Monday, July 19, 2010

Hai...tak taulah....

Assalamualaikum w.b.t



Sambungan entry sebelum ni;


Pak hj balas sms kak aza ringkas jer,

"dah takde apa nak kata lagi hidup ni akan bahagia JIKA ALLAH DAN RASUL LEBIH DICINTAI dari segalanya"


Itulah sms yang kak aza forwardkan pada saya yang katanya pak haji balas dari sms yang dia hantar. apa sms dia hantar tak taulah apa isi kandungannya pada masa tu.


Bila saya baca sms tu saya taulah, memang gituler ayat pak hj hantar kalau gaduh dengan saya pun...alah saya ni dah berapa banyak kali gaduh....


Semalam saya sms, call pak hj tak jawab, petang baru jawab, takde kredit rupanya. Saya call nak bagitau yg German tu nak keluar dah....esok [isnin] nak balik German...


Pastu dalam borak tu biasalah mulut saya ni gatal tanya hal kak aza sms tu, saya kan kepochi dalam pada taknak ambik tau tertanya jugak...yerlah dah madu kita..nak gak tau apa citernya..apa yg dia sms kan...


Pak hj tetiba lak kata, kak aza banyak salah faham tentang saya...apa yang dia sms tu banyak point yang katanya kak aza 'buruk sangka' pada saya. eh tu ayat saya sendiri, lupa ayat pak hj camana....


Pelik jugak saya dengar sebab selama ni sms saya pada kak aza cuma bertujuan untuk dia berbaik2 semula dengan pak haji, saya bagi cadangan jalan keluar [w.pun jalan keluarnya hanya mengalah dan minta maaf] sebab saya dah selalu hadapi semua ni....takkan tupun buat kak aza salah sangka?


Pastu pak hj kata dia nak fowardkan...tapi dia lak takde kredit. saya siap keluar petang tu nak top up kan semata2 nak tau apalah yg kak aza salah faham tentang saya ni....


Dalam hati macam syak kot2 kak aza ada sembang dengan kawan2 baik saya yang isteri karkun ker? Yerlah saya ada dua kawan baik [isteri orang tabligh] yang saya ada cerita tentang hal2 rumahtangga ni tapi takdelah citer panjang...sekadar bagitau dia pengalaman poligami...semua pun cara positif...


Malam pak hj ada sms saya, iaitu forward sms dari kak aza, sekali baca mula2 macam biasa jer, pastu baca lagi sekali memang kena batang hidung saya daaaa...


"tentu dah faham isi sms tadi.apa smue ni?srnok ngata saya kd salwa. bnyk punya xdengar ckp selam ani? If nak brkpit dgn bini muda skalipun ajar2 lidah ngata yg benar je. if dah xsukaxyah nak paksa2 diri.buat apa yg ptut.xyah nak bsyarat2 nak balik p.d. laki lari kak dgn sya pun.laki xsms saya pun. tp smue tau cter dr laki. saya xlarat nak layan abg sorang2 if jadi apa2 dgn akak...saya sibuk...sajak betul abg lakibini ni. jgn ingat sy tak kisah smpai bila2 k. buat kptsan smada nak teruskan hbgan ni or x?xabis2 nak ngata bini. smue xbetul.abg betul sgt ke?nak brkpit kat pj smpi bila2 pun xksah dah..dulu yelah ingt laki suyg sgt kat kita. xdgr ckplah e2 lah eni lah, lps ni apa lg?"


Mak oiii....macam tu sekali dia rasa....walhal ayata2 saya kat kak aza tu ayat2 lama yg pak hj bagitau...yerlah setiap kali gaduh dengan kak aza punca yg sama...memang saya dah tau dah....tu sebab saya cakap gitu...hal tak sama dan call mmg betul....seminggu pun pak hj tahan tak call/sms saya...melainkan saya sms tu pun kadang tak balas, call juah sekali...


Yerlah saya dah melalui gaduh lebih lama dari kak aza ni memang pak hj sms pun tidak, dan kali ni dia tak sms/call kak aza saya memang tak pelik.....sebab dengan saya w.pun tak gaduh mana ada dia sms/call galak2 pun, takde satu sms pun kali ni utk saya sebgai peringatan suh jaga amal ker solat ker....tu sebab saya bagitau kak aza ygt abang takde call/sms saya......saya rasa emosi pak hj tergamggu...gaduh ngan kak aza terkesan pada saya pulak...


Saya memang ada sms kak aza last week lepas dia kata kau toksah pening2 hal akak, pastu saya balaslah;


"kak, mmg susah hati gak fkr hal abg dengan akak ni, Tp rasanya abg dah ok. Dia tggu akak minta maaf dan beralah je tu. Hr tu dia ada ckp akan balik p.d tapi adalah benda2 yg dia nak akak ikut cakap dia. Hrp okay nanti, apapun salah abang maafkanler. Eh saya pun dia tak sms/call tau, mmg dah taknak ada bini kot"


Pastu saya memang ada sms dia kata saya tak sanggup kalau dia bercerai, takde dalam kepala ni dah tak boleh bayangkan camana kalau saya sorang jer bini pak haji layan dia hari2....tu sebab saya taknak duiorang bercerai tambah2 saya bagitau budak2 tu ekcik sangat lagi...


Apa saya cakap tu, benda2 lama yg pak hj cakap hal kak aza...sebelum2 ni selalu gak pak hj bagitau macam2 bila saya pujuk dia balik p.d...bukan dia nak mengata sangat, tapi saya ni kan ker peg penyiasat, amcam2 saya soal siasat dia.... tu pasal dia keluar cerita bela diri dia...termasuklah ayat2 kenapa dia tak boleh terima dah kak aza melainkan 'ada beberapa benda kak aza ubah dan ikut cakap dia"


Terutama hal campurtangan mak dia, hal tak nak dengar cakap laki cakap dia jer betul, hal cara didikan pada anak2....


Tapi memang sukarlah kak aza nak terima, kan dia perfectionist, bersistem, ada prinsip, ada pendekatan cara didik anak yang tersendiri.....mana boleh pak hj kacau cara dia didik anak....nak terima pendapat pak hj pun susah, malah pak hj nak bawak anak2 ke mana2 pun tak boleh...bayangkan anak2 nak pergi pantai PD tu pun tak merasa...adalah sesat sekali dua tu pun pak hj bawak senyap2....


Malah ada jer tak kena cara pak hj nak didik anak, lama2 pak haji surrender..malas nak campur ...tambah2 pulak kalau tok atau cik ayang nak bawak budak2 tu kemana2 boleh pula, sedangkan bapa sendiri tak boleh.... walhal akdang tu nak bawak gi rumah saya jer pun...tu pun susah.....tu tak masuk hal2 lain lagi yg pak hj bertentangan pendapat dengan dia...banyak hal lah...kang saya citer tak habis kat sini...


Memang nampak pak hj mengata kak aza tapi dah pada sapa dia nak luah? Bukan nak burukkan kak aza ni tapi saya sendiri tak reti nak cakap, perluker saya citer direct kat kak aza abang tak suka pendirian akak dalam hal ni, dia nak akak buat camni....kalau dah pak hj gagal comunicae dengan kak aza saya apatah lagi...bila saya bagi hint pada kak aza, dia mesti defensive...camana saya nak selitkan point2 yang mana dia boleh pertimbangkan utk berubah jika nak teruskan rumhatngga dia dengan pak hj....


Sebenarnya masalah utama diorang ni takdelah besar mana, masalah communication break down jer....frame of reference tak sama....tapi kalo salah gaya handle memang cerai lah jawabnya...


Masalahnya kak aza dengan pak hj dua2 taknak mengalah...takde give and take....dua2 nak tegakkan cara masing2...


Dalam hal ni saya cadangkan kak aza yang beralah dulu...lepas2 tu pak hj ni boleh pujuk2 kemudian utk dengar pandangan kita....tapi dah kak aza taknak guna pendekatan tu dia nak pak hj dengar jugak dan terima jugak pendekatan dia. dalam lain kata dia nak pak hj beralah dan balik pada dia macam dia gaduh dulu2.....tak acilah!


Saya berbaik dalam setiap pergaduhan kerana saya beralah dan dengar cakap pak hj...walauapun ssusah nak beralah tapi kalau kita ajar diri kita tak susah mana pun....lama2 kita boleh sabar...


Lama2 ALlah campakkan rasa sabar dan hikmah bila kita taat dengan suami....akan ada balasan baik buat kita...


Sukar..sukar...jalan makin sukar....pak hj dah ada nampak slow dalam hal ni...malah cara dia cakap dengan saya semalam pun dia dah nak beralah...kalau kak aza beralah sikit jer mesti pak hj ok dah tu..tapi kak aza ni macam memang taknak berbaik2 dah....dah macam enjoy pulak pak hj takde....yerlah orang ada emak dan kakak yang boleh support all the time....enjoylah....


Wassalam

3 comments:

Cool said...

Kak Wa kena pegi duduk face to face dgn dia la kak... sapa tak meradang bila dia dah laa stuck kat rumah dengan anak.. suami jumpa akak kat putrajaya (kira dia ingat akak ngn pak hj berjalan-jalan lar)

Mak ngn kakak dia tu kira escapism dia je kot (tp maybe depa hasut hasut jugak)

Aku jumpa dia curi henpon dia.. msg pak haji kata "Ayanggg rinduuuuuuuuuuuuuuu"

hehehehe

luna said...

bila lah kak aza ni nak 'tua'..sbb apa yg dia buat ni x melambangkan ciri2 kematangan pun...

Zareda Norman said...

kak zar pun setuju dengan jiji. may be kak aza ni dah jauh hati sgt sgt kot, dia dengan anak anak then dia ingat pak haji bersuka ria dgn wa di putrajaya.. ni semua miscommunication aje..

orang perempuan ni kalau dalam perut dia ada taman, macam macam dia fikir.. dan imaginasi sangat tinggi.. hehhe