Thursday, June 15, 2006

Rumah baru

Assalamualaikum w.b.t


Thursday, June 15, 2006


"ni rumah puan ke?"

"Ha'ah, kenapa, rumah ni nak tambah ke?"



"Kita nak ke depankan sikit atap ni..., takut terkena kat sebelah ni"



Sambil saya jalan ke kereta saya pun cakap....

"Buatlah apa-pun asalkan rumah saya tak terjejas"



"Tak kan terjejaslah, dia pun bayar cukai..."


Ni perbualan saya dengan kontraktor jiran sebelah di rumah baru saya beli ni, rumahnya jenis berkembar setingkat. Geram pulak bila dia kata pasal bayar cukai, lari tajuk betul, eksyen semacam je saya tengok, bukannya nak minta izin dengan saya konon nak start buat kerja, kotlah nanti tergangu atau terkena apa-apa. Malahan dia perli saya pulak kata tuan rumah sebelah tu bayar cukai.


Apa kaitan tambah rumah dengan bayar cukai, orang zaman sekarang budi bahasanya baik betul. Dahlah main tegur-tegur saya tanpa beri salam, kata-katanya pulak amboi buat saya geram pulak. Saya sendiri pun beberapa kali ke rumah ni tak pernah pula bertembung dengan tuannya, hanya keretanya sahaj yang ada, nampaknya ada 3 kereta tuan rumah ni, CRV, wira dan kancil. kerja apa pun saya tak tahu... malas nak ambil tahu, yang saya tahu sebelum saya beli rumah ni dia ada menumpang keretanya kat parking lot rumah ni, tapi sekarang dia kena letak satu keretanya kat luar. Nampak macam marah je, tak pernah pun tunjuk muka masa saya dan suami datang.


Jiran sebelah yang saya kongsi laman tepi nampaknya tak pernah juga menjenguk muka, agaknya masing-masing sibuk. Jiran belakang pula setahu saya Cina, tak tahulah saya ni asal dari kampung, dah biasa tegur menegur dengan jiran, pelik pulak bila tengok keadaan kat sini. Selama ni duduk di kuarters jenis apartment dah biasa berbual-bual dengan jiran atas bawah.



Suara hati dan pemikiran siti detik 6/15/2006 11:37:00 AM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Rumah




Wassalam

No comments: