Monday, July 12, 2010

Raya Tahun ini.

Assalamualaikum w.b.t


Tak sangka tahun ni awal betul saya buat persiapan raya.


Baju2 telah pun ditempah.


Sejak berapa tahun dah saya tak ambil kisah nak tempah baju pun.


Agak2 dua tiga hari lagi nak raya baru sibuk carik baju kurung nak pakai satu hari raya.


Baju raya saya selalunya sehelai jer pun...


Baju anak dara saya selalunya kakak saya akan jahitkan sehelai, dan mak saya menokok sehelai lagi dan saya pulak akan belikan sepasang dua lagi...purata 4/5 helai baju kurungnya.


Tahun ni saya dah pun belikan dia sehelai gown labuh dengan tangan panjang macam jubah sesikit kat wisma PKNS,....kain cotton


Dan saya telah dipaksa hani untuk beli baju kurung dari kain cooton dengan corak yang sama juga, dah besar dan dah tau nak pakai sepasang dengan ammie


Saya berkenan warna lain, tapi taknak keciwakan hani belilah juga sama corak dengan dia.


Kira dah ada sepasang lah baju raya, tapi esok pagi saya nak pakai baju raya saya tu..mana tahan pandang jer...

Baju Hani harganya RM78 dapat kurang RM75 dan baju saya RM 119 dapat kurang RM110.


Pastu saya gi tempah 6 pasang baju kurung Pahang, kain ela tu dah lama beli dah....kan belajar saya malas nak tempah


tak tahulah dah out dated ker apa, lantaklah....6 pasang kosnya RM550, bayar deposit RM100, mahal pulak harga tempahannya...baik pulak beli siap kan?


Saya tempah kat Bangi jer...ada gak kawan2 offer tempah kat sana lah sinilah murah hanya bagi contoh baju jer...saya lak bermasalah, semua baju dah ketat, tak boleh buat contoh sekarang ni badan naik bagai dipam-pam, paling berat sepanjang hidup masa ngandung 9 bulan pun 57 jer berat saya ni dah tambah sepuluh kilo dari ngandung 9 bulan bayangkanlah...mana tak terpaksa tenpah baju baru...



Campur dengan kain cotton dari cina beli dari kawan yg ikut isteri bekerja di Cina, 4 meter RM90, saya ambil dua pasang, lama juga dah bali... tapi lerangnya 60", kira dapatlah baju saya sepasang dan hani saya suh tailor jahitkan blouse belah tepi...kira buat baju raya jerlah dah terlanjur...hani nanti blouse tu lawankan dengan jeans atau seluar slack ker...


Kalau buat baju kurung hani takmo pakailah..banyak baju2 lama dia tak berpakai langsung..sesekali jer pakai, tu pun sebab ada ke bistari kat sekolah....selain tu simpan ajer...


Baju kurung masa kecik punyalah banyak (setahun 5/6 helai) masa belajar hari tu saya beri pada kawan Cina yang sangat minat baju kurung, dia nak bagi anak dia pakai...so bagi jerlah...bukan baju jer saya bagi, barang2 hani pun ada saya bagi jugak macam car seat....



tahun ni raya tak terbayanglah, apa kes dengan kak aza dan pak hj, saya pun tak taulah nak kata apa. kalo berpanjangan gaduh ni, nampak gayanya pak hj beraya rumah saya kat kg jerlah. tapi tak taulah kalo dia nak keluar dakwah jugak..bawak diri atau nak kasi adil.


Ingat tak raya tahun lepas, kami gaduh.....satu hari raya pun saya tak rasa ada suami. Masa tu kak aza enjoylah....hishhhkkk geram memikirkannya.....


tahun ni kakak atas saya yang cikgu tu nak robohkan rumah mak saya, nak buat rumah dia....katanya nak buat 3 bilik...saya dah dok terpikir2 ni, kalo roboh dan buat 3 bilik mana pulak saya dengan suami saya nak tido, dah tentu2 anak pompuan satu bilik, anak lelaki satu bilk, kakak saya satu bilik..naya jugak tu...


baru2 ni saya terpikir nak overlap personal loan saya, hutang saya hari tu lama sangat saya buatm sampai 15 tahun pinjaman, tak lalu saya memikirannya..tu yg saya nak overlap nak pendekkan jadi 5 tahun sambil tu nak tambah sikit loan tu..bolehlah saya top up kasi duit suh tambah satu lagi bilik uti saya laki bini..agak2 dalam 5 ribu cukup ker satu bilik dg bilik air ek?


Dan lagi, kan mak saya bagi satu sebidang tanah kat sebelah medan ikan bakar terapung Umbai, rupanya sepupu dan pak sedara saya dah tambak tanah kat kawasan diorang, tanah saya dengan pak sedara sorang lagi jer tak bertambak lagi....tu yg nak 4/5 ribu nak tambak tanah tu...yerlah tambak jer dah makan masa 4/5 tahun nak mendap kan..lepas tu bolehler saya buat rumah asas...lepas selesai personal loan tu....


Dan tanah seberang sungai betul2 sebelah parking medan ikan bakar terapung tu pak sedara saya dari johor dah nak siap pun buat rumah dia....raya ni dah boleh pindaj duduk dah...last week balik kg gi tengok2 tanah tu dengan mak, sekalis epupu saya dengan pak sedara dan isteri tengah dok monitor tukang buat rumah..tinggal nak pasang tiles jer lagi...


kalo jadik saya nak buatkan mak saya rumah sementara dia hidup....bolehler dia berkumpul adik beradik kat situ..sederet jer tanahnya tu..betul2 sepanjang jalan sebelah kanan dari jalan utama nak ke medan ikan bakar terapung tu.....strategik kawasannya .....

ok lah...

Ok dak cadangan ni?

Wassalam

No comments: