Thursday, April 23, 2009

Kisah saniah wanita kemboja

Assalamualaikum w.b.t


Akhirnya Saniah akan balik ke pangkuan suaminya. sabtu ini dia akan balik ke Muar semula. Malam tadi dia maklumkan saya tentang hajat hatinya itu. bagi saya ok ajer. Dia ada okay dia pergi pun okay juga. Dua-dua bagi saya takde isu besar.


Saya memang tak suka dengar masjid yang dibina atas rasa kasih dan sayang ni begitu mudah dirobohkan. Namun kalau sudah berakhir jodoh apalah hendak dikata lagi. Saniah yang sebelum ini telah dilafazkan cerai leh suaminya melalui telefon akhirnya kembali ke pangkuan suaminya.


Memang banyak cabaran dan dugaan dalam rumahtangga. tetapi cubalah sedaya upaya selamatkan selagi mampu. Memandangkan Fahmi telah wujud, harus juga difikirkan faktor anak.


Apatah lagi fahmi setakat ini dianggap warga pakistan kerana ayahnya warga pakistan dan Saniah pula warga Kemboja. Tambahan lagi visa lawatan sosial mengikut suaminya telah tamat.


Dan suaminya telahpun mengambil passportnya minggu lepas dan insyaallah minggu ini dihidupkan semula. Bagaimana caranya, itu semua urusan suaminya. Sebelum ini saniah mengharapkan saya membantunya mencari jalan keluar bagi penyelesaian pernikahannya dan penceraiannya dengan suami. Saniah nikah di kemboja dan tidak didaftarkan disini. Maka untuk pengesahan penceraian ada beberapa prosedur yang perlu.


Saya hanya mampu membantu mendapatkan maklumat Imigresen, maklumat di Jabatan Pendaftaran [proses anak angkat] dan maklumat pejabat agama saya tak dapat bantu. Sebab saya lebih terarah untuk menyambung hubungan dan ikatan perkahwinan dengan suaminya itu.


Kalau ikutkan mulut Saniah dia memang takde keinginan dan bersama suaminya itu tapi itu kata mulutnya sahaja, bila saya 'soal siasat' nampak gayanya sayangnya masih tinggi lagi.


Maka saya bagi kata dua pada dia, walau dia menangis dan menafikan perasaan sendiri, saya sebagai seorang yang 'masak' dengan sepak terajang dan politik dalam rumahtangga khususnya sebagai r.tangga poligami dan sebagai isteri kedua [sama macam saniah] maka lebih mudah saya memahami masalahnya.....dan saya bukan cakap kosong semua berdasarkan pengalaman...


Memandangkan saya anggap saniah ni macam adik dan saya juga [saniah pun sama] anggap pertemuan kami ni sebagai ketetapan Allah, saya memainkan peranan sebaiknya menjadi kaunselor rumahtangga dan selama dua minggu saya minta dan bantu dia meyelami perasaan sendiri...supaya akhirnya keputusan yang dibuat melihat setiap sudut dan menilai setiap perkara tanpa mengikut emosi semata-mata.


Dan lagi kalau dia ingin kekal keputusan bercerai, maka dia harus merancang sebaik2nya apa langkah yang seharusnya dia ambil selepas ini. Khususnya tentang masa depan Fahmi. Bagi saya, walaupun asalnya dia menawarkan Fahmi untuk dijadikan anak angkat namun saya harus berfikir beribu kali.


Satu, hubungan Saniah dan suaminya yang masih menjadi tanda tanya, belum ada kepastian, dan lagi kewarganegaraan Fahmi yang bukan warganegara, tambah2 bapanya lelaki Pakistan, dengan isu2 mereka membawa lari anak ke Pakistan....seharusnyalah saya meletakkan had kepada saya dalam menaruh harapan mengambil Fahmi....


Dan yang paling saya ragui adalah kerelaan saniah meyerahkan Fahmi, dari gayanya dia menyerlahkan rasa sayang yang amat sangat kepada Fahmi, tak nampak tanda2 dia sanggup berpisah dengan Fahmi. Justeru saya tak ingin berkongsi kasih dengan dia terhadap Fahmi [memang saya kejam], apa guna nanti, kalau Fahmi ada dua ibu....dari gayanya nampak seolah dia hanya ingin saya menyara dan memberi pendidikan terbaik buat Fahmi sama macam apa yang aya beri pada Hani...kerana gayanya dia terkagum dengan Hani yang memperlihatkan 'kecerdikan dan kerajinan' dia membaca, bersolat dan berkata-kata...dia mahu Fahmi menjadi begitu...



Maka, biarlah saya menanti...untuk naks endiri kalau ada rezeki. isu saniah pada masa ini selesai sudah.


Pada masa ini isu lain pula timbul, kak aza bila suami keluar 40 hari dia mulalah pening sebab mak dia akan buat inspection kat rumah dia, ada jer yang tak kena....kak aza bela anak itik salah, balcony atas tak cat pun marah, ruang tamu tak pasang aircond anak2 panas dia bising....dll" kak aza apa lagi...kepada saya lah dia meluah perasaan dan kepeningan dia....wah rasanya saya lak jadi 'suami' pada dia, sebab bila tanya suami, apa pun kak aza takde cerita [malah tak call pun] tapi dengan saya sampai 2 pagi bertukar sms....



Tapi takperlah...suami yang kini dia ada di penang kata kalau dkak aza pening2, jumaat petang suh dia datang rumah saya...ahad malam balik port dickson semula....tapi tulah saya kata kat suami, saya nak study kalau anak2 bising alamatnya memang ke laut lah study apanya? masak2 makan2 jerlah kerjanya....





3 comments:

Irfa said...

emm..mgkin itu ketetapan oleh Allah utk Saniah dan suami.dan juga ketetapan utk akak juga

payarumput21 said...

Alhamdulillah.. semoga Saniah bahagia dengan keputusannya :)

Bukan senang memembela anak orang.. sampai masa nanti.. ibu sendiri jugak yang dicari.. kita jugak yang cuma mampu menahan hati..

Hanisumayyah said...

Irfa...

Akak pun berdoa yang terbaik untuk Saniah, disamping rasa bersyukur juga ada suami yang tak macam suami Saniah...macam2 dugaan rumahtangga ni, berbeza2 setiap orang....dan baisanya ibu terpaksa memilih berbaik denga suami demi anak...



Kak Isma...

Tuah, walaupun kalau saya membela Fahmi saya tau Satu hari nanti saniah akak mencarinya juga...