Wednesday, April 15, 2009

Episod yang sangat tak suka tapi terpaksa jua

Asslamualaikum w.b.t


Sekejap jer dah nak habis semester kedua. dalam sakit habis juga yer. Tapi saya rasa menyampah pun ada. Bila nak habis semester biasala ada exam. Tulah bosan pun ada. Hisshhh dua ayat pertama jer dah negatif....takper dengar jerlah...


Takleh main2 lagi. Sabar jerlah. Bukan apa. Da sampai masa menyendirikan diri dan mengurangkan aktiviti berinternet. Periksa dah mai. Tak suka peksa ni, tapi kena juga berdepan. Perasaan memikirkan pasal peksa ni menyebabkan berdebar-debar, sangat beban fikiran rasanya.


Selain kena jaga sebab bila disponsor dan dibayar [walaupun satu sen tak dapat lagi], maka tak boleh main2. Tu yang tertekan tu. Walhal 3 paper jer. jarak masa jauh2 antara 3 paper tu buat saya tak suka juga.


Dahlah. Habis cerita peksa.


Saya nak cerita pasal saniah sebenarnya tapi cerita dia belum klimaks lagi. Dah lengkap citer dia nanti saya blogkan.Tadi siang kami 3 beranak hantar dia balik rumah makcik dia di Muar. So saniah dan fahmi takde dah kat rumah kami. Samada sementara atau selamanya dia pergi tu tak pasti lagi.


Jamuan perpisahan

Jumaat lepas jamuannya. lepas bicara, saya terpaksa ke kedai sebab teringat kat rumah takde lauk, sian pulak saniah dan fahmi. Akhirnya terlewat sikit ke pejabat. Sian diaorang menunggu. sampai2 tak sempat ambil nafas kena berucap plak. Sebab tak teringat yang kena berucap, maka cakap sikit2 puji sana-sini, dan saya kata "secara fizikalnya saya tetap merasa saya di sini kerana saya tidak berpindah pun, masih di Seremban, tidak ada istilah pejabat baru bagi saya...BPR Negeri Sembilan tetap dihati, dan kalau ditempatkan disini pun saya berbesar hati..." wah...padahal lagi jauh pergi lagi suka tu...plastik juga saya ni...yerlah duk sebelah pengarah kang borak2 terasa hati pulak tu....


Hadiah patutnya boleh ajer diminta apa2 anggaran harganya adalah ratus2 juga, tapi saya kata, apa yang saya nak lagi yer...makanya saya kata, bak sini jerlah duit tu, kalau tunai lagi mudah..." saya ni bukannya sentimental...nak kenangan bagai....takde apa nilai sgt pada saya...tambah2 sepnjang di N9 ni banyak hadiah dah sempena hari keluargalah, menembaklah, rakan mudalah, cenderamat berceramahlah.....tapi Puspanita ada juga bagi saya Telekung yang sangat cantik dan lembut yang selama ni berkenan nak beli tapi dok fikir2 telekung lawa2 mahal2 guna utk ibadat, rasa cam tak zuhud jer....tapi ni puspanita dah bagi sukernya....simpan jerlah hari raya nanti boleh guna untuk sembahyang raya....


Keputusan harta sepencarian

Keptutsannya 9 April lalu tapi baru teringat nak blogkan. Keputusan pada pandangan sya memihak pada suami. Sebab dari 7 harta hanya 3 harta jer yang layak dibahagikan. yang lain yang dituntut adalah tidak dikira kerana sifat harta itu atau tidak layak u untuk dituntut. Sebuah rumah semi d, yang dibeli bersama atas nama berdua, 2/3 diberi pada bekas isteri [kak nani] dan 1/3 pada suami. Rumah teres satu tgkat di Batu 4, Port Dickson atas nama suami sepenuhnya, 1/3 diberi pada kak nani dan 2/3 menjadi milik suami.

Sebidang tanah 3 ekar di pasir panjang, PD atas nama suami pula 1/3 diberi hak kepada kak nani.

Semua harta dinilai pada tarikh semasa tuntutan dibuat iaitu 2001. Tugas menilai semula harta perlu diuruskan oleh plaintif [kak nani], malangnya meraka tidak membuat valuaition semasa perbicaraan berlangsung. Sekarang kalau nak buat valuation memang lecehlah, kena keluar kos bagai.


Lawyer suami kata pihak suami tunggu jer dulu. rasanya pihak plainatif takkan sanggup keluar kos membyat valuation atas 3 harta tersebut. Cadangan lawyer, bahagian rumah dan tanah hak kak nani tu dikontra jer dengan bahagian rumah milik suami. Sebab rumah kak nani duduk sekarang value jauh lebih tinggi sebab kawasan bandar dan tanah yang luas [dibina tahun 1982, dibeli dengan harga kurang lebih 80K jer dulu], tapi sekarang nilainya lebih 200K....disebabkan luas siap ada pokok buah2an durian, rambuatn, manggis bagai....tapi rumah Batu 4 PD beli 1998, harganya separuh rumah kak nani kot...


Kesimpulan saya dan kak aza....senjata makan tuan. kak nani rugi beribu2 bayar lawyer dia sampai tukar 3 lawyer, kononnya dia nak bagi suami miskin sampai tinggal spender duk minta sedekah tepi longkang...dan sanggup berhabis duit beribu2 dan menolak sama sekali penyelesaian luar mahkamah walaupun dioffer dulunya, macam2 tawaran tapi akhirnya rugi jer...tak dapat apa...


Sekarang kak nani dengan rumah semi d nya tu tak habis bayar lagi, ditambah loan dia buat renovation, bayar lawyer lagi, rasanya semua ni tambah beban dia, banding dengan suami yang rumah di batu 4 tu dah lama habis bayar, dan dia pun sepanjang kes harta sepencarian ni dapat pulak 3 anak baru lagi dengan kehilangan sorang anak perempuannya dgn kak nani disebabkan kes ni [anak nya jadik saksi bagi pihak emak sampai sekarang tak call ayahnya...ntah apa kenanya tak tau saya]....



Kak Aza dok sms saya tanya hal keputusan ni, normal lah dia akan update ngan saya sebab dia tau suami bukan minat melapor, kalau melapor pun tak sedetail dan sebagus saya penerangannya...so lepas satu beban kami isteri2 takyah fikir hal nilagi lepas ni. Tumpu kat keluarga sendiri dan anak2 jerlah. Cuma isu angah jerlah kalau ada isu pun.


Saniah.

Hal Saniah pun saya dan kak aza dok sibuk bersms juga ni. nanti lepas exam saya updatelah apa citer sebenarnya saniah ni. Banyak cerita rupanya. Dah duduk sama ni baru tau. Jenuh plak jadik kaunselor rumahtangga. Kak aza kaunselor pertama dia. Gitu gini macam2 nasihat kak aza bagi. sampai rumah saya....lain plak citernya..saya tune kan balik dia...sudahnya dia pening....cum saya suh dia banyakkan doa....moga2 allah bagi yang terbaik untuk dia dan fahmi...


Fahmi, saya dapat rasa yang saya tk sedia ambil anak angkat. Banyak risikonya. Hakikatnya, bunyinya mudah, tapi susah juga....bukan susah apa, susah juga ada anak kecik ni yer... sampai lenguh2 tangan kanan saya asyik dukung dan jaga dia..lasak bukan main lagi...walaupun 7 bulan macam 1 tahun gayanya....dan saya cuba2 menyusu badan dia...tak boleh juga sebab dia dah ada gigi sakit saya digigit2nya...punah lagi harapankan....

No comments: