Thursday, April 9, 2009

Anugerah Dekan dan Jamuan Perpisahan

Assalamualaikum w.b.t





Rupanya saya dapat anugerah dekanlah semester lepas, dan dua hari lepas majlis penyerahan sijil telah diadakan. Malangnya saya tak hadir. Sungguh tercuit hati saya bila petang semalam saya dimaklumkan oleh Kak Nor [class mate] yang bertanya saya kenapa u tak hadir?




Saya tanya hadir apanya, dia kata u dapat anugerah Dekan, dengan Lai, dua orang, tapi UKM called u berkali2 tak jawab, Lai pun call tak dapat. Hahahaaaa..memang sejak sakit pinggang ni sya tak hiraukan panggilan telefon, tambah2 nombor pelik, malas nak jawab.






Saya pun pelik napalah saya jadik begitu. Agaknya sebab hp ni dulu selalu bagi tekanan kat saya, tu yg sya menyampah kat hp. tapi kalau sms saya bacalah..tu pun kalau depan mata. Baik panggilan atau sms dua2 saya silent mode. Vibrate jer. Kadang malas nak tukar, kan selalu masuk kelas, kadang terlupa baik terus silent mode...senang!





Balik pada cerita anugerah dekan, saya tercuit hati sebab rasa macam "layakkan aku dapat anugerah dekan?"...rasa macam dipersenda pun ada. Maksudnya macam ni, saya bukan usaha sehabis baik pun semester lepas [banding coursemate yg lain], setakat so-so ajer...tapi Allah bagi juga anugerah yang saya tak mimpi ni...macam Allah nak bagi saya seolah-olah rasa "hah..kau tak usaha pun Aku bagi....tu pun tak nak bersyukur lagi????"








Kalau seseorang tu usaha dah sehabis baik, bila dapat anugerah macam ni tentu rasa macam seolah-olah .."berbaloi juga usaha aku siang malam, pergi libarary, rujuk buku sana buku sini, tanya lecturer macam2 soalan...bla bla.."....tapi saya??? Senang cakap saya ni biasa-biasa ajer. Last minute punya study pun ada. Tambah2 msa exam hari tu kan saya kursus PTK...sungguh maha adil dan maha penyayang, dua-dua exam pun 'bolehlah hidup'





Semlam juga dapat surat dari pejabat, surat jemputan jamuan perpisahan. Dalam surat tu kata jumaat, 11 pagi, saya dijemput jamuan perpisahan kesempena "pertukaran saya ke ibu pejabat"...walhal saya dah ditukarkan sejak Julai tahun leps, sekarang baru nak jamuan? Malaslah nak jamuan2 ni...sebab secara fizikalnya saya dah lama takde kat pejabat dan dah lama orang2 di pejabat merasakan pemergian saya.





Hakikatnya perpisahan tu tak dirasa, rohnya atau spirit 'kehadiran dirasai dan pemergian ditangisi" sudah lenyap sama sekali. Maknanya, takdelah namanya jamuan perpisahan....jamuan makan-makan jerlah. Tambah2 saya selalu pulak tu menjenguk ke pejabat...tumpang binding assignmentlah, ambil suratlah, ambil slip gajilah....




Nanti tentu kena bagi ucapan, hishhh malas sungguhlah....rasa cam nak blah camtu jer. lagi2 yang ada daam unit siasatan 50% orang baru, walhal baru 10 bulan saya takde. Banyak pertukaran, kenaikan pangkat dan pengambilan orang baru menyebabakan 1o bulan tu macama lama sangat...terlalu ramai muka baru yg tak saya kenali. Diorang kenal lah saya sebab kat chart board tu saya tengok post tu masih gambar dan nama saya...sebab takde pengganti lagi agaknya, maka kekallah nama saya di situ...




Hari ni saya ada bicara lagi....rasa meluat pulak asyik bicara jer...letih...petang ada dua kelas lagi...hari ni Hani ponteng lagi, tak larat nak hantar, kelas abis malam pulak tu, dah 2 malam balik lambat jer dia....duduk sekolah dengan cikgu, hari ni biar dia duk rumah main dengan fahmi...ikutkan saya rasa cm nak berhentikan sek. jer. Solt dah pandai, ngaji dan pandai, baca dah pandai...cuma ke sekolah tu untuk bersosial jer...lain2 pengetahuan saya boleh beli buku dan dia boleh baca ...tapi sayang pulak, yuran dah seribu lebih bayar, termasuk buku2...takkan 4 bulan jer nak sekolah?




Hari ni juga hari penentuan bagi kes harta sepencarian suami dengan bekas isteri pertama. malangnya selama ni saya selalu dapat temankan, bila hari keputusan pulak barulah saya pun sibuk ada bicara jugak, lokasi mahkamah jauh2 plak tu, mahkamah tinggi syariah dalam kawasan bandara, mahkamah sesnyen di Sban 2....tak dapatlah bagi sokongan moral...berdebar jga nak tahu apa keputusan untuk 6 harta yang menajdi rebutan. paling crucial adalah sebuah rumah semi D di sban ni sebuah rumah teres dua tingkat di PD dan sebidang tanah 3 ekar di pasir Panjang PD..laian2 tu rasanya tak jadik isu sangat....




Harap2 semuanya berjalan lancar....amiiin...




1 comment:

Luna said...

akak mmg jenis pandai ni...tahniah :)