Tuesday, June 13, 2006

Hari ni lagi

Assalamualaikum w.b.t

Tuesday, June 13, 2006


Semalam, jam 8.00 malam baru saya dapat kembali ke kamar saya, keluar tadi pagi kurang lebih jam 7.50 am, maknanya lebih 12 jam saya di luar rumah. Walaupun jarak pejabat dan rumah hanya kurang lebih 50 meter tapi saya tetap gagal pulang. Rumah saya dipisahkan oleh aliran anak sungai dengan pejabat dan antara pejabat dan rumah penghubungnya adalah jambatan. Satu hari nanti saya akan letakkan gambar rumah saya dan pejabat saya di sini. Hari ini saya pulang jam 1315 hrs terus keluarkan ayam kampung dari peti ais dan mesin rencah membuat rendang dan tepat jam 1400 hrs kuah rendang saya telah siap.


Malam ini walaupun niat makan ikan goreng tidak kesampaian kerana semalam semasa ke pasar malam saya terlupa terus niat mahu membeli ikan, tapi malam ini saya diberi makanan yang lebih enak... rendang ayam kampung resepi sendiri. Dari pasar malam saya terus ke rumah "baru" yang saya baru tandatangan S&P nya untuk meninjau-ninjau warna cat yang sesuai dan perancangan susun atur perabut di syurga saya ini. Selama 6 tahun sejak saya mula kerja di jabatan ini saya telah menetap di 4 rumah semuanya sewa. Kali ini saya mahu bersungguh-sungguh menatarias syurga baru saya ini.
Perbincangan dengan 2 pegawai baru yang masuk bulan Mac lalu, seorang di sebelah pagi dan seorang lagi di sebelah petang menjadikan saya gagal melunaskan tugas sendiri. Alangkah untungnya mereka mendapat ketua seperti saya yang sanggup menghabiskan masa menunjukajar mereka bahkan serasanya saya yang menyiapkan kerja mereka. 4 tahun dulu di sini saya merangkak sendiri menyelesaikan setiap kes walaupun dalam keadaan sarat mengandung.



Walaupun saya masih mentah tetapi keadaan dan masa membentuk saya cepat belajar. Pemahaman terhadap peruntukan undang-undang dan bidang kuasa jabatan kami adalah inti pati dalam melaksanakan tugas dengan cemerlang. Namun banyak lagi ruang kosong yang perlu saya penuhkan sebelum saya melangkah lebih jauh.



Suara hati dan pemikiran siti detik 6/13/2006 08:20:00 PM 0 cetusan hati
Cerita tentang; Rencam


Wassalam

No comments: