Sunday, December 26, 2010

Perancangan 2011

Assalamualaikum w.b.t



Sekejap jer 2011 dah nak menjengah


Tak sangka rasa baru jer nak menikmati tahun 2010


Tapi dah ke penghujungnya


Saya rasalah begini juga perasaan kita nanti bila dah tua agaknya


Macam kita rasa eh...dah tua rupanya aku ni


Dok sibuk gi kursus sana sini


Dok sibuk meeting sana sini


Tiba2 nanti dah nak pencen...dah 58 tahun


Tapi tetap rasa tak puas dalam kerjaya kot...


Tapi takper....itu hanya kerja


Kalau bayangkan nak mati, tentu lain ceritanya


Tentu dah tak pikir nak shoping baju tudung hand bag bagai


Tentu takde rasa nak buat aap2 hal keduaniaan lagi


Secara peribadi saya menilai prestasi tahun 2010 saya sangat2 merudum


Saya tak nak ukur benda2 dunia dalam jangka masa pendek ni


Semua tu takde manfaat dan kesan jangka panjang ke arah kebaikan


dan semua tu senang sangat nak ubah dan atur serta perbaiki semula


tapi yang paling paling penting adalah amalan


Sangat merudum


Dan sangat sedih juga kalau berfikir!


Kewangan pun tahun ni paling banyak belanja benda tak paedah


paling banyak beli baju kerja


Mula pandai beli alat2 solek


dan dah mula beli kasut/handbag lebih dari 3 pasang pada satu2 masa


Dah mula ada rasa terancam dan ada rasa nak bersaing dalam hal nak melawa ke office


Tu tak bagus....sebab dari segi emosi tak banyak membantu pun sebenarnya


benda2 baru dan mahal hanya nilai tambah yang menyumbang sangat sedikit pada keyakinan diri


Orang lain mungkin berbeza tapi saya lepas mencuba memakai pakaian sedikit bergaya dan ada harga tetap rasa sama jer...


Apa pun yang saya pakai asalkan ada keyakinan pada saya cukuplah, tu yg penting


Sebab sekarang ni memang asyik setiap kali gaji akan beli sepasang dua baju...termasuk dengan tudung sekali....membazir betul!


Dan ni adalah benda yang saya tak buat sebelum2 ni...


dan tahun 2011 ni akan ada anjakan baru dalam hidup saya


Anak bertambah, kos bertambah


Mujur pak hj takde, so ada senang sikit dari segi masak makan


Makan untuk anak tekak saya dan dua anak jer


Tapi untuk Yaya banyak kena buat juga, baju dia mmg buruk2 belaka


Kena beli baju baru..spender pun ketat2 sampai getas kiri kanan


Dan kos sebulan mujur juga RM 130 utk Yaya


Dan Hani saya rasa saya putuskan hantar ke sg merab yang PAS punya tu


So cost hani RM 250 sebulan, campur hani dan yaya RM 380


Kalau banding tadika hani dulu, lagi tinggi tadika hani RM 386...ada save RM 6...


Cuma kos dari segi masa dan minyak hantar ambik hani...


dari segi perbelanjaan meningkat banyak sebab tahun ni dah ada komitmen banyak banding tahun2 lepas


kereta, insuran saya dan hani...semua tu takde dulu...


Sedangkan income hanya bertambah RM130 ker RM 160 setahun kenaikan gaji (lupa plk)


maknanya saya ekna berjimat semula tahun depan


cadangan nak tambah pelaburan ASB pun tak taulah....


dalam kepala terfikir nak minta pak hj RM100 sebulan kos untuk hani....


Macam tak aci pulak kalau semua saya tanggung...memang dia menzalimi anak dan diri dia sendiri lah sebab macam lari dari tanggungjawab...


Kat padang mahsyar nanti mampuslah nak menjawab


Saya pulak tahun 2010 jugak rasanya tahun banyak dosa


Pergaulan tak berapa jaga


Gurau senda macam takde batasan


Dan ada jugak buat perkara2 mungkar dalam sedar


Malam tadi dapat nasihat dari seseorang yang saya kenal sangat


Dulu dia tak macam tu, teruk jugaklah perangai dia


Tapi sekarang dah ada peningkatan dan ada kesedaran


Saya dulu boleh tahan baik dan tinggi motivasi nak tambah iman dan amal


Sekarang rasa terbalik pulak


Terkagum dengan idea dan pandangan dia tentang kehidupan


Buat otak saya ligat fikir kenapa dia boleh berubah dari tak berapa baik kepada baik


Boleh ingat benda2 yg saya tak sangka dia akan cakap


Saya pulak terbalik


Sungguh rasa Allah tu Adil


Allah tahu apa yang ada dalam hati kita


Saya kena perbaiki hati


Kena bersangka baik dengan Allah


Nak cari bahagia kononnnya


Tapi buat ikut suka hati sendiri


Mujur Allah tak hantar bala serta merta


tahun ini dalam diam sebenarnya saya ada buats esuatu yang dulu2 saya tak buat


kerana geram dengan pak hj saya melawan arus


Saya ikut kata hati


Saya ikut perasaan yang geram dan marah


Kononnya nak ubah haluan hidup


nak cari bahagian sendiri


Tapi silap sangat


Apa saya buat biarlah saya simpan sendiri


Syukur Allah hantar yaya ni


banyakbenda saya boleh belajar dan perbaiki diri dengan adanya yaya ni


memang motivasi lemah


Hanya nak harapkan diri sendiri


takde support system keliling


Takde suami nak nasihat dah...dah jemu agaknya atau malas nak ambil tahu


tiba2 rasa takde mood nak menulis lagi...


Apapun maal hijrah baru lalu masih tak terlewat utk saya laksanakan perubahan pada diri

Wassalam

2 comments:

Irfa said...

emm betul kata akak tu..pejam celik pejam celik..tengok diri dah tua..itupun kalau masih panjang umur..

Anonymous said...

bagus wa ada perancangan.. saya tak tau apa nak dirancang :(

pembaca setia