Sunday, April 12, 2009

Kes Poligami 1 Part 3

Assalamualaikum w.b.t


Malam tu juga kami bergerak cari hotel lain, kali ni kami mencari di tepi pantai, seingat saya kawasan tu berdekatan dengan tempat pendaratan ikan lah. Lupa nak tanya suami malam tadi apa nama tempatnya, tapi yg pasti dalam trengganu lah.


Kali ni hotelnya biasa jer tak macam resort 'buai' tadi, tapi sebab dah agak lewat malam, kami check in juga. Lepas tu baru makan. Masa makan ni kak has asyik kena perli dengan Hj malek. Masa ni mata kak has berkaca, menangis dans edih. kata-kata hj malek memang pedas dan tajam menikam.


Berbeza watak dia semasa sebelum bernikah. Dalam hati saya ni mesti kes besar ni. Tak sabar nak tau....malam tu, setelah didesak berkali2 oleh saya, akhirnya suami bagitau jug, dan saya selain terperanjat tetapi tidaklah saya memandang ia sebagai negatif.


"Apa yang penting adalah kerjasama"....baca ikut lirik wonder pets <-- saling bertolak ansur dan menerima ketentuan Allah. Tapi walaupun itu yang suami berkali2 pesan dan minta Hj Malek buat tapi Hj Malek nekad nak becerai juga. Cuma niat dia takdelah terlaksana asab suami minta tangguhkan supaya dia dapat berfikir dengan rasional dan bukan emosional.


Saya pula faham kenapa Hj malek begitu kecewa. Kenapa hal itu tak dimaklumkan awal. kenapa pada malam pertama baru dibongkar? Sedangkan itulah yang sangat2 dinantikan oleh seorang lelaki pada malam pertama. lainlah kalau Hj Malek dah tahu duduk perkara sebenar. Dan kemudian dia boleh fikir dan buat keputusan terbaik untuk dua2 pihak.


Adakah kerana ia bertujuan untuk menipu ataupun sengaja memerangkap Hj malek? Penipuan tu yang Hj malek tak boleh terima.Dalam hal ini saya setuju juga pandangan Hj malek. Suami pun mainkan peranan yang sangat diperlukan oleh Hj malek....dia menasihat setiap sudut dan segi..baik ikut naluri lelaki mahupun ikut kehendak agama.


Bagi kak has pula, seharusnya jika ia tidak memberitahu terus pun mungkin lebih baik. tapi asbab kejujurannya maka itulah dia berterus terang. Ini diceritakan pada saya kemudiannya sebab dia sering datang idur rumah saya dan berkongsi maslaah dengan saya....langkah dia berterus terang itu menyebabkan saya terharu juga. walaupun saya dah tahu perkara sebenar lebih awal.


Kejadian yang tak pernah dipinta itu menurutnya berlaku diluar kawalan dan bukan kehendaknya. menjadi mangsa dan kemudian malu melaporkannya mengakibatkan dia menyimpan sendiri. Sehinggalah malam selepas pernikahan perkara itu dibngkar di tanah negara gajah putih. Dan kahirnya menyebabkan segala2nya berubah sekelip mata.


Sampailah kami akhirnya ke rumah masing2. Selang seminggu itu kami berempat keluar makan. Ada garis bahagia di wajah keduanya. namun dalam hati siapa yang tahu.Melihat kami berempat bergurau senda menyebabkan pada saya semua amsalah selesai usdah. namun percayalah tindakan malam pertama itu merupkan titik tolak segalanya....sehingga akhirnya...



Waaahhh.....panjang lagi ni. berhenti dululah yer...

No comments: