Monday, April 20, 2009

Hani yang syahdu kerana terpisah

Asslamualaikum w.b.t




Tiga hari yang lalu adalah hari yang penuh dengan aktiviti berkumpul sekeluarga. Bermula jumaat petang suami bawa kak aza anak beranak datang rumah saya. Saya yang suruh sebenarnya dan suami pun memang lagi galakkanlah.




Sebabnya pada hari sabtu tu ada 2 jemaah masturat akan keluar 3 hari masturat [dakwah] dan dua group ini akan berkumpul dahulu dirumah saya untuk mendengar bayan hidayat [ceramah sebelum keluar msturat]. Ada 13 couple yang keluar, maksudnya ada 26 orang yang akan datang. Termasuk yang bagi bayan dan kami anak beranak anggaran masak untuk makan 40 oranglah...




So, sejak suami bagitau pada hari rabu malam tu ada bayan hidayat kat rumah saya, esoknya khamis saya dah sms kak aza suh dia datang, dia setuju cuma apapun kena suami lah yang buat keputusan,kan. Maka jumaat petang tu, lepas saya ambil hani di sekolah dan ambil Saniah di terminal 1 [dari Muar], tak lama lepas tu suami dan kak aza pun sampai.




Meriah sungguh rumah rasanya. Meriah dengan tangisan sofiyyah, dengan jeritan Zubair dan Hani dan macam2 aktivitilah. Hani tak payah cakaplah happynya. Dalam kereta bila saya kata petang ni ummi datang, terus dia tanya saya "diorang tido rumah kita berapa hari?", bila saya jawab, satu hari jer terus merajuk, sedih sebab sekejap sangat. Punyalah teruja, tblum diorang sampai lagi, dia dah nak merajuk sebab dioarng datang kejap jer....




Kak aza yang sampai jam 6.30 terus masukkan anak2 dan sofiyyah dalam rumah, dan dia pulak dengan suami terus ke mini market bedekatan untuk beli keperluan memasak esoknya tu. Bila kak aza dah sampai dengan barang2 tu, selesai solat isyak kami pun mulalah operasi menyiapkan bahan.




Menunya senang ajer, nasi lemak lauknya sambal sotong kembang, sambal telur, telur rebus, kacang dan ikan bilis goreng. Tapi walaupun simple tapi saya tidakler berkeyakinan nak memasaknya tanpa bantuan luar.




Lepas isyak lepak2 borak sambil buat kerja. Yang berat2 semua kak aza buat, yang mudah2 saya buat. Potong cili, blend cili, kupas bawang, rebus telur saya buat. Goreng sambal, ikan bilis, kacang tanah semua kak aza buat. Esoknya masak nasi lemak dua periuk nasi [letrik] kak aza juga buat. Saya menempel kat dapur jer...sesambil potong2 sotong tu....





Hahahaaa...buat air, kemas dapur saniah buat. mengada betul saya ni, kalau dipaksa buat tentu sakit segala badan nanti khususnya pinggang dan kaki. Dan kak aza sesungguhnya memang dah kenal madu dia ni, tak pernah dia bersungut atau komplen pasal saya. Belakang saa tak taulah tapi rasanya tidaklah kot...




Hari ahadnya tu suami saya mengikut plannya akan keluar 40 hari, jadi sabtu malam tu jerlah patutnya kak aza tido kat rumah sebab perkakasan suami tak dikemas lagi, Semua anak2 pulak bersungut taknak balik, masing2 dah rancang nak buat2 tido bila ayah balik dari masjid. hani lagilah muram jer sedih dia adik beradiknya nak balik. umminya pun perasan air muka dia sedih. Sebelum balik tu ummi dah bagi dia dukung dan peluk Sofiyyah sambil duduk...suka sangat dia.




Yang anak2 kak aza semua pujuk2 umi cakap taknak balik. Ummi pun taknak balik jua tapi sebab ayahnak keluar 40 hari, terpaksalah juga balik Port Dickson. Ayah pulak petang lagi dah ke Markas, jam 10.30 balik dan jam 11 tu baru nak bertolak balik ke PD. memang dah lewat dah. masa ni kak aza dah bagitau saya dia terasa dada dah sempit. Astma dia datang menyerang lah tu...yerlah dk dalam aircond dan penat sangat agaknya....dengan sofiyyah taknak orang nak uminya ajer...





Masa nak balik tu, hani memang dah sedih sangat, duduk berdiri lutut kat birai katil dalam bilik depan jer tak nak keluar. Muka monyok semacam. Saya tak berapa perasan. umminya yang perasan. Siap ummi cakap2 pujuk dia, macam2 ummi cakap, nanti "kakak La" [sejak ada sofiyyah ni nama dia jadik kakak La, datang rumah ummi, nanti kita jumpa lagilah....ummi tau kakak La sedih, ummi lagi sedih..." macam2 saya dengar ummi nya cakap dari luar, saya pun sedih juga sebenarnya.




Lepas salam2 dengan semua, kakak la cium sofiyyah lagi, dia berdiri kat grill pintu, nak bye bye lah...umminya dah perasan dah air mata bergenang...umminya patah balik, peluk cium dia....past masuk Van, bila van jalan jer saya pun terus tutup pintu, taknak bye bye dan taknak pandang van tu berlalu sedih sangat kat anak gadis saya tu...muka dah menahan kesedihan sangat dah tu...




Sejurus saya tutup dan kunci pintu jer, hani terus pecah tangisnya...mengongoi2 sendu dan sayu sangat dia asbab kena tinggal atau sedih sebab takde kawan lagi kot....terus saya bawak dia berbaring atas katil, sambil menangis sayu tu dia bersuara, "kakak nak ikut ummi balik PD"....diulang2nya...pastu dia cakap lagi, "ayah tak sayang kita lagi kan ammie..."




Masa ni saya pun meleleh2 dah air mata, sebab kesian kat dia, nak bagitau yang dia sedih mungkin dia tak pandai agaknya....tapi dari tangisan dan air muka dia saya tau dia sedih yang amat sangat. Sebab kegembiraan bermain dan bergurau senda dengan adik beradiknya yang dia rasa tu sekejap sangat. mungkin dia rsa ada kekosongan dalam jiwa dia...




Saya pun terus bangun buatkan susu kononnya biarlah dia lupa dengan tangisan kesedihan dia tu. Rupanya sambil hisap susu pun sedu sedan dia tak berhenti, habis hisap susu sambung lagi nangisnya....saya peluk2 cium2 dia, tapi ia tetap tak dapat meredakan kekosongan dalam hatinya itu....terus-terusan dia menagis syahdu...macam kena pukul dan merajuk jer gayanya...




Tiba-tiba hp saya masuk mesej, mesej dari suami katanya, "wa ambil abang di Mobil paroi, van rosak"....saya pun bingkas bangun dan hani pun sama, terus berhenti menangis, tertanya2 dan kemudia suka bila tau van ayah rosak....masa ni dekat jam 12 dah....terus saya sarung jubah dan tudung....siap2 ajak dia, baru nak naik keter kak aza pulak call cakap benda sama, da takut saya tak baca sms tu....




Sampai jer kat mobil semua terkulat2 melepak jer tepi jalan, kak aza dokong sofiyyah duduk kat atas tembok tepi setesyen minyak tu, kakak syakirah masih tido mati dalam van dan uda dan zubair dengan ayah belek2 van tengok apa yang tak kena....




Kami mesyuarat kat situ jer, bincang nak balik mana, patah balik rumah saya ke atau saya hantar diorang ke PD, so akhirnya suami putus patah balik rumah saya, berangkutlah semua beg dan patah balik ruamh saya. tak taulah apa doa anak2 ni, Allah makbulkan, dapatlah mereka bersama lagi sehari...yang paling gembira hani dan adik beradiknyalah....van tinggal jer kat mobil dengan doa Allah pelihara takde sesapa ganggu....




Van serena tulah yang saya cerita kawan suami sambung bayar, tapi tak mampu bayar, suami ambil semula tapi lepas setahun lebih dia guna, tau2 jerlah....macam kerosakan yang ada, nak jual tak untung malah ada hutang berbaki lagi, makanya kena simpan lagilah van tu. Kak aza dah menyampah dah tengok van tu, berbulu jer dia dengan kerosakan2 yang ada, dengan bateri kongnya, radio tak boleh off, on 24 jam, arm rest dah tak boleh adjust, kemek sana sini..memang bengang betul dia....dengan keajdian malam tu yg enjin mati tgh jalan melengkapkan lagi kegeraman dia...






Semalam suami dah urus baiki van tu dan pagi tu saya hantar dia ke bengkel, ambil van tu terus dia ke Seri Petaling untuk keluar 40 hari. Sebelum zohor saya hantar pulak kak aza dan anak2 ke PD, untuk ambil beg dan perkakasan set masak memasak [dah OKU pun suami juga yg bawak semua set tu]. Singgah kedai, kak aza pesan saya beli itu ini, balik tu terus dia uat mee rebus dan macam biasa, saya menengok jer, siap dia masak saya hidang dan saya layan budak2 makan dan saya sendiri pun tumpang makan juga , sesambil tengok CD....dan melayan sofiyyah....dia dah macam nak kenal saya sebab 3 hari tengok muka saya kot....geram sampai saya cakap kat kak aza kalau dekat saya dah kidnap sofiyyah hari2 buat main....





Tapi cakap juga kat kak aza tengok cara dia melayan semua2 tu, dengan anak 3 orang kecik2 tu dan dengan memasak, mengemas, membasuh [ingat, kan dia detail setiap kerjanya] saya sendiri rasa tak larat nak beranak lagi. Sofiyyah berak tu saya sanggup pandang jer nak cebok saya tak sanggup..terang2 ngaku kat kak aza saya tak sanggup basuh berak sofiyyah....





Lepas sampai rumah semalam, punyalah kak aza sibuk.....kak aza masuk jer rumah terus gi belakang bagi makan 19 anak itik dalam reban. Dahlah betul2 balakang tingkap rumah kak aza tekejut saya tengok sebesar2 kuda tengah meragut rumput. Mula2 terkejut sebab perangkap gam tikus kak aza melekat sekor tikus, sampai nak termuntah2 saya. Lepas tu terkejut pulak kuda besar tu macam nak menyerang kak aza dalam reban itik dengan memasukkan kepala dia, saya takut kak aza kena tendang dengan kuda jer, sebab memang besar gila kuda tu...kak aza pulak jerit cakap, wa.,.camana akak ni, matilah kena tendang kuda ni...dia nak masuk plak dalam reban ni'....kuda tu selalu ada kat situ, ada jiran kak aza bela kuda...dia biarkan lepas, banyak gak kuda dia, tuuu kuda yg ada kat dataran telok kemang utk ditunggang tu....kuda jiran kak aza lah tu....





Rupanya kuda tu nak minum air, kak aza cuba bagi air kat tangan kak aza dari dalam botol tapi dia tak dapat nak minum dengan elok....sian kuda tu...saya yang panik terus tanya, kak camana nak buat ni, kak aza suh saya ambik air letak dalama baldi bagi kat kuda tu....macam2 berlakulah semalam..kelakar jer...





Konon nak balik sebelah petang tapi sudahnya lepas mahgrib baru bertolak, lepas kak aza siapkan semua periuk belanga dan pakaian suami, saa angkut jer....si hani sekali lagi sedih...tak sampai 100 meter berlalu dari rumh kak aza dia suh call umi, tapi saya tak benarkan sebab dah tau dah nanti dia sedih....





Tapi sampai lebuhraya, dia minta lagi, ceria dapat cakap dengan semua orang , siap kirim salam kat ummi, sofoyyah, uda, zubair...dia bercakap dengan kakak syakirah. Masani muka dah monyok dan termenung jauh, kejap2 saya tengok dia, biasa da akan banyak cakap tapi kali ni dia banyak termenung pandang luar [bukan tengok pemandangan mlam tapi termenung jauh macam tembus cermin kereta].




Agak2 dalam 1 km nak sampai rumah, saya pandang dia sekali lagi, sebab dia senyap jer..pelik juga di situ ...sekali tengok air mata dah bergenang, muka dah cemik2....bila tanya katanya kakak sedih, kakak taknak balik rumah, kakak nak duduk rumah umi....alaaaahaaai sedihnya saya....




Malam tu tukar sms kak aza pasal isu hani ni....saya sedih dan dia pun sedih sama, dan saya nak buat pengakuan jugalah rasanya, kalau begini keadaanya samaada saya perlu duduk serumah dengan kak aza atau duduk dekat2 kot....dan kak aza pun sebenarnya takde maalah dengan saya ....tapi.....ada juga gangguan luar dalam hal ni....dan allah kini bukan sahaja bagi kasih sayang pada anak2 kami malah saya sendiri pun sekarang rasa kak aza kawan baik saya pulak...syukur juga Allah memberi kami kasih sayang ini, sikit tak puas hati tu biasalah....kdang2 rasa sayang tu buatkan saya rasa nak korban untuk dia contohnya macam baru2 ni bila saya nampak jubah berzip depan saya terus beli satu untuk saya dan satu untuk dia sebab saya tau dia akan suka baju tu [sesuai bagi ibu menyusu anak] walhal masa tu saya jalan2 kat Jaya jusco dengan kak nor yg pernah duduk menumpang setahun rumah saya dulu [sama2 gi court case] dia cakap kat saya, "apala u ni, buat apa u ak belikan madu u baju, biarlah dia beli sendiri...."




Dan sekarang saya sedar, tahap saya baik dengan kak aza sekarang bukan asbab suami lagi [mula2 dulu kan sebab nak jaga hati suami ] tapi memang Allah dah datangkan sayang tu dalam hati2 kami. Siapa kata bermadu ni menyeksa isteri, mari ziarah saya dan kak aza dan lihat betapa hukum 'halal' yang Allah berikan terhadap poligami itu begitu manis dan indah jika ia dilandaskan pada tempat yang sewajarnya...dan isteri [wanita] memang mampu berdepan dengan ujian bermadu....malah banyak kebaikan serta juga banyak benda negatif dapat dielakkan dengan bermadu...



saya nanti smabung lor....lotihnya menaip ni...

1 comment:

Anonymous said...

Wa, alhamduliLlah...hidup kita, bagai pusingan roda... kdg2 happy, kdg2 sedih..

Wa, mcmana jualn kain batik? Laku tak?

ina paka