Saturday, July 31, 2010

Politik pejabat lagi

Assalamualaikum w.b.t



Mood nak citer hal miss conquer dan kureng pasal marah tu dah sejuk pun!


Tapi sambung jugaklah mana yang ingat tu...


hal komen tu..heheeee, ni nak jawab ni hah..


tapi luna, miss conquer ni takdelah sehebat Gems dalam blog kak sya tu...


Miss conquer ni terbalik lak, semua kerja dia nak buat, sampai nak conquer semua


Masalahnya bila tak larat dia menjerit kat orang, macam stress


bagitaulah awal kalo tak larat kan


ni dia bagi orang buat tapi at the end dia marah2...


Tapi dalam hal gaduh ngan saya ni, citer dia camni


Pagi tu saya dengan miss sinar mengadap boss 3, dia arahkan kami keluarkan PR panggil reporter utk sidang akhbar, ada 2 event yang nak panggil dengan 3 sasaran yg berbeza...maksudnya ada 6 Note To editor (NTE) nak kena buat....

2 event tu berlaku dua hari berturut2...pening gak bacanya....

NTE nak kena buat utk dua hari tu;

satu yg ni;
a. panggil NSTP/MEDIA PRIMA special interview dengan ICAC Hong Kong dan IACA Austria
b. panggil nanyang. sin chiew, sinar, guong Ming utk interview sama kat atas ni
c. Panggil semua cover utk seminar apa ntah dan majlis tandatangan MoU MACA-IACA dan MACC-ICAC...

satu lagi;
1. panggil sidang akhbar utk interview pserta luar negara hadir kursus (special interview just for NSTP/Media Prima)
2. panggil sidang akhbar utk interview khas (nanyang/sinar/Guoang ming/sin chiew)
3. panggil semua akhbar standard biasa cover hal kursus ni

Tu araham mula2, biasalah kalau sidang akhbar miss conquer nya tugas...tapi since boss 3 panggil saya dan miss sinar kami akan buatlah, sebab masa tu miss conquer kena gi majlis anugerah khidmat cemerlang.

pastu petang tu, boss 3 panggil mengadap dia masa tu lak kat bilik miss conquer, so saya dan miss sinar mengadap boss 3 kat situ, dia kuarkan arahan lagi, ada perubahan lak, sebab dah boss 3 cakap kat miss conquer, maksudnya dia lah yg kena buat....dah pengkhususan tugas dia...


kebetulan lak...miss sinar nak kena buat coverage kat bilik mesyuarat utama, nak kena buat story sebab ada delegasi Ghana datang...

Abis meeting, boss 3 keluar, tetiba miss conquer cakap kat saya, eh sapa nak buat ni, asyik saya jer buat, dia kata, nanti kalau saya takde sapa nak buat? orang lain buat lah....dia kata gitu....


So saya jawab, okaylah kalo u taknak buat saya takde masalah nak buat....


Entah kenapa dia rasa dia sorang jer buat kerja....walhal saya ni dengan buat kertas kerja upgrade unit kami dari unit ke bahagian, saya gak yg wat teks ucapan KP utk APC, saya gak jawab kat FB, saya yg edit berita dari negeri/bahagian utk portal....tp kerja2 sy saya tak cc email kat dia, saya cc kat boss jer dengan org yg relevan (peg portal) jer....saya gak yg wat kertas kerja KIK (kumpulan Inovatif dan Kreativiti)...saya gak yg hantar Fomacc.....


find! saya buat, takat panggil paper takde hal lah....cuma beza kali ni ada banyak2 jenis,


Saya balik bilik panggil mis sinar kami dua orang buat....

Dan miss conquer pada masa sama, forwardkan email maklumat dari boss 3 maklumat pasal dua2 event tu...agaknya utk kami masukkan dalam NTE panggil media tu....walhal pada masa sama, kami pun dapat cc email yg sama dari boss 3, tapi dia email benda to direct pada miss conquer dan cc pada email group bahagian kami, maksdunya memang boss 3 suh miss conquer lah buat....pada kami dia cc jer...


tapi sebab miss conquer dah kata dia taknak buat...sayalah yg akan buat, tambah meyakinkan saya adalah sebab miss conquer emailkan benda2 tu semua kat saya , tandanya dia takkan buat....


tapi petang tu, tiba2 dia call tanya satu benda yg menunjukkan yang dia dah buat benda tu...heyyyy...aku buang masa buat benda sama jugak! td ko kata tak nak buat napa tetiba buat lak....????


Masa tu hani ada kat pejabat, dah tetido2 dah dia sebab masa ni dah habis office hour dah...


Geramlah saya..terus saya gi surau solat asar..dan kemudian saya sms dia saya katalah apsal u dah buat? tadi u kata u suh saya buat? macam bengang dan bodoh jer rasa....dia arah2kan saya peg atas dia buat, pastu dia buat jugak..saya geramlah...satu sebab masa dia suh buat tu, ayat dia dengan muka dia peeeehhhhh memang kerek...yerlah baru balik ambik APC...


Lepas geram saya..selama ni dia buat benda sama kat miss sinar..dia suh miss sinar buat Press release samaada PR utk tangakapan, pendakwaan ataupun kesan saksi bila miss sinar buat dia edit balik dan ubah 100%, macam baik tak payah suh miss sinar buat langsung kalau tak percaya?


Satu lagi, dia kalau buat kerja atau ada email kena jawab atau hantar email atau ada email yg ntah relevan atau tidak semua cc kat pengarah kami....kalau kat inbox email tu nama dia jer berderet bila baca macam2 email dia balas/jawab/maklumkan...hantar pd yg relevan jer dahlah..ataupun benda tu peringkat perbincangan sesama kita tak payahlah....maklum lisan pun ok..ni macam dia sibuk sangat...dia jer buat kerja...


hari berikutnya, saya pulak buat jemputan media ni, saya buat NTE base on arahan boss 3, ikut masa yang ditentukan dalam perbincangan awal dengan boss 3....siap hantar saya baliklah....on the way nak balik rumah lepas ambil hani, boss 2 call suh datang office ada perubahan


Gi office semua dah ada kecuali miss sinar...rupanya boss 3 baru keluar bilik KP, ada perubahan masa dan ada perubahan media yg dipanggil, ada jadual baru rupanya....


So boss 3 arahkan saya keluarkan NTE sekali lagi...3 NTE yg sama tapi perubahan jadual dan perubahan media....so saya stay back sorang (dengan hani) kat office wat NTE tu...


malamnya masuk email dari datuk Ahmad A. talib, pengerusi NSTP dan juga orang kuat media prima komen pada saya, email saya mengelirukan....dan harapa dapat bicang dengan saya untuk bagi guideline cara2 berhubung dengan media...pastu masuk lak email dari consultant kami Dr Razak tanya sama ekanap jadik camni?


Esoknya, bincang dengan boss 2, sebab boss 3 gi klasik nasional ada interview dengan radio tu. So saya balas email datuk Ahmad Talib dan consultant kami....dalam saya rangka email tu, email miss conquer masuk, dia hantar email direct pada pengarah bahagian saya, dato' ahmad khusairi..cc kat kami semua maklumkan yg datuk Ahmad Talib nak jumpa kami, nak discuss hal 2 media ni...


eh ehe...bukan hal ko yg ko nak masuk campur tu apahal? saya balas email dato' ahmad talib tu taulah saya cc pada pengarah, takyahlah ko menyelit situ dapat credit konon ko punya inisiatif ..memang kami setiap bulan akan ada eksekutif talk dengan editor media....sebelum ni dato Johan jaafar (media prima), sebelum tu The Sun punya editor Nadeswaran....lepas ni memang saya nak atur kan datuk Ahmad talib ni tetiba dia nyampuk lak kat email...eiii geram!



Lama2 saya rasa memang saya tak boleh sabar dengan miss conquer ni, orang macam ni kena guna pendekatan keras lah kalau tak dia ingat saya diam saya tak bersuara saya setuju apa dia buat....pasni saya rasa dia takkan berani nak cakap apa dengan saya....saya pun lepas ni ada kerja saya akan arahkan dia buat....


lagipun pasni akan ada peg kontrak miss malaysiakini tu akan masuk kerja dah habis kursus asas, apa2 hal saya deal dengan dia jerlah....


Satu lagi boss No 2 saya kena tukar, sebab kononnya tak perform kat bahagian kami ni....KP suh keluarkan dia masukkan bahagian pendidikan masyarakat (PenMas) tapi tak keluar surat lagi...memang saya akui boss 2 agak slow sikit, orang line PR/corp comm ni kena laju dan fikir dia pun lain.....kalo slow memang nampak janggal....


So saya cakap kat boss no 2, dah masuk PenMas jangan lupa tarik saya ke sana. Saya ada juga di ajak oleh org PenMas masuk PenMas yerlah sebab saya boleh bercakap/berceramah....lagipun sabtu lepas saya ceramah depan 250 pelajar IPT dan Alumni sekretariat pencegahan arsuah, amboi bukan main diorang puji kata ceramah saya hidup budak2 tak boring.....yerlah diorg xtau kat N9 dulu saya memang kena bagi ceramah pun...


Sebab saya nak ke PenMas ni adalah kerana malas nak kerja dengan miss conquer lagi....tak tahan dengan sikap dia...nak tuduh kata politik pejabat tak begitu tepay tapi macam ada yg tak kena dia tu...


Yg pelik dapat cemerlang, tapi tengoklah punch card dia hari2 merah tau....tak kisahlah kalau ko balik lambat pun....nak kontra balik lah tu....kalau rasa tak boleh datang awal masuklah WP3...ni nak WP2 tapi hari2 dtg lewat....pastu pi punch kat WP3 biar nampak biru....hissskkkk apa tu? dah tu kalau tak datang (cuti) main diam jer jenuh kesan hp tak jawab....sms tak balas....saya agak dia bangun lambat, tapi bila dia datang tengahari katanya bawak anak buah ke klinik lah (mak budak tu takde ker?), pastu hari tu petang jam 2 baru datang katanya gi bengkel baiki kereta....saya dengan miss sinar memang tak cayalah...yg lain2 tak perasan kot, kami duaorang jer yg pandang lain macam pada setiap alasan miss conquer....sebab kami dah boleh baca dah...


Yang terkini ni, boss 3 dan pengarah pun dah perasan hal miss conquer ni yang cepat stress....dan kalau tak datang/cuti/datang lewat tak bagitau...ada satu hari tu masing2 cuba call dia tak jawab dan sms tak balas, ...sekali lepas lunch hour datang pulak...saya bagitau kat miss sinar kalau kita ada urusan luar lebih 3 jam kita kena ambik cuti , mana boleh guna waktu kerja wat hal personal...ada dalam pekeliling tu.... memanglah dalam sebulan adalah sekali dia wat camtu tapi tetaplah jugak kami dua orang perasan w.pun yg lain2 tak ambik pot.....yg datang lewat tu lagilah kerap....


Miss sinar cakap, sebab miss sinar sebelah bilik dia, selalu petang2 dengar bergayut telefon, bilik saya jauh sikit memang tak dengar...dan miss sinar jugak kata ada jer kat FB update status, saya malas nak add dia dalam FB saya memang saya kalau tak gemar kan org tu hal dia malas saya nak ambik tau...miss sinar rajin gak citer kalau2 ada yg miss conquer update status yg ada relevan dengan kami/kerja kami....


eh ngumpat memang sedap...raya nanti saya kena minta maaf dari miss conquer lah...buat masa ni saya cakap yg penting2 jer dengan dia tapi dia tak tegur saya langsung...hari tu nak balik bye bye budak lelaki dua orang tu jer....mat smart dengan mat handsome...saya dia wat tak pedulik jer....ahh lantak ko lah miss conquer....lama2 kalo ko camtu org pun perasan lah....



Wassalam

No comments: