Friday, April 3, 2009

Kak aza

Saya dah lama nampak kak aza ni punya sikap. Dia memang baik dan suka menolong orang. kadang2 tahap dia nak menlong tu sampai membebankan dia pulak. banyak kali dah saya nampak. Tapi takyahlah bagi contoh, yang saya tau dia memang suka sangat menolong orang...teruatam orang tua dan kanak2. Memang bagus kadang tu, tapi kadang rasa melampau sangat....tapi rakdelah saya komen kat dia...saya diam jerlah.


Dahlah saya ni tak berapa nak gemar menolong orang kalau rasa macam tak mampu.Ni orang nak tolong pun kita nak marah2. Apa hal kan? tak taulah kak aza ni, samaada dia menolong tu atas simpati atau dia nak melatih diri dia dengan meletakkan ikramul muslimin di tempat sepatutnya. Ikram muslimin tu maksudnya tunaikan hak orang lain tanpa meminta hak kita. Cnt: macam kita bagi jiran makanan, tolong jaga rumah dia pada amsa yg sama dia tak tolong kita pun takper...cam tulah. Lain contoh, buat baik pada orang tua dan ihsan pada kanak2.


Kali ni kak aza tlong janda yang asal dari kemboja tu. Janda ni dia jumpa masa sama2 mengandung, jumpa kat Nilai 3, lepas jumpa tu dia ada cerita pada saya masa lepak2 kat rumah dia. Ayat kak aza, "wa, akak nampak perut dia jer wa..kesian"....pastu adalah diceritakan kat saya pasal laki or kemboja tu tak bertanggungjawab. Dia kata dia tak tau kenpa perempuan tu cerita kat dia, katanya agaknya sebab dia mengandung juga dan pakai purdah [nampak macam boleh menolong agaknya kot] so perempuan tu tegur dan sempat cerita2 masalah rumahtangga dia..macam nak minta tolonglah...kebetulan pulak masa tu, laki kemboja tu orang pakistan dan ada hubungan rapat dengan msjid sei petaling [markaz tabligh] tu yang agaknya nak minta tolong kak aza cakap dengan suami kotler boleh tolong apa2.


Masa kak aza cerita kat saya dulu, saya memang peliklah, sebab saya tau suami saya ni bukan jenis suka campur hal orang tak pasal2, tapi kak aza ni memang selalu menjangka yang suami pun sama macam dia agaknya. Saya rasa lepas tu ada banyak gak kak aza cerota hal rumahtangg dan sikap suami budak tu sebab rentetan dari perjumpaan tu budak tu ada berhubung telefon dengan kak aza. jadik best friend gituler kot...tulah satu kelebihan kak aza ni dia ni friendly sesangat, ramai kawan walhal duk umah jer, kalau jemaah datang, mesti lepas tu contact dengan dia semula jadik kawan. ramai kawan dia doktor tau, lebih dari 3 orang...baru ni ada doktor dari Kl, lepas tangguh keluar masturat tu siap kirim kan ubat untuk kak aza dengan suami....advanced sungguh maduku ini...ngalahkan saya tau!



Rasanya adalah dalam dua minggu lepas pak haji citer hal kawan kemboja kak aza ni, dia kata kak aza suh tanya saya, nak tak gunakan kemboja ni sebagai maid. Sajer nak bantu dia. masa ni keboja ni ada d Johor rumah sedara dia. Sebab dia ada anak kecik 7 bulan, passport ada, nak kerja kat luar masalanya dia nak jaga anak dia sendiri, cadangnya nak balik kemboja semula nak kumpul duit dulu. Suami dia orang pakistan dah tak ingin dan tak beri nafkah kat dia dah...tapi saya cakap kat pak haji saya taknak sebab banyak masalah nanti.


Dan lagi saya kat juga, masa belajar ni saya tak mampu nak beri RM 450 sebulan ditambah pulak ada dua orang tambahan saya kena tanggung makan dia. Dah tentu segala bil meningkat. Saya dengan hani memang cacamerba jer makan kami, ayah ada kami makan proper, ayah takde malam2 kami makan buah, makan roti, makan biskut, takde makan nasi berlauk. kalau rasa teringin sangat makan nasi kami keluar kedai. Dua tekak jer nak makan, buat apa susah payah nak masak, ayah ada memang saya masaklah juga....bukan tak masak langsung...lainlah kalau sakit macam akhir2 ni... Jimat juga cara macam tu.


Ni kalau ada orang, tambah ibu menyusu dan anak kecik, mau juga sentiasa kena ada stok makanan kat rumah. Bil api/air/gas confirm meningkat. Tambah nak bayar gaji pulak. Terfkir juga saya hal nak bawa anak dia ke klinik checkup bulanan, pastu kalau sakit demam, lagi pening fikir klau pakistan tu carik anak dia camana? Memang banyak masalah kat situ.


Kak aza ni tak fikir ker? Macam saja carik masalah jer. Sangka saya kes ni senyap macam tu jer, tiba2 subuh semalam timbul lagi. Serba salah saya dibuatnya. Saya cakap berlapiklah jugak dengan suami, takdelah membuta tuli terus saya kata taknak...ada alasan2 saya, saya katalah tak mampu bayar gaji dan tak larat nak tanggung kos tambahan sampingan yang lain. Tapi lain jadiklak, dia kata saya mampu, cuma saya tak pandai manage duit saya. Memanglah mampu nak bayar semua tu, tapi buat apa kalau kita nak berbelanja sikit2 pun nak berkira nanti. Kerja/belajar susah2 tapi nak senangkan hati belanja/makan lebih skit masa dapat gaji pun terpaksa bersekat. Nak balik kampung pun berkira2, nak beli baju cantik utk anak yg sorang tu pun bertangguh2...


Ni nanti tambah beban ada anak orang pulak...saya katalah kat suami gitu...tapi tulah agaknya suami ni pun dah 'terpesona' dengan kak aza punya cerita agaknya dia pun sama kesian kat kemboja tu kot. Ker nak buat bini? [sampai kesitu lak saya terfikir]. Lepas bincang isu tu dengan suami lepas dia balik slat subuh jadik macam masam muka lak. Dia macam marah saya...heyyyy...napa saya lak macam salah. dah kak aza gtal pi ajak kemboja tu datang rumah dia buat apa.


Sudahnya saya ke dapur, buat sarapan, takde hebat pun masak nasi dengan sambal sotong kembang tu jer, pastu buat teh o. Ajak dia mkan, masa makan oun mserius jer muka suami. saya ni macam biasalah, kalau dah biasa baca blog saya tau jerkan apa tindakan saya akan buat? Apa lagi..saya pun terpaksa mengalah. tapi takdelah tunjuk kat suami. Lepas makan suami msuk bilik, baring2 agaknya lah kot....saya pun masuk bilik hani kunci pintu. jangan bagi suami tau apa sya buat.


Saya pun call kak aza terus tanya apa cerita kemboja ni kak? terus pung pang pung pang dia cerita. tau jerlah kak aza kalau cerita....panjang berjela, dengan kiasan dan simpulan bahasanya. Terpesonalah sapa yang dengar. katanya Saniah, nama perempuan kemboja tu umur 26 tahun, tengah menumbuk sambal. katanya 'ko takyah susah makan minum dia, orang susah wa, dah biasa hidup susah takyah nak sediakan, pandailah dia carik sendiri. Ni hah, dah menumbuk cili, pandai lak cari udang kering dalam ice box akak...takde susah akak nak layan tetamu. Senang jer melayannya...'


"Saya bukan apa kak, saya dah cakap kat abang, saya tak mampu..akak pun kenal saya kan tau cara saya, bukanlah saya ni hidup sempurna sangat macam orang, ada duit belanja besar, takde duit nak tunggu cukup bulan saya boleh ajer ikat perut...nanti ada orang kat rumah kan ker susah saya nak mengaturnya. Lainler tahun depan saya dah mula kerja semula....memang mampu sangatlah. Masa belajar ni tak bolehlah kak, banyak komitmen lain...keter dengan hani jer akak tau dan seribu. bla..bla..."


"saya cakap kat abang kak, tapi dia macam nak marah saya pulak, muka dia pun sengal jer kak, tak sukalah. Tu dia dah tido tu..nilah nak tanya akak, camana sebeanrnya dia ni?


"wa, dia ni sementara jer, nak menumpang dulu, nak carik modal nak balik kemboja, kotler ko bolehler ko bagi dia berapa yang sesuai, tak payahlah sampai 450 sebulan, dia nak kerja tapi anak dia ni dia taknak kasi orang jaga...ko bagi jer dia duduk, kalau kat rumah akak ni tak bolehler, akak ngan sofiyyah lagi....kalau kau sesuailer ko duduk berdua jer...


dia pun tak kisah, ringan tulang dah biasa hidup susah, cuma kau kalau boleh tolong selesaikan penceraian dia, ko ada tak kenal orang pejabat agama? Akak boleh tolong jugak, tapi akak taknak lah heboh kat PD ni...


Adalah lagi yang kami borak2. Saya macam tulah jugak, tak sampai hati nak kata taknak baik dengan suami mahupun dengan kak aza.


nampaknya, tak reti dah nak cakap apa. samaada benda ni bawak kebaikan atau keburukan tak upaya dah nak fikir. kata putus dah ada. Hari ni jumaat dah kan? Minggu depan minggu terakhir sebelum peperiksaan. dan minggu depan ada dua presentation. Paper penguatkuasaan Undang2 rasuah dan paper rasuah dan kawalan sosial. Tu lagi nak kena fikir, nak touch up balik assignment tu...pastu dah exam, 10 - 16 mei pulak dah nak ke Singapore.


Petang ni import anak saudara dari Uitm shah alam suh datang sini, pastu suh dia drive keter bawak balik melaka esok pagi nak gi berurut lagi, ahad ada rumah sepupu kenduri kawin, ahad petang balik sini, mujur anak buah tu sudi nak drive, kalau tak tambah parah kaki sakit saya ni....mungkin ahad atau isnin tu Saniah tu datanglah sini.


Saya tak cakap dengan mak lagi apsal saniah ni, mak saya macam dah tak tahan nak balik kg jer, kalau boleh saya nak dia duduk lagi dua minggu sampai saya exam, sambil2 perhati saniah tu, takkan saya nak tinggalkan dua dua beranak dengan anak kecik jer dok kat rumah ni. Dahlah depan rumah saya ni ada public phone, kang dipanggilnya sesapa datang mana tau? Dri cerita kak aza macam baik budaknya, tapi saya tak tengok sendiri susah nak cakap...


Ntahlah.... kak aza..kak aza, pandai sangat dia nak tolong orang, dan peliknya macam dia tau jer apa dalam hati saya ni...senang2 jer dia ambil budak tu datang rumah dia dengan cadangan nak letak kat rumah saya....dia yakin dan percaya saya takde masalah nak ambil budak tu...walhal sebaliknya....dia fikir saya ni baik sangat ker macam dia?


Tulah semalam dia cerita, "wa akak ni mana ada terima tetamu lama2 kat rumah ni selain engkau, jemaah 3 hari tu lain ceritalah, kiranya terima saniah sebagai tetamu kat rumah ni takde masalah langsunglah....malam tadi dalam fikir2 takde lauk nak jamu tetamu ni, Allah hantar rezeki rendang ayam nenek bagi...[nenek tu mak Rosli iaitu orang yg suami pawahkan kambing2 suami utk dijaga tu] pagi ni diam2 dia dah pandai carik cili nak masak...toksah cakap banyak wa, tu kau dengar bunyi tu...tu saniah tu tengah menumbuk cili tu, takyah akak susah nak bagi makan apa wa..."




3 comments:

kakLuna said...

tak suka tak suka..
kalo saya..kalo perlukan sesuatu pun biar lah sy yg cari sdiri..tak mo lah org atur2 kan

dia boleh le kot dgn saniah tu...kita belum tentu?

Ummi said...

baik pun ada tempatnya

ni dah kira terlebih baik...

Hanisumayyah said...

Luna...

Akak pun dah mula tak suka idea ni...tulah, kak dok fikir dia layan si saniah tu macam kawan tiba rumah akak nanti saniah tu anggap akak cam kawan lak...nanti akak plak xsampai ati nak suruh2 dia...


Ummi...

Tulah serba salah nak cakap...tak terluah...kang madu saya kata apa pulak..tulahnya..eii payahlah...