Tuesday, July 13, 2010

Allah selamatkan saya...

Assalamualaikum w.b.t


Allah masih sayangkan saya, betul2 sayang!


Mana taknya, ni hal kembara lah ni....


Agaknya adalah dalam seminggu kot ada satu lampu alarm berkelip2 kat dashboard/meter keter tu....tanda macam minyak nak abis...ada bekas minyak dan setitik minyak berkelip2 merah!


Punyalah jahil, saya ingat tanda alarm kelip2 tu menyala2 sebab kebetulan lampu tu dah okay, mungkin sejak 5 tahun pakai ni dia KO.


Kembara ni dia jenis takde penanda yg menunjukkan minyak dia dah nak kosong, pandai2lah isi....tu pasal bila lampu macam bekas minyak tu nyala saya ingat fungsi dia utk bagitau paras minyaklah...


Pada saya dah ok tu baguslah.....saya agak dia okay tu mungkin jugak sebab saya dah tukar wiper, dan tukar mould keter...agaknya adalah wayar2 nya terkesan dan Ok..macam tulah jahilnya saya fikir! Sebab sebelum ni, kalau bawak keter malam kita nyalakan lampu, kadang2 lampu yg pada suis aircond tu kejap nyala kejap tidak, ikut mood dia, saya ingat alarm minyak ni pun pesyen gituler....


Saya ada gak cakap2 kat Hani, apasal lak berkelip2 ni, dah tu bila berhenti dia berkelip bila jalan kejap ada kejap takde...sekali lagi jahil kat situ! Dah tentu tu tandanya dia bukan ok atau ko....memang ada makna lain alarm tu berkelip2....tapi jahil sekali lagi saya diamkan jer...macam takde apa2....


Semalam, saya ke Tesco Kajang dengan miss sinar, naik kembara, tup2 aircond rasa panas....miss sinar dah panik gila sebab saya bagitau dia temperature naik...pucat muka dia takut keter meletup!


Saya cool kan dia, saya off aircond dan buka cermin. Tapi tau2 jerlah lalu jalan dalam kat kajang memang jammed, naik lagi temperature sampai paras max....sudahnya saya guna taktik biasa, saya off enjin dan tunggu line clear start enjin dan jalan....


Saya dah biasa handle kembara ni, masalah dia selalu minyak bocor, air cepat kering, temperature naik....ni memang tabiat kembara ni!


Saya lak lupa nak isi air dari ambik dari tangan pak hj hari tu...sebulan dah kot terlupa isi air sejak pak hj keluar tulah....kat sini geram dengan diri sendiri lak rasanya! Cuai! Lagipun duduk aparment ni, macam terlupa tau, kalau duk umah seremban ada gak masanya panaskan enjin, masuk dalam... pastu cek itu ini, bukak paip sebelah porch keter tu terus isi air..tapi dah duk aprment kat p.jaya ni, paip ada kat rumah sampah jerlah...


Dahlah turun naik rumah sarat marat barang, saya dengan hand bag, laptop beg, kasut sekolah (hari2 jinjing kasut sekolah dia) hani dengan beg sekolah, beg kafa, baju basahan/kafa......nak bawak air sebotol asyiklah terlupa jer...dah tua katakan...


Tapi alhamdulillah dalam keter memang standby air sebotol dynamo besar tu....keluar dari tesco enjin dah sejuk terus saya isi air....lega....aircond pun sejuk semula...


Eh.melalut lak...


Pagi ni saya ke seremban, ada bicara....lepas parking tu saya ada lalu pusing depan keter, sekali tengok, eh kemek lak skirting depan keter saya ni....kena kanggaroo bar, dah bengkok dah k. bar tu....siap tanggal cat dan kemek depan keter tu


Macamanalah saya boleh tak perasan...ni citer dari minggu lepas lah ni....ada satu pagi tu, dari hantar hani prsint 9 nak ke off parcel D, saya terlanggra bontot keter waja depan saya..menganjal keter tu terlajak ke depan kena hentam dengan kembara saya!


Terkejut beruk saya...tapi cool jerlah, mamat depan tu (muda lagilah) terus nak keluar keter tengah2 jalan tu....ni selekoh nak keluar dari jambatan dekat PMO tu nak masuk round about paling besar tulah...


Saya terlanggar tu pasal syok sangat nyanyi lagu herman Tino kat sinar..siap goyang2 badan/kepala lagi, sambil mata pandang keter dari arah parcel a tu...sekali terhentam keter depan tak sempat brek!


Saya pun buka pintu keter terus saya suh budak muda tu ke depan lagi, berhenti kat tepi jalan, apa hal lak nak bicang tengah jalankan? so kami berhenti kat tepi jalan nak masuk ke istana melawati tu....


Adik tu turun dengan muka garang yang amat sangat...tapi saya cool jer sebab saya belakang dia kan asya dah nampak yang keter dia takde apa2...ada scratch sikit jer..tu tak taulah baru ker sedia ada....


Ayat pertama saya, dik..sorry eh akak tak nampak lah....ayat kedua dan ketiga, saya minta maaf lagi...takper merendah diri, memang salah saya lah kan....mujur adik tu macam okay sikit...lepas cek kiri kanan bumper belakang dia tu....pastu dia cakap nasib baik takde apa2, lain kali bawak keter tu elok2 sikit kak.... fuhh lega saya! kalo ikutkan kuatnya hentaman saya tu, boleh pecah bumper belakang dia! sebab saya tengok meluncur keter dia kedepan lepas saya hentam dengan bunyi lagi tu!


Tapi alkisahnya pagi ni depan kompleks mah. seremban barulah saya sedar yang keter saya rupanya jadi mangsa kecuaian saya, bumper depan saya lak kemek, tapi kemek sebab kena besi kanggaroo bar tulah....dengan k.bar tu sekali bengkok ke dalam....siap tanggal cat lagi bumper tu...


Pastu saya pun sms lah pak hk bagitau hal tu....nanti lambat bagitau esok2 saya gak yg susah...sambil2 tu saya bagitauler hal lampu kelip2 macam minyak nak abis tu....pastu pak hj balas dia kata cuba cek minyak hitam!


Masa tu dah ada kat court. Sekali tengok satu batang hidung orang SPRM pun takde....DPP pun tak nampak bayang. Buka pintu court tengok hakim takde, stand down pulak...tengok kat board takdelak nama kes dan nama OKT kes saya dalam senarai....eh...apasal lak ni, saya salah tarikhker? Saya IO kes ni....pastu call IO ganti, tak jawab! Call office kata IO ganti gi kursus kat KL...


Saya call pegawai jaga kes....eh dia pun xtau...pasal kes ni tak keluar sapina....sebab hakim sangat rajin, kes ni jalan hari isnin hari tu, pastu tiba2 dia sambung lak hari ni....mana sempat kuar sapina...PO N9 lak MC 2 bulan, kena serangan jantung....seksa kot IP kat tangan berpuluh2 tak larat lah tu nak bawak kes sampai jantung pun KO...heheheheee


Sudahnya saya carik polis jaga mahkamah jerlah...tanya kat dia, larrr jalan petang pulak dahhhh! So dalam kepala dah pikir nak gi mana lah ni....paling dekat saya terus gi jusco jerlah....lagipun tekak teringin nak makan keledek bakar...dah dua blog saya baca cakap keledek bakar tu sedap....lama dah teringin...


Dek kerana ghairah nak ke JJ, lupa lak hal minyak hitam habis. Dekat2 sampai JJ baru teringat da.....dan-dan tu rasa enjin berat sangat, terbayang2 enjin meletup..berasap ker....dengan saya2 meletup! Takut pulak rasanya....


Tapi masa tu tak boleh dah nak isi dah pasal enjin dah panas....so teruskan juga ke JJ, sampai jam 2 baru saya kuar JJ, tu pun IO ganti yg kursus tu call saya suh gi cepat, DPP dah tunggu....


Lepas beri keterangan, saya terus start enjin cari tempat redup dan tersorok, saya parking celah2 keter staff ker keter hakim ntah....semaat2 nak isi minyak hitam


Alhamdulillah juga pak hj dah standby minyak hitam kat bonet....rembat jerlah....tapi satu masalah juga, tak reti nak isi, Tapi dah banyak kali dah tengok mekanik isi dan dah tengok pak hj isi, hentam jerlah.


Mula2 check paras minyak hitam...jenuh lak cari mana pak hj dapat pengukur paras minyak hitam tu...call dia, baru jumpa! Then tengok2 betul2 kering lah minyak hitam keter saya tu.....haaaaiiiiiiit tak taulah kalo saya bawak balik ke p.jaya mau kejadian buruk berlaku! Mana taknya alarm dah nyala seminggu dah....minggu lepas ada dua kali court case balik seremban, pastu hari ni ulang alik seremban lagi.....mana tak kering, semalam ke kajang siap balik tu sesat bagai.....


Sudahnya, saya isi semua minyak castrol tu, lagipun tinggal separuh jer...ukur2 dapatlah paras antara low dengan full....call pak hj lagi, dia kata okay....okaylah tu....perjalanan balik barulah rasa enjin smooth jertakderlah rasa berat semacam dan yang pasti alarm kelip2 tu tak nyala lagi dah....


Cuai betul, selama ni pak hj takde, tak pernah lak minyak hitam kering, takat air jer kering....alarm tu pun selama 5 tahun pakai xpernah nyala malah saya tak tau kewujudannya selama ni mesti sempat pak hj balik dan dia sendiri cek dan tambah apa2 tak kena....kali ni lak baru wat hal....


Apa2pun syukur, takde apa2, bayangkanlah....tetiba kawan2 baca paper esok seorang wanita mati terbakar dalam keretanya yang meletup di km....lebuhraya utara selatan petang semalam....











Wassalam

6 comments:

MA said...

Salwa,

Kalau lampu minyak hitam menyala/berkelip-kelip - jangan drive lagi. Cos nanti kereta akan terus jammed di tengah jalan. Engin akan rosak teruk dan kena overhaul kena beribu-ribu ringgit.

I dah kena.


MA

Hanisumayyah said...

Ma..

Tulah pasal, jahil sangat sy tak tau yg tu lampu amaran minyak hitam. Memang rasa bersyukur sangat tak jadi apa2 kat saya, Allah pelihara lagi...lepas ni memanglah tak payah tunggu lampu tu nyala saya akan tukar minyak hitam!

Walhal bulan ni dah dua kali repair keter cuma repair benda lain, tak sentuh hal service tukar2 minyak ni....tu yg lupa tu...

Kalo tak abihlah ribu riban duit...xtau mana nak cekau dah!

Zareda Norman said...

wa
lepas ni cuba buat servis berkala setiap 5-8 ribu km pi buat servis. Kadang kadang kita memang alpa hal kereta.. tahu start enjin jalan terus.. ehhehe. kak zar bab kereta mmg particular sikit.. bawa nyawa tu.. kalau kereta goyang ke bunyi ke memang kak zar risau.. so lebih berhati hati lepas ni ya wa..

Luna said...

kak,sebab2 saya tak bawak kancil sebab masalah temperature nya lah tiba2 naik. aritu tgh cuci kete,dlm mesin cuci tu temperature tiba2 naik. cuaknya! nak kuar tak boleh, mmg baca doa banyak2 dan tawakal.

selain mslh temperature,mslh timing belt. start kete, masuk gear,pastu enjin mati.banyak kali mati,baru leh jalan..apapun, Am berani bawak lagi kancil tu,saya?TIDAK lah..fobia!

MA said...

Betul kata Zar - kalau you maintain service record baik, insya allah enjin tahan lama. Selalunya bila hantar servis tukar minyak hitam, oil filter etc diorg akan letak sticker untuk ingatkan bila servis seterusnya - selepas 5000 km atau 6 bulan; mana yang lebih awal.

Pasal temperature tu, kena tahu gak - kereta bukan guna minyak saja tahu; air pun kena jaga. Kalau ada bocor kat valve atau pipe, tu yang cepat panas - so kena check selalu.

Sebenarnya kan, kalau kita maintain routine checks ini (yang tak lah mahal sangat dalam 100+ lebih saja) - kereta kita tak senang rosak.

Macam timing belt tu - harga dia murah dalam 15-20 ringgit saja, tapi kalau kita lalai dan tak check/tukar selalu - kalau putus, satu enjin akan jammed dan kena overhaul beribu-ribu RM.


Sorry terpanjang lah pulak...:)


MA

Hanisumayyah said...

MA, KAK Zar, Luna,

Saya dgn pak hj ni asyik bergilir2 tukar bawak keter....Keter Kembara ni kebanyakan masa pak hj yang bawak, saya agak jarang bawak, so apa2 hal keter ni memang dia yang memanjang servisnya, saya bagi duit jer...keter pak hj merc pun pak hj servis gak...sejak sekian lama hal2 servis ni memang saya serah bulat2 kat pak hj...4,5 tahun dulu memang saya yg bawak servis tapi lepas pak hj stroke, dia ambil alih urusan servis semua ni sebab dia tak kerja memang free sepanjang masa, boleh tunggu keter dan memang kalo servis dia buat di PD jer.

servis keter nilah antara tanggungjawab dia w.pun ongkos sy bagi...tapi ni dia takde sini tu yg masalahnya..saya lak mmg tak ambik tau sgt [dah terbiasa] perbatuan keter ni..pasal asyik tukar pakai dgn keter merc tu..yg sy tau servis, isi air, tukar minyak hitam memang pak hj buat...dan dalam dua2 keter sy tengok ada jer standby dua benda tu...so saya relax jerlah...sekali jadik camni lak! Malah kembara tu rasanya baru gak servis [baru ala2 teringat nih]...masa repair yang saya citer kata tak boleh bawak lebih 80 km/per hour tu...sebab saya ingat bayarannya RM275 termasuk tukar minak hitam sekali.. siap bilnya saya simpan tuuu...rasanya hujung bln 6 ker awal bulan 7 ni...mmg baru sesangatlah...bengkel kat sg merab...

Saya syak tangki minyak itam tu bocor kot...dah..nak kena check lagi lah pulak?

Adoii aiii lama lagilah pulak pak hj balik...terasa lak banyak benda dia main peranan dalam hidup saya ni...dah dia takde baru nak terasa!