Saturday, July 24, 2010

Berakhir sudah~!

Assalamualaikum w.b.t


Dah rasanya taknak dah citer hal kak aza-pak hj!


Sebab saya jer sorang tergedik2 nak baikkan diorang


Sedangkan dua-dua taknak beralah pun...


Last dua hari lepas, saya sms pak hj suh dia contact anak2 supaya tak timbul fitnah pada orang buat usaha agama, anak bini bontang tinggalkan?


Dia jawab lain macam pulak..."fitnah hanya akan timbul bila tak ambil agama dalam kehidupan"


Panjang nak jawab ayat tu walaupun nampak pendek jer dia balas...


Kang kalau saya kata jihad pada keluarga lebih utama dari jihad pada orang lain, panjang lak jawabnya nanti...lama2 nanti saya lak yg gaduh...


Pastu pak hj sms last katanya "benci nak dengar benda yang serupa" bila saya sms kat dia kata kak aza nangis2 call saya citer hal anak2....katanya anak2 cari ayah call/sms ayah...tapi tak dapat...


Peh tu...dah malas dah....


Tutup buku!


Bukak balik buku ni bila pak hj balik sini...nak tengok samaada dia nak balik ke PD ker atau buat keras hati...


Dan nak tengok gak kak aza pulak camana, nak puasa dan raya nanti kalau pak hj takde...


Meroyan ker tidak?

Ahhh..mesti syahdu punya....


Selama ni kan pak hj ada jer kat PD....


Lagipun dia masa raya sekejap jer kat rumah mak dia...sebab adik beradik dia semua ada...


Ipar duai semua so dia tak selesa lah kan ker berpurdah bagai....tu yg dia suka dok umah jer...


Pak hj lak memangnya raya dengan saya kat kg sekejap sangat....adalah dalam petang sebelum raya bawa ke pagi raya sampai jam 10 pagi...dah chow balik ke PD...


Tahun sudah lagi parah...100% masanya di PD....saya langsung takde peluang raya sama laki...


Tahun ni xtau camana...


Saya pun bukan suka sangat raya laki ada



Harap maklum, saya saya bukan macam raya tuan-tuan dan puan2...


Raya saya sangat simple



Pak hj kalau ada kat kg pun bukan nak sangat ikut raya dengan kami...


Yerlah...kan ker susah nak jalan2 dengan tongkat semua...dahlah pak hj takde baju raya


Semua dia bantai pakai jubah, kopiah dengan seluar pesyen pakistan tu...


Zaman2 baru kawin dulu adalah baju melayu...skang takde nya nak berbaju melayu bagai...


Sebab susah nak masukkan tangan masa nak pakai/nak bukak, so kurta dia memang jenis semua leher besar, badan cutting kembang...sluar cerita getah jer...


kang bawak jalan2 lari tema terus laki saya ni...so baik dia takde, saya senang jalan2 raya bawak mak satu keter...boleh duduk lama2 mak cerita saya tumpang dengar jer...




Tapi kalau raya ni dia ada, memang susah arr...mesti nak kena layan dan penuhi masa dia...makan dia lagi....


yang tak tahan tu, dia suka benar jalan2 pusing2 bandar dan sekitar Melaka...



Melaka kan happening, kalau raya lagilah....banyak sangat tempat boleh jalan2...meriah di sana sini...

Malam raya dua tahun lepas, boleh kami 3 beranak jalan2 pusing satu bandar pastu lepak2 kat kampung mortem tengok kanak2 main bunga api dan tengok rumah2 meriah pasang lampu lip-lap...sampai jam 2 pagi baru balik rumah...tapi tu kes saya merajuk dengan abang saya siap gaduh2 bagai...saya bawak diri, konon nak balik seremban di malam raya tu tapi tak sampai ati kenangkan mak pulak fikir apa?

tahun ni takleh bayangkan lah.....dahlah kakak saya takde suami..yerlah kan ker mak saya nak halaukan suami dia dengan cara mengasah parang panjang depan kakak saya....yerlah hal hisap dadah tulah....

Waaupun kakak saya sayangkan suami dia lagi [yerlah masih bapa pada 4 anak dia] tapi saya rasa wajar juga mak saya buat gitu utk selamatkan kakak saya dari terus didera mental fizikal emosi jasmani dek suaminya...w.pun nampak gaya dia dah immune...kata kakak sulung saya macam dah kena manderam



Masuk kerja gomen lebih dulu dari saya tapi masih juga takuk sama...sebab ikut sangat cakap laki...emas, keter, semua habis tergadai....sudahnya nama sendiri pun black list



Sekarang, abang ipar tu katanya duduk dengan mak dia di Air Mawang, Tampin...rasakan maknya tu, dulu family kami cadang suh hantar pusat pemulihan tapi katanya kesian kat anak bongsu nya tu..sekarang dah depan mata pepandailah dia jaga...dah 40 tahun pun!


Tapi balik kampung baru ni, abang yang saya gaduh masa raya tu, yang sekarang buka cyber cafe balik rumah mak cerita [kebetulan saya ada dengar jerlah xnyampuk, masih mood perang dingin.....yer saya kaki gaduh sebenarnya, dan saya memang brutal dengan abang saya ni, hampir2 dia nak terajang saya tau!] katanya, abang ipar saya tu kerap juga datang ke CC dia tumpang tidur...xtau apa motif, agaknya datang melaka nak jumpa kakak saya kot?



Apapun saya interview anak2 kakak saya, tanya ada beza tak ada ayah dengan takde, kata diaorang lagi suka ayah takde....yerlah membesar dengan ayah yang menagih dadah dan hidup dalam keadaan tak cukup duit jer, mestilah diorang xsuka...sampai satu tahap bertahun2 diorang tak berkereta, tak balik raya, tak tau apa cerita, hp macam biskut kejap ada kejap takde [kena jual dek laki lah tu] diorang nampak kekurangan tu semua....


Duluuuuu...dalam tempoh memebsar, saya jeles dengan kakak saya...nama dia Salmah, nama saya Salwa... beza dua tahun umur jer dengan saya....sebab dia putih dan lawa [silap tu...saya kategori tak lawa langsung] dia dapat kawin awal, 18 tahun bertunang, 20 tahun kawin, dapat lak laki muda, handsome, gagah [biasalah askar], dapat anak comel2 putih2 sedangkan saya kawin laki orang tua, anak pun sorang jer...tapi bila saya tau pengakhiran dia begini, saya syukur pulak dengan hidup saya....walaupun berkongsi suami saya takde masalah2 lain melainkan poligami....suami stroke...lain2 semua okay...



Gambar ni diambil waktu tengah malam kat rumah mak long, baru balik dari majlis pertunangan di Masjid Tanah (sepupu punya anak bertunang)...tengok betapa bezanya, tengok lutut baru boleh bezakan, kakak saya cerah saya gelap! Masih sampai hari ni begitu juga....dia masih cerah saya masih gelap....baju sure sama jer, nak mati kalo tak sama, confirm saya jeles punya! Tu pun saya jeles kakak saya dapat rambut cam Lady Diana saya tak :(

Masa kecik, 3 tahun kot, salma 5 tahun, mak saya 33 tahun..yerlah dia last beranakkan saya masa tu umur dia 30 tahun, kalo saya 3 tahun so dia 33 tahun...ambik gambar ni sebab nak hantar pada abah yang sedang kerja di Arab Saudi....bagi dia tengok bila rindu kat anak2 dia...kakak saya anak no 4 saya lak anak no 5 [bongsu lah katakan...]


Sekali lagi ambik gambar di studio, juga sebag nak hantar pada abah di perantauan...baju ni baju raya beli kat kedai kat kampung jer...ingat lagi tu..mas atus erba salah nak pilih mana satu...konon ambik merah lawa lah...bila dah pakai tetap gak si salmah yang comel...masih ingat lagi masa ni baru cabut gigi susu, sementara nak tumbuh gigi kekal saya rongak tu yg senyum kelat jer....macamana saya ingat? memang ingat tambah2 belakang gambar ni siap ada tulisan saya bagi penjelasan yg saya tak lawa sebab baru cabut gigi...kelakar tu saya xnak terima kenyataan mmg saya tak lawa ...hahahaaa. Kasut pun sama tau....mula2 sya pilih design tu konon lawa, sekali bila dah pakai tetap nampak salma punya lagi lawa...sedey jer...masa tu dok fikir yerlah dah dia lawa (lawa ni pada pandangan saya masa tu lah) pakai apa pun lawa....



Oh yer banyak lagi gambar kami berdua......nanti2 saya scan ...akhir2 ni rajin lak masukkan gambar...



Wassalam

3 comments:

Zareda Norman said...

salwa

untung ada kakak yang hampir sebaya. Kak long kak zar tua 12 tahun daripada kak zar.. kak zar ada 3 abang.. sebab tu perangai kak zar agresif.. apapun kak zar setuju kalau salwa amik jalan tengah aje..

Luna said...

eh bila tengok2, ada juga iras2 hani kat gambar baru pas cabut gigi tu...hani pun suka posing macam tu kan?(kepala senget sikit) hehehe

payarumput21 said...

Salam Salwa..

Hahaha.. tergelak nengok gambar salwa baju sama dgn kakak.. Teringat zaman kecik2 dulu.. adik akak cuma selang 2 thn.. mak selalu sgt beli baju yg sama..