Friday, April 10, 2009

Kes Poligami 1 Part 2

Assalamualaikum w.b. t



Masa perjalanan nak ke Thailand ni kak Has dengan say duk belakang. sakit badan, storm bukan selesa kalau duduk belakang, kecik sangat. Tambah2 saya tak berapa nak boleh berkomunikasi dengan kak Has, lain style kami, macam takde chemistry gitu...



Hj Malek ni kecik jer orangnya tapi pandainya cakap, kalau cakap dengan hadis2 sekali. Juga pandai membuat lawak. Menyebabkan saya tak rasa janggal langsung bercakap2 dengan dia. Masa tu kan sekali pandang jer sya boleh nampak yang Hj Malek dengan kak has ni punya dua personaliti yang berbeza. Sangat berbeza.




Personaliti Hj Malek ada ciri2 mcam saya, kecoh dan banyak cakap, dan kak has pulak pendiam, kalau cakap pun lurus jer...tak berapa reti nak belok2, macam jujur jer...kadang masa tu nak buat lawak dengan dia pun tak bernafsu, sebab respond adalah mengecewakan. Terbayang juga macamana lah Hj Malek yang talkative tu nak handle kak has...dan kak has pulak jenis yang tak suka mengambil risiko nampak macam suka berada dalam comfotable zone jer....nampak sangat keraguan dia nak melalui proses bernikah tu...[saya dulu camtu juga tp takdelah namapk cam 'lurus' sgt]..




Disebabkan kak has ni penakut sangat, Hj Malek dah siap2 persediaan untuk terus daftar nikah mengikut undang2 syariah Malaysia di Pasir Putih, Kelantan bagi mengesahkan pernikahan mereka di Thailand. Banyak juga bayaran prosesnya, dalam RM 600 rasanya pada 2001 lah tu...




Pagi tu kami sampai, saya tak ingat samaada kak has tukar2 baju atau kami ada sewa hotel, tapi pagi tu jugaklah nikahnya. Malamnya barulah kami sewa hotel, biliknya sebelah menyebelah. tak ingat dah hotel di Thailand atau di Kelantan. tapi malam tu ada sejarahlah. Sampai hari ni saya tetap ingat....tak boleh padam...




Malam tu tak tau kenapa pada mulanya tu, hj malek kecoh2, call suami kat bilik kami nak ajak jumpa. Masa tu harus diingat kami ni kira macam bulan madulah, baru 2 minggu nikah...dan apa yang kami bayangkan orang bilik sebelah patutnya lebih2 lagilah bulan madunya. tapi sebaliknya. Kecoh2....pulak dah...




Sudahnya kami keluar makan malam tu. Yang peliknya dua pasangan pengantin baru ni masam dan serius. Lebih2 lagi Hj malek lah. Masa ni saya tak tau apa pucuk pangkalnya. Pelik tu memang peliklah. Tapi nak buat macamana kan...tanya2 suami pun dia tak nak bagitau apa sebabnya...tapi suami ada cakap yang Hj malek nak cerai malam tu jugak!




Memang kecoh lah. Saya yang tak tau apa2 memang blur dan nak tau snagat2 apa sebabnya. Esoknya kami balik, tapi singgah di tempat [pejabat agama] mana ntah, bagi dokumen, dan akhirnya yang terjadi adalah bukan Kak Has dan Hj Malek yang daftar pernikahan mereka sebaliknya saya dan suami yang daftar. Dapatlak dua buku kecil kaler hijau iaitu buku nikah negeri Kelantan.




Puncanya sebab Hj Malek nak cerai dengan kak has so hj Malek tak mahu daftar nikah meraka. haru betul masa tu. Masa ni suami memang memainkan perann sebagai kaunselor dan saya pulak dengan kak has dibiarkan berdua tapi saya tak berani nak tanya kak has apa yang berlaku sebab saya rasa ianya terlalu personal. Kak has pulak sangat sedih masa ni...




Balik tu sampai di Trengganu suami ajak bermalam di sana, pastu kami recce hotel tapi setiap hotel/resort yang disinggahi tak dapat approval Hj malek...ada jer yang tak kena. sebenarnya dia yang tak tentu arah/emosional menyebabkan semua keadaan jadik serba tak kena....sampai sudahnya saya cakap kat suami, saya dah malas nak cari hotel lain lagi, badan dah letih.




Kami singgah satu resort yang agak ke dalam kedudukannya, menghadap laut/pantai, tapi suasananya macam agak pelik sikit sebab dia berupa macam resort [buatan kayu yg sangat tegap dan cantik pd mata saya] yang dibina atas air [ker paya bakau] nama resort tu 'BUAI' tak salah saya...setiap resort dihubungkan dengan laluan kayu macam jambatan...eiii suka sangat suasana cam tu....tebayang2 lagi...




Lepas kami check in, kami masuk resort masing. Ingat bolehlah rehat dengan amannya sebab dah letih dari malam nikah tu, kecoh jer...waktu nilah kononnya baru nak rehatkan minda dan enjoy bulan madu kami tu...baru saya nak baring2 dan suami pun nak bersihkan diri tapi baru nak feeling bulan madu dah dapat call Hj Malek ajak check out katanya air kat situ tak elok, kuning dan berkarat....hissssshhhhh geramnya...




Masa ni saya cakap kat suami takyah layanlah....tapi suami macam teramat faham dengan masalah kawannya yang tengah bengong tu terpaksa ikut juga, maka dalam kepekatan malam tu kami check out dari Buai tu...saya yang sangat hampa...terpaksa ikut juga dlm misi mencari hotel lain...




Ok lain kali sambung....pak hj balik pulak dah....kacau daun laaahhhhh....

4 comments:

Cool said...

kakwa ni ceta macam saspen betol laalalala hish...

(kacau daun laa pak hj, org tgk syok baca ni)

hehehe.

Kita kat seremban btw.,

Hanisumayyah said...

eh datanglah umah...dokek yo....rmh kita jaraknya sekangkang kera jerkan?

hazlina said...

yela kak wa pandai wat saspen la..wat org yg membaca x sabar nk taw kisah seterusnye..hihihi

nik said...

kak..bila nk sambung citer ni..hehe