Tuesday, April 28, 2009

Entry panas hati nih!

Asslamualaikum w.b.t


Huisshhh..geram rasa hati ni. Bukan geram kat sapa pun. Alah sapa lagi, geram kat laki sendirilah ni!


Lama dah tak buat entry luahan perasaan ni. Sebabnya saya cuba nak sabar juga sebab dah pilihan sendirikan, kawin dengan orang macamni, so ginilah perjalanannya. Belajar untuk redha ni pun kena mujahadah juga...sesekali ada pasang surutnya..takdelah semedang jer redha...time syaitan dan nafsu ganggu tu mulalah fikir macam2 yang negatif....


Pelik perasaan saya ni...saya sekarang ni langsung takde rasa terkilan terkawin dengan suami orang, hal tu langsung takde kesan tu isu ciput jer, malah syukur lagi. Ada jugak kawan macam kak aza, tempat meluah dan bermuzakarah. mana nak dapat kawan baik yang kita leh share perasaan yang sama sebijik sebijan tentang hal suami. Dulu yer malu2 konon masing2 nak cover sekarang ni takde hal, kutuk laki pun masing2 kasi cash jer ayat takde tapis2!!!


Ni hah....keluar 40 hari...setahun 3 kali membawa jumlahnya 4 bulan. Keluar dakwah ni takde hal. Tapi sms lah, tanya khabar kalau tak call pun? Ni adalah dua kali call, keluar dari 19 April hari tu, sms adalah 2 ke 3 kali.


Pasal rindu ni dah melewati dah, dulu2 yer rindu sekarang hampeh! takde nya nak rasa rindu2 ni. Sesekali mendatang juga rindu tu, rindu takde 'partner' bukannya rindu lain. Lagipun sejak sakit pinggang ni dan doktor sarankan tido atas tikar member taknak tido atas tikar, lebih selesa tido atas katil..so tido ngan hani jerlah sebab dia jer sanggup susah sama2 dengan ammienya ni...


Pelik tapi benar, dulu memang rindu gila2, tapi sekarang dah immune dah, rindu tu dah tolak jauh2, sebab dah set dalam minda rindu pun takde guna, tunggu tarikh genap 40 hari baliklah pak haji...yang saya musykil cuma yang bapaknya ni tak ingatker kat anaknya? Call lah, sejak 10 hari ni adalah sekali dia bercakap dengan hani..tu pun hani dok tanya bila ayah balik berulang2....tu jer soalannya...sian jugak kat budak tu...


Kak Aza pun dah tension tu, bukannya tension sebab suami keluar tapi tension sebab keperluan dah paras hidung dah...sekarang kalau bagi RM400, dengan anak 4 setakat seminggu pun boleh abis, camtuler kak aza, yuran tadika zubair jer dah RM 120...hahahaha, dia ngadu kat saya hal2 ni...tapi hujung2 ayat dia kata, alah sabar jerlah wa, adalah allah bagi rezeki nanti...


Tapi saya tak duduk diam, say sms suami, saya kata dah cukup bulan, pencen dah masukkan? Bank in ler duit kat Aza, nanti timbul fitnah lak! Sebab kak aza ngadu maknya dah kompeln memacam...dahler maknya tido kat rumah dia dah berapa malam dah! yang suami laj sms tu tak balas2 sampailer hari ni. Last kami berbalas sms hal road tax mampus hari tu.


Sengal sungguh rasanya, sebab dia suh saya bayar road tax tu. Haaai..kembara dia pakai saya bayar road tax, merc dia saya pakai saya jugak kena bayar r. tax? hishhh saya ngadu pulak kat kak aza, saya kata adaker abang suh saya bayar road tax merc, mana nak cekau duit? Konon minta pandangan dia ler...sesambil ngadu yang saya pun abang torture jugak! Janganler dia ingat asbab saya kerja saya takde masalah kewangan dgn abang....tetaaap ada!


Cik abang tu takdelah suh bayar sesajer, adalah fakta2 yg dikemukakan, katanya serena bulan ni saya tak tolong bayar pun, hari tu duit rebate merc tu dia bagi kat saya pinjam.... [camno nak bayar bulan ni, dgn buat passport, dengan standby duit nak ke Singapore?] memang ngam-ngam soi jer..kalau berlebih pun balik singapore baruler tau berapa bakinya dan baru bleh tolong mana yg mampu!


Moralnya, kami semua kesesakan bulan ni, cik abang tiba2 datang beban mula bayar serena {Rm800}, saya pulak kena buat passport dan standby duit ke s'pore, nak harap elaun belajar yang kononnya diluluskan pada 23 Mac lalu umpama menunggu buah tak gugur....nampak ranum tapi masih ditangkai.....geramnya dengan kerenah red tape dalam jabatan ni! dan kak aza pulak duit Amanah raya utk dia dan anak2 tertangguh dari jan hingga April tak bayar2...walhal dari januari hari tu dia dah suh saya ambill borang, dia isi, pastu saya cop jawatan/jabatan sebagai saksi dan terus pos lajukan surat permohonan pembaharuan tu...


Ni pun satu hal, masa dia datang rumah saya hari tu, mujur juga sempat dia suh saya email ke ARB komplen hal bayaran ni, esoknya jugak diorang respond, terus call kak aza, apalagi mengamuk kak aza dengan pegawai ARB tu, sebab berkali2 dah call ke ARB asyik sambung sana sini takde kata putus....email jer senang! patutnya minggu ni dapat cek kata kak aza, tapi tak dapek lagi pun [semalam kak aza call citer benda ni lagi]


hani ni masa saya takde ni seminggu ler jawabnya duduk rumah kak aza. Takkan nak serah Hani bulat2 jer, kenalah campak seratus sekurang2nya kan? kalau pak haji ada saya takde bagi kak aza duit tapi pak haji takde kenalah bertimbang rsa sikit...sekurang2nya kak aza boleh buat duit isi minyak keter dia...dan juga beli jajan makan adik beradik...


Entahler, hari tu citer2 dengan kak aza dia kata ...abang tu cukup bertuah dapat kiat sebagai bini2nya, rumah dah ada, duit sendiri ada, engkau ada gaji, akak ada pencen....kalau dia tak bersyukur juga tak tauler...heheee. saya jawab...ntahlah kak tak tau apa ada dalam kepala abang, nak kata susah, tak nampak susahnya, siap beli bot, buat rumah baru pulak, betul keter mini minor ribu2....tapi ikut mulut katanya nak tunggu mati jer...


Tu yang saya kata kami bini2 ni kalau borak sekarang ni bagi ayat cash jer kutuk2 suami, takde simpan2....tapi pastu saya update dengan pak haji apa yang kami borak, sebab kak aza takleh duduk berdepan dengan suami citer hal2 gini, cepat je dia naik angin dan nanti jadik perbalahan masam muka, kalau saya.....selain isu berkaitan bab2 duit saya yg saya spend utk keluarga [yg dia sensitif], bab duit dia as long as tak berkaitan dengan saya dia masih boleh terima pendapat saya..sebab saya bukan ada kepentingan pun dalam harta dan duit dia!


Tulah bila citer dengan kak aza berkaitan isu2 duit yg suami laburkan tetapi tak nampak hasil lagi buat masa ni [banyak sebenarnya dia berhabis tapi saya tak citer dalam blog pasal2 ni semua sebab buat sakit hati jer]....saya terus terang cakap kat kak aza...akak tau tak yang semua perancangan abang dan perbelanjaan yang dia habiskan semua tu dia plan utk akak dan anak2 akak, utk masa depan akak bila abang dah takde, saya dengan hani ni takde masuk pun dalam perancangan masa depan dia sebab dia tau saya kerja dan saya boleh survive hidup tanpa dia....tu sebab saya pun malas nak kecik hati..dulu2 yerlah kecik hati juga sebab kadang2 rasa saya dengan hani tak wujud....


Kak aza dok cakap, akak ni apa yang ada jer ni wa...besarkan anak depan mata ni lebih penting...apa nak buat semua tu..akak ni dah tua, tak larat dah...ni dia cakap sebab dia cerita yang abang nak buat rumahnya di Batu 4 pantai port dickson sebagai rumah tumpangan...macam hotel persinggahanlah...dan akak aza dah terbyang dah yang dialer kena buat housekeeping nanti..takkan saya plak,kan? Dia jugak cerita yang abang beli bot sebab nak tangkap ketam tapi kak aza kata dia dua kali dah naik bot tu dengan abang dan anak2 pusing pantai PD, tapi sekarang bot tu orang jaga lambat laun punah juga....bila abang keluar ni sapa yang nak jaga betul2 harta orang wa???


Bila cerita2 dengan kak aza ni kadang saya rasa jauh betul saya ketinggalan. Saya ingat segalanya tentang suami saya dah tau tapi banyak benda dia sorok dari saya....sedih jugalah...macam rasa terpinggir jer. hari tu berbalas sms dengan kak aza saya lepaskan beul2 perasaan saya, saya kata kat kak aza...abang kadang2 jadikan rumah saya ni betul2 tenpat dia berehat dan menghiburkan hati jer....tido dan makan secukupnya....pastu berborak meluah perasaan kat saya..itu jer kak..tak lebih dari tu...


Ntahlah...dah abis dah sessi meluah perasaan. Ni tengah tension nak exam esok...semester lepas pun exam tengah gaduh dengan dia yg dia tak balik2 rumah sebulan lebih tu..pastu dengan kursus PTK plak, semester ni dia keluar 40 hari pulak dah? bilalah nak ada seseorang yang bagi moral support kat saya ni? Kalau orang tedekat takleh bagi kata2 semangat pada siapalah lagi..hmmm harapkan doa hani jerlah....


Dan paper esok bertajuk "Integrity, Governance and corruption"...muntah baca pasal ni...dan lusa pulak paper "Corruption and social control"....ni baru betul2 master in corruption ni....keluar nanti samaada pandai segala aspek pasal rasuah sampai boleh manipulate keadaan [?] atau memang betul2 boleh fikir cara nak hapus rasuah???? Tak tauler mana satu ek? asalkan ada master udahlerrr....

4 comments:

Cool said...

Bab duit ni.. kita mmg sensitipkan.. jiji pon bnyk kecik ati ngn suami..

Hmm..

KV said...

at least hawa dah boleh luahkan pd kak Aza (walo pun mebi tak merubah keadaan) kan.

luna said...

perghhh..buat umah kat PD siap beli bot pusing2 PD lagi.....
kalo sy pun kecik ati jugak la kak..

dan sakit hati sbb kenangkan nasib anak..wah amik mudah je ye..mentang2 akak berpendapatan hmm tp tgjwb tetap tgjwb..

ish ish ish..geram

Hanisumayyah said...

Jiji...

Duit bukan segala2nya tapi segala2nyalah duit...

duit...duit...dimana kau duit???

Hari ni kebahagian dibeli dengan duit...sukar nak pisahkan duit=bahagia...


Ha'ah, akak sensitip jugak dulu2...tapi masih mencuba berlapang dada....cuba jer kadang ok grafnya kadang merudum jugak...


KV...

Tulah...bukan aje berkongsi suami skang ni berkongsi masalah jugak!


Luna...


Umah kat PD tu tak siap lagi, kontraktor tipu..heheee, bot tu masa akak dengar kak aza kata dia dah naik dua kali dengan anak2....huisssshhh terasa sangat2 yg "siaplah akak ni dimata suami?" bukan ajer tak pernah ajak naik, bagitau ada bot pun tidak....bukan akak nak naik sgt bot tu..tapi tak ker pelik akak kan lebih available skang ni dgn tak kerja, takde anak kecik...bla bla...

Dan bertambah musykil sebab rupanya gambar bot tu ada dalam laptop akak ni...camana leh tak perasan...baru jer akak terjumpa ....panjang lak citernya...

Hal tanggungjawab...macam biasa, akak cuba beajar redha...dan halalkan..cuma kdang2 hasutan syaitan terutama masa2 sempit sebab kos bertambah masa belajar ni...income lak kena tolak...