Sunday, April 26, 2009

Bosan dan sunyi kembali melanda

Asslamualaikum w.b.t


Maka bermulalah perasaan sunyi, bosan, boring sepertimana perasaan yang dirsa dulu2 bila ayah keluar dakwah. kali ni keluar di penang, 1 Jun baru balik, lama lagi juga, lebih sebulan. Sebelum tarikh tu maka berduaan jerlah kami dua beranak. Saya pandang Hani, dia pandang saya....itulah yang akan berlaku sehari-hari.


Bezanya kali ni, saya sibuk persiapan nak periksa. maka bila Hani pandang saya, biasanya itu tanda2 dia nak buat hal. Mula nak kacau maknya, dia tak suka buat aktiviti sendiri. Semuanya hendak berdua...yang saya pulak suka sendiri...kakak pergilah buat aktiviti kakak..boleh tak?jagan kacau ammie boleh tak? Soalan2 tu yang selalu melantun dar mulut saya...


Semalam, sambil baca paper, dia menanguk depan saya, nak kacaulah tu. Tangan pegang penjuru surat khabar nak tolong bukakan. Tolong buka jer takper, mulut siap baca tajuk berita mukasurat tu kuat2, sajer nak ganggu konsentrasi kitalah tu....pastu kita tak abis baca dia dah selak mukasurat lain. Hangin tak?


Hani memang kalau ayah takde, mulalah menguji kesabaran ammienya ni. Semalam juga, saya buat sirap [pati sirap], tengok2 gula sebungkus yang nak diguna tu dah masuk semut. Selalu saya akan masukkan gula pasir dalam peti ais. Tapi saniah dia tak masukkan, letakkan kat rak jer. Tu yang masuk semut tu. Masa buang semut, Hani pun apa lagi, seronoknya nak tolong. Kita nak cepat, dia boleh ambil senduk, ambil satu tupperware, mula2 saya diam, aktiviti dia alih2kan semut ke satu tempat, dilonggokkan...macamana kita nak buang, sibuk tangan kita nak ambil semut tu sibuk senduk dia pun ada kat situ....bila marah, dia mula pulak senduk gula masukkan dalam tupperware dia, habis tumpah gula tu sikit sana sikit sini atas meja. Hangin lagik!


Malam pun sama, saya tengok tiap bilik ada buku dia, dah ambil baca pastu tak tau nak simpan balik kat rak buku. Kat meja dapur [merangkap meja belajar saya] saya tengok ada satu majalah dia [ASUH], kat dalam handbag saya ada dua majalah ana muslim [pandai masukkan dalam HB saya kalau nak jalan bawa bekal majalah], kat bilik ayah ada buku nota kecik, kat hujung katil bilik saya ada satu buku conversation english...merata2 satu rumah buku dia. Tu baru dari pagi saniah takde nak kemas, sampai malam buku dia dah merata2...tambah geram saya tengok telekung dia lepas solat maghrib main campak atas katil...tak sangkut....mandi pun sama, ambil towel baru, towel gantung kat towel rack dia buat tak nampak jer....hisshhhh geramnya!!!!



Makanya masa nak tido tu, saya hukum dia, malam ni satu buku pun takleh baca, pegang pun jangan..pandang jer....member bukan gheti tak menjawab...mulalah dia bagi alasan...'kakak pun ada jugak kemaskan buku kakak", "ammie tu kalau kemas bukan ikut susunan dia, kadang salah juga", "biarlah tak kemas, buku kakak, bukan buku ammie".....adalah dia bebel...macam2 anak gadis ni konon nak pertahankan diri...


Saya buat diam jer, malas nak layan, susah nak bentuk disiplin ni, nak guna cara psikology dah lepas tempoh dah...selama ni dah selalu cakap, buku kemaskan letak semula tempat dia, kadang dia ikut kadang dia lupa....tapi kalau over sangat saya memang naik hanginlah. Baru jer last week saya susun semula rak buku dia, sebab kakak dia datang masa tu serabut rak tu sebab dia pilih2 buku mana nak pinjam, terabur sudahnya lebih 20 buku2 cerita hani dia pinjam..masa kemas tu depan dia tu saya cakap macam2, klau kakak tak letak buku ikut susunan nanti ammie buang semua buku ni..masa tu bukan main faham lagi..tapi minggu ni dah buat semula....



Sudahnya dia mulalah main bear, main barney, mainlah segala anak patungnya, bising pulak sebab dia mainkan nayanyi2 dari anak patung[jenis yg bateri tu], pastu tambah sound effect dari mulut dia plak. Saya dahlah baca article english yg serius pasal corruption..mana nak rujuk dictionary, mana nak fahamkan ayat, mana yg nak ingat...dia bantai bersukaria menyanyi2 melompat2 atas katil kehujung ke pangkal...mencabar sungguh budak ni...lama2 dia boring dia pujuk saya boleh tak kakak ambil satu jer buku....saya pun dah macam tu terus cakap ambiklah...menonong member ambik buku terus baca sebelah saya....tinggal segala bearnya! Aman dunia....


Anak kucing

lama lagi nak berperang dengan hani ni....berperan nak suh solat,nak suh tolong ambikkan barang2 pun kadang payah dah...dia sibuk dengan dunia permainan dia. Sehari sebelum saniah balik tu, saya ada bawak dia ikut saya cari pesuruhjaya sumpah sebab passport lama hilang, nak buat baru kena sumpah bagai. Kebetulan terjumpa pulak satu kedai roti depannya ada tokey kedai nak buang anak kucing, hani ang menang gilakan anak kucing tergedi2 suh saya bawa balik. Penuh kutu kat badan anak kucing ni, dengan kotor dan busuk lagi. Balik tu beli makanan dan susu dia saya terus mandikan, konon nak buang kutu, tak mau juga, meremang tengkuk tengok banyak kutunya...



Sudanhnya saya suh hani ambik Baygon Spray. tutup muka anak kucing saya semburkan satu badan, pastu sian Cici [nama dia] pening jalan mengundur kebelakang jer...dalam hati saya matilah anak kucing ni. Pastu agak2 satu jam lepas tu saya mandi dan syampukan dia, dengan syampu lifebuoy..lap2 badan dia, saya tengok lepas mandi tu dia macam nak abis nyawa jer, saya masukkan dalam bakul letak tengah panas, saya dan hani hantar saniah ke stesyen bas [kan saniah balik muar semalam] balik tu saya tengok anak kucing tu cergas macam biasa..alhamdulillah dan kutu pun dah takde....nilah pengganti Fahmi sekarang, hani dah ada dua kucing Fifi dan Cici.....

2 comments:

Cool said...

"Sudanhnya saya suh hani ambik Baygon Spray. tutup muka anak kucing saya semburkan satu badan, pastu sian Cici [nama dia] pening jalan mengundur kebelakang jer...dalam hati saya matilah anak kucing ni. Pastu agak2 satu jam lepas tu saya mandi dan syampukan dia, dengan syampu lifebuoy..lap2 badan dia, saya tengok lepas mandi tu dia macam nak abis nyawa jer"


Saya cuba bersedih... end up ketawa terkekeh kekeh kat opis..
gila laa kak wa ni!!

Hanisumayyah said...

Jiji,

memang akak ingat matiler anak kucing tu...menyesla jugak guna baygon spray tu...