yg you ada, put on yr SPRM hat and evaluate the situation and the person.

I think si Zam ni sbb you dah cerita psl diri u, so dia gunakan info tu to attract you...berhati2 lah. I dont trust this Zam fella.

Sijil tenggelam dlm banjir, tak boleh pergi buat salinan ke?

Hanisumayyah said...

MA, betul setuju bangat dengan cadangan tu, even saya cakap dengan dia, u boleh dapatkan salinan degree dari USM and master dari UKM...tapi katanya pada saya tu tak penting lagi sebab saya hanya minta bisness jer.

Dan pelik lagi, macamana dia boleh hidup tanpa ada saving, sedangkan dia ada dua anak yg wajib dia tanggung. Juga sikap lelaki yang suka sangat menyelahkan isteri sebagai penyebab penceraian memusykilkan saya.

Banyak lagi keraguan yang melampaui ketaguan munasabah. Cuma malas nak bersoal jawab, tapi saya lebih suka mendengar dan mengumpul fakta buat masa ni.

Wan Zakiah said...

wa,janganlah awak percaya kat lelakini...zaman sekarang manusia nak cari duit/kesenangan gn cara yg mudah...macam2 modus operandi yg depa guna, terutama gn pompuan.

Hanisumayyah said...

Amboi, cik wan zakiah bersuara dah....saya tak cayala yah...ni sekadar cerita jer ni....heheheeee....

jiji said...

dont trouble, trouble.

Hanisumayyah said...

Jiji....

I know it! Btw tqvm dear....

Zareda Norman said...

salwa

dengar boleh percaya belum tentu.. hehhee

zaman sekrg ni manusia mmg pelik pelik dan bermacam ragam.. Allah temukan salwa dgn manusia pelik pelik tu insyaAllah untuk muhasabah diri jugak tu.. kak zar baca pun boleh amik iktibar

MOKCIK AZWA said...

ting tong ting tong..siren bells are ringing...

Baru kenal dah berani buka mulut nak pinjam duit, pandai pulak berkata2 nak memuji2 tu.. not good not good.. better say bye bye as soon as possible...