Friday, April 10, 2009

Kes2 berpoligami Part 1

Assalamualaikum w.b.t


Saya tak pasti samaada saya ni ada kredibility atau tidak untuk bercakap hal ini namun saya rasa tak perlulah saya nak khuatir sebab saya hanya akan bercakap mengikut pengalaman sendiri, dan bagi 40 orang pembaca blog saya ni anda tak perlulah gunapakai apa yang saya tulis sebab ini bukan berdasarkan kajian ilmiah mahupun mwakili pendapat pihak2 berkepentingan mana2 pihak, sekadar baca untuk realiti perkahwinan poligami jer...


Sebenaranya saya terpanggil nak menulis begini kerana sejak berblog ni saya rupanya menjadi rujukan kepada mereka yang samaada bakal terlibat dalam poligami, bercita2 untuk poligami, telah berpoligami, atau yang memang suka dan tertarik membaca gaya hiudp orang berpoligami. Pendekata yang membaca ni ramai yang ada ajer sedikit kaitan dengan isu poligami.


Kadang2 saya rasa macam kaunselor rumahtangga pun ada kerana ada juga yang merujuk kepada saya minta pandangan. Terus terang saya kata saya bukanlah orang yang tepat, cuma kelebihan saya ada pengalaman berpoligami. Tu pun bukannya pengalaman sya ni perfect utk dijadikan contoh yang baik, sekadar untuk baca-bacaan ringan jer..


Dulu, dalam blog lama saya pernah ada janji saya nak ceritakan kisah kawan2 sekeliling saya yang berpoligami, yang saya tau dan saya kawan mereka, tapi mungkin keterangan saya ni tak betul sebab ia hanya berdasarkan pemerhatian jer, takde sokongan dari tuan yang mengalaminya.


Okay, ramai sebenarnya kawan/kenalan saya yang terlibat poligami. Saya tulis sikit2lah dulu...


Kes 1 [semua nama adalah samaran]

Kawan saya kakak Has, 41 tahun, isteri ketiga kepada Hj Malek, 44 tahun asalnya Kak Has seorang lawyer, bermadukan kak Mun, 48 tahun [bekas guru meletak jawatan] dan Yati, 30 tahun [bekas pekerja kilang yang hidup susah sebelum kahwin]

Saya kenal kak Has sebab dia nikah 2 minggu lepas saya nikah, kami suami isteri yang teman/bawa mereka bernikah Di thailand. Hj Malek kawan suami, juga pernah membawa suami ke Indonesia sebagai teman semata2 nak carik bakal isteri [menunjukkan dia sgt ingin berkahwin lagi], tapi gagal atas sebab yg saya tak tau. masa ni suami tak poligami lagi, tapi suami jenis ramai kawan kat Indon dan tau selok belok di sana...dan suami jenis mudah dibawa berunding...

Kemudian, Hj Malek minta izin dengan kak Mun untuk kahwin lagi, atas dasar apa saya tak tau, tapi boleh agak kot sebab kak Mun ada anak 8 dgn Hj Malek, Hj Malek pulak muda lagi dari kak Mun, justeru kak Mun yang kuat imannya [saya agaklah] sebab kak Has ada cerita kat saya, Kak Mun ni tak pandang apa, harapkan syurga Allah jer. Saya pun kenal biasa kak Mun sebab pernah nusrah [joint program masturat Tabligh di rumahnya] cuma tak berkesempatan borak lebih2...yang saya tau dia ni berpurdah, kat rumah sambil2 msak/menyapu pun dia mengaji sebab memang dah hafal surah2 yasin dll...


Kak Mun telah mencarikan untuk Hj Malek calon isteri iaitu seorang anak dara muda belia [masa kawin tulah] agaknya dalam awal 20 an...dari perak [negeri kak Mun], Yati ni katanya anak orang susah, kerja kilang, mak bapak bercerai, ramai adik beradik, kiranya kak Mun nak selamatkan Yati nilah....nak bantu dan nak dakwah Yati ni yang dikatakan agak sosial juga....


Setelah berkahwin mereka tinggal serumah...cuma selepas beberapa tahun, Hj Malek membelikan rumah sebelah rumah kak Mun [teres setingkat] dan rumah kedua2 isteri hj Malek ni dapurnya bercantum [dinding dipecahkan]...masa ni wah saya teruja sungguh konsep duduk serumah bila tengok mereka okay ajer...


Kak Mun yang baik telah mengajar Yati memasak, mengaji, solat, dan semacam kak Mun menjadi ummi [mak] pada Yati kerana anak2 kak Mun pun dah besarlah jugak sederet anak dara...Yatiun pun panggil kak M ummi jugak...[ni kak Has cerita kat saya] dan Hj malek memang dah latih kak Mun untk sabar dengan Yati sebab Yati ni perlu bimbingan, dan Kak Mun ni tak taulah kenapa baik sangat agaknya yer...mungkin sebab sayang sangat suami lah kot?

Selepas itu, Yati mendapat seorang anak, dan kak Mun pun mendapat seorang lagi anak, kiranya mereka ni sebaya, lelaki dua2nya...selepas tulah [tahun 2001] Hj Malek kenal dengan kak Has ni di KL atas urusan kerja. Hj Malek masa tu seorang kontraktor [tak berapa berjaya] tetapi abangnya seorang kontraktor Melayu yg berjaya, jadik banyak projek abangnya serah kat dia. jadik berduit jugaklah Hj H ni...masa kami ke thailand tu Hj Has baru beli Storm [masa tu baru release keter ni], isterinya kak Mun dan Has pun ada kereta kancil tapi kami naik stormlah ke sana...


tak tau berapa lama kenal, tapi dah agak lama juga dia bagitau suami yang dia nak nikah. sebelum kami suami isteri nikah lagi hj Malek dah ajak suami bawak dia pergi nikah...tapi akhirnya suami lak yang nikah dulu dengan saya...cadangan suami asalnya nak pergi sama2 dengan dia. tapi masalah Hj Malek masa tu katanya kak Has tak sedia nak nikah kat Thailand sebab masalah perundangan, kan kak Has lawyer mestilah concern pasal undang2 ni [takut agaknya]


Cuma lepas kami nikah, barulah hj Malek kata kak Has setuju, kami bawa mereka ke sana dan kami bertolak sebelah malam, singgah di Kl rumah sewa kak Has dan ambil kak Has di sana terus ke thailand. kak Has tak peramah asalnya dengan saya, diam jer...tapi kami lma2 boleh berbicara sebab saya ni kan banyak cakap...tapi dia banyak diam jer masa tu...pucat muka dia...macam ada masalah ....rupanya memang ada masalah pun....


Akan bersambung di entry lain....


Dan akan menyusul kes2 poligami seterusnya..letih lak...






2 comments:

fazemy said...

Salam akak. Terima kasih invite saya ke blog akak. Sangat menarik apa yg akak kongsikan di sini..tapi boleh tak dlm penceritaan akak tu taruk nama. Walau bkn nama sebenar. Payah unt saya paham dgn Y, H bla bla. heee. Sekadar satu cadangan.

Irfa said...

xsabar tunggu next episod.jgn iklan lama sgt ye kak