Monday, April 13, 2009

Kes Poligami 2, Part 1

Assalamualaikum w.b.t


Kisah Kes Poligami 1 tak habis tapi saya teruja dengan kes Poligami 2 ni...


Bercakap tentang korban dalam rumahtangga pastinya melibatkan dua pihak, suami dan isteri. Selalunya setiap pihak hanya menghadkan fokus dengan meihat korban masing-masing...kerna sifatnya manusia memang begitu...baik suami mahupun isteri.


Yang suami, melihat korban dia bermula sejak perkhwinan, korban mengeluarkan kos yang besar, korban menjaga isteri, membayar sewa rumah, menyediakan belanja dapur....yang isteri pulak korban meninggalkan keluarga khususnya mak ayah utk duduk dengan suami, korban mengandung, melahirkan anak, membesarkan anak...


Itu hanya korban yang asas sahaja. Kalau pergi korban yan kecil2 tentu lagi banyak, sapa basuh baju, sapa masak nasi,sapa bawak keter, sapa dukung anak, sapa bayar bil, blik kampung sispa lebih kerap, sapa lebih banyak beli pakaian...hmmm macam2 lagi...


Tapi hari ni saya nak cerita hal korban seorang isteri, biarlah saya namakan dia sebagai Jamilah. Jamilah kata dia dah korban segla2nya. Dia baru kahwin 2 tahun, dia janji sebelum kahwin dia akan dibenarkan kerja, tapi lepas kawin dia tak dibenarkan kerja. Sauami kata suami nak bantu betulkan rumah mak dia di kampung, tapi dah dua tahun kawin suami hanya pernah beri RM2,000 pda mak dia.


Jamilah, 26 tahun ni pun macam saya, isteri kedua, setiap minggu suami, 35 tahun ada balik, suami ada beri belanja dapur seratus, seratus lebih seminggu. Secara purata cerita Jamilah suami ada balik tapi lebih kerap ke rumah isteri pertamalah. Satu sebab isteri pertama rumahnya dekat dengan kedai suaminya tu. Oh ya saya lupa cerita suaminya ni ada buka kedai menjual pakaian.


Jamilah rasa tak puas hati sebab suaminya tak benarkan dia kerja, so dia tak dapat pegang duit di tangan. Dia nak ada duit di tangan sebab zaman anak dara dia kerja jadi dia dah biasa ada duit di tangan. Sebelum dapat anak dia ada kerja di kedai pakaian suami dia, ta taulah bergaji atau tidak.



Jiwa jamilah memberontak, dia rasa nak bebaskan diri dia dari suami. nak minta cerai pendek katanya. walaupun dia ada anak kecil tapi dia rasa dia mampu kerja, dan dia memang ingin kerja, asalkan ditangannya ada duit. Dia tak juga kuat semangat tapi ada yang memberinya semangat.


"kau kena berhijrah, Jamilah, nanti farouk buat kau lagi teruk..." begitu nasihat kawannya yang dianggap macam kakak angkat tu. Dia mula rasa berani untuk bertindak mengikut kata hatinya yang kian marah dan dendam pada farouk yang durasakannya tidak cukup memberi keperluan untuk dirinya.
Dia rasa dia boleh mencari pendapatan sendiri. Dia tidak kisah bekerja, dia ingin ada duit di tangan sendiri. Dia sudah mula mebayang2kan sekaligus merencana yang dia akan menacri duit, dia nak buktikan pada Farouk bahawa tanpa Farouk dia boleh hidup juga membesarkan anaknya sendiri.
Keputusan nekadnya itu membawanya berpindah ke tempat lain, dengan menyewa sebuah rumah kampung dia memulakan hidup....





1 comment:

Irfa said...

apa yg penting?
kerjasama.hehe.en3 sbm ni tergantunglah..kenapa yer?
hehe,sibuk jer nak tahu