Monday, April 27, 2009

Passport dan Sentosa dan road tax

Asslamualaikum w.b.t


Passport

Jumaat lepas saya ke Imigresen sebab nak buat passport. Sebenarnya nak renew passport, yang saya pernah buat tahun 2001 dulu. Yerlah buat masa tu sebab nak pergi nikah kat Siam dulu tu...passport tu bertarikh 24 Mei 2001...kononnya lepas buat tu adalah juga berhajat nak ke macam2 tempatlah~ macam Cina, India Pakistan Bangladesh [ni keluar dakwah] dan yang pasti nak ke London [kemudian bertukar ke Turkey] ziarah adik pak haji yang berkali2 mengajak tapi terbantut lah pasal pak haji dah stroke....


Passport saya tu hilang masa berpindah tahun 2006 dari kuarters BPR ke rumah sendiri... dulu kan kemas barang2 sorang diri... dengan kalut2 suami stroke kat hospital pastu nak keluar tak sabar2 dari wad, kelam kelibutlah saya mengemas...main campak buang jer takde pengasingan dan pengkhususan barang2, semua main bungkus palstik sampah hitam tu. Tapi seingat saya saya ada selitkan dalam folder file sijil2 saya passport tu.

Bila pindah pulak kalut sekali lagi sebab nak urus rumah tinggal tu, nak urus mengecat, susun2 perabot dengan urus suami sakit lagi dengan tenaga saya seorang juga. Maka urusan passport hilang tu memang tak sedar. Sibuk kehulu kehilir jer bawa pak haji berurut, lepas tu dah sibuk kerja semula.


Cuma pada 2007/08 saya sedar passport saya takde....saya biar jerlah sebab dah tamat tempohnya pun. tambah2 kalau buat pun bukan ada nak kemana2 pun, sayang RM 300 nak kena bayar buat passport tu. So nak gi Singapore ni kenalah buat passport sekali lagi [boleh claim kira okaylah kan]. Jumaat lepas saya dah ke Imigresen. Terkejut jugak rupanya sebulan dia ambil masa... baru boleh buat baru kalau kes kehilangan sebab siasatan akan dijalankan terlebih dahulu. Ohh saya sungguh ketinggalan....lagipun kawan buat kat kuantan takdelah pulak lewat macam ni...


Banyak prosedur pulak, kena gi suruhanjaya sumpah, buat report polis, tak semena2 jumaat tu habis seharian urus semua tu, nak2 bawak hani pulak. Petang tu dahlah masa pendek kan? Jumaat kan rehat panjang. Berjalan kaki dua beranak dalam bandar carik suruhanjaya sumpah. sms budak2 office pun diorang tak tau. Sudahnya jalan2 carik suruhanjaya sumpahlah kami dua beranak. Sian hani dia dahlah demam[ponteng sek], kene pulak heret dengan maknya.


Dalam pencarian tu, haruslah menyinggah kedai2 sepanjang jalan tu sebab bukan senang dapat jalan2 gitu, maklumler kalau kita berkereta nikan selalu terus tuju mana nak pergi, kali ni sempat menyinggah ke kedai perkakas enjin sebab nak beli mesin rumput barulah kononnya...yg lama dah rosak pasala saniah ganas sgt masa mesin tu hari... tapi memandangkan keter parking jauh tunda jer pembelian tu bulan depan. Pastu ke kedai langsir lah, kedai sationary lah, kedai jam pun singgah. Tak lupa juga kedai emas....jadik jer kerja kami dua beranak yerlah dua2 perempuan sama jerlah minatnya....


Dalam pada tu lah jumpa budak yang meniaga beli surat pajak lama ni, Diorang yg bagitau tempat suruhanjaya sumpah tu. Sangat berterima kasih kat diorang...rupanya kat depan hotel Milo, juga sederet dengan suruhanjaya syarikat malaysia. kat situ tersorok jer pejabat s.jaya sumpah tu. Balik tu siap nampak lak satu lagi kat bangunan sederet domino Pizza...cisss selama ni takdak pulak kat situ..time ni baru muncul!


Sentosa

Petang tu balik cepat sebab teringatkan si Sentosa [kan nama sebelum ni cici] tiba2 hani tukar nama semalam sebab sekarang dia ketagih buka cd nasyid dan dia dengar ada lagu liriknya SENTOSA terus dia berkenan, sebelum tu tanya ammie apa maknanya, so terus panggil cici dengan nama sentosa..okaylah...sebab sentosa ni girl...CD2 nasyid ni sejak hani baby2 lagi saya dah beli, tajuknya "Jalan2 mencari tuhan", siap ada buku, budak remaja yg menjualnya masa saya tengah minum kat kedai...dulu tak hingin buka, saya jer yg menontonnya....so sekarang dia dah berubah minatnya...lagipun dah pandai baca kan... barulah dia tergerak nak buka buku sambil2 nyanyi ikut lirik dalam buku...malah semalam [sabtu] sepagi2an dia ulang tayang menonton dan menyanyi nasyid2 tu sambil ditemani sentosa...senang ati ammie study takde gangguan...


Si sentosa ni pun agaknya dah anggap hani macam maknya, mana hani pergi dia ikut...mengiau2 menangis yerlah umurnya pun baru seminggu dua kot...siap tido atas skirt hani, pastu yg kelakar masa hani menyusu botol sambil baring, punyalah dia 'nangis' nak naik atas badan hani samaada nak 'menetek' ataupun dia nak susu tu sikit kot... hani palk dalam rumah siapkan tenpat tido sentosa dalam kotak kasut...siap alas towel lagi...


Pagi2 sebelum solat subuh hani dah keluar gi ziarah sentosa yang dimasukkan dalam bakul kat dapur belakang ....dia kadang2 panggil baby...pastu saya dera hani basuh kaki tangan sentosa kalau nak benarkan dia masuk takut najis dalam rumah. hani memang hal2 kucing dia tak penggeli, sanggup buang paper alas sentosa yg ada taik, pastu ganti paper lain sanggup juga buang muntah fifi dulu...kalau harap saya...takde ingin nya... sib baik masa buang kutu tu kasihan saya mengatasi kegelian!


Ceria jugalah skrg hidup hani ni. Tengok pada keadaan kalau dia boleh urus sentosa ni, saya cadang nak belikan dia kucing farsi sekor...buat teman dia...dah lma dia minta sebab ayahnya rajin tunjukkan kucing2 ni kat mudah.com, tapi bab2 keluar kos saya yang kena keluarkan...tu yg saya berkira tu... sebab sebelum ni dah pernah ada dua ekor kucing farsi ni [berlainan masa], mula2 pak haji bagi dia pnya [kak aza beranak kecik masa tu] dan sekor lagi beratus juga saya beli....masa ni kat kuarters kerajaan negeri dulu [masa ni takde anak, curah kasih sayang kat kucing jerlah] tapi dua2 hilang yang saya syak dicuri sebab kat situ ramai drug addict...masa tu mesin rumput jenis yang boleh tolak harga seribu lebih [jumaat lepas baru survey] pun kena curi, 2 pasu bunga besar dgn pokok2 dan pasu air terjun 7 tingkat pun kena kebas juga...yang takleh tahan tu tangki air hitam besar tu [standby kwasn tu kerap takde air] pun dikebas juga siap bawa lori lagi [jiran maklumkan]...


Fikir2 malas nak beli kucing farsi ni sebab takkan nak kurung jer 24 jam....tapi saya tengok kat belakang rumah saya ni hari2 ada sekor kucing farsi dan ada sekor kucing siam, ada jer takde sapa plak curi selalu datang tumpang makan makanan Fifi...


Road tax

Dan hari ni masa nak hantar hani baru saya perasan road tax keter pak haji dah mampuih 14 april...hari ni 27 april dah berapa hari tu??? terus sms pak haji;


"Salam, br perasan road tax dah mampuih!Sib baik dah biasa xdelah gabra. Allah berkuasa"

hahaha....saya dah selalu bawak kereta takde road tax tau..maksud saya dah mati road taxnya. Pernah tahun 2001 dulu dekat 3 bulan keter kancil saya dulu road tax mati sebab saya memang terlupa langsung [first time pakai keter]. Memanglah kena masuk kategori cuai dah ni...tapi bukan isu besarpun kan takde road tax. kalau berlaku accident mungkin isu jugaklah. Tapi dah tau road tax takde bawaklah secara berhemah. kalau kena tahan kira salahlah kalau tak kena tahan tu okaylah. Kalau kena pun bayar jerlah saman dah salah kita kan.


Bukan dosa pun? So pak haji yang lebih penakut agaknya [baca:berhati2] dari saya ....syorkan saya tukar pakai kembara! nampak gayanya kenalah ke rumah kak aza ambil kembara...sebab road tax kembara sampai tahun depan...lagipun sian kembara dok tersadai kat porch rumah kak aza.

No comments: