Tuesday, June 13, 2006

Hari ini

Assalamualaikum w.b.t




Saya baru kembali dari salah sebuah PBT membuat lawatan tapak ke salah sebuah projek kerajaan iaitu padang awam yang dikatakan orang ramai tidak dibuat tetapi pembayaran telah selesai. Susah, kerja-kerja bawah tanah yang dibuat tak nampak dek mata, tapi setengah juta duit rakyat hangus dibayar kepada kontraktor. Tugas saya pastikan apa kerja yang dibuat dan apa kerja yang tak dibuat, nampaknya spec kerjanya semua melibatkan kerja-kerja bawah tanah! Kerja untuk hilangkan air yang selama ini bertakung dipadang awam, spek kerjanya lebih kepada membuat "Nylex Stripdrain" untuk serap air. Hanya kerja finishing saja yang tak sempurna, tiada garisan padang, tiang gol, sprinkler tak berfungsi, rumput dah tumbuh semalu.


Nampaknya terpaksalah panggil pakar untuk korek semula ambil sample, baru tahu kerja sempurna atau tidak. Itulah sebahagian kerja saya, siasat sana, siasat sini. Petang cadangnya hendak menydiakan Laporan kepada beberapa jabatan berkenaan salah laku kakitangan masing-masing. Harap dapat siapkan satu pun cukuplah untuk petang ini, esok persiapan untuk membeli hadiah bagi pertandingan menembak antara jabatan.
Petang ni juga nak ke pasar malam membeli lauk, sudah dua minggu dapur tak berasap, rindu benar nak makan ikan goreng. Anak pun kesian sudah dua minggu hari ibu tak suapkan makan nasi. Macamnana nak masak, 29/05-02/06 saya di Pulau Pinang dan 02 hingga 05/06 saya ke Langkawi dan Padang Besar. Hujung minggu baru ini saya ke Muar kawan baik Walimatul Urus terus singgah ke kampung di Melaka. Mak di kampung beri 2 ekor ayam kampung yang telah di potong, tapi tak tahu nak dimasak apa? Biasanya ayam kampung yang dibeli di Giant hanya dibuat rendang masak yang lain tak mahir, tapi rasa-rasanya ayam ni nak dimasak kari. Tentu sedap, kan?


Seminggu ni suami keluar 10 hari jemaah Tabligh ke Pulau Pinang, amalan biasa kalau dia tiada saya memang tak ke dapur tapi kali ini sebab 2 minggu sudah saya juga out station, kenalah masak juga nampak gayanya. Seingat saya kerana terlalu kurangnya saya ke dapur, walaupun saya telah membeli dapur selama 5 tahun, tetapi satu-satu tong gas seberat 18 kg saya boleh mencecah penggunanannya sehingga 6-7 bulan lamanya. Maksudnya saya dari kahwin sehingga sekarang hanya 6-7 kali sahaja membeli gas. Sungguh jimat! Saya juga kurang makan di luar, kalau masak semasa suami ada pun menunya hanyalah ikan kukus atau dibakar sahaja. Satu lauk pun dah cukup. Ikut sunnah kata suami... insyaallah.


Suara hati dan pemikiran siti detik 6/13/2006 12:44:00 PM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Rencam


Wassalam

No comments: