Wednesday, June 21, 2006

Pernah rasa macam nak tido je masa masuk pejabat pagi-pagi?

Assalamualaikum w.b.t


Maka tidolah saya pagi ni selama 2 jam, baru lega sikit kepala yang betul-betul pening dan mata yang rasa macam nak tercabut keluar.


Malam tadi (pagi?) apabila Pengarah (OC) membebel dalam bilk mesy tak henti-henti saya yang seperti biasa sebagai pegawai no 3 kanan di pejabat ni duduk sebelah kirinya rasa macam nak cakap jer suruh dia berhenti, tak penat ker dari pagi taklimat, mesyuarat dan bercakap2 jer? Saya nak bagitau je dia kata saya tak larat lagi dah nak angkat mata, dah tongah malam ooi! "tuan, berhenti sekarang boleh tak, sya tak larat lah....."


Tapi pe'el dia kalau cakap mesti pandang saya atau Timbalan dia (AOC) yang duduk sebelah kanan macam nak suruh kami angguk dan mengiyakan apa dia cakap, tapi tadi malam mcm biasa AOC jarang dilibatkan untuk apa2 OPS sebelah malam, sayalah yang dipandang2nya sekejap-sekejap dan saya pulak kenalah angguk2kan kepala seperti apa yg dia ckp semua betul, kena main politik jugak ni, orang kananlah katakan!


Dlm pada tu sempat juga sy bertukar2 sms lepas geram pd cik mud peg satu batch dengan sy tapi lain rank, dia ddk hujung2 jer. jabatan kami ni mcm adik-beradik P*lis jer, apa-apa pun ikut rank dulu, rank saya posting jer mesti jadi ketua unit, w.pun orang bawah2 pengalaman 10-20 tahun tapi kena dengar arahan kita, tapi kadang-kadang ada orang rank bawah main politik lebih sikit OC akan dengar cakap dia jelah!


Cik mud ni memang sekepala ngan saya almaklumlah satu batch, kami kursus asas 6 bulan di Pasukan Gerak Am, Ulu Kinta. Pagi2 buta dulu kami dah kena kawad lari 5 pusingan padang kawad dan sama-sama training lari 3.4 dalam masa 10 minit, sama-sama belajar menembak, keluar masuk hutan, rintas halangan dan macam-macam lagilah. ni cik jud sms kat saya bila OC mesy smlm hanya dengar ckp org rank bawah, walhal ada 3 ketua unit trmasuk saya, 2 lagi tu junior baru posting bulan 11 thn lepas.


"Bungkus dah u, OC pcaya kat a"


Kadang-kadang cik mud ni banyak juga nasihat saya, dia nampak apa yang saya patut buat sebagai ketua unit, orang lain mungkin segan nak cakap, maklumlah saya ni pompuan , yang dibawah nak dipimpin majoriti lelaki. kalau tak pandai nak "ambik ati" OC, tak rajin tunjuk muka memanglah kredibility kita sebagai ketua unit OC akan perlekehkan.

letihlah.... mlm smbg


Suara hati dan pemikiran siti detik 6/21/2006 11:04:00 AM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Periuk nasi



Wassalam

No comments: