Thursday, July 1, 2010

Hebatnya Allah pertemukan kami

Assalamualaikum w.b.t



Serius saya cakap saya terkejut masa pak hj bagitau ada orang German nak sewa rumah saya....daro kosong 5 bulan, tetiba ada nak sewa tapi penyewa orang German lak...pelik!


Apahal orang German jauh2 tetiba nak sewa rumah saya yang sangat simple ni?


Berkali2 saya tanya pak hj sesuai ker rumah kita ni dengan orang ni?


Rumah kita takde kitchen kabinet, takde barang2 mewah...kira rumah yang sederhana sangatlah..takut expectation mamat tu lain...dahlah dalam iklan pak hj tak letak gambar...dia malas nak carik walhal melambak gambar rumah dalam pc saya ni...


Harga pak hj letak kat iklan mudah.com RM 600 per month, utiliti RM 200, terus jer mamat tu setuju RM800 utk duduk anggaran sebulan sampai rumah Rasah kemayan dia siap.


Diorang dah beli rumah di Rasah kemayan [kawasan orang ado-ado lah jugak] rumah banglo kawasan ni, dengan kelab / padang golf (?) sekali..


Dah lah orang German...maklumat pasal dia tak tau hapa langsung...


Yang tahu nama suami tu Ahmad Zubair...tu pun pasal ada nama dalam email, kira nama islam dan suami agak2 dia ni orang pakistan


Adalah dalam 2 email, satu email dia tanya hal rumah...dan satu lagi dia bagitau masa dia akan sampai...sangat2 simple


Masa hari nak sampai tu saya ni blur jer..mamat ni jadik ker tidak...dahlah dia ni takde no hp malaysia...pak hj bagitau katanya sampai KLIa sebelah malam baru nak beli sim card....memang saya takleh hubungi dia...pak hj jer hubungi dari kuantan...mungkin pak hj tau masa dia sampai tu berdasarkan email jugklah kot...[dah saya gaduh malas nak tanya lelebih]


Pak hj kata flight dia sampai malam..nanti dia ambik teksi terus suruh hantar seremban....so malam tu saya tunggu jerlah...naya juga kalau saya tak tunggu, member dtg dr German, sah2 memang dia harap nak menginap rumah saya jerlah kan...


bagus gak dia datang lambat...sempat lah saya mengemas lagi...sudahnya sampai dah siap semua dah takde kerja dia tak sampai2 lagi....10.30 malam tak sampai2 jugak


sms pak hj tanya datang ker tidak ni....pak hj kata insyaallah dah samapi KLIA, dia dalam teksi on the way..


Saya dok bayangkan nak menunggu orang dari German datang, dengan tak kenal tak tau asal usul.....sampai terfikir2 kot2ler depa ni pengganas, ataupun bawak seludup dadah ker....ataupun dia ni lari dari Germany lepas buat apa2 jenayah.....punyalah jauh imaginasi kan?


Yerlah kita tak kenal, tiba2 kita nak bagi dia duduk rumah kita...kalo orang tempatan atau orang rantau ni takper lagi, ni German tu....german, ada sedara mara kita kat german, takde kan? paling2 saya ingat anak tiri saya punya sepupu ada belajar kat German tu [tgk FB dia]...apa2 hal terbayang dah suh dia check kat German sana, hehehee...


Yerlah tak ker naya kot2ler rumah saya jadik markaz apa2 nanti...dahlah saya tak duduk seremban...tetiba nanti kena charge bersubahat lak


Dalam jam 11 gitu suami call kata dia dah sampai area ampangan...saya pun doklah tunggu depan rumah....


Nampak satu teksi buruk jer tau...bukan limosin..dia ambik teksi 'ulat'..pandailak dia ni berjimat..ker lagi mahal depa ni...sama jer kan?


Turun2 hah kau melambak bagasi dia..besar2 beg dia...dah macam orang bangladesh nak balik sana jer saya tengok....penuh depan belakang beg dia...


Yg mamat tu terus angkat beg letak kat porch keter..yang bini nya cakap2 dengan driver teksi, ucap terima kasih dan puji2an


Saya terus mendekati istrinya dan salam2 perkenal diri.....bila dia nampak saya happy jer dia...


Terus saya borak2 ringkas tanya berapa jam fly, tanya nama dan macam2 lagilah...broken english pun brokenlah...tapi yang pelik boleh ajer pulak tu berborak...tiba2 Allah bagi ilham lak...


Shahida, nama isterinya tu...memang rupa Pakistan, kulit cerah, hidung mancung, dia pakai macam kurta labuh tu dengan selendang, tapi rambut terdedah...selendang atas bahu jer...yg suami lak pakai kemeja short sleeve dengan seluar paras lutut....rupa pakistan jugak....


Lama kami berborak..bukannya dia tanya hal rumah tapi dia nak jelaskan kat saya tujuan kedatangan dia ke malaysia


So surprise...dia beli rumah dan datang Malaysia semata-mata nak mencari islam..nak amalkan hidup cara islam....nak mencari ketenangan beribadah....


Masyaallah....alhamdulillah...


Eh..nanti saya sambung k...nak siap gi pejabat....nak kejut anak dara tu....



Wassalam

2 comments:

luna said...

tepat ke cari Islam kat negara kita ni kak..cam tak sesuai je..kalo ke Iran, Syria tu sesuai lah..mcm kisah Azmil Mustapha..

tp agaknya ada tarikan lain..takpelah, tunggu citer akak seterusnya lah..

payarumput21 said...

Salam Wa..

Hmmm.. jauh sungguh hamba Allah ni merantau menimba ilmu.. mudah2an dipertemukan apa yang dicarinya.. mudah2an dipermudahkan urusan.. mudah2an kita2 ni pun mengambil ikhtibar.. semua ada kat negara kita.. tapi masih lagi tutup mata.. **akak la.. bukan kata org lain**

Lepas ni boleh la wa belajar cakap German sambil nengok piala dunia.. hehe.. :))